AnonymBruker Skrevet 20. juni 2016 #21 Skrevet 20. juni 2016 19 timer siden, Becky48 skrev: Forstår ikke at noen kan mene det er egoistisk å være hjemme. Og spesielt i våre dager så er det faktisk mange som rett og slett ikke har råd til å reise til utlandet. Og disse sydenturene på sommeren har jeg aldri forstått, er så sjelden vi har fint vær her hjemme så da er det like greit å være her å få det med seg. Vi skal bare en tur til Danmark en uke og det er det. Ellers så blir vi hjemme, tar en tur innom Dyreparken og Kongeparken. Nok av ting vi kan gjøre her hjemme men vi tar alltid en tur ut av landet sånn at vi har noe ekstra å glede oss til og at minsten har noe ekstra å fortelle om. De begynner tidlig med sammenligning. ?? Mener du virkelig å si at noe av grunnen til at dere må ut av landet er for at minstebarnet skal få noe å fortelle om? Fordi de begynner så tidlig med sammenligning? Jeg er målløs. 19 timer siden, AnonymBruker skrev: Egoistisk er det vel ikke, men guuud så kjedelig! Jeg tror jeg hadde gått på veggen, skulle jeg bare være hjemme med ungene i 3 uker. en helg hjemme er mer enn nok, Blir bare masing, krangling og bråk. Men syden midt i juli skjønner jeg godt at ikke frister. Men finnes jo mange andre måter og steder å feriere. Skal ikke gjøre så voldsomt ut av ferien selv i år, men det er uaktuelt å sitte hjemme! Blir to uker på hytta til foreldrene mine ved sjøen, og ett par overnattingsturer til venner. og noen dagsturer i området. Av erfaring reiser det aller fleste i området på ferie også, så det blir jo ingen igjen som ungene kan leke med... Men folk burde jo uansett passe sine egne saker, og ikke legge seg oppi hvordan naboen velger å feriere. Anonymkode: 71a4b...ee5 Men greia er jo at turer på hytta blir sett på som å "være hjemme". TS skal jo også bort - de skal på telttur. Men det teller visst ikke. Det er visst kun utenlandsferie som kan regnes for ferietur. Jeg var ikke i Syden før jeg var midt i 30-årene. Som barn var jeg med foreldre og søsken på teltturer i Norge, og det var superstas! Et par av klassekameratene hadde kanskje vært i Danmark, ellers ferierte alle i Norge, enten bare hjemme, eller de dro på telt- eller campingtur. Alle syntes de hadde hatt det fint i ferien uansett. Forventninger og press blant ungene våre er det vi voksne som skaper, altså. Hos oss har vi vekslet på å være hjemme og å reise på telt/campingtur, eller vi har vært i Danmark, og noen ganger sydover. Sydenturer i sommerferien er det ingen av oss som orker lenger, rett og slett fordi vi synes det blir for varmt, altfor mye folk, og ganske kjedelig i lengden. Jeg synes det er mye lettere å finne på noe med ungene her nord, både fordi vi vet hvor tilbudene finnes, og fordi temperaturene er levelige mtp aktiviteter. I Syden orker man jo ikke annet enn å slenge seg vekselvis på solsenga eller i vannet, og det blir i hvert fall altfor kjedelig for oss i lengden. Anonymkode: f1baa...327 7
Gjest Becky48 Skrevet 20. juni 2016 #22 Skrevet 20. juni 2016 7 timer siden, AnonymBruker skrev: ?? Mener du virkelig å si at noe av grunnen til at dere må ut av landet er for at minstebarnet skal få noe å fortelle om? Fordi de begynner så tidlig med sammenligning? Jeg er målløs. Men greia er jo at turer på hytta blir sett på som å "være hjemme". TS skal jo også bort - de skal på telttur. Men det teller visst ikke. Det er visst kun utenlandsferie som kan regnes for ferietur. Jeg var ikke i Syden før jeg var midt i 30-årene. Som barn var jeg med foreldre og søsken på teltturer i Norge, og det var superstas! Et par av klassekameratene hadde kanskje vært i Danmark, ellers ferierte alle i Norge, enten bare hjemme, eller de dro på telt- eller campingtur. Alle syntes de hadde hatt det fint i ferien uansett. Forventninger og press blant ungene våre er det vi voksne som skaper, altså. Hos oss har vi vekslet på å være hjemme og å reise på telt/campingtur, eller vi har vært i Danmark, og noen ganger sydover. Sydenturer i sommerferien er det ingen av oss som orker lenger, rett og slett fordi vi synes det blir for varmt, altfor mye folk, og ganske kjedelig i lengden. Jeg synes det er mye lettere å finne på noe med ungene her nord, både fordi vi vet hvor tilbudene finnes, og fordi temperaturene er levelige mtp aktiviteter. I Syden orker man jo ikke annet enn å slenge seg vekselvis på solsenga eller i vannet, og det blir i hvert fall altfor kjedelig for oss i lengden. Anonymkode: f1baa...327 Herregud så målløs ble du da ikke... Du leste ikke at vi reiste for å ha noe ekstra å se fram til? Og det er ikke til å komme bort fra at småbarn snakker mye om hva de skal i sommerferien, og enda mer når de kommer tilbake. Er ikke galt av meg at jeg vil at mitt barn og skal få samme muligheter og opplevelser som alle de andre barna. Mitt barn skal ikke føle seg utenfor fordi han ikke har vært på tur. Vi reiser utenlands 2 ganger i året, og sommerturen får barna bestemme. Da ble det Legoland.
sommermor Skrevet 21. juni 2016 #23 Skrevet 21. juni 2016 Den 19.06.2016 at 11.05, AnonymBruker skrev: Jeg er faktisk misunnelig! Vi bor i verdens vakreste land, hvorfor ikke utforske nærområdet? Jeg bor utenfor Ålesund, er ikke så ofte i selve byen, men føler meg som en turist hver gang jeg drar dit. Det er jo så utrolig flott natur, vi ser ut mot havet, alle øyene, de flotte fjella... de flotte jugendhusene, fjellstuetrappene... Går opp trappene, får meg litt trim, går lenger innover fjellet... nyter utsikta! Eller drar ut på Tueneset og utforsker aktivitetsparken der, mye kjekt å finne på for barn, kjøper oss en billett på Atlanterhavsparken, der er det masse artig å se, og de har noe lekegreier der og med vannaktiviteter som ungene elsker! Anonymkode: bdd4f...07b Her blir det alt for ofte kun en tur til Moa og ikke inn til selve Ålesund.Takk for fine tips til aktiviteter i byen .
makkapakka Skrevet 21. juni 2016 #24 Skrevet 21. juni 2016 andre kan vel ikke bestemme hva som blir best ferie for deg. men jeg ser den, det er voldsomt mas om "hva skal dere i ferien" da, like før skoleslutt, men det er best å ikke skryte av hvor man skal i vårt område, i tilfelle det er bedre feire enn de som spør
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2016 #25 Skrevet 21. juni 2016 Jeg hadde ikke reagert på at noen ønsker/må være hjemme en sommer! I perioder i livet er det best kanskje å være hjemme noen år, det kan like gjerne være at man faktisk ønsker å være hjemme på grunn av oppussing, familiebesøk eller at man rett og slett synes det er deilig å være turist i egen by. Jeg er godt voksen med store barn, og har i noen år valgt å være hjemme - og kan ikke huske at noen har reagert på dette, ei heller ungene eller de rundt ungene. Føler kanskje at presset om å dra på dyr sydenferie er litt opphauset - så lenge man finner på koselige ting som gir fine barndomsminner er det vel ikke noe problem? Jeg selv var så heldig å få dra til syden som liten, den gangen på 80-tallet var det ikke mange som dro utenlands. Husker egentlig småting fra hytta bedre enn akkurat den turen. Tipper at Per som kan fortelle om overnatting i trehytta hos bestefar får like mye positive tilbakemeldinger som Pål som forteller om Mallorca. Ferie for meg er at familien er sammen og koser seg - ikke nødvendigvis i syden.... Anonymkode: 6656f...34c 2
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2016 #26 Skrevet 21. juni 2016 En tur i skogen her i Norge f.eks. hvor du tar med matpakke kan jo være en mye finere opplevelse enn en flytur til syden. Men det er klart at da må foreldrene ofre litt tid til å la barna kose seg i skogen. Det er akkuratt som om foreldrene ikke klarer å kose seg andre plasser enn utenfor Norges grenser. Da kan de plutselig skru på "kose seg" bryteren. Ikke rart folk har så mange rare meninger da. Anonymkode: badb9...1dc 5
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2016 #27 Skrevet 21. juni 2016 Er 30, var det sånn da de på min alder var små også? Mener liksom å huske at om noen hadde vært på hytta eller på camping eller hengt hjemme så var det like stas å både si og fortelle om før og etter ferien. De som hadde vært hjemme hadde også gøyale historier å fortelle. Jeg har aldri vært i syden, men det ble aldri gjort til en big deal hverken av barn eller voksne. Anonymkode: be662...b42 2
lingua franca Skrevet 21. juni 2016 #28 Skrevet 21. juni 2016 Merkelig at folk reagerer på dette! Tror mange bør lære seg å bry seg mindre om hva alle andre gjør. Har blitt helt sinnssykt det ferie-fokuset. Annenhver dag kommer det tåredryppende historier fra folk som ikke har råd til å ta med barna på dyre ferier... Og direkte eller indirekte tigger om donasjoner. Blir helt kvalm. I-landsproblemer deluxe. Har heller ikke råd til dyre reiser, men det er ikke et gram synd på hverken meg eller barna av den grunn. Ferie er å gjøre noe annet enn vanlig. I og med at skolen er stengt og foreldrene ikke skal på jobb, gjør man allerede pr. def. noe annet enn vanlig. Dra på stranda, tur i skogen eller parken, eller dra på telttur. Telt kan man kjøpe brukt på Finn.no veldig billig. Man trenger ikke masse fancy utstyr. Kanskje man vet om noen man kan låne en båt av. Veldig mye man kan gjøre som koster veldig lite penger! Men folk har dessverre dårlig fantasi og tror "Syden" er det eneste saliggjørende. Triste greier. 5
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2016 #29 Skrevet 21. juni 2016 10 minutter siden, lingua franca skrev: Ferie er å gjøre noe annet enn vanlig. I og med at skolen er stengt og foreldrene ikke skal på jobb, gjør man allerede pr. def. noe annet enn vanlig. Dra på stranda, tur i skogen eller parken, eller dra på telttur. Telt kan man kjøpe brukt på Finn.no veldig billig. Man trenger ikke masse fancy utstyr. Kanskje man vet om noen man kan låne en båt av. Veldig mye man kan gjøre som koster veldig lite penger! Men folk har dessverre dårlig fantasi og tror "Syden" er det eneste saliggjørende. Triste greier. Egentlig veldig synd. Mine søsken (13 og 15) skal til Barcelona i sommer med mor og far, og har skrytt av dette til venner opp og i mente! Veldig kjedelig at det er så stort fokus på å fortelle alle hvandre man skal... Når flere gjør dette, blir selvsagt noen påvirket og spør foreldre om ikke de kan reise i ferien. Anonymkode: e9266...446 1
lingua franca Skrevet 21. juni 2016 #30 Skrevet 21. juni 2016 (endret) 1 time siden, AnonymBruker skrev: Egentlig veldig synd. Mine søsken (13 og 15) skal til Barcelona i sommer med mor og far, og har skrytt av dette til venner opp og i mente! Veldig kjedelig at det er så stort fokus på å fortelle alle hvandre man skal... Når flere gjør dette, blir selvsagt noen påvirket og spør foreldre om ikke de kan reise i ferien. Anonymkode: e9266...446 Ja, men dette kan jo foreldrene i stor grad styre selv, ved ikke å reise på ferier de egentlig ikke har råd til. Og dessuten snakke med barna om at alle har forskjellige ønsker og forskjellig økonomi, og at folk dermed gjør ulike ting i ferien. Blir irritert over dette "presset" mange foreldre snakker om. Dette er folk i 30-40-årene, ærlig talt, ta dere sammen. Dette "presset" er det dere selv som skaper. Folk må rett og slett bry seg mindre om hva andre gjør, og lære ungene det samme... Lærer man ungene sine at det er synd på dem fordi de ikke får dra på dyre reiser, så synes jo ungene det er et problem. Og at barna sier "Lise i klassen skal til Spania, kan ikke vi også det?" er ikke "press"! Folk tåler jo ingenting, voksne mennesker oppfører seg som usikre tenåringer... Endret 21. juni 2016 av lingua franca 4
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2016 #31 Skrevet 21. juni 2016 Den 19. juni 2016 at 11.01, TarjaT skrev: Hei Vi har barn i forskjellige alder, noen er voksen mens noen enda går i barnehage. Uansett, vi har bestemt oss med mannen for å være hjemme denne sommeren, skogstur, telttur, tur ned til bukta, osv. Men folk reagerer så ekstremt når vi forteller om planene våre, er det egoistisk av oss å være hjemme? Lurer litt på hvilken omgangskrets du er i? Selv skal vi også være hjemme i år, men ingen har reagert på at jeg har fortalt det når jeg har snakket om ferieplaner med andre. Har heller ikke reagert når andre skal gjøre det samme, og har heller ikke hørt at noen av mine venner og bekjente har fått noen reaksjoner når de har fortalt at de skal være hjemme i ferien. Ser også at bloggeren Casa kaos også skriver innlegger stort sett hver sommer om hjemmesommeren, fordi folk reagerer så sterkt på dette. Men jeg kan virkelig ikke forstå hvilken omgangskrets folk som får reaksjoner på dette er i.. Anonymkode: 59c32...eec 3
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2016 #32 Skrevet 21. juni 2016 6 minutter siden, lingua franca skrev: Ja, men dette kan jo foreldrene i stor grad styre selv, ved ikke å reise på ferier de egentlig ikke har råd til. Og dessuten snakke med barna om at alle har forskjellige ønsker og forskjellig økonomi, og at folk dermed gjør ulike ting i ferien. Blir irritert over dette "presset" mange foreldre snakker om. Dette er folk i 30-40-årene, ærlig talt, ta dere sammen. Dette "presset" er det dere selv som skaper. Folk må rett og slett bry seg mindre om hva andre gjør, og lære ungene det samme... Lærer man ungene sine at det er synd på dem fordi de ikke får dra på dyre reiser, så synes jo ungene det er et problem. Og at barna sier "Lise i klassen skal til Spania, kan ikke vi også det?" er ikke "press"! Folk tåler jo ingenting, voksne mennesker oppfører seg som usikre tenåringer... Dette! Anonymkode: 59c32...eec 5
Havrekjeksen Skrevet 21. juni 2016 #33 Skrevet 21. juni 2016 Vi har bare en toåring, men pga økonomi så er det hjemmeferie på oss også. Og disse dagene vi har nytt med nydelig vær gjør meg nostalgisk og lykkelig. Jeg bader en skitten unge full i solkrem, sand, gjørme og med stort smil. Med sand mellom tennene vasker han dagens stein-samling på badet i en balje, tørker dem og deler stolt ut (og samler like raskt inn igjen ) skattene han har funnet. Vi husker, graver, planter, løper, klatrer og ungen er i sitt ess. Skikkelig sommerbarn. Jeg tror ikke ungene trenger ferie fra Norge. Eller ferie fra hjemmet sitt. Men jeg tror de trenger ferie fra hverdagen. Så fri fra jobb/barnehage og skole, og at man gjør ting sammen som turer og camping og fisketurer osv... Det tror jeg er helt fantastisk. Og trolig mye mer kvalitetstid enn bamseklubb på Kreta. Man kan jo selvsagt få begge deler og jeg kjenner litt på at vi skulle gjerne reist på tur. Men ikke for ungens del. Sydentyr for "barnas skyld" tviler jeg på er reellt før vi får tenåringer i hus. Så lenge vi kan bade her hjemme. For bading er stas! 5
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2016 #34 Skrevet 21. juni 2016 Reagerer folk ekstremt på at dere skal være hjemme i sommer?! Tror aldri jeg har opplevd at noen reagerer på dette i det hele tatt. Kanskje det har noe med hvor man bor i landet? By/distrikt?? Vi bor på nordvestlandet, og skal en tur til Bergen. Barna våre gleder seg vilt og snakker like mye om dette som da vi skulle til syden i fjor høst. De er i førskolealder. Hva med å snakke med barna om hva ferie er, og hvorfor folk gjør ulike ting i ferien sin? Det ene er ikke nødvendigvis bedre enn det andre, det handler om hva man gjør det til. Å reise på dyre ferier bare for å kunne sammenligne seg med andre er galskap. Anonymkode: 62765...4bc 2
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2016 #35 Skrevet 21. juni 2016 Så rart at folk reagerer ekstremt på at dere skal være hjemme? Jeg tror vel aldri jeg har brydd meg ekstremt om hva andre gjør i ferien sin noen gang, og synes det høres rart ut at det skal vekke slike reaksjoner hos andre. Hvem bryr seg? Folk velger da den ferien som passer best for dem selv. Vi skal være hjemme i år (uten at noen har reagert på det i noen retning), mens barna som er ungdommer skal reise litt rundt. Vanligvis er vi en tur i Italia hvert år, slik vi har gjort siden barna var små, og jeg elsker å ha flere uker sammenhengende uforstyrret med familien. Men det passer ikke i år, og det er da helt udramatisk. Hva andre måtte mene om dette bryr meg midt bak, for å være ærlig. Hjemmesommer kan være fint det også. MEN det er litt artig at så mange som velger å være hjemme tydeligvis har et enormt behov for å rakke ned på sydenferier Det er liksom ikke måte på hvor forferdelig det er å reise vekk om sommeren. Ærlig talt, blir ikke det like dumt som å slakte hjemmeferie? Anonymkode: 09755...a99
Harlekin Skrevet 21. juni 2016 #36 Skrevet 21. juni 2016 Jeg synes også, som en skrev ovenfor, at foreldre må lære å stole mer på seg selv og bry seg mindre om hva andre folk mener. Min datters beste venninne på skolen skal på ferie til England, og jada, min datter har bedt "kan ikke vi også det"? "Kan ikke jeg også det?". Da er det opp til meg som forelder å forklare hvorfor vi ikke kan det. Det er ikke synd på henne, selv om hun har lyst til å dra utenlands og ikke får det i år. Ferie er å gjøre noe man ikke gjør ellers, en pause fra hverdagslivet. Har man fri fra jobb og skole, er man allerede der. Men, jeg synes synd på barn som bare er hjemme (les: i samme hus som alltid), der foreldrene overhodet ikke prøver å finne på noe annet enn ellers. Det er kjipt. Her skal vi kanskje ikke reise ut av landet, men vi skal til en annen by med tilhørende fornøyelsespark, bading osv., og vi har også mulighet til å dra på fjellet eller besøke bestemor som bor et stykke unna oss. Jeg kan legge til at det min datter gleder seg mest til i ferien, er å ligge i telt 1
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2016 #37 Skrevet 21. juni 2016 Den 20. juni 2016 at 0.07, Becky48 skrev: Herregud så målløs ble du da ikke... Du leste ikke at vi reiste for å ha noe ekstra å se fram til? Og det er ikke til å komme bort fra at småbarn snakker mye om hva de skal i sommerferien, og enda mer når de kommer tilbake. Er ikke galt av meg at jeg vil at mitt barn og skal få samme muligheter og opplevelser som alle de andre barna. Mitt barn skal ikke føle seg utenfor fordi han ikke har vært på tur. Vi reiser utenlands 2 ganger i året, og sommerturen får barna bestemme. Da ble det Legoland. Men du er da med på å bygge oppom det presset om at å feriere "hjemme" ikke er bra nok! Ser du ikke det selv? Det er ikke barnet ditt som ikke synes det er bra nok, men du, og disse meningene overfører du til barnet ditt... Anonymkode: df328...acd 3
