Gå til innhold

Liker ikke jobben på sykehjem?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei! Siden jeg ble ferdig på høgskolen i mai så har jeg jobbet på sykehjem nå i juni(skal jobbe til august). Problemet er at jeg hater jobben, liker ikke arbeidsoppgavene og heller ikke arbeidsplassen. Jeg er så idiot og trodde sykehjem passet for meg selv om jeg før trodde jeg aldri ville sette en fot der inne uten at jeg eller min familie var pasient/beboere der. Jeg likte meg ikke etter vakt 1, men tenkte jeg skulle prøve litt til. Nå har jeg hatt 14 vaker (8 av de var opplæringsvakter) og liker fortsatt ikke jobben. Jeg gruer meg hver dag til jobb og teller ned til pause og til jobben er slutt. Jeg er på en veldig tung avdeling der beboerne trenger hjelp til alt. Jeg kjenner dette psykisk og fysisk. Gråter noen ganger før og etter jobb, føler meg utbrent og dårlig. Jeg er ekstremt sliten mentalt av jobben pga. oppgavene og arbeidsmengden, jeg sliter også fysisk med vondt i rygg og skuldre. Problemet er at dette er en sommerjobb(og helger fra høsten)og har 14 dagers oppsigelse i prøvetiden...vil si opp, men trenger penger. Er det noen som følte det slik i starten? kanskje alderspsykiatri hadde passet bedre for meg?kan jeg si opp jobben? 

Anonymkode: 4bc87...b7c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er det dette du har utdannet deg til? Eller er det kun en sommerjobb? Selvsagt kan du si opp, men det er vel vanskelig å finne en ny sommerjobb nå. Jeg jobbet også en sommer på sykehjem, hatet det, men bet tennene sammen og holdt ut. Og lærte at helsevesen ikke er noe for meg.

Anonymkode: 0ebef...ad4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde det slik selv, likte ikke stellet og at du ikke fikk tid til beboerene/pasientene. Slet meg gjennom sommerjobben, ser tilbake på det som en grusom sommer den dag i dag, fikk en annen jobb senere og en grunn til de var interessert i meg var pga. jobben på sykehjemmet! (så noe godt fikk jeg av den) har aldri jobbet der senere eller vurdert å søke sommerjobb der nå i studietiden. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jobber også på sykehjem, på en tung avdeling hvor pasientene trenger hjelp til ALT. Når du ikke trives etter 14 vakter så tviler jeg på det bedrer seg. Kanskje du må fikse på holdningen din? Jeg trives veldig i jobben. Blir sliten noen ganger og gruer meg noen dager til jobb men sånn er det. En jobb jeg fikser og trives i, meningsfull osv.  I begynnelsen var jeg derimot usikker, gråt før og etter vakt, var livredd osv for ansvaret, men etter noen vakter kom det seg :) Jeg fikk derimot bare 2-3 opplæringsvakter så var jeg "utlært"...... Kan være derfor jeg slet litt i begynnelsen 

Anonymkode: 554f1...fa0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil det hjelpe å komme over på en "lettere" post, med friskere beboere? Det kan jo være du ksn bytte? Turnussen er vel lagt opp med tanke på at du skal være der, men takler du det ikke så bør du si fra og spørre om muligheter for annen post samme sted. Regner med at sykehjemmet har ulike poster for ulike beboere. 

Anonymkode: 88494...22f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er det dette du har utdannet deg til? Eller er det kun en sommerjobb? Selvsagt kan du si opp, men det er vel vanskelig å finne en ny sommerjobb nå. Jeg jobbet også en sommer på sykehjem, hatet det, men bet tennene sammen og holdt ut. Og lærte at helsevesen ikke er noe for meg.

Anonymkode: 0ebef...ad4

Er bare en sommerjobb med helgejobber til høsten. Studerer til å bli HMS-ingeniør, så helsesektoren er ikke det jeg skal jobbe i fremtiden. Trodde det ville være ok å jobbe der i sommer, men ikke på den avdelingen jeg er på. 

Anonymkode: 4bc87...b7c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

De fleste jobber er det kjipt å være ny i, du kan ikke rutinene skikkelig, kjenner hverken pasienter, pårørend eller kolleger veldig godt, og bruker mye mental kapasitet for å komme gjennom dagen. Tror det er ganske likt for de fleste som begynner ett nytt sted. Når det er sagt likte jeg meg heller ikke på sykehjem. Mange av de ansatte hadde helt grusomme holdniger til både pasienter og arbeid, det var mye unnasluntring, mye late folk, lite faglig fokus og et jævla mas for å komme seg gjennom dagen. Verste fem ukene i mitt liv. Men så begynte jeg å jobbe på sykehus og helsevesenet ble plutselig et mye bedre sted. Har vært sykepleier i mange år og stortrives, måtte bare vekk fra det grusomme sykehjemmet. Kunne kanskje jobbet på sykehjem igjen hvis det var med interesserte folk som hadde god kollegialt fellesskap og faglig fokus, men følelsen fra 15 år tilbake sitter godt i dessverrre... Hvis du er helsefagstudent så bit tenna sammen og kom deg gjennom, du får erfaring og referanser som er nyttig seinere. Søk jobb på sykehus så snart du kan, evt hjemmesykepleien, så vil du se at det finnes steder det hverdagen ikke føles som et grått og depressivt hull.

Anonymkode: f2e2a...425

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som en erfaring som kan være grei å ha som HMS-ingeniør. Ikke alle jobber er morsomme. Du kommer deg helt sikkert gjennom en sommer.

Anonymkode: 17c1d...9d1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har jobbet to somre på sykehjem, under studietiden min. Jeg likte det heller ikke, det var fysisk tungt men også psykisk vanskelig i forhold til alle de forskjellige pasientene som slet med mye forskjellig. Det som

holdt meg oppe var alle de eldre som bodde der, som satte pris på hjelpen. Den første sommeren jobbet jeg på en avdeling med mange tunge pasienter. Det var slitsomt, men mange av dem var ganske oppadgående sosialt hvis du skjønner, så det var trivelig med samtaler og høre om livene deres.

den andre sommeren jobbet jeg på en sementavdeling. Det var mye lettere pasienter, ikke like fysisk slitsomt. Men det var padienter som var mer fjerne og som

ikke var i virkeligheten, på grunn av demensen. Jeg trivdes bedre på den andre plassen. Men jeg kommer nok ikke til å jobbe på sykehjem igjen, var ikke så mye for meg. 

Var jeg deg, ville jeg holdt ut. Det ser bra ut på CVen. For å holde motet oppe, så tenk på de eldre du hjelper og som er så takknemlige(selv om ikke alle klarer å uttrykke det), det hjalp hvertfall for meg 

Anonymkode: 7f667...36e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jobber på et sykehjem denne sommeren som min første jobb noensinne. Syns det egentlig er ganske flott. Sykehjemmet har god bemanning, så vi får tid til å snakke, gå turer og spille Wii (lol) med pasientene. Og så spiser pasientene så jæksla god mat da; kjøttkaker, stekt fisk, pasta, koteletter, dessert hver middag, og kake i helgene. Og de ansatte får alltid spise restene (mye rester, mind you). Du ser ikke meg klage.

Tror det å jobbe på et sykehjem kan bety så mangt. Har en kompis som jobber på et sykehjem, med 8 pasienter per ansatt (der vårt sykehjem har halvparten per ansatt). Han sier selv han gruer seg til jobb. Så tror jeg hadde flaks med hvor jeg søkte.

Anonymkode: ac22f...04a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

33 minutter siden, Raven.WritingDesk skrev:

For Guds skyld, av respekt for de eldre du har ansvar ovenfor - SLUTT!!! 

I alle dager... Selv om TS ikke trives i jobben vil det jo ikke si at hun ikke er flink i den og flink med pasientene. 

Anonymkode: fe339...49e

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jobber på et sykehjem denne sommeren som min første jobb noensinne. Syns det egentlig er ganske flott. Sykehjemmet har god bemanning, så vi får tid til å snakke, gå turer og spille Wii (lol) med pasientene. Og så spiser pasientene så jæksla god mat da; kjøttkaker, stekt fisk, pasta, koteletter, dessert hver middag, og kake i helgene. Og de ansatte får alltid spise restene (mye rester, mind you). Du ser ikke meg klage.

Tror det å jobbe på et sykehjem kan bety så mangt. Har en kompis som jobber på et sykehjem, med 8 pasienter per ansatt (der vårt sykehjem har halvparten per ansatt). Han sier selv han gruer seg til jobb. Så tror jeg hadde flaks med hvor jeg søkte.

Anonymkode: ac22f...04a

På sykehjemmet jeg jobbet så var det slik som på det kompisen din jobber. Mange pasienter per ansatt, de fleste måtte vi ha i heis og trengte hjelp til alt. Maten de fikk er skammelig ( når jeg spør om det er godt så får jeg vondt inni meg... stakkars de som får den maten) De hadde ingen aktiviteter utenom TV ( sykehjemmet legger ikke opp til noen aktiviteter, jeg synes det er dumt selv om dette var/er en avdeling der de ikke kunne spilt Wii osv... så bør de ha noe å gjøre!!) Kanskje det er forandret nå. Jeg synes ekstremt synd på de som bodde der da vi måtte skynde oss å stelle for å derretter mate ( og slik gikk dagen med alle måltider) Det var så og si bare stell og mating, selvfølgelig fikk du vist om sorg og snakket til de under stell og mating. Jeg håper tilstanden med tanke på underbemanning i sykehjem skjerpes slik at de eldre får en verdig "slutt" på livet! Tror jeg hadde likt meg bedre den sommeren om det var tid til annet

Anonymkode: 4bc87...b7c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

47 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har jobbet to somre på sykehjem, under studietiden min. Jeg likte det heller ikke, det var fysisk tungt men også psykisk vanskelig i forhold til alle de forskjellige pasientene som slet med mye forskjellig. Det som

holdt meg oppe var alle de eldre som bodde der, som satte pris på hjelpen. Den første sommeren jobbet jeg på en avdeling med mange tunge pasienter. Det var slitsomt, men mange av dem var ganske oppadgående sosialt hvis du skjønner, så det var trivelig med samtaler og høre om livene deres.

den andre sommeren jobbet jeg på en sementavdeling. Det var mye lettere pasienter, ikke like fysisk slitsomt. Men det var padienter som var mer fjerne og som

ikke var i virkeligheten, på grunn av demensen. Jeg trivdes bedre på den andre plassen. Men jeg kommer nok ikke til å jobbe på sykehjem igjen, var ikke så mye for meg. 

Var jeg deg, ville jeg holdt ut. Det ser bra ut på CVen. For å holde motet oppe, så tenk på de eldre du hjelper og som er så takknemlige(selv om ikke alle klarer å uttrykke det), det hjalp hvertfall for meg 

Anonymkode: 7f667...36e

:fnise:

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og sånn er det på sykehjemmene pga av at politikerne ikke prioriterer eldreomsorgen. Det er slitsomt, det er nedbemanninger og faglig oppdateringer kan du glemme fordi det koster penger. Man er sykepleier, kokk, vaktmester mm på en gang fordi man skal spare penger. Eldreomsorgen er et trist kapittel pga pengemangel. 

Sånn, nå fikk jeg ut det også. 

Det er fælt å gå på jobb og grue seg, så om du overhodet ikke trives så ville jeg ha vurdert å slutte. Men å finne en sommerjobb nå er svært vanskelig. 

Anonymkode: 40546...37f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest noe tilfeldig
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

I alle dager... Selv om TS ikke trives i jobben vil det jo ikke si at hun ikke er flink i den og flink med pasientene. 

Anonymkode: fe339...49e

Alle som jobber direkte med sårbare grupper bør ikke grue seg for å gå på jobb, det plukker pasienter, pårørende, osv opp ganske kjapt. Jeg har selv vært i T.S sin situasjon, og jeg slutta. Uansett hvor proff du er, så vil de aller fleste av oss som misliker jobben vår over lengre tid, bli dårligere i den. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 time siden, Raven.WritingDesk skrev:

Alle som jobber direkte med sårbare grupper bør ikke grue seg for å gå på jobb, det plukker pasienter, pårørende, osv opp ganske kjapt. Jeg har selv vært i T.S sin situasjon, og jeg slutta. Uansett hvor proff du er, så vil de aller fleste av oss som misliker jobben vår over lengre tid, bli dårligere i den. 

Men dreier seg kun om én sommer. Det er helt greit at hun slutter på grunn av mistrivsel, men at hun er dårlig i arbeidet sitt og med pasientene synes jeg du absolutt ikke har grunnlag til å mene. Det er totalt idiotisk å hevde at pasienter, pårørende, "osv" plukker opp dette. Igjen, det har du ikke grunnlag nok for å mene. 

Anonymkode: fe339...49e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest noe tilfeldig
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Men dreier seg kun om én sommer. Det er helt greit at hun slutter på grunn av mistrivsel, men at hun er dårlig i arbeidet sitt og med pasientene synes jeg du absolutt ikke har grunnlag til å mene. Det er totalt idiotisk å hevde at pasienter, pårørende, "osv" plukker opp dette. Igjen, det har du ikke grunnlag nok for å mene. 

Anonymkode: fe339...49e

Er det meningsdiktatur på KG nå? Jo, jeg har grunnlag for å mene det. Jeg har mange års erfaring som jeg baserer utsagnet på. Ikke T.S personlig. Jeg har sett utallige sommervikarer, men også langtidsansatte, som ikke trives i jobben. Klarer du ikke utføre løft og annen fysisk forflytning på et sykehjem dumpes ansvarsoppgavene over på et allerede overarbeid (og underbetalt) personale. Det er ikke riktig for dem, og heller ikke for brukerne som desperat trenger den lille hjelpa de har krav på. Jeg vil påstå at sykehjem og geriatri er en av de mest krevende arbeidsområdene innenfor helsesektoren. Det er knappe ressurser, dårlig bemanning, og fysisk og psykisk tunge brukergrupper. Det er virkelig en plass hvor folk må stå på, og nærmest være "ildsjeler" for å holde ut. Jeg mener virkelig at helse er en sektor hvor det er lite rom for medarbeidere som gruer seg til å gå på jobb, som misliker jobben sin, og som ikke ønsker å være der. Jobber du innenfor industri, produksjon, eller på et kontor, er det en helt annen sak. Jeg forventer ikke at helsearbeidere skal gå rundt hver dag på jobb med et smil om kjeften og eeeelske det de gjør til enhver tid, men at de mistrives og overhodet ikke ønsker jobben de har, hører ikke hjemme i denne sektoren. 

Endret av noe tilfeldig
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Raven.WritingDesk skrev:

Er det meningsdiktatur på KG nå? Jo, jeg har grunnlag for å mene det. Jeg har mange års erfaring som jeg baserer utsagnet på. Ikke T.S personlig. Jeg har sett utallige sommervikarer, men også langtidsansatte, som ikke trives i jobben. Klarer du ikke utføre løft og annen fysisk forflytning på et sykehjem dumpes ansvarsoppgavene over på et allerede overarbeid (og underbetalt) personale. Det er ikke riktig for dem, og heller ikke for brukerne som desperat trenger den lille hjelpa de har krav på. Jeg vil påstå at sykehjem og geriatri er en av de mest krevende arbeidsområdene innenfor helsesektoren. Det er knappe ressurser, dårlig bemanning, og fysisk og psykisk tunge brukergrupper. Det er virkelig en plass hvor folk må stå på, og nærmest være "ildsjeler" for å holde ut. Jeg mener virkelig at helse er en sektor hvor det er lite rom for medarbeidere som gruer seg til å gå på jobb, som misliker jobben sin, og som ikke ønsker å være der. Jobber du innenfor industri, produksjon, eller på et kontor, er det en helt annen sak. Jeg forventer ikke at helsearbeidere skal gå rundt hver dag på jobb med et smil om kjeften og eeeelske det de gjør til enhver tid, men at de mistrives og overhodet ikke ønsker jobben de har, hører ikke hjemme i denne sektoren. 

Jeg hadde det slik som ts, men gjorde jobben min bra likevel mens jeg var der. Avdelingslederen prøvde alt for å få meg til å bli da jeg sa opp, fordi hun var veldig fornøyd med jobben jeg gjorde. Og jeg var hyggelig mot beboerne. 

Anonymkode: 0ebef...ad4

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet hvordan du har det TS..men tenker de pengene blir fine til høsten når jeg fortsetter utdannelsen. De takknemlige eldre som bor der er det eneste lyspunktet. Bit sammen, å få en erfaring på både godt og vondt, og ser bra ut på CV´n skal du se. 

Anonymkode: 3ad9e...c7c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...