AnonymBruker Skrevet 26. juni 2016 #81 Skrevet 26. juni 2016 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Og som jeg sa blir jeg spurt, hadde jeg latt hene vært hjemme i noen dager. Men ikke hvis hun har bestemt selv og skal nekte å dra og sette seg på bakebeina. Det er ikke særlig voksen oppførsel. Anonymkode: 7994a...0cf Om hun hadde spurt? Har du spurt henne om hun ville være med da? Skal du invitere med det nesten voksne barnet på en tur noe sted, så spør man jo om barnet ønsker å bli med, og lar jenta svare ja eller nei. Hun skal da ikke måtte spørre om å få slippe, hun kan si det når du spør om hun vil være med. Anonymkode: 64351...8d5 3
Arabella Skrevet 26. juni 2016 #82 Skrevet 26. juni 2016 25 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvis 16 åringen hadde spurt hadde jeg vudert det og antagelivis latt henne vært hjemme alene noen dager ,men ikke når hun nekter og tror hun kan bestemme det. Det jeg er foreldrer og det er jeg som bestemmer, hun kommer til i hele livet sitt være i skole og jobb osv under folk som bestemmer over henne, og jeg synes det er viktigere at hun lærer seg at hun ikke alltid kan få viljen sin og gjør som man vil. Det kan man ikke selv ikke som voksen. Jeg kunne ha vært fleksibel, hvis det hadde blitt forespurt. Viktig å lære respekt. Anonymkode: 7994a...0cf Dette minner meg om min fars holdning da jeg var barn og tenåring. "Din vilje ligger i min bukselomme". 2
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2016 #83 Skrevet 26. juni 2016 Den 24.6.2016 at 22.45, AnonymBruker skrev: Ok, jeg tror jeg kjente 1 jente som bodde i leilighet, og noen som gikk på folkeskole (og der har de jo ansatte som følger med) Er fulstendig klar over at noen steder (vanligvis små steder) er det vanlig da er langt unna skoler. Og stort sett er det på en vgs med voksne som følger med på kvelden. selvsagt er det sikkert noen som bor på hybel,men jeg tror det er det færreste. De fleste bor hjemme under vgs. Anonymkode: 7994a...0cf Hvor mange VGSer har internat? Kommer fra et lite sted, kjenner ingen som ikke bodde på hybel som 16 åringer hverken her i bygda eller bygdene rundt. Nærmeste vgs er tre timer unna. Så da jeg var 16 var jeg alene hjemme over 100 dager i året. Tor din klarer det helt fint om hun er oppgående. Anonymkode: 98031...54f 2
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2016 #84 Skrevet 26. juni 2016 Den 24.6.2016 at 22.08, AnonymBruker skrev: Hei, vi reiser på hytta som er 20min unna der vi bor. Dattera mi på 16 nekter plent å være med, fordi hun ikke har noe venner der, er meldt dårlig vær og ikke har wifi. Vi vil absolut ikke at hun skal være alene hjemme i de 10dagene, det tror vi hun er alt for ung til. Er vi urimelige som ikke lar henne være hjemme? Hun skal starte i 2.klasse til høsten. Evnt kan vi tvinge henne til å være med på hytta? Anonymkode: 83183...4ea Wifi kan lett fikses, og hva om hun har med en venninne eller to? Hvis dere absolutte ikke vil og ikke er komfortable med at hun er hjemme alle de 10 dagene, synes jeg det er helt greit at dere tar henne med. Livet hennes blir ikke ødelagt av 10 dager på hytta uten venner eller wifi. Anonymkode: 7994a...0cf
Whiskas Skrevet 26. juni 2016 #85 Skrevet 26. juni 2016 10 dager er for lenge å være alene hjemme så hadde sagt nei. Har selv en gutt på 16 og han har aldri vært alene hjemme en helg engang...
