Gå til innhold

Marielle skal ha en mini-me

rainbow_dash

Anbefalte innlegg

Tusen takk alle sammen :) ikke mer jobb før til neste år nå! (Litt glad for at jeg tok den oppvasken som stod på pulten min i dag :fnise:)

Ikke så mye som skjer nå, vi venter. Veksler mellom å ligge og stå med prekestol. Klokka 20 blir det ny kontroll av åpning for å sjekke ståa. Sånn for tippelista jeg aldri lagde er det nå veeeeldig gode odds for 10. mai!

Og :pls: til de som går igjennom dette uten smertelindring! Jeg hadde daua!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Lille A kom til verden 21:24 i går kveld! Hun er verdens skjønneste :rodmer: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tusen takk :blomst:

Nå er vi på dag to på barselhotellet! Alt står bra til, snuppa er helt frisk, 45 cm og var 2768g ved fødsel. Vektnedgang i dag var innafor. Vi sliter med amminga, hun har ikke knekt koden med å ta ordentlig tak, så det er mye prøving og frustrasjon, og jeg må pumpe for å stimulere produksjon og gi henne mat. Håper hun skjønner det snart, det er frustrerende for oss begge to! Men det er visst helt vanlig at barn som er født tidlig bruker lengre tid. 

Nå sover hun på brystet mitt mens jeg ser på tv :rodmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fødselshistorie: 

9. mai, klokka halv to om natta våkner jeg av at jeg er våt mellom beina. Jeg bytter truse, tar på et bind og vekker K, også ringer vi føden. De ber oss komme inn for en sjekk. Da vi kommer fram blir vi tatt inn på et mottak, og jordmor sjekker bindet mitt. Det har ikke kommet så mye mer, og det lukter visstnok ikke helt som fostervann. Hun er derfor usikker på om det faktisk er vannet. Baby har det ihvertfall bra i magen, og vi blir sendt hjem. Jeg fikk også beskjed om at hun så ingen grunn til at jeg ikke skulle gå på jobb dagen etter (ikke starta permisjonen ennå). 

Da vi kommer hjem sliter jeg med å sove, jeg har murringer som kommer oftere. Men de gjør ikke vondt, bare lett ubehahelig. Så jeg står opp, spiser frokost og bestemmer meg for å dra på jobb. Jordmor sa jo at det gikk fint. 

Rundt lunsj begynner takene i magen å ta seg opp, og klokka ett ber jeg K om å hente meg NÅ! Det gjør vondt, og riene begynner å bli tette. I bilen fra jobb måler jeg litt over tre minutter mellom hver ri, og jeg må puste meg gjennom. Hjemme så pakker jeg toalettsaker kjapt, ringer føden og får beskjed om å komme rett inn. Så vi kjører, og får komme rett inn på en fødestue klokka 15. Klokka 1545, etter litt papirarbeid og pulsmåling av baby sjekker de meg og setter elektrode på hodet til baby. 5 cm åpning og moden og vannet har helt klart gått. Riene er sjukt vonde, og jeg har 3 på ti minutter regelmessig. Så jeg ber om epidural, og får lystgass med en gang. 1615 kommer anestesilegen og setter i gang. Epidural er fantastisk! Riene går fra å være døden til å være slik at jeg kjenner det skjer noe, men overhodet ikke vondt. Så jeg kan slappe av. De neste timene venter vi, spiser litt og slapper av. Klokka 2010 sjekker de åpning igjen. Jordmor sa at jeg bør være over 6cm da, og jeg er igrunnen innstilt på at det kan bli en lang fødsel. Men neida, full åpning! Hodet til baby er fortsatt ikke helt nede, så vi venter litt til. Ny sjekk klokka 2110, og hodet er langt nok nede til at jeg får prøve å presse. Det er god effekt av hvert trykk og jeg får fortsette. 4-5 rier seinere, klokka 2124, sier det plopp, og plutselig var hun ute! Fødsel gikk raskt, og etter epiduralen tok virkning syns jeg alt var helt ok! En rift grad 1, og et par skrubbsår, så jeg fikk noen sting. Siden pressfasen var såpass kort, og jeg slappa godt av først, var jeg ikke veldig sliten etterpå heller. 

Hun ble født 37+0, så vannet gikk 1,5 time over grensa for prematur. Hun er liten, men stor nok til at vi fikk dra på barselhotellet, og helt frisk! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så fin historie! Det hørtes jo ut som en veldig fin fødsel da! Og igjen, gratulerer så mye :) Bor mannen sammen med deg på hotellet? Og har dere begynt å tenke på hjemreisen? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, Marimba skrev:

Så fin historie! Det hørtes jo ut som en veldig fin fødsel da! Og igjen, gratulerer så mye :) Bor mannen sammen med deg på hotellet? Og har dere begynt å tenke på hjemreisen? 

Det var en fin fødsel :) Ved et eventuelt neste barn skal jeg være obs på tidlig og rask fødsel da :fnise:

K har bodd her sammen med meg i to netter nå, men blir hjemme siste natta. Siden det kom så brått på har vi ikke hatt hundevakt hele tida, så vovven har vært mye alene og er visst ikke helt seg selv.  Det er bare 20 minutter hjem fra sjukehuset, så da har det blitt noen turer hjem for å lufte og sånn. 

Det er hjemreise i morgen, men litt usikker på hvordan det blir, med tanke på amming og sånn. Vi får se :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, _marielle_ skrev:

Det var en fin fødsel :) Ved et eventuelt neste barn skal jeg være obs på tidlig og rask fødsel da :fnise:

K har bodd her sammen med meg i to netter nå, men blir hjemme siste natta. Siden det kom så brått på har vi ikke hatt hundevakt hele tida, så vovven har vært mye alene og er visst ikke helt seg selv.  Det er bare 20 minutter hjem fra sjukehuset, så da har det blitt noen turer hjem for å lufte og sånn. 

Det er hjemreise i morgen, men litt usikker på hvordan det blir, med tanke på amming og sånn. Vi får se :) 

Digg at han har fått vært der så mye, men ja jeg ser jo det med hunden. 

Lykke til med hjemreise i morgen! Gleder meg til å følge med videre i dagboka nå, tipper jeg kommer til å kjenne meg igjen i mye :P 

Meld deg inn i ammehjelpsgruppa på Facebook om du ikke er der alt. Masse tips å få! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Høres ut som du hadde en flott fødselsopplevelse! Håper hun knekker koden for amming, slik at du slipper bekymringer i forhold til det når du kommer hjem :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I går ettermiddag fikk A til å spise selv, og jeg har ikke pumpa siden da! Og i dag tidlig klarte jeg å koble henne på helt uten hjelp :nori: Jeg tror dette skal gå fint! Hun er ute for veiing og blodprøve nå, så skal hun veies etter en amming til, så vi ser hun får i seg melk. Produksjonen er det ikke noe å si på, ihvertfall, og etter sist amming tok hun en god gulp! 

Rart hvordan dette plutselig er det viktigste i verden!

I natt var vi alene, og det gikk over all forventning. Hun sov (og jeg) sov godt mellom ammingene, så nå er jeg til og med passe uthvilt. Formen er overraskende god, og vi gleder oss til å dra hjem :) :rodmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer! :nordvesta:
Høres ut som en kjempe fin fødsel og at dere har kommet godt i gang. 
Blir godt å komme hjem også kan jeg tenke meg. :strix:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...