AnonymBruker Skrevet 13. juni 2016 #1 Skrevet 13. juni 2016 Siden fredag har jeg passet på min fars husky. Jeg har da bodd hos han med min hund. Han bor på et boligfelt hvor det tydeligvis er mange katter. TO ganger nå har vi vært i konflikt med en katt. Jeg går tur med huskyen bundet rundt livet, og min hund i vanlig bånd. Sent i går kveld sto det en katt i veikanten, skjult av høyt gress slik at jeg ikke så den. Da vi gikk forbi gikk selvfølgelig min hund til angrep (huskyen bryr seg ikke). Det ble et lite basketak før jeg fikk dratt hunden bort. Det så ikke ut som katten fikk noen skader da den løp opp på et gjerde og skulte på oss. Nå nettopp skjedde det igjen. En katt sto inni en hekk langs veien, og min hund gikk selvfølgelig til angrep da vi gikk forbi. Jeg fikk dratt hundene med meg, men da fulgte katten etter! Jeg ble så sykt forbanna, for jeg måtte jo kjempe meg bortover med to krakilske hunder, og katten gav seg ikke! Jeg fikk sår i hendene av båndet, men fikk til slutt hundene vekk. Nå i ettertid lurer jeg litt på: dersom min hund hadde skadet katten, hadde jeg vært erstatningspliktig da? Når en katt er så DUM at den står og skyter rygg og hveser til to hunder, og ypper til slosskamp? Jeg har jo dyra mine i bånd, mens katten er løs og velger faktisk å ta opp kampen. I tillegg er jeg jo redd for hunden min, kattene kan jo klore ut øynene hans. Hunden min er supersnill ellers, og han har aldri skadet en katt (tror det bare er instinktet som får han til å jage de). Anonymkode: d7e5f...bd0
Gjest Tigress Skrevet 13. juni 2016 #2 Skrevet 13. juni 2016 Når bikkja di går til åtak er du sjølvsagt ansvarleg for den og dei skadane han gjer. Dette er då veldig enkelt?
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2016 #3 Skrevet 13. juni 2016 Problemet her er vel heller at du har en aggressive hund du ikke klarer kontrollere Anonymkode: e9a0b...709 35
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2016 #4 Skrevet 13. juni 2016 Et øyeblikk siden, Tigress skrev: Når bikkja di går til åtak er du sjølvsagt ansvarleg for den og dei skadane han gjer. Dette er då veldig enkelt? Hva skal jeg gjøre da? La vær å gå tur? Her er det jo katten som ypper til slosskamp, den er jo like skyldig! Anonymkode: d7e5f...bd0 1
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2016 #5 Skrevet 13. juni 2016 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Problemet her er vel heller at du har en aggressive hund du ikke klarer kontrollere Anonymkode: e9a0b...709 Han er ikke aggressiv. Hunder og katter er jo ikke akkurat kjent for å være venner. Og katten er jo like aggressiv som følger etter oss! Anonymkode: d7e5f...bd0
Gjest Tigress Skrevet 13. juni 2016 #6 Skrevet 13. juni 2016 Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev: Hva skal jeg gjøre da? La vær å gå tur? Her er det jo katten som ypper til slosskamp, den er jo like skyldig! Anonymkode: d7e5f...bd0 Du skriv at bikkja di gikk til åtak, då er det ditt ansvar. Du må rett og slett ha betre kontroll på bikkja. Ei katte som veser og skyt rygg yppar ikkje til slosskamp, ho prøver å skremme vekk motstandaren, så her er det berre å halde styr på bikkjene.
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2016 #7 Skrevet 13. juni 2016 Et øyeblikk siden, Tigress skrev: Du skriv at bikkja di gikk til åtak, då er det ditt ansvar. Du må rett og slett ha betre kontroll på bikkja. Ei katte som veser og skyt rygg yppar ikkje til slosskamp, ho prøver å skremme vekk motstandaren, så her er det berre å halde styr på bikkjene. Jeg har kontroll på han, han er i bånd og jeg vek ikke en tomme. Men når vi passerer katten med så kort avstand er det uunngåelig. Da må jeg jo bære ham! Anonymkode: d7e5f...bd0
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2016 #8 Skrevet 13. juni 2016 34 minutter siden, AnonymBruker skrev: Da vi gikk forbi gikk selvfølgelig min hund til angrep ehhh. hunden din er problemet. "det er jo kjent at hunder og katter ikke er venner" sett litt mye på disney? Det er ikke vanlig å angripe hvert dyr de møter på. Den andre katten som fulgte etter, vet du hvorfor den gjorde det? den er nysgjerrig og vet at hunder ikke er farlig. Sett bort fra din hund. Anonymkode: 7f53e...3f8 16
Gjest Tigress Skrevet 13. juni 2016 #9 Skrevet 13. juni 2016 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Jeg har kontroll på han, han er i bånd og jeg vek ikke en tomme. Anonymkode: d7e5f...bd0 Ehm, du har vel ikkje det om ender med slosskamp?
Gjest Badebuksa Skrevet 13. juni 2016 #10 Skrevet 13. juni 2016 Eller så kan du gå tur der du har oversikten over situasjonen, f.eks steder med kort gress. Du bør virkelig trene på forbiassering. Og ja, om din hund skader en katt er det ditt ansvar og din skyld, selvom katten kommer bort (med mindre katten hopper ned fra en høyde og oppå hunden din for å ta den).
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2016 #11 Skrevet 13. juni 2016 2 minutter siden, Badebuksa skrev: Eller så kan du gå tur der du har oversikten over situasjonen, f.eks steder med kort gress. Du bør virkelig trene på forbiassering. Og ja, om din hund skader en katt er det ditt ansvar og din skyld, selvom katten kommer bort (med mindre katten hopper ned fra en høyde og oppå hunden din for å ta den). Veldig vanskelig å trene på forbipassering av katter, de kommer ikke akkurat på bestilling. Selv er jeg ganske sikker på at hvis min hund var løs og løp bort til en hund som sto i bånd, og den ble skadet, så hadde det vært min egen feil. Men ja, jeg ser det at min hund har del av skylden. Men denne katten var ikke nysgjerrig, den var tydelig på krigsstien. Jeg er bare vant til at katter løper vekk når hunder nærmer seg, og ble litt irritert over at disse løse kattene valgte å ta opp kampen istedenfor. Unødvendig. Anonymkode: d7e5f...bd0
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2016 #12 Skrevet 13. juni 2016 8 minutter siden, Tigress skrev: Ehm, du har vel ikkje det om ender med slosskamp? Det var aldri slosskamp, heller tumulter i veikanten. Jeg holdt hunden, katten kunne ha løpt vekk når som helst. Anonymkode: d7e5f...bd0
Gjest Badebuksa Skrevet 13. juni 2016 #13 Skrevet 13. juni 2016 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Veldig vanskelig å trene på forbipassering av katter, de kommer ikke akkurat på bestilling. Selv er jeg ganske sikker på at hvis min hund var løs og løp bort til en hund som sto i bånd, og den ble skadet, så hadde det vært min egen feil. Men ja, jeg ser det at min hund har del av skylden. Men denne katten var ikke nysgjerrig, den var tydelig på krigsstien. Jeg er bare vant til at katter løper vekk når hunder nærmer seg, og ble litt irritert over at disse løse kattene valgte å ta opp kampen istedenfor. Unødvendig. Anonymkode: d7e5f...bd0 Jo, det gjør de om du legger ut annonse på finn, f.eks. At du betaler 500kr/uka for at noen hjelper deg med det, noen som har katt. Katter kan gå i bånd. Ja, men du kan ikke sammenligne hunder og katter, katter går løs. Hunder går ikke løs. Men dersom det løp en katt bort til hunden din, angrep hunden din og skadet hunden din, så hadde det vært katten sin feil. Men det du beskriver er at DIN HUND utagerer på katter som sitter i busker og veigrøfter. Katten er passiv, hunden din er skurken. Derfor må du låne katter og trene på forbipassering. Gjerne mange forskjellige katter. Ser du en katt, må du trene. Alltid vær parat. Det er faktisk din feil, dette her. Hvis en hund angriper en katt vil katten svare med motangrep. Hva mener du katten gjorde, hoppet på hunden din? Hvis hunden din var den første som løp mot katten, er det hunden din sin feil/din feil.
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2016 #14 Skrevet 13. juni 2016 55 minutter siden, AnonymBruker skrev: Siden fredag har jeg passet på min fars husky. Jeg har da bodd hos han med min hund. Han bor på et boligfelt hvor det tydeligvis er mange katter. TO ganger nå har vi vært i konflikt med en katt. Jeg går tur med huskyen bundet rundt livet, og min hund i vanlig bånd. Sent i går kveld sto det en katt i veikanten, skjult av høyt gress slik at jeg ikke så den. Da vi gikk forbi gikk selvfølgelig min hund til angrep (huskyen bryr seg ikke). Det ble et lite basketak før jeg fikk dratt hunden bort. Det så ikke ut som katten fikk noen skader da den løp opp på et gjerde og skulte på oss. Nå nettopp skjedde det igjen. En katt sto inni en hekk langs veien, og min hund gikk selvfølgelig til angrep da vi gikk forbi. Jeg fikk dratt hundene med meg, men da fulgte katten etter! Jeg ble så sykt forbanna, for jeg måtte jo kjempe meg bortover med to krakilske hunder, og katten gav seg ikke! Jeg fikk sår i hendene av båndet, men fikk til slutt hundene vekk. Nå i ettertid lurer jeg litt på: dersom min hund hadde skadet katten, hadde jeg vært erstatningspliktig da? Når en katt er så DUM at den står og skyter rygg og hveser til to hunder, og ypper til slosskamp? Jeg har jo dyra mine i bånd, mens katten er løs og velger faktisk å ta opp kampen. I tillegg er jeg jo redd for hunden min, kattene kan jo klore ut øynene hans. Hunden min er supersnill ellers, og han har aldri skadet en katt (tror det bare er instinktet som får han til å jage de). Anonymkode: d7e5f...bd0 25 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hva skal jeg gjøre da? La vær å gå tur? Her er det jo katten som ypper til slosskamp, den er jo like skyldig! Anonymkode: d7e5f...bd0 Det er vel ikke kattene som "ypper til slosskamp" når det er bikkja di som angriper? Jeg har både hunder og katter, og de er gode venner. Møter vi fremmede katter på tur med hundene, så følger hundene selvsagt instinktene sine, og vil ta kattene. Men de gjør det jo ikke, for jeg har kontroll på dem. Og jeg har aldri opplevd at katter har gått til angrep på mine hunder i bånd. Enkelte har faen meg en egen evne til å snu på problemstillinger, altså. Overskriften burde jo vært "pokkers bikkjer" Anonymkode: f54cc...72d 15
palamina Skrevet 13. juni 2016 #15 Skrevet 13. juni 2016 1 minutt siden, Badebuksa skrev: Jo, det gjør de om du legger ut annonse på finn, f.eks. At du betaler 500kr/uka for at noen hjelper deg med det, noen som har katt. Katter kan gå i bånd. Er du seriøs Badebuksa? Du tror vel ikke på at noen vil stille katten sin til disposisjon for kontrollert angrep/ utagering fra aggressiv hund, mens katten blir holdt i bånd attpåtil? Det håper jeg virkelig ikke. Ts, her er det ikke annet å gjøre enn å holde bikkja ved foten når dere går tur i et uoversiktlig miljø. Bruk halti-grime til du har bedre kontroll på den og mens du fortsatt skal lufte den sammen med huskyen. Det er mye vanskeligere å holde to hunder i sjakk enn en. Neste gang hunden din utagerer på katter er det viktig at dere ikke forlater situasjonen før du har kontroll og den fulle oppmerksomheten til hunden din. Hver gang du oppdager en katt på avstand bør du benytte anledningen til å trene kontakt. 5
Gjest Badebuksa Skrevet 13. juni 2016 #16 Skrevet 13. juni 2016 2 minutter siden, palamina skrev: Er du seriøs Badebuksa? Du tror vel ikke på at noen vil stille katten sin til disposisjon for kontrollert angrep/ utagering fra aggressiv hund, mens katten blir holdt i bånd attpåtil? Det håper jeg virkelig ikke. Ts, her er det ikke annet å gjøre enn å holde bikkja ved foten når dere går tur i et uoversiktlig miljø. Bruk halti-grime til du har bedre kontroll på den og mens du fortsatt skal lufte den sammen med huskyen. Det er mye vanskeligere å holde to hunder i sjakk enn en. Neste gang hunden din utagerer på katter er det viktig at dere ikke forlater situasjonen før du har kontroll og den fulle oppmerksomheten til hunden din. Hver gang du oppdager en katt på avstand bør du benytte anledningen til å trene kontakt. Nei, jeg vet ikke hvor du får fantasiene dine ifra, men hvis du hadde kunnet noe om hundetrening hadde du visst at man selvsagt trener forbipassering på avstand. Men du vet jo ingenting om det, så du er unnskyldt! Nå vet du ! Vær så god.
Monky Skrevet 13. juni 2016 #17 Skrevet 13. juni 2016 "Selvfølgelig gikk hunden min til angrep..."... Er du helt blåst? 18
palamina Skrevet 13. juni 2016 #18 Skrevet 13. juni 2016 Et øyeblikk siden, Badebuksa skrev: Nei, jeg vet ikke hvor du får fantasiene dine ifra, men hvis du hadde kunnet noe om hundetrening hadde du visst at man selvsagt trener forbipassering på avstand. Men du vet jo ingenting om det, så du er unnskyldt! Nå vet du ! Vær så god. Hvilke fantasier? Jeg syns det er fascinerende å høre om denne forbipasseringsteknikken din med katt i bånd. Du må gjerne utdype for ts akkurat hvordan den skal gjennomføres. Avstand til katten osv. Lærerikt for oss som ikke har greie på hund. 1
Gjest Badebuksa Skrevet 13. juni 2016 #19 Skrevet 13. juni 2016 1 minutt siden, palamina skrev: Hvilke fantasier? Jeg syns det er fascinerende å høre om denne forbipasseringsteknikken din med katt i bånd. Du må gjerne utdype for ts akkurat hvordan den skal gjennomføres. Avstand til katten osv. Lærerikt for oss som ikke har greie på hund. Google kinderegg "Treningen må alltid gjøres så enkel at den lykkes, det vil si at dere må starte med stor avstand til forstyrrelsene og at du må bruke meget gode og myke godbiter som belønning. " http://www.canis.no/bibliotek/artikkel.php?artid=226
hironakamura Skrevet 13. juni 2016 #20 Skrevet 13. juni 2016 "Hunden min gikk selvfølgelig til angrep". Hvorfor er det selvfølgelig? Mens huskyen ikke gjorde det? Få kontroll på bikkja di. 9
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå