Gå til innhold

Marielle skal ha en mini-me


rainbow_dash

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

On 3.9.2017 at 9:19 PM, Marimba said:

Hørtes ut som en bra dag :) 

Det var det, vi er veldig fornøyd!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, Beccy87 said:

Hurra for vellykket navnefest! :nordvesta:

Takk for det, superhappy med at det gikk så bra som det gjorde altså!

------------------

I går hadde vi aktivitetsdag, både babysang og babysvømming. Og det gikk superbra!! A var storfornøyd på aktivitetene, sov gjennom alle transportetapper og spiste imellom når vi hadde tid. Jeg er spesielt fornøyd med svømminga, hun virkelig storkoste seg i vannet, og på slutten skjønte hun plutselig at det går an å plaske. Gleder meg til neste gang :)

Det er skikkelig gøy å være mamma nå! A lærer nye ting hver dag, utviklinga går i rekordfart! Såvidt ho mor klarer å henge med :fnise:

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dress ferdig! Ganske fornøyd, men versjon 2.0 skal ha knapper istedet for glidelås, og litt annerledes hette (kanten rundt ble litt stor). Må vel lage en ny om et par måneder, hun vokser jo ut av klær fort nok :fnise:

IMG_2462.JPG

IMG_2465.JPG

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har det blitt skikkelig høst her (det skjedde seriøst over natta)! Tidlig høst er koslig, varm te, stearinlys og innekos :hjertesmil:

A har begynt å rulle fra rygg til mage (og helt rundt), men hun har ikke helt knekt koden med å komme over skuldra. Så hun ligger nesten på magen og hyler i frustrasjon. Og å bli dratt opp etter armene, helt opp i stående stilling, det er fortsatt det kjekkeste som fins! Hun er sterk nok i beina til å stå selv, men balansen er det litt verre med... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nå er det utviklingstrinn på gang her, A skal helst bæres konstant, og sutrer mye. I tillegg er det vanskelig å få henne til å sove på dagen. Hun sover kun på mamma, enten i bæresjal (da må jeg ut å gå hvertfall 20 min før hun slukner) eller på puppen (så jeg blir stuck i sofaen). Og de siste dagene har lurene bare vært ca 30 minutter. Som resulterer i mer grinete baby :bond: Jaja, bare noen uker til trinnet er ferdig... Heldigvis for henne er hun kjempesøt, så vi holder ut :P 

Og når vi kommer dit, da begynner prosjekt leggetid! Hun har nok egentlig begynt å legge inn håndkle rundt åtte på kvelden nå, men nekter å sove alene (tror det er det utviklingstrinnet ja), så da sover hun på meg (ammeputa) i stua. Jeg ser mye på tv og strikker om kvelden :P Håper vi får til legging og kanskje får litt voksentid på kvelden etterhvert!

Siden hun er over 4 mnd nå har vi forsøkt såvidt med smaksprøver. Grøt var ingen høydare, men resulterte i en morsom video :fnise: Avokado var ok, mens bananmos ikke slo an det heller. Tror egentlig hun er litt liten for mat ennå, så vi venter en måned til ihvertfall. 

Hun var forresten 5,1 kg og 60 cm ved 4 mnd, så liten og nett baby :babyjente: Hs sier hun nok bare er sånn, noen må jo være mindre enn snittet, og hun følger laveste kurven på skjemaet. 

Nå kan hun også stå selv, bare vi holder henne i hendene. Hun sparker seg opp selv og trenger bare litt balanse-støtte. Sterke bein og lite vekt å holde oppe!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...

Hei forsømte dagbok! :skya:

Det har ikke blitt mye tid til skriving her i det siste, ser jeg, tida har bare flydd avgårde!

A har blitt nesten 8 måneder, og er ei superblid og fornøyd lita snelle. Hun ruller som bare det, åler seg bakover og rundt sin egen akse, men framover går det ikke ennå. I tillegg står hun på knærne og hendene og gynger, så jeg mistenker at det ikke er så lenge igjen før hun knekker krabbekoden. Da blir det fart! Hun er nemlig av typen superaktiv og helt makk, har ikke tid til å sitte stille.

Permisjonen min er over, så nå er jeg tilbake i jobb. De siste månedene har jeg strevd masse med dagsovinga, da hun ikke ville ta dupper lengre enn 30 min om gangen. Hun sover godt om natta da, så er jo ikke så farlig, men fortsatt litt slitsomt for min del. Uansett, nå er pappaen hjemme med henne, og melder fra om at hun sover 2-timersdupper i vogna, inne i gangen. Tror det er fordi vi akkurat bytta til sportsdelen. Men veldig typisk at det skulle løse seg akkurat når det ikke var mitt problem lenger.

Litt deilig å være tilbake på jobb og, jeg kjenner det er godt å bruke hodet, og godt å ha litt babyfri. Ellers er det ikke så mye spennende som skjer. 2018, nytt år og nye muligheter, og planen er å komme i form. Amming har IKKE funka som slankekur her i gården, kan melde om et par kilo opp over de siste månedene. Så nå blir det å puste liv i støttemedlemskapet mitt på treningssenteret, samt kutte drastisk ned på sjokoladen. (Hjelper ikke akkurat at det er julemarsipan til halv pris OVERALT nå…:raven:).

Så, godt nyttår, alle i hopa!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 hours ago, Beccy87 said:

Godt nyttår!
Typisk at pappaen skal ha sånn nybegynnerflaks! :P 

Veldig typisk! Men det er jo bra at hun sover godt på dagen og da, så jeg er jo egentlig mest fornøyd med det.

Vi er midt oppi den derer 3-2 nap transition nå, og det gjør leggetid tidvis vanskelig. Hun sover godt på dagen, men det er vanskelig å time. I dag for eksempel var det visst to litt kortere lurer (ca 1 time og 45 min til sammen) før jeg kom hjem fra jobb, så hun trengte virkelig en kvil til. Vi måtte vekke henne etter en halvtime, siden det å la henne sove lenge utover ettermiddagen har resultert i vanskelig legging før. IKKE kult å vekke babyen altså, etter så mange måneder med korte lurer og bæring :P Men det er vanskelig å finne det lille tidsrommet der hun er passe trøtt for legging nå, og ikke under- eller overtrøtt. Men det går seg vel til. (Vanskelig legging her i gården betyr forøvrig at hun bruker 30 minutter  + på å sovne, og gjerne er veldig sprellen og turner, men smørblid. Jeg vet det ikke er så gale i den store sammenhengen altså, vi har bare blitt bortskjemte.)

Det er kanskje litt fælt å si det, men det er utrolig deilig å være tilbake på jobb. Avslappende, snakke om andre ting en baby, og være mer meg. Jeg er supergod på husmorting som baking og strikking og sånn, men kunne ALDRI vært husmor på fulltid. Hadde gått på veggen :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Lenge siden sist gitt!

A har blitt helt turbo. Krabber lynraskt og klatrer på alt som kan klatres på! Aner ikke hvor hun får energien fra... (men hun spiser som en hest og blir ikke rundere :P).

Til nå har vi samsovet, A og meg, i dobbeltsenga (og mannen på gjesterommet stort sett). Men nå må prosjekt sprinkelseng i gang (selv om jeg kanskje egentlig ikke er helt klar for det :sjenert:). I natt tok hun nemlig og våknet, krabba ut av senga og datt i gulvet, uten en lyd før vrælinga, så jeg våkna jo ikke for å stoppe henne :tristbla: Det gikk bra, men skikkelig ekkel opplevelse. Så nå må hun over i sprinkelseng med senka bånn, ellers tror jeg ikke vi voksne klarer å slappe av. 

Noen tips for å få til dette mest mulig smertefritt? (Det blir ikke eget rom altså). Hun sovner selv (uten pupp) stort sett, bare hun er trøtt nok, men helst inntil meg. Jeg får ikke plass nedi sprinkelsenga, så det kan fort bli litt vanskelig... jaja, vi får se hvordan det går i kveld.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, _marielle_ skrev:

Lenge siden sist gitt!

A har blitt helt turbo. Krabber lynraskt og klatrer på alt som kan klatres på! Aner ikke hvor hun får energien fra... (men hun spiser som en hest og blir ikke rundere :P).

Til nå har vi samsovet, A og meg, i dobbeltsenga (og mannen på gjesterommet stort sett). Men nå må prosjekt sprinkelseng i gang (selv om jeg kanskje egentlig ikke er helt klar for det :sjenert:). I natt tok hun nemlig og våknet, krabba ut av senga og datt i gulvet, uten en lyd før vrælinga, så jeg våkna jo ikke for å stoppe henne :tristbla: Det gikk bra, men skikkelig ekkel opplevelse. Så nå må hun over i sprinkelseng med senka bånn, ellers tror jeg ikke vi voksne klarer å slappe av. 

Noen tips for å få til dette mest mulig smertefritt? (Det blir ikke eget rom altså). Hun sovner selv (uten pupp) stort sett, bare hun er trøtt nok, men helst inntil meg. Jeg får ikke plass nedi sprinkelsenga, så det kan fort bli litt vanskelig... jaja, vi får se hvordan det går i kveld.

Vi har brukt trilling i søvn i vogna som et mellomlegg mellom samsoving med nattamming og sprinkelseng alene. Også har vi kjøpt en en sengeslange til sprinkelsenga for at den ikke skal virke så stor og tom. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

46 minutter siden, Marimba said:

Vi har brukt trilling i søvn i vogna som et mellomlegg mellom samsoving med nattamming og sprinkelseng alene. Også har vi kjøpt en en sengeslange til sprinkelsenga for at den ikke skal virke så stor og tom. 

Vogn kan nok være en ide, ja, der ligger hun mye mer fast. Nå er det ikke så mye nattamming her, max en gang i løpet av natta, mellom 3 og 4, og hun har sovet rundt et par ganger. Men hun våkner og krabber og spreller, og det går jo ikke i vogna, så kanskje hun sovner igjen fort da? :vetikke:

Vi får se hvordan det går med legginga i kveld og ta det derifra.. Mannen skal ut og jeg må egentlig bake kake til bursdagsfeiring i helga. Så håper jeg slipper å tilbringe hele kvelden på soverommet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prosjekt sprinkelseng, dag 1:

Kveldstell og amming i dobbeltsenga gikk som vanlig, og A var dødssliten og tilsynelatende stuptrøtt da jeg la henne ned i sprinkelsenga. Neida. Det er vanskelig å få en stående baby til å sovne :bond: Og vanskelig å få henne til å ligge helt der nede i senga. Så jeg lot henne stå å hoie og styre på i en times tid. Hun var helt klart utkjørt, siden hun la seg ned på magen for 5-sekunders ladepauser, så var det på'an igjen. Siden jeg egentlig har andre ting jeg må få gjort i kveld, så ga jeg altså opp og la henne i vogna i gangen. 5 minutter med rugging, og nå sover hun godt der iallefall. Jeg tør ikke ha henne liggende alene i dobbeltsenga nemlig, så da blir det vogn da. Så, konklusjonen for dag 1 er vel  :riste:

I morgen er det overraskelses 30-årsdag for K. Så svigermor skal være barnevakt, og ta legginga. Tror jeg skal tipse om å bare legge henne i vogna med en gang, der sovner hun jo greit fort.

Nå er jeg hvertfall ferdig med å bake kake, ungen sover, så da er det te og :tekola: Ny dress er på gang, i finfin grønn ombre-stil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...