Gå til innhold

Jeg vurderer eggdonasjon😢💔


Ayesh

Anbefalte innlegg

Hei 

Mange av dere kjenner sikkert "sykehistorien" min. Har hatt 2 avbrutte ivf forsøk i februar og april. Denne måneden tok jeg kontakt med privat klinikk for inseminasjon. Var på ul på syklusdag 7 så på dag 11 og så på dag 15. Men eggposen har vært veldig små hele veien. Legen sa at jeg ikke får prøvd inseminasjon denne måneden fordi eggposen skulle ha vokst en god del nå som jeg er på dag 15. De har stengt i sommeren er tilbake 17 august. Og denne legen mener at en kvinne på min alder skal ha mange egg hvis AMH er bra. Min amh ligger på rundt 30. Og denne legen mener at det ikke kan stemme. Så nå har jeg tatt kromosom prøve også

Jeg har blitt så lei av alt. Det hadde vært noe annet å få negativ graviditetstest hvis man går gjennom en prosess steg for steg men jeg har aldri kommet så langt. Alt blir avbrutt for meg. Jeg er helt knust. Jeg vurderer eggdonasjon nå. Eggdonasjon var en ting jeg hadde aldri tenkt på. Det ser ut som jeg kommer til å prøve det også.

Kan noen fortelle meg hvordan eggdonasjon foregår?

Hvor mye penger trenger man per forsøk?

Når i syklusen kan man sette inn egget?

Er det donor  eller mottaker av egget som må gå på hormonstimulering?

Kan man ha flere egg på frys fra samme donor?

Er det alle som lykkes med eggsonasjon?

Hva annet burde jeg få med meg når det gjelder eggdonasjon?

 

Ayesh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har lest om flere som har gått gjennom opptil 8 ivf/icsi forsøk med tilbakesetting og ikke ble gravide. De ga ikke opp og fikk sitt barn til slutt. Så lenge legene ikke sier at du har ingen sjanser, så hadde jeg prøvd lengre. De har jo mulighet til å bytte medisiner hvis du responderer dårlig på de de gir. 1/2 år under aktiv IVF process er egentlig ikke så lenge. Gi det ett år til. Hvis det er det som skal til for å få et biologisk eget barn, så hadde jeg holdt ut. Som sagt mange er mye lengre inne i systemmet selvom forsøkene blir gjennomført og ikke avbrutt.

Anonymkode: 4f2e7...e33

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har lest om flere som har gått gjennom opptil 8 ivf/icsi forsøk med tilbakesetting og ikke ble gravide. De ga ikke opp og fikk sitt barn til slutt. Så lenge legene ikke sier at du har ingen sjanser, så hadde jeg prøvd lengre. De har jo mulighet til å bytte medisiner hvis du responderer dårlig på de de gir. 1/2 år under aktiv IVF process er egentlig ikke så lenge. Gi det ett år til. Hvis det er det som skal til for å få et biologisk eget barn, så hadde jeg holdt ut. Som sagt mange er mye lengre inne i systemmet selvom forsøkene blir gjennomført og ikke avbrutt.

Anonymkode: 4f2e7...e33

Nå har jo ts fått beskjed fra det offentlige at hun ikke får flere forsøk der, fordi de tror det ikke nytter (vet vi som har fulgt ts - ble ikke nevnt i HI). Så man skal være litt forsiktig med å oppmuntre til å forsøke privat ett år til - det er dyrt, og man bør helst lytte til rådene legene gir. 

Men ellers enig i at det kanskje ikke er på tide å gi opp helt ennå, ts? For som jeg forstår har ikke den private klinikken sagt at dere bør gi opp ennå? Tror det er lurt å diskutere dette med dem, de vet nok bedre om eggdonasjon er veien for dere enn oss... 

Ellers vil jeg anbefale forumet (assistert befruktning heter det) til babyverden - der er det langt flere brukere med erfaring på både ivf og eggdonasjon enn her inne! Mye mer aktivitet enn her. Men alle klinikker har jo sommerferie nå, så det er nok uansett rolig rundt omkring. 

Anonymkode: 449bb...3be

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, Ayesh skrev:

Hei 

Mange av dere kjenner sikkert "sykehistorien" min. Har hatt 2 avbrutte ivf forsøk i februar og april. Denne måneden tok jeg kontakt med privat klinikk for inseminasjon. Var på ul på syklusdag 7 så på dag 11 og så på dag 15. Men eggposen har vært veldig små hele veien. Legen sa at jeg ikke får prøvd inseminasjon denne måneden fordi eggposen skulle ha vokst en god del nå som jeg er på dag 15. De har stengt i sommeren er tilbake 17 august. Og denne legen mener at en kvinne på min alder skal ha mange egg hvis AMH er bra. Min amh ligger på rundt 30. Og denne legen mener at det ikke kan stemme. Så nå har jeg tatt kromosom prøve også

Jeg har blitt så lei av alt. Det hadde vært noe annet å få negativ graviditetstest hvis man går gjennom en prosess steg for steg men jeg har aldri kommet så langt. Alt blir avbrutt for meg. Jeg er helt knust. Jeg vurderer eggdonasjon nå. Eggdonasjon var en ting jeg hadde aldri tenkt på. Det ser ut som jeg kommer til å prøve det også.

Kan noen fortelle meg hvordan eggdonasjon foregår?

Hvor mye penger trenger man per forsøk?

Når i syklusen kan man sette inn egget?

