Gå til innhold

Pokkers katter!

Fremhevede innlegg

Skrevet
Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Er det feil av deg å si at bikkja gikk til angrep når den prøvde å jage katten? Jeg synes da ikke det? Det er mye man kan risikere å møte langs veien, og en god del av det kan det tenkes at hunden din vil komme til å reagere på. Da er det viktig å være oppmerksom, og å ha en viss kontroll. Har du kontroll på hunden din, og holder den tett inntil deg om dere oppdager en katt, og bare fortsetter å gå forbi, så vil ikke katten ha noe behov for å forsvare seg (for det er faktisk bare dét den gjør, og ikke "ypper til bråk" som du kaller det).

Ærlig talt, du kan på ingen måte sammenligne kattehold med hundehold! Katter holder seg stort sett på avstand fra ting de er redde for, og er sjelden til plage for noen. Hunder oppsøker oftere trøbbel, og kan virke skremmende på andre, både mennesker og dyr. Man kan ikke dressere en katt som man kan dressere en hund. Det er båndtvang på hund, men ikke på katt. Katter kan ikke holdes som hunder, det ville ikke vært hverken hensiktsmessig eller sunt for dem. Jeg er glad for kattene i nabolaget, som holder gnagerbestanden nede!

Hva om katten hadde gått til angrep på bikkja? Vel, den gjorde ikke det. Heldigvis. Det hadde jo vært synd for bikkja. Hadde ts vært mer oppmerksom, og holdt hunden inntil seg og dratt den med seg, så hadde ikke katten hatt noe behov for å forsvare seg. Var det sånn at ts ikke greide å dra hunden med seg bort fra situasjonen, så vil jeg si at ts ikke ahr god nok kontroll på den, og må jobbe med saken.

(Nei, jeg er ingen "gal KG-kattedame". Jeg er glad i både hunder og katter, og har begge deler selv.)

Anonymkode: f54cc...72d

Selvfølgelig kan jeg sammenligne det. Poenget er at dyret er til ulempe for allmennheten, og det er ansvaret til den som eier dyret å hindre dette. Dette gjelder alle andre tamdyr, og burde også gjelde katter. Problemet er jo at det er altfor mange katter som går løs. Hadde det vært en og annen hadde det ikke vært noe problem, men noen steder vrimler det jo av dem.

Vil bare presisere at jeg har ikke noe i mot kattene, men katteeierne som nekter å ta ansvar for dyrene de har anskaffet seg.

Her har jo hundeeieren tatt ansvar ved å ha hunden i bånd, men likevel er det h*n som får all kjefta. Utrolig.

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, Petra75 skrev:

Selvfølgelig kan jeg sammenligne det. Poenget er at dyret er til ulempe for allmennheten, og det er ansvaret til den som eier dyret å hindre dette. Dette gjelder alle andre tamdyr, og burde også gjelde katter. Problemet er jo at det er altfor mange katter som går løs. Hadde det vært en og annen hadde det ikke vært noe problem, men noen steder vrimler det jo av dem.

Vil bare presisere at jeg har ikke noe i mot kattene, men katteeierne som nekter å ta ansvar for dyrene de har anskaffet seg.

Her har jo hundeeieren tatt ansvar ved å ha hunden i bånd, men likevel er det h*n som får all kjefta. Utrolig.

Jeg skjønner egentlig ikke helt hva ts vil oppnå med å starte tråden i det hele tatt. Hunden angriper en katt som sitter i veikanten, en katt som kommer overraskende på ts. H*n har problemer med å få kontroll på hunden, og skylder på katten. Ok. Hva faen? TS tok ansvar fordi h*n hadde hunden sin i bånd, sier du, men ansvaret stopper da ikke der? Å ta ansvar betyr jo også å sørge for at man har kontroll på hunden sin? Går jeg tur med hundene mine, og de oppdager en katt som jeg ikke ahr sett, og bykser fram mot den, så kunne det da ikke falle meg inn å bli forbanna på katten! Ikke hundene heller, for den saks skyld, de følger jo bare instinktene sine. Jeg må jo da rette irritasjonen mot meg selv, som ikke er oppmerksom nok, og forhindrer det som skjer.

Katter er ute-dyr. Man kan ikke stenge katter innendørs 24/7, eller ha dem i bur eller bånd. Det er dyreplageri. Ja, det finnes altfor mange katter enkelte steder, fordi de har idiotiske eiere som ikke forstår at de må kastrere/sterilisere. Det finnes også en del katteeiere som bare drar fra dyrene sine, eller driter i å slippe dem inn, sånn at de blir gående rundt hos andre for å se etter amt og husly. Det er fortsatt ikke kattenes feil. 

Katter går fritt utendørs, katter og hunder liker ikke hverandre, sånn er det, og det er bare å forholde seg til det. Ha kontroll på bikkja, så går det nok fint!

Anonymkode: f54cc...72d

• Liker 8
Skrevet (endret)

.

Endret av Feyfeyhey
  • Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Og nok en gang, mange hundeeiere mangler forståelse for at katter er fundamentalt forkjellige fra hunder fra naturens side. ja, katter har tenner og fire bein, det gjør dem IKKE til hunder. Mens hunder har blitt trent og brukt av mennesker i tusenvis av år og derfor i stor grad er blitt tilpasset dette, så er katter mer ville og naturlige i sine instinkter fordi de har levd ved siden av menneskene som nyttedyr som jager rotter heller en MED mennesker slik som hunder. Hunder ble trent til å jage, vokte etc, mens katter ikke engang fikk mat.. 

Med andre ord, å trene en katt og forvente at den skal gå i bånd som ei bikkje er ignorant. Jada, det finnes katter som kan dette, de er heller untaket enn regelen. 

Anonymkode: 9ba85...5be

• Liker 7
Gjest ISeeYouCreep
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (På 13.6.2016 den 8.22):

Problemet her er vel heller at du har en aggressive hund du ikke klarer kontrollere

Anonymkode: e9a0b...709

Endret av Nasse Nøff ❤
Skrevet
5 timer siden, hironakamura skrev:

Den slutningen trekkes ut fra at de møtte hele -to- katter ute? :fnise:  Det er vel heller at huskyen har fått bedre dressering? 

Nei, når hunder og katter vokser opp sammen, går de ikke til angrep på hverandre seinere i livet. Så enkelt er det faktisk

AnonymBruker
Skrevet

hadde hunden din gått til angrep en av mine katter hadde jeg forlangt at DIN HUND blir avlivet. få kontroll på hunden din og ta ansvar.

Anonymkode: 70517...d1a

• Liker 4
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

hadde hunden din gått til angrep en av mine katter hadde jeg forlangt at DIN HUND blir avlivet. få kontroll på hunden din og ta ansvar.

Du har jo ikke kontroll på katten din. Det finnes heldigvis ikke en lov som sier du kan kreve det :)

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Du må  ære sjef i din flokk ,noe du tydeligvis ikke er.

Det er egentlig ikke så vanskelig, det meste går på din energi, vær rolig sterk og bestemt i deg selv .Og vær tydelig ovenfor hundene hvem som er sjef og hvem som bestemmer. Ikke finn deg i ulydighet gi beskjed og ved gjentatt ulydighet ,vis ord ikke holder ,dulte til hunden når den fokusere på noe annet en det du ber den om (jeg mener ikke at du skal sparke hart) det er bare for å få oppmerksomheten dens bort fra det den fokuserer på og til deg.

Ikke bind hunden fast i deg du skal ikke være anker ,og ikke stram i lenken når du ser en katt bare gå .Stram lenke signaliserer anspenthet, ha heller en kortere slakk lenke.

Lær gjerne hundene kommandoen "gå " det hjelper hunden til å vite hva du ønsker at den skal gjøre i situasjoner der den blir usikker. 

Hpåer disse tipsene kan hjelpe,hilsen en med en stor flokk hunder.

