Gå til innhold

16åring alene hjemme?

Fremhevede innlegg

Skrevet
Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Ok, jeg tror jeg kjente 1 jente som bodde i leilighet, og noen som gikk på folkeskole (og der har de jo ansatte som følger med)

Er fulstendig klar over at noen steder (vanligvis små steder) er det vanlig da er langt unna skoler. Og stort sett er det på en vgs med voksne som følger med på kvelden. selvsagt er det sikkert noen som bor på hybel,men jeg tror det er det færreste.

De fleste bor hjemme under vgs.

Anonymkode: 7994a...0cf

Huh? Lærere som følger med på hva vgselever gjør på om kveldene? Er det vanlig? 

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
Et øyeblikk siden, Liima skrev:

Huh? Lærere som følger med på hva vgselever gjør på om kveldene? Er det vanlig? 

Tror kanskje vedkommende sikter til hybelhus eller lignende? Der er det alltid voksne tilgjengelig og de hybelhusene jeg kjenner til har mange regler og er ganske strenge på innetider.

Anonymkode: 14ce5...94b

Skrevet

Hun drikker ikke, dere er 20 minutter unna, har venner og familie rundt hjemmet så jeg syns hun kan være alene hjemme. 

Jeg flyttet for meg selv som 15 åring, ikke drakk jeg, ikke hadde jeg sex og ingen hjemmefester i min egen leilighet. 

Hvorfor kan hun ikke være alene hjemme?

Når nettverket er så stort, dere avtaler regler og 20 minutter er nok til at du eller far kan ta en kjøretur hjem vær tredje dag eller få noen andre til å titte innom. 

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Tror kanskje vedkommende sikter til hybelhus eller lignende? Der er det alltid voksne tilgjengelig og de hybelhusene jeg kjenner til har mange regler og er ganske strenge på innetider.

Ja, helt rikig.

Anonymkode: 7994a...0cf

Skrevet

Rart ungdom i dag ikke klarer seg alene/er tafatte og usikre på egne evner..

Blir en brå oppvåkning når man flytter fra mor og far i hvert fall! 

• Liker 11
Skrevet

Åja. Da så. Det er ikke sånne hybelhus jeg snakker om. 

Jeg mener bare at det blir litt rart å ikke la en 16 åring være alene hjemme i 10 dager, men den dagen han er 18 så kan han flytte ut på dagen eller reise til Afrika om han har lyst. 

• Liker 4
Skrevet

Hun virker som en ordentlig jente og dere er kun 20 minutter unna. Ser ikke problemet. Jeg ville latt henne være alene hjemme :) 

• Liker 3
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hei, vi reiser på hytta som er 20min unna der vi bor. Dattera mi på 16 nekter plent å være med, fordi hun ikke har noe venner der, er meldt dårlig vær og ikke har wifi. Vi vil absolut ikke at hun skal være alene hjemme i de 10dagene, det tror vi hun er alt for ung til. Er vi urimelige som ikke lar henne være hjemme? Hun skal starte i 2.klasse til høsten. Evnt kan vi tvinge henne til å være med på hytta?

Anonymkode: 83183...4ea

Hva med et kompromiss om å bli med i noen dager?

• Liker 1
Skrevet (endret)

Kommer såklart helt på hvordan jenta er. Dere er så nærme at dere kan sjekke innom innimelom så ser ikke det som noe problem. Ellers kan dere vel si ifra til noen naboer at hvis det blir fest i huset så kan de ringe dere, hvis det er det du er redd for.

Når jeg var 15 så jeg hjemme alene i to uker. Gikk helt fint. Ikke tale på om jeg kom til å ha fest i mitt eget hus :fnise:

Endret av Raiu
AnonymBruker
Skrevet

Er dette faktisk en problemstilling? Jeg flyttet for meg selv da jeg var 16 for å gå skole. 16 åringer bør være såpass selvstendig at de kan være alene hjemme noen dager...! Hvordan har verden blitt?? Det banes vei for curling-generasjonen!

Anonymkode: 908e1...b60

• Liker 8
Skrevet

Når man er 16 år er man gammel nok til å klare  seg alene hjemme,  spesielt når dere kun er en kort biltur unna om det skulle skje noe. Strengt talt er dere da ikke lengre unna en mange er hver dag for jobb, og ting kan skje når som helst.

Om dere så ikke ønsker la henne være hjemme i hele 10 dager, kan dere ikke inngå et kompromiss.  Hun må hvertfall være på hytta i noen dager. Antar at en av dere kan kjøre henne frem og tilbake når det er snakk om 20 min. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

En 16 åring klarer fint å være alene hjemme med dere 20 minutter unna! 

Anonymkode: a3efc...54e

• Liker 3
Gjest insta72
Skrevet

Dette er en god voksen trening. Hun er alene. Må fikse mat klesvask  og alt sånt alene.  Dette vokser hun på. Hun er 16  og da kan hun være alene . Viss dere stoler på henne.  Dere er 20 min unna .  Ring ofte. Be Henne komme på middag på hytta iblandet.   Og besøk henne hjemme.  Dette er bra for henne. Kan skje  at hun føler seg ensom å drar til hytta etter vært.

Skrevet

Synes selv at dere kunne latt henne være hjemme dersom hun er moden nok. Selv er jeg 18 og vi har en hytte 45 minutter unna, men jeg hadde nok ikke fått være hjemme alene i 10 dager på grunn av det sosiale med familien. 

Dersom dere tviler kan hun vel få være hjemme i et par dager før dere stikker innom for å se hvordan det går? Eventuelt la henne være hjemme i 5 dager og de resterende 5 dagene på hytta? Går også an å få henne til å gjøre ulike ting i hjemmet som takk, f.eks. pusse vinduer, lage bakst, støvsuge, rengjøre badet, osv. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det kommer faktisk helt an på personlig modenhet.

Anonymkode: 5d8d5...5bc

Skrevet

Som flere sier er det mange 16-åringer som flytter ut. Jeg var selv 15, da flyttet jeg 2timer bort uten noe familie! Dere kjenner barnet deres best, så vi kan sitte og se og mene hva vi vill, men dere er den som kjenner henne best både mentalt og psykisk hvordan hun er. 

Dere er 20min unna, skjer det noe er dere der like kjapt som om mine foreldre skulle reist på butikken den dag i dag ( vi har litt over 20min til butikken) det er ikke langt, det er sykkel avstand om hun skulle finne ut av det også! 

Håper dere finner til en enighet dere alle kan "leve" med:)

AnonymBruker
Skrevet

Jeg flyttet for meg selv når jeg var 15, til en leilighet i en storby, for å gå på vgs. Alle i min kommune må flytte for å gå på vgs så jeg er ikke med på at "de fleste" bor hjemme. De fleste i byene, ja. Klarte meg veldig fint, ingen fester etc mer enn de vanlige turene på byn med venninner innimellom.

Alt er avhengig av modenhetsnivået hennes men når dere er bare 20 min unna så kan dere jo fint kjøre hjem annen hver dag eller være hjemme en dag eller to hvis dere er bekymret. 10 dager er kanskje litt lenge hvis det er første gang hun er alene hjemme men dette kan løses enkelt ved at dere kikker innom nå og da

Anonymkode: f352f...97c

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Hun er 16 år ikke 10.

Jeg var alene hjemme i 14 dager sommern opp i første klasse på vgs,men mamma var i Finmark(bor i Oslo) og det var aldri en problemstilling om jeg skulle få lov eller ikke. 

Anonymkode: 35058...779

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Hva med å la henne være alene noen dager og at hun er neon dager med dere på hytta?

Eller at dere kjører henne hjem om morgenen og henter på kvelden. 20 minutter er ikke langt unna.

Anonymkode: bf7b9...7b6

AnonymBruker
Skrevet

Dere er jo bare rett rundt hjørnet, jo! Om dere absolutt må kontrollere hva hun driver med får dere si at hun må komme og spise frokost med dere. Jeg hadde ikke orket å sykle fyllesyk ut til dere. 

Anonymkode: b2221...600

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...