Er det donor  eller mottaker av egget som må gå på hormonstimulering?

Kan man ha flere egg på frys fra samme donor?

Er det alle som lykkes med eggsonasjon?

Hva annet burde jeg få med meg når det gjelder eggdonasjon?

 

Ayesh

Pris varierer nok med klinikk/land. Donor går gjennom vanlig prøverør minus innsett. Embryo kan settes inn fra 2-5 dager etter uttak/befruktning. Du må også gå på hormoner, for å samkjøre med Donor slik at du er på riktig sted i syklus til at embryoet kan feste seg når embryoet er klart til innsett. Hormonene for deg blir annerledes enn til vanlig forsøk fordi du ikke skal modne mange egg. Du må også ha støttehormoner etter innsett, mulig i opptil 3 mnd. Du kan få egg på frys, ja, hvis det er flere embryoer av god kvalitet. Selv om donor er ung og frisk er man ikke garantert at det blir mange bra. Alle lykkes nok ikke, men det kommer nok an på om man har økonomi og ork til gjøre flere forsøk om de første ikke lykkes. Sjansen til å lykkes er god. Noen ganger brukes frosne, ubefruktede egg, hvis man ikke har en passende eggdonor til å gjøre forsøk når du har behandling. Eggdonasjon er jo ikke lov i Norge, men du blir automatisk regnet som mor til barnet fordi mor er definert som den som føder barnet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner ikke hele forhistorien her, men lurer på om dere har vurdert adopsjon?

Siden det kan virke som det er en del medisinske utfordringer, og  egg-donasjon er jo "halvveis en adopsjon", ihvertfall om en tenker på arveanlegget.

Adopsjon er heller ikke nødvendigvis problemfritt, men det er en fullverdig måte å få barn på.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, stan skrev:

Jeg kjenner ikke hele forhistorien her, men lurer på om dere har vurdert adopsjon?

Siden det kan virke som det er en del medisinske utfordringer, og  egg-donasjon er jo "halvveis en adopsjon", ihvertfall om en tenker på arveanlegget.

Adopsjon er heller ikke nødvendigvis problemfritt, men det er en fullverdig måte å få barn på.

Men adopsjon er kanskje ofte noe man velger som sin aller siste mulighet, når man helt har gitt opp å få barn på egen hånd. 

Anonymkode: 9df0d...609

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men adopsjon er kanskje ofte noe man velger som sin aller siste mulighet, når man helt har gitt opp å få barn på egen hånd. 

Anonymkode: 9df0d...609

Ja, for mange er det nok det, men slett ikke alle :) Vi har vært på adopsjonsforberedende kurs, og der var det både par som hadde vært gjennom x antall runder ivf og noen som ikke hadde prøvd det en gang. Det er i hvert fall verdt å tenke det som et alternativ. Adopsjon er en ganske møysommelig prosess, men i motsetning til eggdonasjon har du en viss sikkerhet for at du blir mor/far i andre enden. Og ventetiden er langt fra så lang som skrekkhistoriene om 8-10 år, det varierer fra land til land og flere land har en ventetid på under et år.

Det er ikke sikkert adopsjon føles riktig for TS i det hele tatt, og i så fall kan det jo bare legges på hylla. Det er et valg som bare den enkelte kan ta. Men man jo ikke prøve alle mulige måter, lovlige og ulovlige, til å få biologiske/egenfødte barn før adopsjon kan vurderes. Som Stan sier er det et fullverdig foreldreskap det også :)

Anonymkode: f48c3...27e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Men adopsjon er kanskje ofte noe man velger som sin aller siste mulighet, når man helt har gitt opp å få barn på egen hånd. 

Anonymkode: 9df0d...609

Det syns jeg er litt synd. Jeg har fått barn både via adopsjon og via svangerskap, og de er virkelig likeverdige måter å få barn på. (Likeverdige, ikke like.)

For min del var det å få barn viktigere enn prosessen med å få barn. Derfor var det ganske lett å velge adopsjon etter IVF feilet. Det er først når barnet er i hus det virkelig starter.  Og helt på samme måte opplevde jeg det med graviditeten. Når barnet var i hus var prosessen "glemt".

En ting som er fint med adopsjon, er at far er akkurat like "gravid" som mor, så hele greia blir litt mindre mors domene.

 

Uansett er barnløshet noe som krever mye tankearbeid og mental bearbeiding. Det som var rett for meg  er kanskje ikke tingen for andre. Men jeg opplevde det som verdifullt å få innblikk i andres tanker og vurderinger, men også å selv få uttrykt følelser. Nederlagene man opplever som ufrivillig barnløs trenger å bearbeides, ikke ulikt en sorgprosess.

 

Til TS, håper virkelig dere lykkes. Å ha barn er det dyreste, og mest slitsomme jeg har gjort, men det er verdt hvert et sekund.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan ikke noe om dette, men anbefaler forumene www.snartgravid.com og kanskje spesielt www.onskebarn.no. Sistnevnte har egne fora/tråder dedikert til eggdonasjon, og det er folk der med masse kunnskap.

Masse lykke til, Ayesh!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er etisk forkastelig. Få deg hund?

Anonymkode: de31d...01f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Det er etisk forkastelig. Få deg hund?

Anonymkode: de31d...01f

Usmakelig, bare rett og slett usmakelig.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Google eggdonasjon og islam, det er mye info der ute, og noen retninger aksepterer det, Ayesh. Det er sikkert nyttig å Google på ditt eget språk også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...