Gå til innhold

Dårlige karakterer grunnet livssituasjon -- vil inn på PhD


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg er akkurat ferdig med det første året av masterstudiet mitt. Det siste året har vært veldig vanskelig, med samlivsbrudd, fordeling av barneomsorg, flytting, osv. Dette har ført til at jeg har hatt veldig lite overskudd til studiene mine, og til jul fikk jeg 3 D'er. Jeg har alltid vært en relativt flink student, og har B som snitt på bachelor.

Saken er egentlig den at jeg alltid har hatt lyst til å ta en doktorgrad innen mitt fagfelt. Her på UiO kreves da et vektet snitt på B i karakterer, og en B på masteroppgaven. Det jeg lurer på, er om det er mulig å utsette utskrift av mastergraden, slik at jeg har tid til å forbedre karakterer i løpet av året etter at jeg har levert selve oppgaven. Vet dette er mulig med bachelor, men har aldri hørt om det på masternivå. Jeg kommer neppe til å ha tid til å lese til eksamen i tre emner til jul, midt oppi jobbing med oppgaven, så det hadde vært flott å få til et år ekstra, og eventuelt ta flere emner ved siden av dem jeg tar opp. Noen som vet? Eller har vært i liknende situasjon?

Anonymkode: af975...54e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hva med å ta opp emnene nå til høsten, og utsette resten av masteren et halvår?

Anonymkode: 083c5...43d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet at det er mulighet for utsettelse på masterstudier ved andre universitet i Norge på grunn av personlige årsaker, da er det sikkert mulig ved UiO også. Ta kontakt med fakultetet, så ordner det seg sikkert. Lykke til! 

Anonymkode: 7b7af...809

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utsett masteroppgaven. Ta opp emner først og forbedre karakterer. Dette gir deg økt kunnskap og kompetanse. Det kommer godt med når du skal skrive master. Husk også at du ikke kan tas opp til doktorgradsstudier uten finansiering. Du må altså ha på plass tre år med finansiering. Lånekassen finansierer ikke doktorgradsstudier. Du må søke på for eksempel stipendiater. Det ligner veldig det å søke på jobb. Her er det ikke sikkert at B i snitt og B på masteroppgaven holder. De ser også på erfaring fra undervisning og vitenskapelig arbeid. Her kan det godt hende du får spørsmål om hvorfor du brukte lenger tid en normert på din mastergrad. Her kan det også hende, litt avhengig av fagfelt, at du møter sterk konkurranse fra internasjonale søker. 

Anonymkode: 2fc20...460

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glemte også å si at når du har levert selve masteroppgaven mister du studieretten (universitet mener du er ferdig med graden) og må søke inn på nytt feks som enkeltemnestudent. 

Anonymkode: 2fc20...460

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Utsett masteroppgaven. Ta opp emner først og forbedre karakterer. Dette gir deg økt kunnskap og kompetanse. Det kommer godt med når du skal skrive master. Husk også at du ikke kan tas opp til doktorgradsstudier uten finansiering. Du må altså ha på plass tre år med finansiering. Lånekassen finansierer ikke doktorgradsstudier. Du må søke på for eksempel stipendiater. Det ligner veldig det å søke på jobb. Her er det ikke sikkert at B i snitt og B på masteroppgaven holder. De ser også på erfaring fra undervisning og vitenskapelig arbeid. Her kan det godt hende du får spørsmål om hvorfor du brukte lenger tid en normert på din mastergrad. Her kan det også hende, litt avhengig av fagfelt, at du møter sterk konkurranse fra internasjonale søker. 

Anonymkode: 2fc20...460

Dette. 

Det er ikke alle fagfelt hvor B holder til å få finansiering, selv om det er nok til formelt å bli tatt opp på PhD-programmet. Hvis to søkere står likt, men en har A på masteroppgaven og den andre B, tar de selvsagt førstnevnte.

Anonymkode: 19503...3c9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...