Frøkensina Skrevet 10. september 2016 #1561 Del Skrevet 10. september 2016 2 minutter siden, Arabella skrev: Skjul innhold Pilspiss? Må jo være rett 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pawn Hearts Skrevet 10. september 2016 #1562 Del Skrevet 10. september 2016 11 minutter siden, Arabella skrev: Skjul innhold Pilspiss Riktig! 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Arabella Skrevet 10. september 2016 #1563 Del Skrevet 10. september 2016 (endret) 12 minutter siden, Pawn Hearts skrev: Riktig! Grunnen til at dette ordet plutselig dukket opp i min hjerne, var en overskrift i lokalavisen der jeg bodde for lenge siden. Jeg husker den ikke ordrett, men gikk ut på at historielaget hadde vært på ekskursjon og funnet "xxxx-(ny linje) yyyy" i et navngitt område. Det førte til en del morsomme leserinnlegg med andre, mer nærliggende forslag. Endret 10. september 2016 av Arabella 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Smultring Skrevet 10. september 2016 Forfatter #1564 Del Skrevet 10. september 2016 Det var en veldig god oppgave. Jeg var ikke i nærheten. Ordet jeg tenker på, kommer fra gresk, men er ikke noe fremmed ord, selv om det er oppført i fremmedordboka. Det er et konkret substantiv. Det er et utellelig stofford slik som vann og snø. En kan dele ordet i to slik at den første biten blir et verb som betyr å behandle ull på en bestemt måte før det spinnes. Den andre biten betyr så vidt jeg kan se ingenting som selvstendig ord, men etternavnet til nobelprisvinneren i litteratur i 1902 ligner på ordet. Tingen hører ofte hjemme i små poser eller i små glass. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. september 2016 #1565 Del Skrevet 10. september 2016 4 minutter siden, Smultring skrev: Det var en veldig god oppgave. Jeg var ikke i nærheten. Ordet jeg tenker på, kommer fra gresk, men er ikke noe fremmed ord, selv om det er oppført i fremmedordboka. Det er et konkret substantiv. Det er et utellelig stofford slik som vann og snø. En kan dele ordet i to slik at den første biten blir et verb som betyr å behandle ull på en bestemt måte før det spinnes. Den andre biten betyr så vidt jeg kan se ingenting som selvstendig ord, men etternavnet til nobelprisvinneren i litteratur i 1902 ligner på ordet. Tingen hører ofte hjemme i små poser eller i små glass. Spoiler Kardemomme Anonymkode: a95ed...74e 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Smultring Skrevet 10. september 2016 Forfatter #1566 Del Skrevet 10. september 2016 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Skjul innhold Kardemomme Anonymkode: a95ed...74e Det var raskt! Svaret er riktig. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Frøkensina Skrevet 10. september 2016 #1567 Del Skrevet 10. september 2016 12 minutter siden, Smultring skrev: Det var en veldig god oppgave. Jeg var ikke i nærheten. Ordet jeg tenker på, kommer fra gresk, men er ikke noe fremmed ord, selv om det er oppført i fremmedordboka. Det er et konkret substantiv. Det er et utellelig stofford slik som vann og snø. En kan dele ordet i to slik at den første biten blir et verb som betyr å behandle ull på en bestemt måte før det spinnes. Den andre biten betyr så vidt jeg kan se ingenting som selvstendig ord, men etternavnet til nobelprisvinneren i litteratur i 1902 ligner på ordet. Tingen hører ofte hjemme i små poser eller i små glass. Å jeg klarte det tror jeg! Spoiler Kardemomme 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. september 2016 #1568 Del Skrevet 10. september 2016 5 minutter siden, Smultring skrev: Det var raskt! Svaret er riktig. Takk for fin oppgave Anonymkode: a95ed...74e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Arabella Skrevet 10. september 2016 #1569 Del Skrevet 10. september 2016 Spoiler Kardemomme 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Smultring Skrevet 10. september 2016 Forfatter #1570 Del Skrevet 10. september 2016 Et fremmedord som virker veldig fremmed. Det kommer fra et indianerspråk i Canada. Ordet betegner en konkret ting. Tingen er et fremkomstmiddel som brukes på snø eller is. Jeg tror ordet er mer kjent på engelsk. Et norsk ord som betyr "skulderparti hos større dyr" er å finne inne i ordet. En finner også en norsk tallord på to bokstaver fremst i ordet. Foregående setning gir mer hjelp enn en tilsynelatende skulle tro. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pawn Hearts Skrevet 10. september 2016 #1571 Del Skrevet 10. september 2016 2 timer siden, Smultring skrev: Et fremmedord som virker veldig fremmed. Det kommer fra et indianerspråk i Canada. Ordet betegner en konkret ting. Tingen er et fremkomstmiddel som brukes på snø eller is. Jeg tror ordet er mer kjent på engelsk. Et norsk ord som betyr "skulderparti hos større dyr" er å finne inne i ordet. En finner også en norsk tallord på to bokstaver fremst i ordet. Foregående setning gir mer hjelp enn en tilsynelatende skulle tro. Jeg kan ikke si at dette ordet er en del av mitt aktive ordforråd, men jeg er temmelig sikker på at løsningen er Spoiler toboggan 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Smultring Skrevet 10. september 2016 Forfatter #1572 Del Skrevet 10. september 2016 Et øyeblikk siden, Pawn Hearts skrev: Jeg kan ikke si at dette ordet er en del av mitt aktive ordforråd, men jeg er temmelig sikker på at løsningen er Skjul innhold toboggan Korrekt! Rimelig vanskelig ord. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Arabella Skrevet 10. september 2016 #1573 Del Skrevet 10. september 2016 Spoiler Tobogan 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dr. A. Kula Skrevet 10. september 2016 #1574 Del Skrevet 10. september 2016 (endret) Da skal vi frem til et nytt ord. Ordet er enkelt og ikke sammensatt, og benevnes et materiale fra planteriket. Materialets egenskap og bruksområde er også navngitt med ordet, selv om man i dag også bruker andre materialer eller patenter for å oppfylle primærbruksfunksjonen. Ordet er også brukt som en forkortelse for et egennavn, og er nesten å betrakte som et egennavn i seg selv, selv om det vanligvis da skrives utelukkende med store bokstaver. Forkortelsen er ikke et ekte akronym. Produktet til egennavn formidles best gjennom ørene. Endret 10. september 2016 av Dr. A. Kula Rettelser 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Smultring Skrevet 11. september 2016 Forfatter #1575 Del Skrevet 11. september 2016 22 timer siden, Dr. A. Kula skrev: Da skal vi frem til et nytt ord. Ordet er enkelt og ikke sammensatt, og benevnes et materiale fra planteriket. Jeg tenkte først på "voks", men det kan ikke være riktig. Kanskje du kan komme med noen ekstra ledetråder (i spoiler)? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dr. A. Kula Skrevet 11. september 2016 #1576 Del Skrevet 11. september 2016 3 minutter siden, Smultring skrev: Jeg tenkte først på "voks", men det kan ikke være riktig. Kanskje du kan komme med noen ekstra ledetråder (i spoiler)? "Voks" er ikke riktig, men to av bokstavene er, den ene endatil på "rett plass". Også størrelsen på ordet stemmer. Ordet inneholder bare tre unike bokstaver. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. september 2016 #1577 Del Skrevet 11. september 2016 22 timer siden, Dr. A. Kula skrev: Da skal vi frem til et nytt ord. Ordet er enkelt og ikke sammensatt, og benevnes et materiale fra planteriket. Materialets egenskap og bruksområde er også navngitt med ordet, selv om man i dag også bruker andre materialer eller patenter for å oppfylle primærbruksfunksjonen. Ordet er også brukt som en forkortelse for et egennavn, og er nesten å betrakte som et egennavn i seg selv, selv om det vanligvis da skrives utelukkende med store bokstaver. Forkortelsen er ikke et ekte akronym. Produktet til egennavn formidles best gjennom ørene. 1 minutt siden, Dr. A. Kula skrev: "Voks" er ikke riktig, men to av bokstavene er, den ene endatil på "rett plass". Også størrelsen på ordet stemmer. Ordet inneholder bare tre unike bokstaver. Altså ikke Kork? Anonymkode: a95ed...74e 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. september 2016 #1578 Del Skrevet 11. september 2016 Voks ... Tots Volv Kiks Kaks Moms? (Jeg har ikke peiling ) Anonymkode: a95ed...74e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. september 2016 #1579 Del Skrevet 11. september 2016 Saks? Anonymkode: a95ed...74e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. september 2016 #1580 Del Skrevet 11. september 2016 Veke? Anonymkode: a95ed...74e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå