TarjaT Skrevet 19. juni 2016 #1 Skrevet 19. juni 2016 (endret) Hei Vi har barn i forskjellige alder, noen er voksen mens noen enda går i barnehage. Uansett, vi har bestemt oss med mannen for å være hjemme denne sommeren, skogstur, telttur, tur ned til bukta, osv. Men folk reagerer så ekstremt når vi forteller om planene våre, er det egoistisk av oss å være hjemme? Endret 19. juni 2016 av TarjaT
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2016 #2 Skrevet 19. juni 2016 Jeg er faktisk misunnelig! Vi bor i verdens vakreste land, hvorfor ikke utforske nærområdet? Jeg bor utenfor Ålesund, er ikke så ofte i selve byen, men føler meg som en turist hver gang jeg drar dit. Det er jo så utrolig flott natur, vi ser ut mot havet, alle øyene, de flotte fjella... de flotte jugendhusene, fjellstuetrappene... Går opp trappene, får meg litt trim, går lenger innover fjellet... nyter utsikta! Eller drar ut på Tueneset og utforsker aktivitetsparken der, mye kjekt å finne på for barn, kjøper oss en billett på Atlanterhavsparken, der er det masse artig å se, og de har noe lekegreier der og med vannaktiviteter som ungene elsker! Anonymkode: bdd4f...07b 7
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2016 #3 Skrevet 19. juni 2016 Nei!! Skjønner ikke at det sydenstyret har blitt så sjukt viktig for folk. Jeg var i syden som ung en gang og hatet det! Mye morsommere å løpe i skogen, bade og ha det gøy. Anonymkode: fa14a...c99 7
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2016 #4 Skrevet 19. juni 2016 Hæ? Vi skal også være hjemme i år (som vi har vært flere ganger før), men har da aldri opplevd at folk reagerer på det. Det er selvvalgt, fordi vi heller vil slappe av og kose oss hjemme. Jeg synes reising ofte er veldig styrete. Dessuten er det flere av oss i familien som ikke takler varmen så bra, så tanken på Syden midt på sommeren frister ikke veldig. Vi kommer til å ta dagsturer til sjøen for å bade eller kjøre båt (har ikke selv, men låner av foreldrene mine når de ikke skal ha den), også er det et par familiesammenkomster i løpet av sommeren, så det er i grunnen greit med ting å finne på. Anonymkode: f1baa...327 4
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2016 #5 Skrevet 19. juni 2016 Reagerer ekstremt? Høres rart ut. Vi skal og være hjemme, med unntak av kort tur i dyreparken. Sier vi skal spare penger i årog heller benytte oss av alt det vi har rundt oss og ikke minst slappe av på egen terasse. Ingen reagerer, mange sier det høres deilig ut Anonymkode: a304e...203 3
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2016 #6 Skrevet 19. juni 2016 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hæ? Vi skal også være hjemme i år (som vi har vært flere ganger før), men har da aldri opplevd at folk reagerer på det. Det er selvvalgt, fordi vi heller vil slappe av og kose oss hjemme. Jeg synes reising ofte er veldig styrete. Dessuten er det flere av oss i familien som ikke takler varmen så bra, så tanken på Syden midt på sommeren frister ikke veldig. Vi kommer til å ta dagsturer til sjøen for å bade eller kjøre båt (har ikke selv, men låner av foreldrene mine når de ikke skal ha den), også er det et par familiesammenkomster i løpet av sommeren, så det er i grunnen greit med ting å finne på. Anonymkode: f1baa...327 Jeg blir faktisk sliten av reising. Det er mest pga ungene vi reiser da, men da reiser vi til Danmark, der er Legoland og Lalandia sm de elsker. Av og til tar vi norgesferie og reiser til Hunderfossen eller Kongeparken. Men jeg MÅ ha minst en uke hjemme før jeg begynner på jobb igjen, må liksom hente meg inn igjen. Skjønner meg ikke på de som reiser til Syden og er der fire uker og begynner på jobb igjen omtrent med en gang de er hjemme. Det er så deilig å ha litt tid hjemme og, styre i hagen, male huset, eller bare slappe av og sole seg på verandaen, gå tur i nærmiljøet, besøke venner og familie om de er hjemme. Anonymkode: bdd4f...07b 4
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2016 #7 Skrevet 19. juni 2016 1 time siden, TarjaT skrev: Hei Vi har barn i forskjellige alder, noen er voksen mens noen enda går i barnehage. Uansett, vi har bestemt oss med mannen for å være hjemme denne sommeren, skogstur, telttur, tur ned til bukta, osv. Men folk reagerer så ekstremt når vi forteller om planene våre, er det egoistisk av oss å være hjemme? Jeg hadde sagt at i sommer skal vi bare kose oss og slappe av hjemme, samt benytte oss av nærmiljøet og gå turer i skog og mark og være sammen hele familien. Det blir jo så lite tid til det ellers i året, og sommeren er jo perfekt tid for kvalitetstid sammen. Det er det samme om det er i utlandet eller hjemme. Anonymkode: bdd4f...07b 2
Gjest Keikolina Skrevet 19. juni 2016 #8 Skrevet 19. juni 2016 (endret) Aldri skjønt det syden greiene., tortur! Varmt, klamt og jævlig. Pengemas og stress hvor hen man går, råtne klær og fake merkevarer. Så mye bedre man kan ha det her hjemme. Vi skal til Danmark i år da, men har ikke for vane å dra på ferie, synes det er bortkasta penger. Er sammen med en som er oppvokst med ferier til Danmark, så må føye meg i blandt. Endret 19. juni 2016 av Keikolina
RC Skrevet 19. juni 2016 #9 Skrevet 19. juni 2016 1 time siden, TarjaT skrev: Hei Vi har barn i forskjellige alder, noen er voksen mens noen enda går i barnehage. Uansett, vi har bestemt oss med mannen for å være hjemme denne sommeren, skogstur, telttur, tur ned til bukta, osv. Men folk reagerer så ekstremt når vi forteller om planene våre, er det egoistisk av oss å være hjemme? Egoistisk å være hjemme? Haha. De eneste meningene som er relevante angående hvor dere skal tilbringe sommeren, er deres egne. Det er vel mer egoistisk å bruke masse penger på å komme seg til "syden", for så å skryte av det til alle man kjenner når man kommer hjem. Jeg synes det høres ut som en super idé å tilbringe ferien i Norge. Vi bor tross alt i et av verdens vakreste land, og det er jo tragisk dersom man ikke har lyst til å tilbringe tid i det og bli ordentlig kjent med det. Det er også fine verdier dere viderefører til barna, altså at man ikke på død og liv MÅ reise jorda rundt for å ha en fin sommerferie. Dessuten er lærdommen fra teltturer og lignende veldig bra for barna å ha når de blir eldre og ønsker å tilbringe mer tid i naturen selv. 1
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2016 #10 Skrevet 19. juni 2016 Skjønte ikke helt hva folk reagerte på. At dere er hjemme istedet for å reise til syden? Det er jo helt merkelig å reagere på.. Anonymkode: df8d9...c9e 1
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2016 #11 Skrevet 19. juni 2016 4 somre med min mann og hans barn, vi har alltid vært hjemme når vi har henne. Vi nor nær Kristiansand, så vi har vært i dyreparken, fisket (ofte) og badet og grillet nede ved vogna til svigerfamilien. Jenta har hatt helt fantastiske ferier hos oss og kost seg. Meg og mannen har også hatt det veldig så bra og nyter Norge. Hvem gidder å reise utenlands når det er SÅÅ flotte somre her i landet? Har vært Norge på langs i telt for noen år siden. BESTE turen jeg har vært på. Anonymkode: e9266...446 3
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2016 #12 Skrevet 19. juni 2016 Kjenner meg litt igjen i det TS sier, her jeg bor er det synonymt med å være lutfattig om man velger å feriere hjemme, selv om det selvsagt bare er tull. Men sånn er det, er man hjemme i ferien tror de fleste at man ikke har råd. En familie i nærheten som sa akkurat det samme som TS ifjor, fikk da tilbud om "sponset" ferietur, for de med lav inntekt. De måtte forklare at det sto absolutt ikke dårlig til med økonomien, men at de ØNSKET å nyte nærområdet til feriering. Fortsatt tror jeg noen ikke trodde de har penger... Anonymkode: 32c87...802
Gjest C'est la vie:) Skrevet 19. juni 2016 #13 Skrevet 19. juni 2016 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Kjenner meg litt igjen i det TS sier, her jeg bor er det synonymt med å være lutfattig om man velger å feriere hjemme, selv om det selvsagt bare er tull. Men sånn er det, er man hjemme i ferien tror de fleste at man ikke har råd. Anonymkode: 32c87...802 Hvorfor ikke bare la folk få ha sine tanker og gi litt blanke i det? Kunne aldri brydd meg om hva andre mente om hva jeg velger å bruke ferien på! Spesielle mennesker i områder du bor i...
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2016 #14 Skrevet 19. juni 2016 1 minutt siden, C'est la vie:) skrev: Hvorfor ikke bare la folk få ha sine tanker og gi litt blanke i det? Kunne aldri brydd meg om hva andre mente om hva jeg velger å bruke ferien på! Spesielle mennesker i områder du bor i... Bygdedyret er dessverre ikke et spesielt søtt dyr... Anonymkode: 32c87...802 3
Gjest C'est la vie:) Skrevet 19. juni 2016 #15 Skrevet 19. juni 2016 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Bygdedyret er dessverre ikke et spesielt søtt dyr... Anonymkode: 32c87...802 Ah... Nei, de er ikke alltid det. Kjenner til det. Men har som sagt bare valgt å la andre drive på som de ønsker. Ønsker ikke å gi slike mennesker en eneste tanke.
Mammabamma Skrevet 19. juni 2016 #16 Skrevet 19. juni 2016 Vi liker å være hjemme for da har vi tid til å besøke folk og tilbringe lange late dager sammen og så er vi ute med båten på dagsturer og turer til hytta som ligger 1 times kjøring unna. Vi tar gjerne langhelger utenlands ellers i året når det er grått og trist og hverdagen føles litt traurig og de langhelgene blir litt vitamininnsprøyting men om sommeren er det jo så flott her vi bor og foreldrene til både mannen og jeg bor så landlig til at jeg føler ikke noe behov for å dra noen steder.
Gjest Becky48 Skrevet 19. juni 2016 #17 Skrevet 19. juni 2016 Forstår ikke at noen kan mene det er egoistisk å være hjemme. Og spesielt i våre dager så er det faktisk mange som rett og slett ikke har råd til å reise til utlandet. Og disse sydenturene på sommeren har jeg aldri forstått, er så sjelden vi har fint vær her hjemme så da er det like greit å være her å få det med seg. Vi skal bare en tur til Danmark en uke og det er det. Ellers så blir vi hjemme, tar en tur innom Dyreparken og Kongeparken. Nok av ting vi kan gjøre her hjemme men vi tar alltid en tur ut av landet sånn at vi har noe ekstra å glede oss til og at minsten har noe ekstra å fortelle om. De begynner tidlig med sammenligning.
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2016 #18 Skrevet 19. juni 2016 Egoistisk er det vel ikke, men guuud så kjedelig! Jeg tror jeg hadde gått på veggen, skulle jeg bare være hjemme med ungene i 3 uker. en helg hjemme er mer enn nok, Blir bare masing, krangling og bråk. Men syden midt i juli skjønner jeg godt at ikke frister. Men finnes jo mange andre måter og steder å feriere. Skal ikke gjøre så voldsomt ut av ferien selv i år, men det er uaktuelt å sitte hjemme! Blir to uker på hytta til foreldrene mine ved sjøen, og ett par overnattingsturer til venner. og noen dagsturer i området. Av erfaring reiser det aller fleste i området på ferie også, så det blir jo ingen igjen som ungene kan leke med... Men folk burde jo uansett passe sine egne saker, og ikke legge seg oppi hvordan naboen velger å feriere. Anonymkode: 71a4b...ee5 2
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2016 #19 Skrevet 19. juni 2016 Selv tenker jeg at om man ønsker å benytte seg av nærområdet og feriere hjemme, kan det helt sikkert bli topp! Men, det viktigste for meg er å komme meg litt bort fra hjem og alt det hverdagslige. Det får vi ikke ved å være hjemme, naturligvis. For ungenes del er det viktigste at de føler det skjer noe litt nytt, og har det moro. Man trenger ikke reise langt for å få det. Men jeg må vekk en uke eller 2. Og jeg trenger heller ikke reise langt, absolutt ikke syden da jeg ikle takler varme. Løsningen vår ble at vi ble campere, etter vi selvsagt leide vogn første året for å se om vi var en campingfamilie. Det var vi, og nå kommer mor seg bort, ungene elsker det! Jeg er 34 og har faktisk fortsatt aldri vært i syden... Anonymkode: 32c87...802 1
Zienna Skrevet 19. juni 2016 #20 Skrevet 19. juni 2016 Vi foreldrehva man har altfor lett for å tro at det er viktig for barna våre å kunne fortelle andre at de har vært på ferie, og hvor de har vært. Aller helst skal det være langt borte, tror vi. Våre to gutter var på sydenferie fra de var 4. Etter hvert så vi at dette ikke var ferie for dem. Ette få dager kom savnet av hunden hjemme fram. Og mon tro om det var fisk i elva hjemme nå? Kan ikke påstå at jeg elsket det, men jeg har siden kjørt de to til alle lakseelver i noenlunde nærhet. De er voksne nå, og det er fiketurene de husker best :) Poenget er, det er hva man gjør sammen som betyr noe, ikke hvor man er! 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå