AnonymBruker Skrevet 25. juni 2016 #1 Skrevet 25. juni 2016 Når kan man egentlig forvente å få enerom på sykehus? Har de noen form for "krav" eller er det tilfeldig hvem som får? Jeg har en ganske god kompis som er innlagt nå, og jeg merker på ham at han synes det er veldig ubehagelig å ligge på rom med andre. Han sliter en del med panikkangst noe som blir verre når han må ligge på rom med andre. Han klare ikke slappe av, og sover dårlig fordi han er redd for hva han som ligger på rommet med han kan gjøre. Jeg har sagt at han må si ifra om dette, men han tørr ikke og er redd for å få kjeft og beskjed om at han ikke må være så mye til bry. Jeg vil jo gjerne hjelpe ham, og tenkte derfor å høre her om hvordan det fungerer? Jeg har ikke peiling selv, men tenkte at dersom han går under de som kan få enerom, så vil jeg hjelpe ham med å si ifra om det, men som sagt jeg vet ikke. Anonymkode: 70669...010
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2016 #2 Skrevet 25. juni 2016 På min avdeling rangeres det etter hvor syk pasienten er. Noen må ha kameraovervåkning og det har vi i utgangspunktet kun på noen av enkeltrommene. Terminale pasienter skal kun ligge på enerom. Anonymkode: 43c72...b98 2
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2016 #3 Skrevet 25. juni 2016 Den ene gangen jeg har vært på sykehus fikk jeg enerom. Vet dessverre ikke om det var tilfeldig eller siden jeg havnet der etter et selvmordsforsøk. Anbefales selvfølgelig ikke å prøve på noe sånt for å få enerom. Anonymkode: 1ae8b...5fd
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2016 #4 Skrevet 25. juni 2016 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: På min avdeling rangeres det etter hvor syk pasienten er. Noen må ha kameraovervåkning og det har vi i utgangspunktet kun på noen av enkeltrommene. Terminale pasienter skal kun ligge på enerom. Anonymkode: 43c72...b98 Grunnen til at han er der er ikke så alvorlig, og han blir nok snart utskrevet, men han har en alvorlig psykisk lidelse, om man kan kalle det det, og den blir verre når han må sove med folk rundt seg som han ikke stoler på, blant annet. Anonymkode: 70669...010
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2016 #5 Skrevet 25. juni 2016 Jeg kjenner at jeg lurer litt på hvor grensen skal gå, jeg? Hvis man da får enerom, skal man da kunne reagere på maten man får fordi den ikke er halal/økologisk/vegansk eller annet? Skal man kunne reagere på personellet fordi de ikke er bare mannlige/kvinnelige/europeiske, alt etter hva vedkommendes preferanser er? Jeg får stor medfølelse for leger og sykepleiere på sykehus (og, ja, jeg har god erfaring med dem og har vært innlagt flere ganger selv både som barn og som voksen). Deres jobb er aldri god nok fordi noen vil alltid ha mer enn hva de har ressurser til å gi. Anonymkode: 0e721...905 8
Tamina82 Skrevet 25. juni 2016 #6 Skrevet 25. juni 2016 (endret) 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Grunnen til at han er der er ikke så alvorlig, og han blir nok snart utskrevet, men han har en alvorlig psykisk lidelse, om man kan kalle det det, og den blir verre når han må sove med folk rundt seg som han ikke stoler på, blant annet. Anonymkode: 70669...010 Han eller en pårørende kan snakke med de som jobber der. I utgangspunktet er han neppe en av de som prioriteres mest for enerom, men er det tilfeldigvis god plass (noe det jo skjeldent er på norske sykehus), kan han jo være heldig. Men om ikke han eller noen andre spørr og forteller grunnen bak ønske er jo sjansen liten. Ingen biter hode av han for å spørre! Endret 26. juni 2016 av Tamina82
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2016 #7 Skrevet 25. juni 2016 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Grunnen til at han er der er ikke så alvorlig, og han blir nok snart utskrevet, men han har en alvorlig psykisk lidelse, om man kan kalle det det, og den blir verre når han må sove med folk rundt seg som han ikke stoler på, blant annet. Anonymkode: 70669...010 Dersom avdelingen har alvorlig syke pasienter blir de prioritert over han. Dersom den psykiske lidelsen hans er alvorlig bør han be om psykisk tilsyn. Kanskje han blir overflyttet til psykiatrisk avd. Anonymkode: 43c72...b98
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2016 #8 Skrevet 26. juni 2016 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Grunnen til at han er der er ikke så alvorlig, og han blir nok snart utskrevet, men han har en alvorlig psykisk lidelse, om man kan kalle det det, og den blir verre når han må sove med folk rundt seg som han ikke stoler på, blant annet. Anonymkode: 70669...010 Der har du svaret Anonymkode: 4da31...b42 7
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2016 #9 Skrevet 26. juni 2016 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Jeg kjenner at jeg lurer litt på hvor grensen skal gå, jeg? Hvis man da får enerom, skal man da kunne reagere på maten man får fordi den ikke er halal/økologisk/vegansk eller annet? Skal man kunne reagere på personellet fordi de ikke er bare mannlige/kvinnelige/europeiske, alt etter hva vedkommendes preferanser er? Jeg får stor medfølelse for leger og sykepleiere på sykehus (og, ja, jeg har god erfaring med dem og har vært innlagt flere ganger selv både som barn og som voksen). Deres jobb er aldri god nok fordi noen vil alltid ha mer enn hva de har ressurser til å gi. Anonymkode: 0e721...905 Men herregud da, er det ikke lov til å spørre om dette her uten at man skal fremstå som bortskjemt og uhøflig? Nå er det ikke engang han som ber om det, men jeg som spør på et forum. 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Dersom avdelingen har alvorlig syke pasienter blir de prioritert over han. Dersom den psykiske lidelsen hans er alvorlig bør han be om psykisk tilsyn. Kanskje han blir overflyttet til psykiatrisk avd. Anonymkode: 43c72...b98 Han går jevnlig i behandling og lever relativt greit til vanlig, så noen overflytting trenger han ikke. Det er ikke derfor han er der. Anonymkode: 70669...010 7
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2016 #10 Skrevet 26. juni 2016 Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev: Men herregud da, er det ikke lov til å spørre om dette her uten at man skal fremstå som bortskjemt og uhøflig? Nå er det ikke engang han som ber om det, men jeg som spør på et forum. Han går jevnlig i behandling og lever relativt greit til vanlig, så noen overflytting trenger han ikke. Det er ikke derfor han er der. Anonymkode: 70669...010 Nettopp!Det er ikke derfor han er der,og da er det heller ikke den lidelsen de kan ta hensyn til. Anonymkode: 4da31...b42 3
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2016 #11 Skrevet 26. juni 2016 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Men herregud da, er det ikke lov til å spørre om dette her uten at man skal fremstå som bortskjemt og uhøflig? Nå er det ikke engang han som ber om det, men jeg som spør på et forum. Anonymkode: 70669...010 Det er lov å spørre om hva som helst. Og det er også lov for alle å svare med de meninger man måtte ha. Og det var mine tanker om problemstillingen. Anonymkode: 0e721...905 2
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2016 #12 Skrevet 26. juni 2016 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Men herregud da, er det ikke lov til å spørre om dette her uten at man skal fremstå som bortskjemt og uhøflig? Nå er det ikke engang han som ber om det, men jeg som spør på et forum. Han går jevnlig i behandling og lever relativt greit til vanlig, så noen overflytting trenger han ikke. Det er ikke derfor han er der. Anonymkode: 70669...010 Han vil jo trenge det dersom det er så om å gjøre å få enerom at det går ut over hans psykiske tilstand. Da ordner man psykiatrisk tilsyn som videre vurderer om han skal overflyttes til psykiatrisk eller ikke. Anonymkode: 43c72...b98
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2016 #13 Skrevet 26. juni 2016 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Nettopp!Det er ikke derfor han er der,og da er det heller ikke den lidelsen de kan ta hensyn til. Anonymkode: 4da31...b42 Jeg trodde at helsevesenet skulle ha et holistisk syn når de behandler folk? De kan da vel ikke bare overse resten av mennesket? Anonymkode: 70669...010 4
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2016 #14 Skrevet 26. juni 2016 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg trodde at helsevesenet skulle ha et holistisk syn når de behandler folk? De kan da vel ikke bare overse resten av mennesket? Anonymkode: 70669...010 Hvordan kan de ta hensyn til noe de ikke vet noe om? Han tør jo ikke si i fra om det. Anonymkode: 0e721...905 5
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2016 #15 Skrevet 26. juni 2016 Han eller pårørende må spørre! Verre er det ikke. Og gjerne forklare hvorfor han ønsker enerom. Er det mulig ordner de enerom, er det ikke sier de nei. Ingen blir sinte eller oppgitt! Det er også helt innafor å spørre om spesielt mat, ekstra pute, ekstra forheng osv osv. (Spørre, ikke kreve). Ingen blir sur så lenge han eller de pårørende spør på en fin måte. Spørr de ikke fint får de mest sannsynlig et hyggelig svar tilbake uansett. Det er mange ting som spiller inn når enerom fordeles, det er kun de på avdelingen som kan svare på det er mulig der han er. Anonymkode: dd90f...fd7 4
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2016 #16 Skrevet 26. juni 2016 Det er jo du som skaper masse spørsmål rundt dette. Kunne spart deg for det da😅 Anonymkode: 5c3b9...100 4
Saphyria Skrevet 26. juni 2016 #17 Skrevet 26. juni 2016 Det spørs vel på pasient, sjukdommer involvert hos pasientene på avdelingen, kapasiteten på avdelingen, og rett og slett om det er noen som trenger det meir enn andre. Eg vil egentlig ikkje være så sikker på om han vil få enerom pga angst, da trur eg heller de vil prøve å gi han medisiner som kan hjelpe (beroligende, sovemedisin, etc). 1
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2016 #18 Skrevet 26. juni 2016 (endret) Bra du fikk svar TS:) Jeg tror man har noe som heter brukermedvirkning. Og er man innlagt har man uansett rett på å bli sett og hørt som pasient, og da er det viktig at man gir beskjed dersom man er misfornøyd med noe:D Lykke til :D Anonymkode: 61599...530 Innlegget er ryddet for sitering av slettet innhold. Yvonne (mod) Endret 26. juni 2016 av Yvonne
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2016 #19 Skrevet 26. juni 2016 Kan love deg at det ikke er alle sykehus som tar hensyn til følelsene eller komforten til pasienten. De som har enerom er som oftest de som er så alvorlig syke at det kan bli fare for livet deres. Enerommet er som oftest nært der legene sover, så de er i nærheten. Men det går alltids an å spørre. De bruker også ha en psykiater i nærheten og ellers beroligende hvis det hjelper på. I tillegg kommer det an på hvor mange de har på vakt og hvor mange pasienter de har inne. Har selv både vært så syk at jeg har hatt enerommet og vært stappet inn på rom tett på mange andre som bråket dagen lang, mens jeg spydde og pintes. Sov ikke på to døgn nyoperert. Fikk da tilbud om å bli rullet inn på et kontor. Så det er mulig å spørre. Anonymkode: 9847a...58d
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2016 #20 Skrevet 26. juni 2016 Han kan også be om sovepille, det har de der, hvis man ber om det. Anonymkode: 9847a...58d 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå