Gå til innhold

Barn og hull i tennene. Hvor mange har deres barn?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har to barn, på 9 og 13 år. De har aldri hatt noen hull, enda 8-åringen har veldig dype jeksler som tannlege og tannpleier sier det er veldig fort gjort å få hull i grunnet at de har så dype groper. Jeg har det samme problemet med mine jeksler. Derfor har jeg vært veldig nøye på tannhygiene med begge barna.

Selv hadde jeg en mor og far som ikke brydde seg nevneverdig om min tannhygiene. Men de var gode foreldre på andre områder, så til de som roper ut om omsorgssvikt og barnevern, jeg syns virkelig det begynner å ta av i Norge med at man skal blande inn barnevern i absolutt alt man ikke selv er enig i ifb med oppdragelse av barn. Jeg tror det var mer vanlig å "ikke bry seg" så mye med tannhygiene til barn osv før i tiden, da jeg ikke kan huske at noen av foreldrene til mine venner i oppveksten passet på tannpussen eller hvordan de gjorde det.

Men jeg syns virkelig du og far burde ta å prate alvorlig med barnet om hvor viktig tannpuss er, slik at barnet kan forsøke å ta ansvar for dette selv hvis ikke moren bryr seg. Tannhygiene er viktig. Og det er ikke gøy når hun da blir voksen å har store problemer med tennene grunnet at mor ikke bryr seg om å lære/passe på tannhygienen til barnet. Frem til barn er 12 år anbefales det at foreldre tar tannpussen på kvelden. Barnet burde også ta fluortablett eventuelt bruke munnskyll med fluor.

Dere burde også ta en alvorlig prat med moren til barnet. Si at dere er bekymret grunnet barnets tenner. Fortelle henne at hun må passe på tannpussen til barnet om kvelden osv. Hvis moren fortsatt ikke bryr seg, bør kanskje far vurdere hva han ønsker å gjøre videre. I disse dager bør foreldre passe på slike ting. Men å dra inn barnevern i første omgang er kanskje å gå litt langt hvis hun ellers er en god mor på andre områder. Da bør dere hvert fall heller ta en prat med henne først, og si hva dere mener om dette.

Anonymkode: a98d0...ee6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Lol.

Kildereferanse?? De skal si fra ved mistanke om overgrep, vet jeg...Men hull? jaja, du kan vel vise til kilder da!

Anonymkode: ea470...974

Nå fant jeg ikke noen god kilde på dette, da min kilde er et familiemedlem som er tannlege, men: 

http://www.tv2.no/a/3008151

Anonymkode: 018e0...faf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Lol.

Kildereferanse?? De skal si fra ved mistanke om overgrep, vet jeg...Men hull? jaja, du kan vel vise til kilder da!

Anonymkode: ea470...974

Tannleger kan faktisk melde fra hvis det er unormalt mye hull og får et mistanke om omsorgsvikt. 

http://www.dt.no/nyheter/nyheter/flinkere-til-a-melde-fra/s/2-2.1748-1.5018890

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tre barn. To barn med null hull og et barn med 4-5 hull. Samme kosthold og pusseregime. Tannlegen sier det er forskjell på tannkvaliteten til barna. Barnet med hull ble ammet lengst. Kun hull i melketennene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...