Anonymkode: 37de6...d98

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Siden fredag har jeg passet på min fars husky. Jeg har da bodd hos han med min hund. Han bor på et boligfelt hvor det tydeligvis er mange katter. TO ganger nå har vi vært i konflikt med en katt.

Jeg går tur med huskyen bundet rundt livet, og min hund i vanlig bånd. Sent i går kveld sto det en katt i veikanten, skjult av høyt gress slik at jeg ikke så den. Da vi gikk forbi gikk selvfølgelig min hund til angrep (huskyen bryr seg ikke). Det ble et lite basketak før jeg fikk dratt hunden bort. Det så ikke ut som katten fikk noen skader da den løp opp på et gjerde og skulte på oss.

Nå nettopp skjedde det igjen. En katt sto inni en hekk langs veien, og min hund gikk selvfølgelig til angrep da vi gikk forbi. Jeg fikk dratt hundene med meg, men da fulgte katten etter!

Jeg ble så sykt forbanna, for jeg måtte jo kjempe meg bortover med to krakilske hunder, og katten gav seg ikke! Jeg fikk sår i hendene av båndet, men fikk til slutt hundene vekk.

Nå i ettertid lurer jeg litt på: dersom min hund hadde skadet katten, hadde jeg vært erstatningspliktig da? Når en katt er så DUM at den står og skyter rygg og hveser til to hunder, og ypper til slosskamp? Jeg har jo dyra mine i bånd, mens katten er løs og velger faktisk å ta opp kampen.

I tillegg er jeg jo redd for hunden min, kattene kan jo klore ut øynene hans. Hunden min er supersnill ellers, og han har aldri skadet en katt (tror det bare er instinktet som får han til å jage de).

Anonymkode: d7e5f...bd0

Men her er det vel du som ikke har kontroll på hunden din? Katter og hunder er dyr, det er menneskene som må passe på.

Anonymkode: f2dfb...ff2

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Oj ,før jeg prøvde meg på et seriøst svar her i tråden leste jeg ikke alle svar og gikk derfor glipp av at folk her oppfører seg som,ja nettopp hund og katt☺

Men det er jo egentlig ikke et vanskelig problem, hund og katt går fra naturen sin side ikke så godt sammen ,av flere grunner.

Hund og katt som vokser opp sammen ,eller der en har hund og får kattunge kan godt være gode venner, det er litt mindre sannsynlig vis en har katten først .Men Om en hund vokser opp med katt kan den like gjerne jakte på naboen sin,da den ikke er en del av familien. 

Katter egner seg dårlig til å gå i bånd er min erfaring, så selv om det i teorien burde være båndtvang for katt som hund i tettbygde strøk ,så hadde dette vært en dårlig løsning for de aller fleste katter.

Og hundeeiere kommer i alle varianter, noen med mye erfaring og andre ikke, jeg synes ikke en hundeeiere skal holdes ansvarlig for en hver katt som dukker opp bak en busk og blir skremt, det er ikke den som lufter hunden sin feil at det er løse katter.

Og det er vel relativt skjelden at en hund som blir luftet i bånd skader eller dreper en katt.

Folk får heller være romslige mot hverandre, de fleste vil andre både dyr og mennesker bare godt .

Selv husker jeg en episode for mange år tilbake, jeg hadde fått meg en valp og da den var tre måneder gammel var vi ute på tur og da ble den angrepet av en katt ,jeg løftet min stakkars valp opp i luften med det resultatet at de illsinte katten hang i foten på meg for å få tak i valpen.Katten hadde antagelig unger i nærheten, det er den eneste grunnen jeg kan tenke meg for en så aggressiv oppførsel, men det var ingen sin feil ,ikke min og ikke katteeieren .Uhell skjer.

Anonymkode: 37de6...d98

• Liker 2
Skrevet (endret)
1 time siden, Evilposelos skrev:

Nei, når hunder og katter vokser opp sammen, går de ikke til angrep på hverandre seinere i livet. Så enkelt er det faktisk

Både hunder og katter skiller familiens egne dyr fra katter/ hunder ellers. Selv om jeg har både katt og hund kan hundene fint finne på å knøvle katter utenfor familien dersom de får ånden over seg, særlig gjeterhunden som har heftig jaktinstinkt. Det at valper og kattunger vokser opp som artsfrender overfører ikke vennskapet til arten generelt.

Endret av palamina
Skrevet
1 time siden, palamina skrev:

Både hunder og katter skiller familiens egne dyr fra katter/ hunder ellers. Selv om jeg har både katt og hund kan hundene fint finne på å knøvle katter utenfor familien dersom de får ånden over seg, særlig gjeterhunden som har heftig jaktinstinkt. Det at valper og kattunger vokser opp som artsfrender overfører ikke vennskapet til arten generelt.

Enten du vil det eller ikke, så ender det ofte med at hunden da ikke bryr seg om andre katter.

AnonymBruker
Skrevet

Herlighet for noen ufine mennesker det var her da...  Her jeg bor er det også mange slike katter, som tror de er sjef i hele gata, ikke søren om de flytter seg - Skyter  rygg og kommer hvesende mot oss- om en av de angriper- vel det er ikke min skyld ei eller mine hunder som går i bånd at katten blir drept, for det blir den.

Har selv hatt katt som angrep hunder.. og det var bare flaks at den ikke ble drept.

Anonymkode: 79389...257

• Liker 1
Skrevet

Herregud "gikk selvfølgelig til angrep"?? Det er ikke noe normalt ved en aggressiv hund!!!! 

Du må rett og slett oppdra hunden din bedre! En hund med flink og stabil eier angriper ikke andre dyr eller begynner å løpe som faen ved en distraksjon.

Mange katter blir lettskremt av hunder og inntar derfor forsvarsposisjon.

Jeg har en hund. Måtte lære ham hvordan katter skal omgås. Det gikk helt greit. Han kan nå passere en katt og gir faen i hva katten driver med.

Du må bare lære ham dette og få kontroll på hunden. En annen mulighet er å omplassere ham til noen seriøse folk...

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Problemet her er vel heller at du har en aggressive hund du ikke klarer kontrollere

Anonymkode: e9a0b...709

Jeg hadde også en hund tidligere, som egentlig ikke brydde seg stort om katter. Men så var det plutselig en katt som til stadighet sto utenfor inngangen vår og yppet til bråk hver gang jeg gikk ut med hunden min. Og til slutt utviklet hunden min også et hat for katter. Så det handler jo egentlig ikke om aggressive hunder som TS ikke klarer å kontrollere, men at en katt ypper til bråk. Det er jo dyr, og dyr tenker sjeldent type "snu det andre kinnet til" når noen ypper til bråk. 

Anonymkode: e6dee...87f

Skrevet
11 timer siden, AnonymBruker skrev:

ser at det er veldig mange hunde eiere her som er blotet for ansvar og leger skylden på alt annet. les litt her 

https://lovdata.no/dokument/NL/lov/2003-07-04-74

https://lovdata.no/dokument/NL/lov/2003-07-04-74#KAPITTEL_7

Katte eiere derimot- de tar virkelig ansvar for dyret de skaffer seg...  bare å slippe den ut og lar den klare seg selv- også skylder de på alle andre dersom noe skjer med den stakkars katten..:opplyser:

AnonymBruker
Skrevet
10 minutter siden, xinnia skrev:

Katte eiere derimot- de tar virkelig ansvar for dyret de skaffer seg...  bare å slippe den ut og lar den klare seg selv- også skylder de på alle andre dersom noe skjer med den stakkars katten..:opplyser:

alle mine 7 katter har fått chip, vaksine og de er forsikret. tar de også til tannlegen 2 ganger i året. de får hills tørfor og sei. men ja det er mange som ikke skulle hatt dyr i det store og hele. så er veldig glad for at politiet har begynt og straffe mislighold men det kunde vært enda strengere. men en hunde eier har et større ansvar en katte eiere i og med at en hund kan være farlig, og lage mye skade på andre dyr, mennesker og eiendom. og det virker det som det er mange som ikke forstår.

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...