Gå til innhold

Skal ikke læreren gjøre noe?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei, jeg slutter på ungdomsskolen om et par dager. Jeg har helt siden 8. Klasse ikke trivdes i klassen min, og prøvde ganske tidlig i 8 å få bytte (det fikk jeg altså ikke). Lærerne mine har visst dette og jeg har nevnt det flere ganger for dem. Likevel for meg virker det ikke som de har prøvd å gjøre ting bedre for meg? Det er vel noe de er plikta til å gjøre? Hvorfor har de da ikke gjort noe?

Jeg er helt klar over at det er for seint å gjøre noe med det nå, men lurer bare på hvorfor de ikke har prøvd å gjøre ting bedre for meg?

Anonymkode: 58c14...158

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er veldig vanskelig å svare på. 

Det kan være alt fra at du ikke har gitt beskjed tydelig nok, til inkompetente lærere. Sannheten er vel et sted mellom. 

Saker det ikke skjer noe i, må man bare ta tak i selv. Sånn er dessverre verden. 

Håper du vil trives bra på videregående. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klassebytte er ikke noe læreren kan styre, men ledelsen ved skolen. Men det er ikke sikkert læreren har gitt tydelig nok beskjed til ledelsen, eventuelt har ledelsen hatt grunner til at det byttet ikke ble prioritert. Det læreren skal gjøre er jo å jobbe for et bedre klassemiljø, og det høres det kanskje ut som om de ikke har klart i ditt tilfelle? 

Anonymkode: b4e58...946

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo. Det er nedfelt i lovverket at skolen skal sikre et godt miljø for elevene. 

Anonymkode: 30374...faf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hei, jeg slutter på ungdomsskolen om et par dager. Jeg har helt siden 8. Klasse ikke trivdes i klassen min, og prøvde ganske tidlig i 8 å få bytte (det fikk jeg altså ikke). Lærerne mine har visst dette og jeg har nevnt det flere ganger for dem. Likevel for meg virker det ikke som de har prøvd å gjøre ting bedre for meg? Det er vel noe de er plikta til å gjøre? Hvorfor har de da ikke gjort noe?

Jeg er helt klar over at det er for seint å gjøre noe med det nå, men lurer bare på hvorfor de ikke har prøvd å gjøre ting bedre for meg?

Anonymkode: 58c14...158

Hvilket grunnlag har du hatt for å ønske å bytte? Jeg ønsket også å bytte klasse på ungdomsskolen. Grunnet en narkoman storesøster så fikk jeg en del kommentarer fra lærere som hadde hatt henne og om min mor som ikke passet på oss, og jeg ble naturligvis satt i klassen der de verste lærerene var. Jeg ba raskt om å få bytte til en annen klasse, svaret jeg fikk var at alle klassene var fulle. Første halvår på ungdomsskolen, den gang 7 klasse så hadde jeg gode karakterer jeg gjorde det jeg skulle og engasjerte meg i arbeidet. Så når vi begynte igjen etter jul så var det kommet nye elever i alle fire klassene. Responsen min var jo at hvorfor kunne de ikke satt meg over i en annen og så kunne det begynt to nye i min? Så jeg måtte fortsette der jeg var for det var jo ikke mulig å bytte, men det ble til at jeg mista litt piffen og skulket div fag med de fæle lærerene. Etter sommeren når vi begynte i 8 skjedde det samme, jeg tok det opp med rådgiveren men det ble ikke gjort noe, heller ikke etter jul det året når det igjen kom tilflyttet nye elever. Så jeg begynte rett og slett å skulke alle disse timene der de verste lærerene var. Når jeg skulka så satt jeg ofte oppe hos den mannlige rådgiver og pratet. Når vi så begynte i 9 klasse så oppdagede jeg den første skoledagen at det også det året var kommet nye elever, da ble jeg så skuffa og sint at jeg bare reiste jeg meg og gikk. Jeg nektet å gå på skolen, de kalte meg og mamma inn til møte i begynnelsen av oktober, da hadde jeg skulket i over en mnd. Den kvinnelige rådgiveren brøt så ut med at hvis det var å bytte klasse jeg ville så var ikke det noe problem. Jeg eksploderte! Jeg hadde mast i 7 og 8 men bare fått nei som svar, det var fult! Jeg hadde fortalt hva problemet var og jeg hadde sagt fra hvilken klasse jeg ville gå i fordi der var ikke lærere dømmende mot meg. Hovedlæreren der kunne faktisk stoppe opp og prate med meg, spørre hvordan det gikk osv. I ettertid har jeg tenkt at han nok gjorde det fordi han var obs på hvordan jeg ble behandlet. Vennene mine gikk heller ikke der hvor jeg ville begynne, de var der jeg ville bort fra. Selv ikke når jeg sa det gadd de å lytte til meg. Så den 5 oktober ringte den mannlige rådgiveren til meg og spurte om jeg ville bli med på en av de nærmeste ungdomsskolene, han og jeg hadde møte med rektor. Dagen etterpå fikk jeg begynne i en klasse der. Det året tok jeg gladelig igjen det jeg gikk glipp av i 7, 8 mens jeg samtidig tok det som var av fag for 9.  Og avsluttet året med gode karakterer. I årene etterpå fikk jeg høre litt forskjellig om andre som også hadde det vanskelig på denne ungdomsskolen jeg gikk på. Jeg var vel det perfekte " offeret" for reaksjonen min skadet bare meg selv. Hadde jeg visst bedre så hadde jeg gått videre med det, men det er ikke enkelt når en ikke har en mor eller far som støtter opp om en. Jeg tenker nå slik at hvis årsaken til at du ønsket å bytte er av den karakter at den også kan skade/ påvirke  andre negativt så burde du gå videre med det, ta det opp med helsesøster, som igjen kan fortelle deg hvem du bør kontakte. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvorfor trives du ikke? Det skal mye til for at du får bytte, det må jo være noe alvorlig. Vi vet ikke hele historien her, så det er vanskelig for folk her inne å komme med noe godt svar til deg.

Anonymkode: ca60e...ae0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet du at læreren ikke har prøvd å gjøre noe? Men at han ikke har nådd frem, og det derfor ikke har skjedd noe?

Det kan være at grunnen til at du mistrives, ikke er alvorlig nok til at det er mulig å gjøre noe med problemet. Om det bare er fordi de i den andre klassen er mye kulere, eller bestisen din går i andre klassen, er det for liten grunn til å styre med å gjerne måtte flytte en annen elev over i en annen klasse for at du skal få plass i den klassen du helst vil. Det er regler for hvor mange man kan ha i hver klasse, blant annet kan størrelsen på klasserom og antall elever pr lærer spille inn. 

 

Anonymkode: d4a75...f5e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mistrivsel i klassen er ikke god nok grunn til å bytte klasse. Mobbing, derimot, hadde vært grunn til bytte. Men ved mobbesak hadde jo både foreldrene dine, sosiallærer og skolens ledelse blitt involvert. 

Anonymkode: 15544...057

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hei, jeg slutter på ungdomsskolen om et par dager. Jeg har helt siden 8. Klasse ikke trivdes i klassen min, og prøvde ganske tidlig i 8 å få bytte (det fikk jeg altså ikke). Lærerne mine har visst dette og jeg har nevnt det flere ganger for dem. Likevel for meg virker det ikke som de har prøvd å gjøre ting bedre for meg? Det er vel noe de er plikta til å gjøre? Hvorfor har de da ikke gjort noe?

Jeg er helt klar over at det er for seint å gjøre noe med det nå, men lurer bare på hvorfor de ikke har prøvd å gjøre ting bedre for meg?

Anonymkode: 58c14...158

Som deg ville jeg osgå bytte klasse og ble ikke hørt 1. halvåret i 8. klasse. Noen lærere bryr seg bare ikke.. Helt til de skjønte hvor mye jeg ville bytte så gikk det!

Hva måtte til? Jeg måtte bli en av mobberne, mobbe tpsykisk og fysisk andre medelever.... kastet stoler på medelever, angrep lærerer flere ganger. De brydde seg aldri da jeg var stille, helt til jeg ble litt pcycho så lot de meg bytte. Trist nok så var det nesten mye vold som fikk de til å bytte meg til en annen klasse.... Med at jeg lovte å oppføre meg bedre, noe jeg gjorde.

Om det var riktig måte å gjøre det på aner jeg ikke, men jeg ble enedelig hørt og det funket....Jeg hadde 2,5 fine år på ungdomskolen :P 

Grunnen for at jeg ville bytte var at bestevennen min havnet i en annen klasse...Vi hadde gått i samme klasse i 7 år og var naboer. Og jeg hadde lovt faren hans at vi skulle ta vare på hverandre uansett hva.. Faren hans døde rundt juletiden da vi gikk i 7. klasse.... Han er forsatt en av mine beste venner og vi er i mindten av 20-åra idag :) 

Anonymkode: cc2d9...da7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Som deg ville jeg osgå bytte klasse og ble ikke hørt 1. halvåret i 8. klasse. Noen lærere bryr seg bare ikke.. Helt til de skjønte hvor mye jeg ville bytte så gikk det!

Hva måtte til? Jeg måtte bli en av mobberne, mobbe tpsykisk og fysisk andre medelever.... kastet stoler på medelever, angrep lærerer flere ganger. De brydde seg aldri da jeg var stille, helt til jeg ble litt pcycho så lot de meg bytte. Trist nok så var det nesten mye vold som fikk de til å bytte meg til en annen klasse.... Med at jeg lovte å oppføre meg bedre, noe jeg gjorde.

Om det var riktig måte å gjøre det på aner jeg ikke, men jeg ble enedelig hørt og det funket....Jeg hadde 2,5 fine år på ungdomskolen :P 

Grunnen for at jeg ville bytte var at bestevennen min havnet i en annen klasse...Vi hadde gått i samme klasse i 7 år og var naboer. Og jeg hadde lovt faren hans at vi skulle ta vare på hverandre uansett hva.. Faren hans døde rundt juletiden da vi gikk i 7. klasse.... Han er forsatt en av mine beste venner og vi er i mindten av 20-åra idag :) 

Anonymkode: cc2d9...da7

Du valgte å være jævlig med andre, fordi du ville gå i klasse med vennen din??? Gi andre fysiske og psykiske sår, gi dem en vond hverdag og ungdomstid, for å gå i klasse med en annen? Fytti....

 

Til TS, du gir såpass sparsomt med opplysninger at ingen her kan si hva som er gjort feil, om noe er gjort feil. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...