Gjest Becky48 Skrevet 21. juni 2016 #38 Skrevet 21. juni 2016 58 minutter siden, AnonymBruker skrev: Men du er da med på å bygge oppom det presset om at å feriere "hjemme" ikke er bra nok! Ser du ikke det selv? Det er ikke barnet ditt som ikke synes det er bra nok, men du, og disse meningene overfører du til barnet ditt... Anonymkode: df328...acd Kanskje det, jeg og alle andre foreldre... av 24 barn i barnehagen skal 20 til Legoland og Danmarksrunden i løpet av sommeren, der resterende skal på ferie til hjemlandet. Som sagt så har vi 2 turer til utlandet hvert år, en som barna bestemmer og en som vi bestemmer. Vi velger påske, de velger sommer.. Hva slags meninger du mener jeg fører over til barnet mitt driter jeg i, turen reiser vi på for å kose oss og ha noe å se fram til utenom det vanlige. I tillegg så får han være med på praten etter sommeren, og det synes jeg er viktig. Det er tross alt ikke det samme å være hjemme hele sommeren og det å ta turen til Legoland for en femåring. Ingen av de andre barna er interessert i å høre om at vi var å fisket krabbe osv. nede på stranda, de vil prate om hva de gjorde i Legoland.
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2016 #39 Skrevet 22. juni 2016 27 minutter siden, Becky48 skrev: Kanskje det, jeg og alle andre foreldre... av 24 barn i barnehagen skal 20 til Legoland og Danmarksrunden i løpet av sommeren, der resterende skal på ferie til hjemlandet. Som sagt så har vi 2 turer til utlandet hvert år, en som barna bestemmer og en som vi bestemmer. Vi velger påske, de velger sommer.. Hva slags meninger du mener jeg fører over til barnet mitt driter jeg i, turen reiser vi på for å kose oss og ha noe å se fram til utenom det vanlige. I tillegg så får han være med på praten etter sommeren, og det synes jeg er viktig. Det er tross alt ikke det samme å være hjemme hele sommeren og det å ta turen til Legoland for en femåring. Ingen av de andre barna er interessert i å høre om at vi var å fisket krabbe osv. nede på stranda, de vil prate om hva de gjorde i Legoland. Anonymkode: 61a6e...8b3 5
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2016 #40 Skrevet 22. juni 2016 7 timer siden, Becky48 skrev: Kanskje det, jeg og alle andre foreldre... av 24 barn i barnehagen skal 20 til Legoland og Danmarksrunden i løpet av sommeren, der resterende skal på ferie til hjemlandet. Som sagt så har vi 2 turer til utlandet hvert år, en som barna bestemmer og en som vi bestemmer. Vi velger påske, de velger sommer.. Hva slags meninger du mener jeg fører over til barnet mitt driter jeg i, turen reiser vi på for å kose oss og ha noe å se fram til utenom det vanlige. I tillegg så får han være med på praten etter sommeren, og det synes jeg er viktig. Det er tross alt ikke det samme å være hjemme hele sommeren og det å ta turen til Legoland for en femåring. Ingen av de andre barna er interessert i å høre om at vi var å fisket krabbe osv. nede på stranda, de vil prate om hva de gjorde i Legoland. Herregud... Jeg tror du skal ta deg en bitteliten løpetur rundt huset, og komme tilbake og lese det du har skrevet her. Anonymkode: f1baa...327 6
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå