Gå til innhold

Gjett ordet!

Smultring

Anbefalte innlegg

3 timer siden, Smultring skrev:

Ja, svaret "damoklessverd" var riktig. Ordet finnes altså i Bokmålsordboka, noe som overrasket meg:

Takk for fin oppgave :blomst:

Anonymkode: a95ed...74e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

4 timer siden, Arabella skrev:

Hvorfor overrasket det deg? I min utgave av Bokmålsordboka fra så langt tilbake som 1986 står det samme med nøyaktig samme ordlyd som på nettet (hvis det er det du sikter til). Dette ordet står også i Tanums, både i min utgave fra 1996 og 2008, men bare med symbol på overhengende fare. (På tide å anskaffe nye, kanskje.:))

Det er overraskende fordi jeg ikke finner en del andre "kjente" uttrykk fra gresk mytologi/greske sagn. For eksempel "danaidekar" eller varianter av dette uttrykket finner jeg ikke i Bokmålsordboka. 

Endret av Smultring
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Smultring skrev:

Det er overraskende fordi jeg ikke finner en del andre "kjente" uttrykk fra gresk mytologi/greske sagn. For eksempel "danaidekar" eller varianter av dette uttrykket finner jeg ikke i Bokmålsordboka. 

Først vil jeg rose deg for at du lager lærerike og oppfinnsomme oppgaver. Jeg ser i ettertid at jeg kunne virke litt kort i min kommentar.

Eksempelet du nevner her, står ikke i Bokmålsordboka. Det er igrunnen merkelig. Tanums har det, ikke ordrett, men som danaidenes kar (bunnløst kar), uten nærmere forklaring.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ny oppgave:

Et sammenhengende ord som er satt sammen av 2 ord. Det første er bl.a. et kjøkkenredskap og det andre er en "form" som noe flytende kan være i.

Ordet betyr noe som få av oss har smakt, men de fleste av oss har smakt noe som kommer fra samme "beholder", men vi skjenker det i glasset fra en svært anderledes beholder enn den nevnte "beholder"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, Arabella skrev:
  Skjul innhold

Silsup?

Godkjent svar :blomst: Den tok du kjapt :) 

(selv om jeg hadde et annet ord som ord nr 2, godkjennes ditt svar da det fyller kriteriene i oppgaven)

Mitt andre ord:

Spoiler

dråpe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Godkjent svar :blomst: Den tok du kjapt :) 

(selv om jeg hadde et annet ord som ord nr 2, godkjennes ditt svar da det fyller kriteriene i oppgaven)

Mitt andre ord:

Vis skjult innhold

dråpe

Jeg er vokst opp på landet med bondegårder på alle kanter. :)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ny oppgave

Klesplagg. Ordet er sammenhengende og består av 2 ord. Det første ordet er i ubestemt form entall og er noe alle har, og det andre er en av våre sanser :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Ny oppgave

Klesplagg. Ordet er sammenhengende og består av 2 ord. Det første ordet er i ubestemt form entall og er noe alle har, og det andre er noe vi "gjør" med en av våre sanser :)

Anonymkode: a95ed...74e Rettelse

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjul innhold

Bukser

Aha! :)  Superdupert! :blomst:

Godkjent løsning :blomst:

Du fant en løsning som jeg ikke tenkte på

Jeg tenkte på

Spoiler

Genser

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du fant en løsning som jeg ikke tenkte på

Jeg tenkte på

Vis skjult innhold

Genser

:Nikke:

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du fant en løsning som jeg ikke tenkte på, eller det er mer korrekt å si at jeg ikke så at det kunne være flere løsninger da jeg laget oppgaven @Arabella

Jeg tenkte på

Vis skjult innhold

Genser

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fint at vi kan inspirere hverandre. :)

Takk :)

Det er fint at vi kan ha selskap og hygge med denne tråden.

Det er også fint å lære nye ord og historiske ting m.m., fra deg og andre som lager spennende og lærerike oppgaver :blomst:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker på et ord som ikke står i Bokmålsordboka, men det finnes i Tanum-boka. Jeg hadde problemer med å finne ordet fordi jeg ikke visste hvordan det ble skrevet. Ordet betegner et menneske som gjør noe bestemt. Handlingen kan gjøres i alle mulige posisjoner (liggende, sittende, stående, hengende opp ned osv.), men en trenger lys og andre mennesker for å kunne utfolde seg som ******. Det er knyttet negative assosiasjoner og moralsk fordømmelse til aktiviteten. 

Ordet er er fremmedord som kommer fra fransk. Det har seks bokstaver, og de to siste utgjør navnet på en type fisk som visstnok skal være giftig. 

Her er en ekstra ledetråd i form av en illustrasjon:

Spoiler

Bushnell-Legend-Ultra-HD-Binoculars-9009c95d-674f-422f-8d52-afbe074f4e3c_600.jpg

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
34 minutter siden, Smultring skrev:

Jeg tenker på et ord som ikke står i Bokmålsordboka, men det finnes i Tanum-boka. Jeg hadde problemer med å finne ordet fordi jeg ikke visste hvordan det ble skrevet. Ordet betegner et menneske som gjør noe bestemt. Handlingen kan gjøres i alle mulige posisjoner (liggende, sittende, stående, hengende opp ned osv.), men en trenger lys og andre mennesker for å kunne utfolde seg som ******. Det er knyttet negative assosiasjoner og moralsk fordømmelse til aktiviteten. 

Ordet er er fremmedord som kommer fra fransk. Det har seks bokstaver, og de to siste utgjør navnet på en type fisk som visstnok skal være giftig. 

Her er en ekstra ledetråd i form av en illustrasjon:

Vis skjult innhold

Bushnell-Legend-Ultra-HD-Binoculars-9009c95d-674f-422f-8d52-afbe074f4e3c_600.jpg

Da vil jeg tippe at det er et synonym for "kikker", ettersom mitt ord er litt for vanlig.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

51 minutter siden, Dr. A. Kula skrev:

Da vil jeg tippe at det er et synonym for "kikker", ettersom mitt ord er litt for vanlig.

Ja, du har helt rett i det. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, Pawn Hearts skrev:

Da tipper jeg voyeur, selv om jeg ikke får det til å passe med en giftig fisk.

Du har rett. Uff, jeg glemte at det skrives "uer". Her må jeg bare innrømme tabben!  :icon_frown:

Det er vel en fisk en ikke bør stikke seg på? Jeg spiser aldri uer. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...