Gå til innhold

16åring alene hjemme?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei, vi reiser på hytta som er 20min unna der vi bor. Dattera mi på 16 nekter plent å være med, fordi hun ikke har noe venner der, er meldt dårlig vær og ikke har wifi. Vi vil absolut ikke at hun skal være alene hjemme i de 10dagene, det tror vi hun er alt for ung til. Er vi urimelige som ikke lar henne være hjemme? Hun skal starte i 2.klasse til høsten. Evnt kan vi tvinge henne til å være med på hytta?

Anonymkode: 83183...4ea

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hei, vi reiser på hytta som er 20min unna der vi bor. Dattera mi på 16 nekter plent å være med, fordi hun ikke har noe venner der, er meldt dårlig vær og ikke har wifi. Vi vil absolut ikke at hun skal være alene hjemme i de 10dagene, det tror vi hun er alt for ung til. Er vi urimelige som ikke lar henne være hjemme? Hun skal starte i 2.klasse til høsten. Evnt kan vi tvinge henne til å være med på hytta?

Hadde det var 1 natt, helt ok, men 10 dager, nei dere er ikke urimelig.

Hun må lære seg at hun kan ikke få viljen sin alltid, og jeg bare tenker på alt det hun kommer til å finne på når dere er borte.

Hørt om musene som danser på bordet når katten er borte :)

Anonymkode: 7994a...0cf

• Liker 3
Skrevet (endret)

Antar det er 20 mil og ikke 20 minutter :)

Er det ikke noen voksenperson hun kan ha kontakt med hjemme?

Jeg var gjerne et par uker hjemme alene om sommeren når jeg gikk på videregående. Tenåringen vår er også ofte hjemme når vi er på hytta, men den er virkelig bare 20 minutter unna. Vi har avtale med et vennepar og med bestemor, og selvfølgelig holder vi tett kontakt.

I sommer skal vi være borte tilsammen i flere uker. Tenåringen skal være litt hos det venneparet, litt hjemme og litt sammen med bestemor.

Men en tenåring har jo heller ikke vondt av å tilbringe tid med familien. Men er det noe som kan gjøre hytta litt mer attraktiv?

Det kommer veldig an på hvor fornuftig tenåringen er, men uansett er det dere som foreldre som bestemmer. 

Endret av stan
  • Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Vil dere ikke la henne være hjemme fordi dere syns hun er for ung eller på grunn av fare for f.eks hjemmefester?

Jeg bodde for meg selv fra jeg var 15 år så ser ikke den at hun ikke skal klare seg alene uten dere i 10 dager.. Men om det er andre ting som spiller inn blir jo saken en annen. 

Anonymkode: 75910...568

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet
Et øyeblikk siden, stan skrev:

Jeg var gjerne et par uker hjemme alene om sommeren når jeg gikk på videregående. Tenåringen vår er også ofte hjemme når vi er på hytta, men den er virkelig bare 20 minutter unna. Vi har avtale med et vennepar og med bestemor, og selvfølgelig holder vi tett kontakt.

I sommer skal vi være borte tilsammen i flere uker. Tenåringen skal være litt hos det venneparet, litt hjemme og litt sammen med bestemor.

Det kommer veldig an på hvor fornuftig tenåringen er. 

Jeg husker hvordan mine venner hold på i den alderen når de fikk være alene hjemme, bare en helg.

Det var fyllekuler og sex. (på en fest var det 2 jenter og 2 gutter som var inne på ett soverom og hadde sex, hun ene jenta dagen etterpå husket ingenting, og hun som bodde der lå i sitt eget spy i dusjen på badet. De var 17 år)

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg husker jeg var hjemme alene da jeg var 16.år da foreldrene mine var i syden :) Det gikk kjempebra. Jeg hadde ingen hjemmefester eller gjorde noe galt den uka. Selv om jeg var en av de som kunne drikke litt mye og festa en del i den alderen. Foreldrene mine hadde laget et avtale med en venn av pappa som kom uanmeldt noen ganger og sjekket. Dette fortalte de meg før de dro at han kom til å gjøre :) Tenker at det kommer an på hvordan "tenåringen" er.

Anonymkode: a8f70...a6f

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, stan skrev:

Det kommer veldig an på hvor fornuftig tenåringen er. 

ts

Det er 20minutter unna, vi har masse naboer og gode venner i nærmiljøet.

Vi vet hun er ute med venner, men hun drikker ikke. 

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

ts

Men hun er fortsatt bare 16 år, fortsatt en ungdom som kan komme opp farlige sitausjoner selv om hun ikke drikker.

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

ts

Da ser jeg helt ærlig ikke problemet.. Jeg hadde stolt på datteren min og alliert meg med noen naboer som kunne ha sjekket innom :)

Anonymkode: a8f70...a6f

• Liker 15
Skrevet

Det er ingen grunn til å være borte i 10 dager når det er 20 minutter til hytta.

Da kan man jo stikke hjemom omtrent hver dag om så.

• Liker 25
Skrevet

Vi har også en hytte som er 20 minutter unna. Selv om sommeren når vi er der uker i strekk, er vi hjemom for å vaske klær og for å se om hus og hage (og tenåring).

Noen ganger kommer tenåringen utover med bussen, gjerne sammen med en venn. Eller tar bussen hjem, når det blir for kjedelig.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg flyttet for meg selv når jeg var 16. Her jeg kommer fra er det helt vanlig da det er store avstander til vgs. 

Skjønner ikke hvorfor en 16 åring ikke kan være alene hjemme noen dager så fremst hun er oppegående. Hun er faktisk voksen snart. Dessuten er jo ikke dere så veldig langt unna. Hvis dere er bekymret kan dere vel avtale med naboer at de tar kontakt dersom de mistenker at hun har fest eller lignende? Så kan vel noen dere kjenner stikke innom å sjekke at alt står bra til? Jeg hadde alltid plikter i huset når jeg var alene hjemme over flere dager. Måtte f.eks. vaske badet, støvsuge og passe på at huset var minst like rent og ryddig når mine foreldre kom hjem som når de dro. Kan jo være ett godt tips til dere? 

Anonymkode: 14ce5...94b

• Liker 15
Skrevet

eg begynte å være hjemme alene fra jeg var 14 år og vår camping lå 2,5 timer unna. Hadde en bestemor som sjekket innom av og til.

hvis hytten kun ligger 20 min unna er det jo lett å kjøre innom å sjekke selv av og til. Dette er jo en fin måte å se om dere kan stole på datteren deres. gi henne regler og hvis hun bryter dem så blir hun med neste gang. Hun må jo lære å klare seg selv.

• Liker 6
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men hun er fortsatt bare 16 år, fortsatt en ungdom som kan komme opp farlige sitausjoner selv om hun ikke drikker.

Hvorfor skal ikke en 16 åring kunne være alene hjemme i 10 dager? De fleste 16 åringer bor da borte på hybel eller noe pga skole. 

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, Liima skrev:

Hvorfor skal ikke en 16 åring kunne være alene hjemme i 10 dager? De fleste 16 åringer bor da borte på hybel eller noe pga skole. 

De fleste?

• Liker 10
Skrevet
Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

De fleste?

Ja, ihvertfall her jeg kommer fra. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vi kan alle komme opp i farlige situasjoner uavhengig av alderen, men vi kan da ikke holde barna i hendene hele livet av den grunn! Mange foreldre er så overbeskyttende overfor barna sine at det er skremmende. 

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, Liima skrev:

Ja, ihvertfall her jeg kommer fra. 

Ok, jeg tror jeg kjente 1 jente som bodde i leilighet, og noen som gikk på folkeskole (og der har de jo ansatte som følger med)

Er fulstendig klar over at noen steder (vanligvis små steder) er det vanlig da er langt unna skoler. Og stort sett er det på en vgs med voksne som følger med på kvelden. selvsagt er det sikkert noen som bor på hybel,men jeg tror det er det færreste.

De fleste bor hjemme under vgs.

Skrevet

Asså mange på 16 år bor alene på hybel, pga studie. 16 år er absolutt nok til å kunne klare seg 10 dager alene, synes at du er alt for overbeskyttende :) 

• Liker 12
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vi kan alle komme opp i farlige situasjoner uavhengig av alderen, men vi kan da ikke holde barna i hendene hele livet av den grunn! Mange foreldre er så overbeskyttende overfor barna sine at det er skremmende. 

Jeg hadde latt mitt barn på 16 år vært alene 1 natt,men ikke hele 10 dager.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...