Arabella Skrevet 26. juni 2016 #86 Skrevet 26. juni 2016 (endret) 20 minutter siden, AnonymBruker skrev: Wifi kan lett fikses, og hva om hun har med en venninne eller to? Hvis dere absolutte ikke vil og ikke er komfortable med at hun er hjemme alle de 10 dagene, synes jeg det er helt greit at dere tar henne med. Livet hennes blir ikke ødelagt av 10 dager på hytta uten venner eller wifi. Anonymkode: 7994a...0cf Nei, det gjør vel ikke det. Men tror du hytteturen blir koselig for for noen av dem på denne måten? Endret 26. juni 2016 av Arabella 7
Ginavn Skrevet 26. juni 2016 #87 Skrevet 26. juni 2016 Men altså. Det er galt om et barn på 18 + bor hjemme, for da kan de 'aldri' bli selvstendige. Samtidig kan man ikke ha noen under 18 hjemme alene..? Dagen man blir 18 er ikke noe magisk skille med tanke på hvor ansvarsfull og selvstendig man blir. Da jeg var 16, kunne jeg være alene hjemme i ei helg, mens de var på hytta. Jeg var også alene hjemme i ei uke mens de var i utlandet og gjett hva - gikk bra det og. Jeg hadde aldri turt å invitere på hjemme-alene-fest, riktignok. Du kan gi henne husarbeid å gjøre samt komme innom/ha noen andre komme innom på uanmeldt besøk. Dessuten er det deilig for ungdommer å få foreldrefri (synes jeg selv). 3
Gjest haze Skrevet 26. juni 2016 #88 Skrevet 26. juni 2016 Det spørs veldig på hvordan ungen er om man kan ha dem hjemme over så lang tid alene. Er det festing dere er redde for? Jeg hadde aldri som 16 åring hverken rørt eller smakt alkohol, så foreldrene mine lot meg være hjemme alene uten problemer, med tanke på alkohol. Dog var det slik at pappa ikke ville jeg skulle overnatte med kjæresten, så av den grunn fikk jeg ikke være hjemme alene over lengre tid..
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2016 #89 Skrevet 26. juni 2016 2 minutter siden, mångata skrev: Det spørs veldig på hvordan ungen er om man kan ha dem hjemme over så lang tid alene. Er det festing dere er redde for? Jeg hadde aldri som 16 åring hverken rørt eller smakt alkohol, så foreldrene mine lot meg være hjemme alene uten problemer, med tanke på alkohol. Dog var det slik at pappa ikke ville jeg skulle overnatte med kjæresten, så av den grunn fikk jeg ikke være hjemme alene over lengre tid.. Og selvom TS datter ikke drikker, så drikker nok vennene. Og mye kan skje med fulle folk. Anonymkode: 7994a...0cf
Gjest haze Skrevet 26. juni 2016 #90 Skrevet 26. juni 2016 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Og selvom TS datter ikke drikker, så drikker nok vennene. Og mye kan skje med fulle folk. Anonymkode: 7994a...0cf Sant
BlendaSensitive Skrevet 26. juni 2016 #91 Skrevet 26. juni 2016 Gurimalla, ikke rart at "ungdommen nå til dags" er hjelpesløse. Tror dere selvstendighet er noe som magisk oppstår den dagen barna fyller 18 år?? En gradvis tilvenning til å klare seg selv, få tillitt er en del av oppdragelsen. En del av oppdragelsen som er deres plikt som foreldre å gi. Tenk sjokket om man ikke får øve seg, den dagen man står der alene i en hybel uten mor og far. I mange andre land (vestlige) begynner 16 åringer å jobbe om de er skolelei/ikke vil ta universitet senere. Vet dere noe om ungdommer i det hele tatt?? De er faktisk ikke barn, men ungdommer med rettigheter og plikter. 15 åringers rettigheter: http://barneombudet.no/dine-rettigheter/rettighetsplakaten/15-ar/ Man kan straffes (over kriminelle lavalder) og settes i varetekt, velge utdanning selv, rett til å ta lønna arbeid, være egen part i barnevernsaker, øvelsekjøre og ta dykkersertifikat. 16 åringer sine rettigheter: http://barneombudet.no/dine-rettigheter/rettighetsplakaten/16-ar/ De kan ta mopedlappen, er over den seksuelle lavalder, kan ta abort, kjøre båt, gå til legen uten foreldres viten. Men være hjemme, nei det er fali' det. 4
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2016 #92 Skrevet 26. juni 2016 46 minutter siden, AnonymBruker skrev: Og selvom TS datter ikke drikker, så drikker nok vennene. Og mye kan skje med fulle folk. Anonymkode: 7994a...0cf Og ifølge brorparten av de som svarer her, så forsvinner slike problemer heeeelt plutselig den dagen de er 18! Løsningen er altså å holde de unna potensielt utfordrende situasjoner til de er 17 år og 364 dager, og så vips, gikk oppdragelsen akkurat som den skulle, for etter det fikser de alt på egenhånd, tilogmed uten trening! Anonymkode: 64351...8d5 4
