Gå til innhold

Hund som biter

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Samboeren min flyttet inn med hund. Den har nå bitt 3 ganger og alle gangene har det vært barn. 

Er det akseptabelt eller må vi ta livet av den?

Anonymkode: 7d5b5...463

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

I hvilke situasjoner har bitingen tatt sted? Har det vært uprovosert, eller har noe trigget det?

Hva slags rase er hunden og får mye fysisk og mental stimuli får den?

Anonymkode: dc4ac...19c

AnonymBruker
Skrevet

Når barna har kommet på besøk og prøvd å klappe den (skjedd 2 ganger) og en gang under lek. 

Det er en border collier og han går tur 2 ganger for dagen og vi trener/leker kommandoer.

Den har bitt to unger. Ene er sønnen min og den andre er en kompis. Alle 3 gangene har det vært bitt i ansiktet uten punktering av huden

AnonymBruker
Skrevet

Jeg heller mot å si avlivning. En gang er ille nok, men tre? Det at den går etter ansiktet, er heller ikke noe som gir pluss i margen. Hva om bikkja ødelegger øyet på en unge?

Anonymkode: 3e8d2...28c

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg heller mot å si avlivning. En gang er ille nok, men tre? Det at den går etter ansiktet, er heller ikke noe som gir pluss i margen. Hva om bikkja ødelegger øyet på en unge?

Anonymkode: 3e8d2...28c

Ja, det er jo det jeg er livredd for. Også det at kompisen tilslutt blir så redd at han ikke vil komme på besøk. 

Vi har sagt at biter han en gang til ( nr 3) så er det avliving

AnonymBruker
Skrevet

Er hunden vant til barn? Har du prøvd noe kurs? Får hunden nok stimuli? Prøvd omplassering?

Å drepe hunden burde være siste utvei. 

Anonymkode: 5661b...553

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

vil heller anbefale omplassering, siden det er barn så kan det hende den bare har lyst til å være med og leke men blir misforstått. viser den noen andre tegn til aggresjon? 

Anonymkode: fc08c...1f7

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, det er jo det jeg er livredd for. Også det at kompisen tilslutt blir så redd at han ikke vil komme på besøk. 

Vi har sagt at biter han en gang til ( nr 3) så er det avliving

Avliving pga noe slikt ser jeg på som bruk og kast mentalitet. Border collie trenger ekstremt mye stimuli for å trives. 2 turer daglig er veldig lite. Hundeloven sier minst 3 turer (med mindre man er ute flere timer av gangen) og for en overaktiv gjeterhund er det alt for lite. Helst skal slike hunder bo på gård med oppgaver og mye stimuli.  

I mine øyne er det akseptabelt å avlive en hund kun  om den er syk eller mentalt ustabil. Som angriper uten provokasjon, og det skal veldig mye til. En hund kan fort bli usikker og om den ikke får mer oppgaver annet enn to turer daglig, lek (stress) og kommandoer, og når den biter uten å punktere hud så gjør den ikke det for å skade, men for å gi beskjed fysisk om at den vil være i fred når all annet språk blir ignorert. 

Anonymkode: 2d920...bdc

• Liker 4
Skrevet
25 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er en border collier og han går tur 2 ganger for dagen og vi trener/leker kommandoer.

To lange turer med frislipp, sportrening og lydighet da eller? Høres i utgangspunktet ut som alt for lite aktivisering for en gjeterhund og særlig en border collie det du beskriver.

Men hvordan var hunden  før samboern din flyttet sammen med deg? Ikke alle hunder takler flytting og nye samboere så godt, særlig når de plutselig må omgåes barn og ikke er vant til det fra før. Lite aktivisering, nytt hjem, nye besøkende (kompis), barn - totalen blir for mye for hunden når den attpåtil forventes å være sosial, og så biter den for å få være i fred. Høres ut som en veldig stressa hund.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Er hunden vant til barn? Har du prøvd noe kurs? Får hunden nok stimuli? Prøvd omplassering?

Å drepe hunden burde være siste utvei. 

Anonymkode: 5661b...553

Denne. finn ut hvorfor hunden reagere på den måten, lær deg å unngå det og "tren" på det., er stort set alltids eiers feil.

Anonymkode: 23e30...c02

AnonymBruker
Skrevet

Avliving pga noe slikt ser jeg på som bruk og kast mentalitet. Border collie trenger ekstremt mye stimuli for å trives. 2 turer daglig er veldig lite. Hundeloven sier minst 3 turer (med mindre man er ute flere timer av gangen) og for en overaktiv gjeterhund er det alt for lite. Helst skal slike hunder bo på gård med oppgaver og mye stimuli.  

I mine øyne er det akseptabelt å avlive en hund kun  om den er syk eller mentalt ustabil. Som angriper uten provokasjon, og det skal veldig mye til. En hund kan fort bli usikker og om den ikke får mer oppgaver annet enn to turer daglig, lek (stress) og kommandoer, og når den biter uten å punktere hud så gjør den ikke det for å skade, men for å gi beskjed fysisk om at den vil være i fred når all annet språk blir ignorert. 

Enig

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
Et øyeblikk siden, palamina skrev:

To lange turer med frislipp, sportrening og lydighet da eller? Høres i utgangspunktet ut som alt for lite aktivisering for en gjeterhund og særlig en border collie det du beskriver.

Men hvordan var hunden  før samboern din flyttet sammen med deg? Ikke alle hunder takler flytting og nye samboere så godt, særlig når de plutselig må omgåes barn og ikke er vant til det fra før. Lite aktivisering, nytt hjem, nye besøkende (kompis), barn - totalen blir for mye for hunden når den attpåtil forventes å være sosial, og så biter den for å få være i fred. Høres ut som en veldig stressa hund.

eng,

AnonymBruker
Skrevet
35 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Når barna har kommet på besøk og prøvd å klappe den (skjedd 2 ganger) og en gang under lek.

Hvis denne hunden ikke er vant med barn, og de kommer mot han og skal klappe han kan han oppleve det som veldig truende. Det kan være lurt å ta kontakt med en adferdskonsulent eller positiv hundetrener. Dette hadde garantert min hund også gjort om hun var trengt opp i et hjørne av uforutsigbare barn som kom og viftet med hendene i ansktet hennes for å klappe henne. Hunder må bli vant med barn, fordi de ikke oppfører seg som voksne. Jeg hadde skilt hunden og barna med fysiske stengsler og gitt hunden positive assosiasjoner med dem, og så sakte introdusert dem for hverandre og instruert barna hvordan de skulle oppføre seg. En adferdskonsulent eller positiv hundetrener kan hjelpe med dette. I mellomtiden, ikke ha barna og hunden sammen, dette kommer til å skje igjen.

Anonymkode: ccdbb...f2e

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Den har bitt to unger. Ene er sønnen min og den andre er en kompis. Alle 3 gangene har det vært bitt i ansiktet uten punktering av huden

2 ganger?

Understimulert nervøs BC.. stakkars.. Omplasser den til noen som ikke har barn,men som har TID til en krevendes rase som BC er.

Anonymkode: e9ee1...7ef

• Liker 3
Skrevet

Knurrer hunden når barna nærmer seg? Viser den andre tegn på at den er usikker/redd/ikke liker barna (legger ned ørene, slikker seg rundt munnen, unngår å se direkte på dem, halen mellom beina)? Går hunden bort til barna, eller er det barna som går bort til hunden? 

Og hvorfor skjermer dere ikke hunden for barna? Om den har snappet etter dem (det er ikke bitt før huden er punktert) før, hvorfor lar dere barna gå bort til den?

AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

feil med siteringa

Dere tar jo ting helt ut av proposjoner! Dere lager dere forestillinger om ting dere ikke har noen som helst peiling på! Jeg burde visst bedre enn å spørre på KG. 

Det er helt utrolig hvordan dyrefolk tenker "hund først, menneske etterpå" 

Hunden blir avlivet på mandag.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

feil med siteringa

Dere tar jo ting helt ut av proposjoner! Dere lager dere forestillinger om ting dere ikke har noen som helst peiling på! Jeg burde visst bedre enn å spørre på KG. 

Kanskje det er det beste for den uansett... 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvis denne hunden ikke er vant med barn, og de kommer mot han og skal klappe han kan han oppleve det som veldig truende. Det kan være lurt å ta kontakt med en adferdskonsulent eller positiv hundetrener. Dette hadde garantert min hund også gjort om hun var trengt opp i et hjørne av uforutsigbare barn som kom og viftet med hendene i ansktet hennes for å klappe henne. Hunder må bli vant med barn, fordi de ikke oppfører seg som voksne. Jeg hadde skilt hunden og barna med fysiske stengsler og gitt hunden positive assosiasjoner med dem, og så sakte introdusert dem for hverandre og instruert barna hvordan de skulle oppføre seg. En adferdskonsulent eller positiv hundetrener kan hjelpe med dette. I mellomtiden, ikke ha barna og hunden sammen, dette kommer til å skje igjen.

Anonymkode: ccdbb...f2e

Enig.

feil med siteringa

Vi tenker at du som eier har feilet, og du kunne ha ordnet med det, istendenfor velger du den enkelste løsning, handler ingenting om at hunden kommer forann mennesker.

Ha aldri en hund igjen hvis du ikke kan ta ordnelig ansvar for hunden din. Du har fått mange gode råd for hva du kunne ha gjort bedre og ikke bare forhold til barn, synd at du ikke kan ta det til deg, og ta burde du ikke være hundeier.

• Liker 8
Gjest chisandra
Skrevet
15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

feil med siteringa

Du lagde denne tråden KUN for å provosere, eller?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...