Gå til innhold

Hva skiller en dårlig, en middels og en god lærer?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hva er det som utgjør den magiske forskjellen?

mellom den dårlige læreren som burde vært omplassert

den helt middels læreren som er verken eller

og den magisk gode læreren som på merkelig vis får til både gode relasjoner, god klassestyring og kjenner det faglige godt.

Og er det mulig for en helt middels lærer å bli den magiske læreren med mer innsats og kompetanse?

til refleksjon.

 

Anonymkode: a56e1...583

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mange gode lærere blir middels og knapt nok det om elevene jobber mot istedenfor med. 

Men gjør hverandre gode. 

Selv om du ikke liker faget eller læreren skal du fortsatt oppføre deg og ikke ødelegge for hverken lærer eller medelever. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, et konkret "kjennetegn" på en dårlig lærer er en som på slutten av året deler ut poser med godteri, og innholdet i posen speiler hva elevene har gjort gjennom året. Den som har levert inn alt får mange biter, mens noen som kanskje ikke har levert inn så mye får bare noen få biter. På barneskolen. 

Å være en god lærer handler vel om å bry seg, om å kunne faget ditt og hvordan du skal formidle det til alle elevene. Det handler om å se klassen som gruppe og hver elev som et enkeltindivid både når det gjelder sosialt samvær og læring. 

Anonymkode: 09860...e33

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det er ikke et enkelt svar på det, fordi en lærer som en elev synes er super kan en annen elev synes er møkkdårlig..

Men mye handler om relasjoner, og for å få til gode relasjoner så må man faktisk være interessert i elevene. Har man gode relasjoner er også klasseledelse veldig mye enklere. I tillegg må selvfølgelig læreren ha fagkunnskap og formidlingsevne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er akkurat ferdig med mitt aller første år som lærer etter studiene nå, og jeg tenker jo over om jeg har vært en god lærer, og hvordan jeg kan bli bedre.

Relasjoner som nevnt ovenfor her, er nok det viktigste. Men det hjelper ikke om man ikke setter tydelige grenser i tillegg. Spesielt på barneskolen.

Så må man jo kunne faget sitt ja, og være interessert og prøve å gjøre det moro og interessant for elevene :)

Anonymkode: 7ffe7...cf5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...