BlendaSensitive Skrevet 26. juni 2016 #93 Skrevet 26. juni 2016 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Det får ikke vår snart 19 år gamle datter lov til. Ikke en natt engang. Det bør da være mulig å skaffe wifi eller å overleve uten i noen dager? Det bør og være mulig å ikke være 10 dager i strekk på hytta? Anonymkode: a7c65...6d0 Lurer på om dette kan klassifiseres som kidnapping? Gitt dette er sant. 19 år da er man jo faktisk voksen og kan bestemme alt selv. Gifte seg, utdannelse, flytte hvor pokker man vil og får lov innenfor de juridiske rettningslinjene vi har i samfunnet. Hva gjør du for å holde henne tilbake om hun sier hun vil et eller annet? Låser henne inne på barnerommet? 3
rundtfingern Skrevet 26. juni 2016 #94 Skrevet 26. juni 2016 (endret) Jeg er 19 og mine foreldre lot meg være alene hjemme fra jeg var 16. Jeg har aldri hatt fest med mindre de har visst om det, og de har aldri vært ute av kontroll, + de ble arrangert etter jeg fylte 18. Så om hun er ansvarlig og holder seg unna alkohol allerede nå, ville jeg latt henne. Og de fleste gangene det mest grusomme jeg gjorde var å ikke spise hele dagen. Jeg har hatt besøk av en gutt og da sammen med en annen venninne. Ellers ingenting. Er alene hjemme nå, og mine foreldre er borte i 3 uker nå. Jeg kjeder meg allerede. Endret 26. juni 2016 av rundtfingern 1
Arabella Skrevet 26. juni 2016 #95 Skrevet 26. juni 2016 27 minutter siden, BlendaSensitive skrev: Gurimalla, ikke rart at "ungdommen nå til dags" er hjelpesløse. Tror dere selvstendighet er noe som magisk oppstår den dagen barna fyller 18 år?? En gradvis tilvenning til å klare seg selv, få tillitt er en del av oppdragelsen. En del av oppdragelsen som er deres plikt som foreldre å gi. Tenk sjokket om man ikke får øve seg, den dagen man står der alene i en hybel uten mor og far. I mange andre land (vestlige) begynner 16 åringer å jobbe om de er skolelei/ikke vil ta universitet senere. Vet dere noe om ungdommer i det hele tatt?? De er faktisk ikke barn, men ungdommer med rettigheter og plikter. 15 åringers rettigheter: http://barneombudet.no/dine-rettigheter/rettighetsplakaten/15-ar/ Man kan straffes (over kriminelle lavalder) og settes i varetekt, velge utdanning selv, rett til å ta lønna arbeid, være egen part i barnevernsaker, øvelsekjøre og ta dykkersertifikat. 16 åringer sine rettigheter: http://barneombudet.no/dine-rettigheter/rettighetsplakaten/16-ar/ De kan ta mopedlappen, er over den seksuelle lavalder, kan ta abort, kjøre båt, gå til legen uten foreldres viten. Men være hjemme, nei det er fali' det. Det er godt vi er flere voksne med sunn fornuft her! 2
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2016 #96 Skrevet 26. juni 2016 7 timer siden, AnonymBruker skrev: Det får ikke vår snart 19 år gamle datter lov til. Ikke en natt engang. Det bør da være mulig å skaffe wifi eller å overleve uten i noen dager? Det bør og være mulig å ikke være 10 dager i strekk på hytta? Anonymkode: a7c65...6d0 HÆ?? Du kan vel ikke bestemme hva en VOKSEN, MYNDIG person kan gjøre eller ikke gjøre? Din 18 åt gamle datter er voksen og kan gjøre som hun vil. Kjære vene, hva skjer med verden? Anonymkode: 92562...76e 1
rundtfingern Skrevet 26. juni 2016 #97 Skrevet 26. juni 2016 9 minutter siden, Arabella skrev: Det er godt vi er flere voksne med sunn fornuft her! Er helt enig med dere! Er det rart dagens generasjon ikke vet hvordan man skjærer brødskiver, vasker klær eller legger på sengetøy! Om man skal sy puter under armene på en 16-åring... Så lærer de ingenting! Heller stoler du ikke på tenåringen din, siden hun sier alt er fint. Mine foreldres reaksjon når jeg har hatt fest med 12 stykker var "oi, her var det ryddig"... Så folkens.. En 16-åring er nesten voksen.
LukaFrost Skrevet 26. juni 2016 #98 Skrevet 26. juni 2016 Med hytte bare 20 min unna burde du få til et kompromiss. La henne være hjemme alene dager. Har hun i det hele tatt blitt spurt om hva hun vil gjøre i ferien? 1
Avalon Skrevet 27. juni 2016 #99 Skrevet 27. juni 2016 Ryddet for personangrep og avsporinger, samt svar til dette. - Avalon, mod
Snadder Skrevet 27. juni 2016 #100 Skrevet 27. juni 2016 Jeg ser ingen problem med å la 16 åringen være hjemme alene i 10 dager. Men det kommer helt an på hvordan akkurat denne 16 åringen er. Er vedkommede til å stole på, eller typen som arrangerer privatfester? Du kan jo omså få en venn av dere eller en slektning til å stikke hodet innom for å se til at huset står og alt går bra?
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå