Amarone Skrevet 18. juni 2016 #21 Skrevet 18. juni 2016 Føler med deg, og vil si at du er kjempeflink! Det virker så fælt når det ikke fungerer, man er så hormonell og alt blir så VELDIG stort i hodet. Tror du har fått en del gode råd, og jeg har bare ett: Pump oftere på dagtid enn hver andre - tredje time, men ikke slit deg ut med å pumpe hver time om natta. Å pumpe om natta er viktig for å øke produksjonen, men det er viktigere å sove litt også. Prøv å alltid ligge minst ett til to måltid foran med pumpa, slik at du alltid har noe tilgjengelig i kjøleskapet/ fryseren. Og kjøp Medela Swing Maxi. Det er en suveren dobbeltpumpe - og dobbeltpumpe er nødvendig om du skal pumpe mye. (Det finnes til og med en slags bh-dings til den slik at du kan pumpe "handsfree".) 2
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2016 #22 Skrevet 18. juni 2016 Jeg skriver her uten å ha lest øvrige kommentarer. Da jeg fikk mitt første barn trodde jeg amming skulle være enkelt. Da mitt barn, i likhet med ditt, hadde fril sugetak, ble amming problematisk. Etter noen slitsomme dager, mye styr og frustrasjon befant jeg meg i følgende situasjon: en barnepleier holdt min gråtende baby og forsøkte å få henne til å gape skikkelig, en annen barnepleier holdt puppen min og stappet den i munnen på babyen etterhvert som den gapte, babyen gråt videre av frustrasjon, jeg lå gråtende i senga. Nok var nok, og jeg la amming på is! Jeg dro hjem, bestemt på å fullpumpe en stund framover fordi morsmelk var det beste å gi. Da melka og sprengen kom hadde jeg ikke nok timer i døgnet til å pumpe, vaske og sterilisere samtidig som jeg skulle ta vare på babyen, og brystbetennelse ble konsekvensen av det. Jeg var kjempedårlig og lå til sengs med hodepine og feber. Kom meg etterhvert til lege som bad meg pumpe det jeg hadde tid til, men for all del ikke la pumpa være fokuset i denne fine perioden. Og da innså jeg at jeg faktisk hadde glemt å kose meg med babyen min som da var blitt en uke gammel. Så jeg pumpet 3 ganger dagen, supplerte med mme, og gjorde det til hun begynte med fast føde i en alder av 4 måneder. Da jeg ble gravid med andremann lovte jeg meg selv å ikke bruke så mye tid på amming og morsmelk, og gå glipp av så mye kos som det er med en nyfødt. Ammingen gikk heldigvis bra da, og fullammer enda. Så, går det ikke, så går det ikke. Det er kjempefint å amme, men å gi mme er også kjempefint. Ikke slit deg ut fordi du opplever ammepress fordi andre mener du skal amme. Man MÅ ikke amme for å være en god mamma. Anonymkode: a1c48...6e8 5
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2016 #23 Skrevet 18. juni 2016 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg skriver her uten å ha lest øvrige kommentarer. Da jeg fikk mitt første barn trodde jeg amming skulle være enkelt. Da mitt barn, i likhet med ditt, hadde fril sugetak, ble amming problematisk. Etter noen slitsomme dager, mye styr og frustrasjon befant jeg meg i følgende situasjon: en barnepleier holdt min gråtende baby og forsøkte å få henne til å gape skikkelig, en annen barnepleier holdt puppen min og stappet den i munnen på babyen etterhvert som den gapte, babyen gråt videre av frustrasjon, jeg lå gråtende i senga. Nok var nok, og jeg la amming på is! Jeg dro hjem, bestemt på å fullpumpe en stund framover fordi morsmelk var det beste å gi. Da melka og sprengen kom hadde jeg ikke nok timer i døgnet til å pumpe, vaske og sterilisere samtidig som jeg skulle ta vare på babyen, og brystbetennelse ble konsekvensen av det. Jeg var kjempedårlig og lå til sengs med hodepine og feber. Kom meg etterhvert til lege som bad meg pumpe det jeg hadde tid til, men for all del ikke la pumpa være fokuset i denne fine perioden. Og da innså jeg at jeg faktisk hadde glemt å kose meg med babyen min som da var blitt en uke gammel. Så jeg pumpet 3 ganger dagen, supplerte med mme, og gjorde det til hun begynte med fast føde i en alder av 4 måneder. Da jeg ble gravid med andremann lovte jeg meg selv å ikke bruke så mye tid på amming og morsmelk, og gå glipp av så mye kos som det er med en nyfødt. Ammingen gikk heldigvis bra da, og fullammer enda. Så, går det ikke, så går det ikke. Det er kjempefint å amme, men å gi mme er også kjempefint. Ikke slit deg ut fordi du opplever ammepress fordi andre mener du skal amme. Man MÅ ikke amme for å være en god mamma. Anonymkode: a1c48...6e8 Tusen tusen takk for dette. Dette høres akkurat ut som det som skjer her hos oss nå. Kan jeg spørre;,fikk du ikke melkespreng av å "bare" amme tre ganger om dagen? Livredd for betennelse.. TS Anonymkode: e74e4...6d5
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2016 #24 Skrevet 18. juni 2016 Du er ikke mislykka eller egoistisk, du bruker jo all din energi for jenta di, jo! Vi sleit også, babyen fikk ikke til å suge skikkelig, på dag 5 fant de ut at tungebåndet var for kort. Det ble klippet, og hun gikk fra å få i seg 6 ml til 34 ml ved neste måling 2 dager senere. Jeg produserte svært lite også, samlet 10-15 ml per 3 timer på 4. døgnet. Det tok 2 uker før jeg kjente melkespreng, og da var det fordi jeg vegret for å gi av det høyre brystet som var sårt. Babyen var nesten 6 uker da jeg hadde første melkeflekk på tøyet, og da jeg første gang kjente utdrivingsrefleksen. Jeg måtte gi tillegg i 4 uker, men fullammer nå uten problemer, baby er 5 mnd. Ammeproblemer er veldig krevende, og det var vanskelig å takle de irrasjonelle følelsene av å være utilstrekkelig for barnet sitt. Nå er det lett å se at jeg gjorde mitt beste, men da følte jeg på at jeg ikke var god nok. Noen ting har vi bare ikke kontroll over, det være seg produksjon som jeg slet med, men også det at babyene våre ikke fikk til sin del. Vi kan bare legge maksimalt til rette, og så er resten opp til brystene og babyen. Jeg husker det trøstet og varmet da mannen min roste babyen som forsøkte å die. Han fortalte henne at hun var flink. Det hjalp meg å få det litt i perspektiv og fokusere på at vi gjør det vi kan for å få til ammingen, og at babyen gjorde så godt hun kunne på sin side. Det handlet ikke om at jeg var flink eller ikke, men å støtte babyen og se at det også handlet om hennes læring. Og du, det blir flotte barn på mme også. Det er lov å legge ned denne jobben hvis det tærer mye på deg og går ut over tiden deres sammen. Jeg er kjempegod at vi kom over kneika, men ser at jeg hadde neppe orket å pumpe i mange måneder. Vet du forresten at det finnes bh-er som holder pumpeflaskene så du har hendene fri? Jeg brukte amme-bhen, fikk til at trakten ble holdt fast mellom inner- og ytterflaket av cupen, etter at pumpen hadde laget vakuum. Det hjelper å kunne spise eller manøvrere fjernkontrollen eller en bok all den tiden en er koblet på pumpa. Anonymkode: f9a5e...113 3
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2016 #25 Skrevet 18. juni 2016 Tusen tusen takk for alle svar, råd og tips. Og ikke minst varmen og oppriktigheten i dem alle! Jeg var helt sikker på at det kom til å dukke opp litt "kjeft", men de gode svarene får meg bare til å ville klemme dere alle. Jeg kommer til å gjøre som rådet; sette små delmål og ta det derfra. Jeg vet ikke om jeg klarer tanken på å pumpe enda oftere, føler at jeg er en slags maskin i et fjøs der jeg sitter med pumpene og flaskene mine. Også usikker på hvor mye / hvor lenge jeg må pumpe for å holde sprengen unna? igjen; jeg setter så utrolig stor pris på alle svarene. Det gjorde kvelden så mye bedre <3 TS Anonymkode: e74e4...6d5 3
Amfeila Skrevet 18. juni 2016 #26 Skrevet 18. juni 2016 Jeg synes ikke du skal pumpe hele tiden, du skal ha tid til å sove, spise, være med babyen og kanskje få deg en dusj også, da kan du ikke sitte med pumpen hele tiden. Jeg ser enkelte sier at du bør pumpe oftere, men jeg synes egentlig at hver tredje time holder nå når du så på felgen sliten. Hvis det ikke gir nok mat så er det faktisk ikke verdens undergang å spe på med MME, det er mat det også. Når det gjelder spreng så er det vanlig å ha det sånn de første ukene, kroppen skal gjøre dette for aller første gang og må få litt tid på å stille seg inn. Du skal ikke ha så vondt at du merker det klumper seg, men det er helt greit å kjenne at det er fullt. Og hvis det blir klumper så pumper du litt oftere og masserer brystene forsiktig for å prøve å løse opp (masserer du for hardt kan det ha motsatt effekt). 1
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2016 #27 Skrevet 18. juni 2016 14 minutter siden, AnonymBruker skrev: Tusen tusen takk for dette. Dette høres akkurat ut som det som skjer her hos oss nå. Kan jeg spørre;,fikk du ikke melkespreng av å "bare" amme tre ganger om dagen? Livredd for betennelse.. TS Anonymkode: e74e4...6d5 Jeg trappet gradvis ned i tiden mens jeg trappet ned pumpet jeg den verste sprengen. Etterhvert fant jeg ut at tre runder pumping var overkommelig, men produksjonen gikk jo ned, så det var ikke mye jeg fikk ut på slutten. Men jeg gjorde mitt beste Jeg opplevde et enormt ammepress, og jeg blir utrolig sint når jeg tenker på hva jeg fant meg i. Nikket og gjorde som de bad, mens jeg egentlig bare ville få oppleve et hyggelig måltid med babyen min. Du må kjenne på dine grenser, og sett ned foten når du er ubekvem. Overse ammepolitiet, det er ikke de som bestemmer hvordan din baby skal mates. Anonymkode: a1c48...6e8 3
Olaug Olsen Skrevet 18. juni 2016 #28 Skrevet 18. juni 2016 5 minutter siden, Amfeila skrev: Jeg synes ikke du skal pumpe hele tiden, du skal ha tid til å sove, spise, være med babyen og kanskje få deg en dusj også, da kan du ikke sitte med pumpen hele tiden. Jeg ser enkelte sier at du bør pumpe oftere, men jeg synes egentlig at hver tredje time holder nå når du så på felgen sliten. Hvis det ikke gir nok mat så er det faktisk ikke verdens undergang å spe på med MME, det er mat det også. Når det gjelder spreng så er det vanlig å ha det sånn de første ukene, kroppen skal gjøre dette for aller første gang og må få litt tid på å stille seg inn. Du skal ikke ha så vondt at du merker det klumper seg, men det er helt greit å kjenne at det er fullt. Og hvis det blir klumper så pumper du litt oftere og masserer brystene forsiktig for å prøve å løse opp (masserer du for hardt kan det ha motsatt effekt). godt poeng. Mange pumper så mye at de får mer melk enn babyen klarer å drikke. Det er vel slik at om man bare har litt melk, så er denne mer næringsrik. Har man mye,er den tynnere, og med mer vann. Slapp derfor av, og pump bare såpass at du vedlikeholder melkeproduksjonen, ikke øker den. Hvis du er redd for brystbyll, vil jeg anbefale å massere rundt puppen, mens du pumper. På denne måten skal det være mulig å kjenne at melkeklumpene tømmer seg. Om du kjenner smerter eller kuler som ikke forsvinner, kan det hjelpe å massere/ håndmelke under en varm dusj. Jeg har selv hatt brystbyll og den ordnet seg før jeg behøvde gå til lege (men da ammet jeg bare ensidig i sykdomsperioden, og babyen var rutinert). 1
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2016 #29 Skrevet 18. juni 2016 7 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg er fra naturens side utstyrt med veldig små bryst, men likevel klarte jeg å fullamme barnet mitt i flere måneder etter at han ble født. Men det hadde sin pris. Antar at hver pupp rett og slett ikke rommet så mye melk, selv om de produserte på høygir. Jeg måtte stå til rådighet en gang i timen og amme han. Døgnet rundt... (ja, om natten også) I tillegg pumpet jeg så ofte jeg kunne, for å kunne overlate noe at matingen til far. Det var veldig tidkrevende de første 2-3 månedene, men sånn kan det være med nyfødte. Du skriver at du pumper deg hver 2-3 time men likevel har brystspreng. Da pumper du ikke ofte nok og kanskje ikke lenge nok pr gang. Du må pumpe en god stund for å tømme brystet helt. Det ER slitsomt i starten med ammingen, og ofte føler man vel at man ikke gjør noe annet enn å styre med ammingen hele dagen. Men sånn er det i starten. Når barnet ditt er bare åtte dager gammelt, må du regne med å amme/pumpe ofte. Veldig ofte. Leser også at du har fått nesespray for å hjelpe på ammingen/melkeproduksjonen, det er bra. Du har åpenbart fått hjelp av de proffe. Ikke gi opp, og ikke gråt. Det er ikke alle det går like lett for å amme, men du har virkelig tatt dette seriøst og søkt hjelp der det er hjelp å få. Veldig bra. Men ikke gråt, er du snill *klappe trøstende på skulderen* Dette går seg til etterhvert, skal du se Anonymkode: e18b7...6af Har du pumpet, gitt baby mat, få baby til å sove, vasket og sterilisert pumpeutstyr, pumpet IGJEN, gitt baby mat, skiftet bæsjebleie, lagt baby som overhode ikke ville sove, og til slutt vært nødt å sitte med pumpa mens du roer babyen....? En ting er å amme hele døgnet, da får du tømt brystet, stimulert produksjonen og matet baby i en og samme handling. Det e noe lang annet å ha en pumpe med tilhørende rengjøring oppi det hele. Hun pumper kanskje ikke ofte nok til å fullpumpe, men hun trenger da virkelig ikke det. Hun trenger kanskje søvn, en dusj, å kose seg med babyen, mat. Anonymkode: a1c48...6e8 3
Pinkpashion Skrevet 18. juni 2016 #30 Skrevet 18. juni 2016 Noe er alvorlig galt den dagen helsepersonell setter amming høyere enn nærhet fra mor. Babyen behøver nærhet og mat, den trenger ingen av delene fra puppen. La mat være mat, om det er mme eller morsmelk. Og la nærhet være nærhet, uten at en pupp nødvendigvis behøver å være involvert. Kos deg med babyen. 5
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2016 #31 Skrevet 18. juni 2016 Fant denne på YouTube. Ca 4 minutter inn viser han en teknikk for å få babyen til å suge. Det finnes endel videoer ser jeg. Tenker siden du først sitter her på nettet kan det være du finner noen som vet mere enn de du har snakket med til nå, og på video får du se det også. https://www.youtube.com/watch?v=56YzjsZr4hQ Anonymkode: 90212...ab3 1
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2016 #32 Skrevet 18. juni 2016 18 minutter siden, AnonymBruker skrev: Har du pumpet, gitt baby mat, få baby til å sove, vasket og sterilisert pumpeutstyr, pumpet IGJEN, gitt baby mat, skiftet bæsjebleie, lagt baby som overhode ikke ville sove, og til slutt vært nødt å sitte med pumpa mens du roer babyen....? En ting er å amme hele døgnet, da får du tømt brystet, stimulert produksjonen og matet baby i en og samme handling. Det e noe lang annet å ha en pumpe med tilhørende rengjøring oppi det hele. Hun pumper kanskje ikke ofte nok til å fullpumpe, men hun trenger da virkelig ikke det. Hun trenger kanskje søvn, en dusj, å kose seg med babyen, mat. Anonymkode: a1c48...6e8 Det er sant det med mat. Jeg veier nå 1 kg mer enn før graviditeten (selv om jeg ikke gikk opp mer enn 9 kg da), har nesten glemt å spise. Anonymkode: e74e4...6d5
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2016 #33 Skrevet 18. juni 2016 Her er en til, "latch" betyr å suge seg fast. Anonymkode: 90212...ab3 2
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2016 #34 Skrevet 18. juni 2016 3 timer siden, petterm skrev: Har du prøvd å spørre ammehjelpen om råd? https://ammehjelpen.no/fa-ammehjelp Jeg har sendt en e-post, men ikke fått svar ennå Anonymkode: e74e4...6d5 1
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2016 #35 Skrevet 18. juni 2016 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Har de tittet i munnen hennes? Vet at noen med skjult ganespalte opplever slike problemer i hvertfall. Anonymkode: c9d70...dc8 Ja, på sykehuset sjekket de munnen pga problemene med ammingen Anonymkode: e74e4...6d5
petterm Skrevet 18. juni 2016 #36 Skrevet 18. juni 2016 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg har sendt en e-post, men ikke fått svar ennå Anonymkode: e74e4...6d5 Linken jeg sendte hadde liste over aktuelle ammehjelper du kan kontakte direkte. 1
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2016 #37 Skrevet 18. juni 2016 1 time siden, AnonymBruker skrev: Jeg har sendt en e-post, men ikke fått svar ennå Anonymkode: e74e4...6d5 Du kan også melde deg inn i ammegruppen på Facebook. Mange ammehjelpere der som svarer veldig raskt på pm Anonymkode: 60c2f...b99 1
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2016 #38 Skrevet 19. juni 2016 Søk opp breastcrawl. Og ikke gi deg enda, det tar noen uker før ammingen er etablert. Lykke til❤️ Anonymkode: 444cf...427
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2016 #39 Skrevet 19. juni 2016 Datteren min ble koppmatet med NaN den første uka hun levde. Hun hadde ingen sugetak og jeg hadde ikke melk. Det gikk seg til etter 14 dager. Håper barnet ditt også greier ta tak snart. Klem! Anonymkode: 27ba6...3b3 1
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2016 #40 Skrevet 6. juli 2016 Da ble det til slutt slik at vi gikk over på mme. Begynte å virkelig hate tiden jeg satt med pumpa, tid jeg gjerne ville tilbrakt med baby. Fikk også betennelse x 2, antibiotikakurer som ga meg sopp og gjorde magen dårlig, alt var vondt og jeg følte meg skikkelig langt nede. Gråt hele tiden, tanken på det lille gode fjeset som lå ved brystet og kikket forundret opp, følte meg helt grusom som ikke ville forsette. Men lille ble mer og mer opptatt av flasken og illsint ved brystet, og da avgjørelsen var tatt klarte jeg å forsone meg med dette etter en stund. Var nære å kaste pumpa ut vinduet, men har nøyd meg med å pent levere den tilbake til sykehuset Nå går det i mme og vasking og sterilisering av flasker til den store gullmedaljen, men for første gang siden fødselen koser jeg meg med babyen. Og kan le og tlyse igjen. Vil takke alle for råd, tips, linker og erfaringer. Beundrer dere som står på og får til ammingen, og føler meg glad for at det er mulig å diskutere slik uten å få "ammepolitiet" på nakken. Over og ut for nå, TS Anonymkode: e74e4...6d5 3
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå