Gå til innhold

Uttalelse av Rachel


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

 

 

 

 

Nå har det seg slik at jeg er halvt britisk. Så for meg og min familie er det helt naturlig å uttale Rachel på den engelske måten. Rachel er heller ikke opprinnelig norsk, så slik jeg ser det skulle det ikke være noe i veien for å uttale det Reitsjell så samt det ikke står Rakel.

Anonymkode: 4a0bf...39e

Dere kommer til å uttale det slik, mens andre ikke. Så blir det et evig rettelseprosjekt for jenta deres "Jeg heter ikke Rakel/Rakhel, jeg heter Reitsjell".

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 time siden, OppNedPåAlt skrev:

Dere kommer til å uttale det slik, mens andre ikke. Så blir det et evig rettelseprosjekt for jenta deres "Jeg heter ikke Rakel/Rakhel, jeg heter Reitsjell".

Nettopp, det var det jeg mente lenger oppe her også. Det blir et evig mas om å korrigere andres uttale av navnet. Verst for barnet det da. At du er halvt britisk er jo irrelevant for jenta di når hun må styre og rette opp navnet sitt resten av livet.

Men dere velger jo selv, du ba jo bare om hva vi mente.

Anonymkode: e416e...fcb

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Arabella skrev:

Ettersom vi er på språkforumet, tar jeg meg friheten til å korrigere overskriften din. "Uttalelse" er feil benevnelse i denne sammenhengen. Det betyr en ytring. "Uttale" er det korrekte her.

Oj, det var sant. Takk for at du rettet meg :)

Anonymkode: 4a0bf...39e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nettopp, det var det jeg mente lenger oppe her også. Det blir et evig mas om å korrigere andres uttale av navnet. Verst for barnet det da. At du er halvt britisk er jo irrelevant for jenta di når hun må styre og rette opp navnet sitt resten av livet.

Men dere velger jo selv, du ba jo bare om hva vi mente.

Anonymkode: e416e...fcb

At jeg er halvt britisk nevnte jeg fordi andre hentydet at man ikke burde velge utenlandske navn når man bor i Norge.

Jeg synes uansett at det er synd at vi i Norge er så opphengt i tradisjon at man ikke engang kan være åpne for at navn skal uttales annerledes. Merker nemlig denne holdningen på uendelig mange andre områder også. Hvorfor kan man ikke være mer åpne og aksepterende overfor andres smak og behag?

Anonymkode: 4a0bf...39e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Margit Spat
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

At jeg er halvt britisk nevnte jeg fordi andre hentydet at man ikke burde velge utenlandske navn når man bor i Norge.

Jeg synes uansett at det er synd at vi i Norge er så opphengt i tradisjon at man ikke engang kan være åpne for at navn skal uttales annerledes. Merker nemlig denne holdningen på uendelig mange andre områder også. Hvorfor kan man ikke være mer åpne og aksepterende overfor andres smak og behag?

Anonymkode: 4a0bf...39e

Akkurat dette er ikke et særnorsk fenomen. Navn blir vanligvis uttalt på den måten man tror det skal uttales, basert på erfaring, uansett hvilket land man befinner seg i.
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, Margit Spat skrev:

Akkurat dette er ikke et særnorsk fenomen. Navn blir vanligvis uttalt på den måten man tror det skal uttales, basert på erfaring, uansett hvilket land man befinner seg i.
 

Da har du og jeg ulike erfaringer. Noen nasjonaliteter er mer åpne enn andre. Det kommer jo også an på type miljøer. 

Anonymkode: 4a0bf...39e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...