Gå til innhold

16åring alene hjemme?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
8 minutter siden, HappyWaffle skrev:

Herlighet.... Jeg kjenner mange som flyttet for seg selv når de skulle begynne på vgs inkludert meg selv. Om en 16 åring ikke klarer seg alene i så kort tid så er det noe galt. Folk må slutte å tro at en 16 åring er et barn. 

Hvis 16 åringen hadde spurt hadde jeg vudert det og antagelivis latt henne vært hjemme alene noen dager ,men ikke når hun nekter og tror hun kan bestemme det.

Det jeg er foreldrer og det er jeg som bestemmer, hun kommer til i hele livet sitt være i skole og jobb osv under folk som bestemmer over henne, og jeg synes det er viktigere at hun lærer seg at hun ikke alltid kan få viljen sin og gjør som man vil.

Det kan man ikke selv ikke som voksen. Jeg kunne ha vært fleksibel, hvis det hadde blitt  forespurt. Viktig å lære respekt.

Anonymkode: 7994a...0cf

Videoannonse
Annonse
Skrevet
31 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kjerp deg.

Hun trenger aldeles ikke å "kjerpe" seg. (Skjerpe seg, heter det.) Det er det dere overbeskyttende dilleforeldre som trenger å gjøre

• Liker 4
Gjest HappyWaffle
Skrevet
Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Hvis 16 åringen hadde spurt hadde jeg vudert det og antagelivis latt henne vært hjemme alene noen dager ,men ikke når hun nekter og tror hun kan bestemme det.

Det jeg er foreldrer og det er jeg som bestemmer, hun kommer til i hele livet sitt være i skole og jobb osv under folk som bestemmer over henne, og jeg synes det er viktigere at hun lærer seg at hun ikke alltid kan få viljen sin og gjør som man vil.

Det kan man ikke selv ikke som voksen. Jeg kunne ha vært fleksibel, hvis det hadde blitt  forespurt. Viktig å lære respekt.

så du skal lære henne "respekt" ved å være sjefen hennes og ikke ta hensyn til hva hun ønsker/vil bare fordi du mener noe annet? 

Skrevet
55 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det får ikke vår snart 19 år gamle datter lov til. Ikke en natt engang. 

Det bør da være mulig å skaffe wifi eller å overleve uten i noen dager? Det bør og være mulig å ikke være 10 dager i strekk på hytta? 

Anonymkode: a7c65...6d0

Hva er grunnen til det, da?

• Liker 4
Gjest snusmumriken_
Skrevet

Jeg skjønner at dere kanskje synes ti dager er lenge, men det er vel ikke egentlig det når en er 16, snart 17?

Jeg var alene hjemme mye mer enn det og fra en ung alder, det kommer an på oppdragelse og hvordan hun er :)

Om dere er redd for at hun skal feste eller gjøre annet hun ikke burde, da er jeg enig, om det er fordi dere ikke er komfortabel med at hun er ganske stor nå, da er jeg ikke enig. Det er dere som er foreldrene og kjenner deres egen datter best.

Uansett, om hytta er 20 minutter unna ser ikke jeg problemet med at hun kan være alene en stund og at dere kan kjøre å hente henne. 

AnonymBruker
Skrevet
Et øyeblikk siden, HappyWaffle skrev:

så du skal lære henne "respekt" ved å være sjefen hennes og ikke ta hensyn til hva hun ønsker/vil bare fordi du mener noe annet? 

Ja, fordi sånn er livet. Både som barn,ungdom og voksen.

Tror du jeg hadde fått behold jobben min,hvis jeg hadde gjort hva jeg ønsket og ikke hva sjefen ønsker?

AnonymBruker
Skrevet
58 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det bør da være mulig å skaffe wifi eller å overleve uten i noen dager? Det bør og være mulig å ikke være 10 dager i strekk på hytta? 

må være kjedelig å vite at oppdragelsen deres var så midt på treet at dere ikke kan stole på deres voksne datter en gang.... 

Anonymkode: 2b6d3...86d

• Liker 9
Skrevet
39 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, det gjør det virkelig ikke. Å kunne være alene hjemme som 16åring er noe alle bør og skal klare, så lenge de er mentalt og fysisk friske og normale ungdommer. Hvis de pga "personlig modenhet" eller andre grunner IKKE er klare for å kunne være hjemme alene noen dager, så er det noe essensielt som har sviktet i oppdragelsen fra foreldrenes side. Noe av det viktigste vi lærer barna våre er selvstendighet og å gi de gode forberedelser på voksenlivet. To år før man er myndig er alle klare for å være alene noen dager, så lenge foreldrene har gjort jobben sin riktig, istedet for å overbeskytte og dulle med ungene sine.

Vi var 30 stk i 10.klasse, halvparten flyttet på hybel da de skulle på VGS. Sånn er vel snittet på alle klassene her jeg kommer fra, men det har gått noe ned de senere årene. Regner med det er nettopp pga curling-generasjonen.

Anonymkode: 64351...8d5

Glimrende innlegg, tatt på kornet!

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, snusmumriken_ skrev:

Jeg skjønner at dere kanskje synes ti dager er lenge, men det er vel ikke egentlig det når en er 16, snart 17?

Jeg var alene hjemme mye mer enn det og fra en ung alder, det kommer an på oppdragelse og hvordan hun er :)

Om dere er redd for at hun skal feste eller gjøre annet hun ikke burde, da er jeg enig, om det er fordi dere ikke er komfortabel med at hun er ganske stor nå, da er jeg ikke enig. Det er dere som er foreldrene og kjenner deres egen datter best.

Uansett, om hytta er 20 minutter unna ser ikke jeg problemet med at hun kan være alene en stund og at dere kan kjøre å hente henne. 

Enig.

• Liker 1
Gjest HappyWaffle
Skrevet

Tror du jeg hadde fått behold jobben min,hvis jeg hadde gjort hva jeg ønsket og ikke hva sjefen ønsker?

godt ikke alle må ha samme oppdragelse. jeg hadde frihet under ansvar og gjorde stort sett som jeg ønsket. ville jeg ikke være med på hytta i noen dager så slapp jeg det. syns det er viktig å lære barna at deres meninger også blir respektert å hørt. å det å blande inn sjefen på jobben i dette har ingen sammenheng. det er forskjell på sjef, og forelder. 

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Respekt er en toveisgate. Du må gi respekt for å få respekt. Men for all del, tving henne med dere så skal dere få en så koselig hyttetur ass :)

Anonymkode: b6cf0...a12

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Så ditt forhold til barnet ditt er at familietid er en jobb, du er sjef og ungdommen er ansatt? 

Jeg droppet familieferier fra jeg var 14, det var ikke gøy lenger for meg å sitte med mindre småsøsken på en campingplass. Hvem hadde hatt glede av at jeg deltok på det da? Istedet var jeg hjemme alene, hadde ansvar for hus, planter og utearealer. Det hjelper ikke å kreve respekt om man ikke gir det tilbake. Å selv kunne bestemme om man vil delta på en ferie eller ikke når man er 16 år burde jo være en selvfølge. 

Anonymkode: 64351...8d5

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, HappyWaffle skrev:

godt ikke alle må ha samme oppdragelse. jeg hadde frihet under ansvar og gjorde stort sett som jeg ønsket. ville jeg ikke være med på hytta i noen dager så slapp jeg det. syns det er viktig å lære barna at deres meninger også blir respektert å hørt. å det å blande inn sjefen på jobben i dette har ingen sammenheng. det er forskjell på sjef, og forelder. 

Og som jeg sa blir jeg spurt, hadde jeg latt hene vært hjemme i noen dager. Men ikke hvis hun har bestemt selv  og skal nekte å dra og sette seg på bakebeina. Det er ikke særlig voksen oppførsel.

Gjest HappyWaffle
Skrevet

Og som jeg sa blir jeg spurt, hadde jeg latt hene vært hjemme i noen dager. Men ikke hvis hun har bestemt selv  og skal nekte å dra og sette seg på bakebeina. Det er ikke særlig voksen oppførsel.

og du har fått se mine meninger lenger opp så da kan vi la det ligge eller? 

AnonymBruker
Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er jo ikke særlig respektfullt å sjefe over henne og gå imot henne bare for å vise et poeng, når du tydelig ikke har noen problemer med å la henne bli hjemme om hun absolutt ønsker det? Barn er individer, ikke eiendeler. Så klart er det foreldrene som har 'makten' og skal ta avgjørelser, men å dra henne med på noe hun ikke vil bare for å 'lære at hun ikke alltid får viljen sin' synes jeg er trassig og smålig. Går fint an å forklare at hun kan spør på en fin måte om hun kan forbli hjemme, så kan dere finne en løsning som funker for alle parter, istedet for at begge (foreldre og barn) skal oppføre seg barnslig. 

Anonymkode: 4965d...e8f

• Liker 5
Gjest snusmumriken_
Skrevet (endret)
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det virker ikke som du holder på med særlig voksen oppførsel selv. Men for all del, lykke til!

Det er sånn at det er du som har oppdratt henne, om du trenger å lære henne at hun ikke alltid kan få viljen sin og skal bruke hyttetur for å statuere et eksempel i den fantastiske alderen av 16, snart 17 - da tror jeg du er litt sent ute. 

Endret av snusmumriken_
AnonymBruker
Skrevet
18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er da virkelig ikke sammenlignbart å sidestille et voksenliv med forpliktelser og oppdragelse. Ja, man har forpliktelser som vokser og kan ikke gjøre som man vil på jobb for eksempel, men det er jo forpliktelser man frivillig har tatt på seg. 

En 16 åring som ikke er utagerne, ikke har en sykdom, atferdsproblemer eller lignene er da fullt kapabel til å være hjemme alene i 10 dager, særlig når foreldrene er så lite som kun 20 min unna. Det er også en god øvelse i å klare seg selv med tanke på matlaging og andre oppgaver som må gjøres i hjemmet. 

Anonymkode: 4d58b...c3f

• Liker 2
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Du tuller nå, vel?

Får hun "lov" til å flytte ut da?

• Liker 8
Gjest snusmumriken_
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Du tuller? Håper hun kommer seg ut av hus og hjem og at hun viser seg å være selvstendig, selv med hemmende foreldre.

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, HappyWaffle skrev:

og du har fått se mine meninger lenger opp så da kan vi la det ligge eller? 

Er det derfor du svarer på innlegget mitt fordi du vil la det gå?

Eller var det at du ønsket siste ordet.

Men greit, jeg har ikke noe mer å si. Jeg hadde latt min 16 åring være hjemme hvis jeg hadde blitt spurt. Og ikke bare fått beskjed om at jeg har bestemt meg for at jeg skal være hjemme.

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Er jo ikke særlig respektfullt å sjefe over henne og gå imot henne bare for å vise et poeng, når du tydelig ikke har noen problemer med å la henne bli hjemme om hun absolutt ønsker det? Barn er individer, ikke eiendeler. Så klart er det foreldrene som har 'makten' og skal ta avgjørelser, men å dra henne med på noe hun ikke vil bare for å 'lære at hun ikke alltid får viljen sin' synes jeg er trassig og smålig. Går fint an å forklare at hun kan spør på en fin måte om hun kan forbli hjemme, så kan dere finne en løsning som funker for alle parter, istedet for at begge (foreldre og barn) skal oppføre seg barnslig. 

Anonymkode: 4965d...e8f

Selvfølgelig, jeg hadde tatt en prat med henne og prøvd å komme fram til en løsning som hadde passet for begge.

Men jeg hadde ikke latt meg blitt overkjørt og latt henne bestemme alt fordi jeg tror ikke det hjelper 16 åringen i det lange løp.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...