Gå til innhold

Må du ta jobber du ikke vil ha?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Tvinger nav deg til å ta jobber du ikke vil ha/passer til? Har du høy utdanning men må ta jobb som ufaglært/jobber på gulvet? 

Anonymkode: bc188...d16

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvis du ikke er i stand til å skaffe deg kobb på egen hånd må du selvfølgelig ta det du blir tilbudt. Hvis ikke forsvinner pengene fra nav, heldigvis. Hvis du er for fin til å jobbe på gulvet, ja da får du skaffe seg en jobb som passer den fisefine røven din da.

Anonymkode: ade74...10d

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

39 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tvinger nav deg til å ta jobber du ikke vil ha/passer til? Har du høy utdanning men må ta jobb som ufaglært/jobber på gulvet? 

Anonymkode: bc188...d16

Aldri blitt tvunget av NAV, men jeg har måtte ta jobber som jeg ikke vil ha. Det er mye bedre enn å sløve på fellespotten når jeg er frisk og rask. Det kommer ofte et lys i enden av tunnelen etter et par år. For noen år siden var jeg avisbud, noe som ikke akkurat var kult med min utdannelse, men ey, man gjør det man må for å få mat på bordet og tak over hodet. :P

Anonymkode: 5f6cc...51a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Coolaid
43 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tvinger nav deg til å ta jobber du ikke vil ha/passer til? Har du høy utdanning men må ta jobb som ufaglært/jobber på gulvet? 

Anonymkode: bc188...d16

Brett opp ermene. 

Stiller du dette spørmålet er det like greit at du får deg en jobb du kanskje føler at du er for god til. Da kan du lære noe. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes nav i det minste kan gi folk jobber de passer til. Har på følelsen av at noen med vilje gir en drittjobber bare på pur f og..

Anonymkode: 0d375...3d8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er da mye verre for selvfølesen å få trygd enn å jobbe på gulvet. Et annet pluss er jo at man har noe å stå opp til.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Synes nav i det minste kan gi folk jobber de passer til. Har på følelsen av at noen med vilje gir en drittjobber bare på pur f og..

Anonymkode: 0d375...3d8

Det er da ikke et hav av utvalg i jobber. Da kunne du vel skaffet deg en jobb på egenhånd?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Taklampe skrev:

Det er da ikke et hav av utvalg i jobber. Da kunne du vel skaffet deg en jobb på egenhånd?

Har aldri vært under nav. Skriver på vegne av andre. Har jobb. Skal finne en jeg trives bedre i når jeg har fått på plass en viss situasjon i livet.

Anonymkode: 0d375...3d8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke selv i den situasjonen nei. Men NAV kan i prinsippet "tvinge" en til å ta et hvert arbeid, dersom man har dagpenger f. eks. Så, ja, man kan måtte flytte til andre siden av landet, dersom det er ledig arbeid der. Men NAV gjør skjønnsmessige vurderinger, og har ikke ressurser til å følge om hver enkelt i arbeidssøkerprossesen til punkt og prikke. Har man derimot gått for lenge uten arbeid, vil jeg anta at det stilles strenger krav . Det er heldigvis ikke slik at det er lov å sitte hjemme og få inntekt fra NAV samtidig som man takker nei til "lavstatusarbeid". 

Endret av Runnershigh
Skrivefeil
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Har aldri vært under nav. Skriver på vegne av andre. Har jobb. Skal finne en jeg trives bedre i når jeg har fått på plass en viss situasjon i livet.

Anonymkode: 0d375...3d8

Åja, okai! Jeg er ikke under NAV selv. Men synes det virker logisk at man ikke alltid kan få det som man vil når det er så lite utvalg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Runnershigh skrev:

Jeg er ikke selv i den situasjonen nei. Men NAV kan i prinsippet "tvinge" det til å ta et hvert arbeid, dersom du har dagpenger f. eks. Så, ja, du kan måtte flytte til andre siden av landet, dersom det er arbeid for deg der. Men NAV gjør skjønnsmessige vurderinger, og har ikke ressurser til å følge om hver enkelt i arbeidssøkerprossesen til punkt og prikke. Har du derimot gått for lenge uten arbeid, vil jeg anta at det stilles strenger krav til deg. Det er heldigvis ikke slik at det er lov å sitte hjemme og få inntekt fra NAV samtidig som man takker nei til "lavstatusarbeid". 

La oss si at jeg bor i Oslo og en annen i Bergen. Begge får jobb under nav, jobbee wer like. De tvinger vel ikke bergensern til å flytte til Oslo og Oslofyren til Bergen?!  Når det allerede bor folk i området som kan ta jobben? 

Anonymkode: 0d375...3d8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om man skal ha krav på støtte må du være klar til å ta hvilken som helst jobb du blir tilbudt og også være villig til å flytte dit jobbene er. At du ikke "passer" er ikke så viktig. De fleste klarer å tilpasse seg jobben og kanskje løre noe nytt. Om man absolutt ikke passer vil nok arbeidsgiver plukke det opp og avslutte arbeidsforholdet.

Det beste er å søke jobber selv, og ikke kun jobber som er relevant til utdanningen. Arbeidserfaring er arbeidserfaring.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

La oss si at jeg bor i Oslo og en annen i Bergen. Begge får jobb under nav, jobbee wer like. De tvinger vel ikke bergensern til å flytte til Oslo og Oslofyren til Bergen?!  Når det allerede bor folk i området som kan ta jobben? 

Anonymkode: 0d375...3d8

I prinsippet kan de "tvinge" deg til å ta et hvert arbeid ja. Men som jeg sier gjør NAV skjønnsmessige vurderinger. Om man finner arbeid i den byen man bor i, er jo problemet løst. Ingen tvinger deg til å bytte arbeid dersom du har arbeid. Man står selvfølgelig også fritt til å  takke nei til det NAV tilbyr, men da takker man også nei til den økonomiske støtten man har.

Utfordringen er vel ofte at det er for stor kamp om arbeidsplassene i storbyen, men at det f. eks. i Nord Norge er mer ledig... Si man har en utdannelse man ikke får jobbmulighet på i storbyen, men at det i  nord er ledige stillinger. Da kan man ikke sitte å vente på ledige stillinger i bostedsbyen samtid som NAV forsørger en. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 timer siden, Runnershigh skrev:

I prinsippet kan de "tvinge" deg til å ta et hvert arbeid ja. Men som jeg sier gjør NAV skjønnsmessige vurderinger. Om man finner arbeid i den byen man bor i, er jo problemet løst. Ingen tvinger deg til å bytte arbeid dersom du har arbeid. Man står selvfølgelig også fritt til å  takke nei til det NAV tilbyr, men da takker man også nei til den økonomiske støtten man har.

Utfordringen er vel ofte at det er for stor kamp om arbeidsplassene i storbyen, men at det f. eks. i Nord Norge er mer ledig... Si man har en utdannelse man ikke får jobbmulighet på i storbyen, men at det i  nord er ledige stillinger. Da kan man ikke sitte å vente på ledige stillinger i bostedsbyen samtid som NAV forsørger en. 

Er ikke TS, men dette var ett bra svar. Kun svar på spørsmålet, uten alt det spyet og antagelser at er du på NAV må du, skal osv.

Anonymkode: 8106f...632

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

La oss si at jeg bor i Oslo og en annen i Bergen. Begge får jobb under nav, jobbee wer like. De tvinger vel ikke bergensern til å flytte til Oslo og Oslofyren til Bergen?!  Når det allerede bor folk i området som kan ta jobben?

Det er ikke NAV som ansetter personene, det er de forskjellige arbeidsgiverene. Hvis arbeidsgiveren i Bergen vil ha søkeren fra Oslo og omvendt så kan ikke NAV gjøre noe med det. Begge søkerene er forpliktet til å ta de jobbene de blir tilbudt, ellers mister de dagpengene. Hvis man derimot har jobbet før og vært flink til å spare slik at man klarer seg selv kan man velge og vrake akkurat som man selv vil.

Anonymkode: d3a85...f0f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Taklampe skrev:

Det er da ikke et hav av utvalg i jobber. Da kunne du vel skaffet deg en jobb på egenhånd?

Helseproblemer gjør at jeg ikke får jobb. Er på attføring. 

Anonymkode: bc188...d16

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Den 19.6.2016 at 18.53, AnonymBruker skrev:

Helseproblemer gjør at jeg ikke får jobb. Er på attføring. 

Anonymkode: bc188...d16

Så nav gir deg jobb som du ikke har mulighet til å utføre på grunn av helsen? Isåfall kan jeg forstå at det er urimelig av nav å gi deg denne jobben. Men er litt usikker på hva attføring er?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke blitt tvunget og jeg vil gjerne ut i jobb, men den må være tilpasset mitt behov har vi funnet ut. Jeg føler jeg får god hjelp og møter forståelse av nav da jeg sliter med sykdom. Gleder meg til fortsettelsen. 

Anonymkode: a14b1...d56

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...