AnonymBruker Skrevet 18. juni 2016 #1 Skrevet 18. juni 2016 Er så innmari lei meg og tårene strømmer på nå. Datteren min er bare 8 dager gammel, og vi har ikke fått til amming ennå. Hun vil ikke suge / lage vakuum, så hun får ikke i seg melk fra meg. Vi har hatt masse hjelp av jordmor på sykehuset, vi har vært på egen ammetime med sykepleier og jordmor for å lære om teknikk og andre tips. De sa selv der at det var tydelig at mini ikke helt forstod teknikken. Jeg har sikkert brukt 3000 på kun ammepute, flasker som har tut som minner om bryst, jeg leier profesjonell pumpe fra sykehuset +++. Jeg pumper melk over på flaske og gir henne etter råd fra sykehuset. Hun må jo få i seg mat. Hittil ikke mme, kun mm. Klarer derimot ikke holde tritt med pumpingen, pumper og pumper og klarer å skrape sammen til et måltid. Selv om jeg pumper ofte (hver 2-3 time) får jeg likevel spreng, og brystene verker 24/7. bruker ullinnlegg for å holde varmt, forsøker ammeskjold og forskjellige ammestillinger, varme omslag, nesespray utskrevet fra lege.. Ja, det meste egentlig. vet det er fortsatt tidlig å gi opp, men klarer ikke forstå hvordan jeg skal kunne holde på slik i månedsvis fremover. Alt har nå blitt trist og vondt, og vil så fryktelig gjerne det beste for datteren min. Tanken på å vurdere at dette fikk vi ikke til skjærer i meg og føler meg så egoistisk og mislykka. Jeg elsker henne over alt annet og ønsker bare å kunne fullamme uten flasker og tillegg, men beholdningen mm blir mindre og mindre hver dag og jeg ser liksom ingen lys i tunnelen heller Noen erfaringer, råd, tips mottas gjerne.. Anonymkode: e74e4...6d5
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2016 #2 Skrevet 18. juni 2016 Jeg er fra naturens side utstyrt med veldig små bryst, men likevel klarte jeg å fullamme barnet mitt i flere måneder etter at han ble født. Men det hadde sin pris. Antar at hver pupp rett og slett ikke rommet så mye melk, selv om de produserte på høygir. Jeg måtte stå til rådighet en gang i timen og amme han. Døgnet rundt... (ja, om natten også) I tillegg pumpet jeg så ofte jeg kunne, for å kunne overlate noe at matingen til far. Det var veldig tidkrevende de første 2-3 månedene, men sånn kan det være med nyfødte. Du skriver at du pumper deg hver 2-3 time men likevel har brystspreng. Da pumper du ikke ofte nok og kanskje ikke lenge nok pr gang. Du må pumpe en god stund for å tømme brystet helt. Det ER slitsomt i starten med ammingen, og ofte føler man vel at man ikke gjør noe annet enn å styre med ammingen hele dagen. Men sånn er det i starten. Når barnet ditt er bare åtte dager gammelt, må du regne med å amme/pumpe ofte. Veldig ofte. Leser også at du har fått nesespray for å hjelpe på ammingen/melkeproduksjonen, det er bra. Du har åpenbart fått hjelp av de proffe. Ikke gi opp, og ikke gråt. Det er ikke alle det går like lett for å amme, men du har virkelig tatt dette seriøst og søkt hjelp der det er hjelp å få. Veldig bra. Men ikke gråt, er du snill *klappe trøstende på skulderen* Dette går seg til etterhvert, skal du se Anonymkode: e18b7...6af 5
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2016 #3 Skrevet 18. juni 2016 Jeg fikk et sugesvakt (lett prematurt) barn, og pumpet de første seks ukene før barnet endelig forsto ammingen. Vi måtte imidlertid spe på med MME, hvis ikke hadde jeg gått på veggen (var ikke veldig langt unna). Jeg endte dermed aldri opp med fullamming, men var superfornøyd med at jeg klarte å delamme i ca 10 måneder (sluttet med MME da vi gikk over til fast føde). Det er lov til å senke terskelen for seg selv littegranne, og å anerkjenne at du gjør en super innsats! Da ammingen endelig løsnet var det en utrolig lettelse, og jeg ble sjeleglad da det var slutt på å stå opp og varme flaske midt på natta. Et lite ekstra tips: barnet vårt klarte ikke de "ammevennlige" flaskene i begynnelsen (Medela calma), fordi dette krever ca samme teknikk som amming. Vi brukte dermed avent-flasker i begynnelsen med langt større hell. Et annet tips dersom du pumper mye er å kjøpe ekstra pumpedeler (ventil osv) slik at du slipper å vaske/koke delene døgnet rundt. Anonymkode: a5aba...993 1
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2016 #4 Skrevet 18. juni 2016 Vi sleit også med ammingen. Det som reddet oss var ammeskjold, har du testet ut det? Brukte det i ett par måneder før jeg turte å prøve uten. Fikk amma i 18 mnd Det er håp Anonymkode: dff77...762 3
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2016 #5 Skrevet 18. juni 2016 34 minutter siden, AnonymBruker skrev: Vi sleit også med ammingen. Det som reddet oss var ammeskjold, har du testet ut det? Brukte det i ett par måneder før jeg turte å prøve uten. Fikk amma i 18 mnd Det er håp Anonymkode: dff77...762 ja, jeg har prøvd med skjold, og det er det eneste som får henne til å ta brystet inn i munnen. Men sugingen gjenstår, så hun blir liksom bare liggende og sutte :/ Anonymkode: e74e4...6d5
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2016 #6 Skrevet 18. juni 2016 Babyen din er bare 8 dager gammel. Min brukte nesten 8 uker på å bli sterk nok til å lage vakuum. Det var mitt første barn, og jeg var småhysterisk for å gjøre noe som gikk imot ammepolitiet. Gudene vet hvor mange liter med tårer som gikk med den gangen. Da jeg fikk andremann, var det på an igjen med samme utfordring. Da var jeg langt tryggere på meg selv, og fant ut at jeg heller ville kose meg med babyen enn å streve og slite som jeg gjorde første gang. Angrer ikke. Begge ungene var og er sunne og friske, utviklet seg normalt hele veien osv. Ikke stress med ammingen om hun ikke får det til. Du kan pumpe deg litt for å ikke miste melken, om det er viktig for deg, - og så gi henne mme (evt) til hun blir sterkere. Anonymkode: 1a72c...e35 6
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2016 #7 Skrevet 18. juni 2016 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Er så innmari lei meg og tårene strømmer på nå. Datteren min er bare 8 dager gammel, og vi har ikke fått til amming ennå. Hun vil ikke suge / lage vakuum, så hun får ikke i seg melk fra meg. Vi har hatt masse hjelp av jordmor på sykehuset, vi har vært på egen ammetime med sykepleier og jordmor for å lære om teknikk og andre tips. De sa selv der at det var tydelig at mini ikke helt forstod teknikken. Jeg har sikkert brukt 3000 på kun ammepute, flasker som har tut som minner om bryst, jeg leier profesjonell pumpe fra sykehuset +++. Jeg pumper melk over på flaske og gir henne etter råd fra sykehuset. Hun må jo få i seg mat. Hittil ikke mme, kun mm. Klarer derimot ikke holde tritt med pumpingen, pumper og pumper og klarer å skrape sammen til et måltid. Selv om jeg pumper ofte (hver 2-3 time) får jeg likevel spreng, og brystene verker 24/7. bruker ullinnlegg for å holde varmt, forsøker ammeskjold og forskjellige ammestillinger, varme omslag, nesespray utskrevet fra lege.. Ja, det meste egentlig. vet det er fortsatt tidlig å gi opp, men klarer ikke forstå hvordan jeg skal kunne holde på slik i månedsvis fremover. Alt har nå blitt trist og vondt, og vil så fryktelig gjerne det beste for datteren min. Tanken på å vurdere at dette fikk vi ikke til skjærer i meg og føler meg så egoistisk og mislykka. Jeg elsker henne over alt annet og ønsker bare å kunne fullamme uten flasker og tillegg, men beholdningen mm blir mindre og mindre hver dag og jeg ser liksom ingen lys i tunnelen heller Noen erfaringer, råd, tips mottas gjerne.. Anonymkode: e74e4...6d5 Et tips er å håndmelke seg litt først, slik at melka strømmer fritt. Om du venter til du får melkespreng så strålen står av seg selv, kan det friste barnet til å suge litt... Du kan leke med brystvorten og lokke mot munnen til barnet, pass på at hele munnen dekker hele brystvorta. Anonymkode: 58549...966 1
Gjest solavskjerming Skrevet 18. juni 2016 #8 Skrevet 18. juni 2016 Har du forsøkt å pumpe bort sprengen først, for så å legge til barnet? Med andremann måtte jeg ofte håndmelke til brystet ikke var sprengt lengre siden han ikke fikk tak når brystet var fult.
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2016 #9 Skrevet 18. juni 2016 Om du putter en finger i munnen hennes, slik at den berører ganen (og stimulerer sugerefleksen), lager hun vakum da? Anonymkode: 60c2f...b99 1
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2016 #10 Skrevet 18. juni 2016 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Om du putter en finger i munnen hennes, slik at den berører ganen (og stimulerer sugerefleksen), lager hun vakum da? Anonymkode: 60c2f...b99 Nei dessverre, hun suger, men uten vakuum (synes det var litt vanskelig å være sikker selv, men det ble bekreftet av jordmor på ammehjelptime også). Anonymkode: e74e4...6d5
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2016 #11 Skrevet 18. juni 2016 1 time siden, solavskjerming skrev: Har du forsøkt å pumpe bort sprengen først, for så å legge til barnet? Med andremann måtte jeg ofte håndmelke til brystet ikke var sprengt lengre siden han ikke fikk tak når brystet var fult. Ja, jeg har sørget for å ha ikke sprengte, men heller ikke tomme bryster før amming. Vi får god kontakt når jeg bruker brystskjold, dessverre vil hun ikke-statlig ordentlig tak med munnen, så hun blir liggende og småsutte eller bare kose. Anonymkode: e74e4...6d5
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2016 #12 Skrevet 18. juni 2016 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Nei dessverre, hun suger, men uten vakuum (synes det var litt vanskelig å være sikker selv, men det ble bekreftet av jordmor på ammehjelptime også). Anonymkode: e74e4...6d5 Da er det ikke så rart skjold ikke hjalp. Brukte det selv i begynnelsen (for å få sønnen min til å suge, siden skjoldet berørte ganen). Hva sier fagpersoner til at hun ikke suger med vakum når refleksen blir stimulert? Har du vært i kontakt med en ammehjelper? Vet så altfor godt hvor tøft det er å slite med ammingen og pumpe ørten ganger om dagen, du er kjempeflink som fortsatt står på! Anonymkode: 60c2f...b99 2
Amfeila Skrevet 18. juni 2016 #13 Skrevet 18. juni 2016 Amming er mat, ikke religion. Det er ikke det eneste saliggjørende for at du skal få et friskt barn. Det er supert at du virkelig, virkelig prøver for å få det til, men går det ikke så går det ikke, og det er altså helt greit å enten gi seg helt og gå 100 % over til MME eller fortsette pumpingen og gi barnet morsmelk og MME i kombinasjon. For Det jeg vil anbefale deg til er å sette deg små milepæler, hvor du sier til deg selv at du skal fortsette frem til et gitt tidspunkt og så gjøre en vurdering om det er verdt å fortsette. Gi det en uke til først, vurder om ting er blitt bedre eller verre, og beslutt om det er verdt å prøve en uke til eller ikke, osv. osv. 5
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2016 #14 Skrevet 18. juni 2016 Jeg synes du skal fortsette forsøk på amming litt til, fordi dette er veldig vanskelig for deg rent emosjonelt - og da er det greit å bruke iallefall noen dager til på å vurdere hvor lang tid du ønsker fortsette prøving - og at det faktisk er helt fint å gå over på MME. I mellomtiden gir du mme etter du har gitt mm, enten litt eller mye(alt ettersom hva hun får i seg ellers). Men - det er påvist sammenheng mellom ammeproblemer og fødselsdepresjon. Det går utover tilknytning mellom mor og barn - så du vil ikke møte mange oppegående helsestasjoner eller leger som anbefaler amming som ikke fungerer, når det i tillegg går utover mors helse. Samtidig er det sånn at barnet ditt er 8 dager, og ifølge helsesøsteren jeg tilslutt klarte å få konkrete råd av - så var det ganske uvisst de første 2 ukene, en måtte regne mye prøving, feiling og slit frem til da. Jeg fikk anbefalt av både lege og helsestasjon(med anbefalt mener jeg direkte beskjeder) om at jeg bure sterkt vurdere å gi opp fordi det gikk alt for sterkt utover min psykiske helse, og det var så minimalt som kom ut i tillegg til at barnet hadde mye "problemer" med diverse(sugetak, stramt tungebånd tross at legen hadde kuttet det - hjerteformet tunge osv). Og jeg lærte at mme går helt fint, selv om man har følelsen av at dette har noe med morsrollen å gjøre. Når jeg får barn nummer to har jeg tenkt forsøke i minst 2 uker basert på forrige erfaring, selv om jeg vet at jeg ikke produserer noe særlig melk sannsynligvis pga sykdom. Det jeg synes ble trist med første barn var at jeg aldri fikk ordentlig informasjon, og følte jeg hadde lyst til å prøve lengre - men fikk ikke riktig hjelp. Så jeg synes du skal slutte tvert om du har lyst og føler du ikke orker mer - prøve litt til om du ikke er klar til å slutte(og gi mme som tillegg) - og isåfall sette en tidsramme. Når barnet plutselig er over på større mengder fast føde så føles det helt idiotisk at man har latt seg kjøre helt ned psykisk for noe som bare varer i noen få måneder. Det er ikke bra for noen, og er faktisk skadelig for barn og mor. Anonymkode: db789...b3d 3
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2016 #15 Skrevet 18. juni 2016 Ååå jeg føler sånn med deg!! Jeg har hatt problemer med ammingen med begge mine barn. Med min første måtte jeg gi opp ammingen når han var 1 måned (etter masse problemer, masse hjelp og gjentatte forsøk) pga brystbetennelse og melken forsvant. Så med mitt andre barn var det samme visa. Men da bestemte jeg meg for å klare det, uansett. Det var flere brystbetennelser, store sår og smerter. Det tok 3 mnd før jeg opplevde å amme uten store smerter. Så det var en kamp! Men da det gikk seg til var belønningen fantastisk! Jeg ammet til barnet var 16 mnd, og er overlykkelig over at det gikk så bra til slutt. Du har to valg: Enten slutte å amme og gi mme. Det er helt greit! Barnet overlever helt fint og har det bra med mme. Eller: Ta kampen. Da må du være forberedt på en periode med slit og smerter. Er du motivert for det? Begge deler er helt greit! Lykke til!!! Anonymkode: 923e2...ab5 1
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2016 #16 Skrevet 18. juni 2016 Har du forsøkt å ta kontakt med ammehjelpen? Anbefaler også Ammegruppen på Facebook for å kunne få tips fra både ammehjelpere og andre mødre som kan ha hatt lignende utfordringer. Lykke til! Anonymkode: 6ad6c...218 2
petterm Skrevet 18. juni 2016 #17 Skrevet 18. juni 2016 Har du prøvd å spørre ammehjelpen om råd? https://ammehjelpen.no/fa-ammehjelp 1
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2016 #18 Skrevet 18. juni 2016 1 time siden, Amfeila skrev: Amming er mat, ikke religion. Det er ikke det eneste saliggjørende for at du skal få et friskt barn. Det er supert at du virkelig, virkelig prøver for å få det til, men går det ikke så går det ikke, og det er altså helt greit å enten gi seg helt og gå 100 % over til MME eller fortsette pumpingen og gi barnet morsmelk og MME i kombinasjon. For Det jeg vil anbefale deg til er å sette deg små milepæler, hvor du sier til deg selv at du skal fortsette frem til et gitt tidspunkt og så gjøre en vurdering om det er verdt å fortsette. Gi det en uke til først, vurder om ting er blitt bedre eller verre, og beslutt om det er verdt å prøve en uke til eller ikke, osv. osv. Dette! Anonymkode: dfcb3...511
Olaug Olsen Skrevet 18. juni 2016 #19 Skrevet 18. juni 2016 (endret) Hm. har du forsøkt koppmating? Barnet må lære å gape skikkelig. Forsøk å stryke kinnet til barnet, for å få fram gaperefleksen, og mat med en kopp av den typen som man måler opp medisiner med. Evt kan du bruke spiseskje. https://ammehjelpen.no/artikkel/184/Koppmating-video Endret 18. juni 2016 av Olaug Olsen
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2016 #20 Skrevet 18. juni 2016 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Nei dessverre, hun suger, men uten vakuum (synes det var litt vanskelig å være sikker selv, men det ble bekreftet av jordmor på ammehjelptime også). Anonymkode: e74e4...6d5 Har de tittet i munnen hennes? Vet at noen med skjult ganespalte opplever slike problemer i hvertfall. Anonymkode: c9d70...dc8 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå