Gå til innhold

Ny jobb: Lønn vs. sikkerhet, hva ville du valgt?


AnonymBruker

Ny jobb: Lønn vs sikkerhet? Hva ville du valgt?  

13 stemmer

  1. 1. Høy lønn og høyere risiko eller OK lønn og lavere risiko?

    • Høy lønn og høyere risiko.
      3
    • OK lønn og lavere risiko.
      10


Anbefalte innlegg

Dersom du får tilbud om ny jobb med høy lønn og høyere risiko og har et alternativ med OK lønn og lavere risiko, hvilken velger du da? Arbeidsoppgavene er bortimot identiske.

Anonymkode: 5abc6...989

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Spørs litt hvor i livet man er. Forsørger du noen? Har du kontroll over økonomien?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt nok av usikkerhet opp gjennom årene så jeg ville uten tvil valgt den sikreste jobben. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg er sikkerhet mye mer verdt enn høy lønn.

Anonymkode: 64f6a...230

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

To barn 15 og 7. To inntekter. Huslån, men ingen andre lån.

Anonymkode: 5abc6...989

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kan du leve greit på jobben med høyere sikkerhet og lavere lønn?

Hvor stor er differansen i lønn, sånn ca?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

150-200' i forskjell. Kan fint leve med OK lønn, men økonomisk frihet frister veldig. Lønnshoppet vil dekke alle de månedlige låneutgiftene.

Anonymkode: 5abc6...989

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer veldig an på hvor vanskelig det blir for dere om den usikre jobben ikke går bra. Kan dere leve på den ene inntekten? Jeg er ikke så overbevist om at trygghet alltid er best, men du må være klar over risikoen og ikke la det gå utover barna.

Anonymkode: 06dfb...5be

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

150-200' i forskjell. Kan fint leve med OK lønn, men økonomisk frihet frister veldig. Lønnshoppet vil dekke alle de månedlige låneutgiftene.

Anonymkode: 5abc6...989

Om dere kan leve greit på kun din partners lønn så åpner jo det for å kunne ta  høyere risiko med høyere gevinstpotensial.

Ta et par ting inn i vurderingen: Hvor mye sikrere er jobben med lavere risiko? Svært lite er helt uten risiko. Nystartet innebærer generelt høyere risiko i oppstartfasen. Skal du gå inn med midler eller kun med arbeidskraft? Er kundegrunnlaget stort og variert eller er man avhengig av et smalt spekter? Er det konkurranseutsatt? Fremtidsutsikter? Konkurrenter? Hva gjør dere dersom din posisjon flyttes geografisk? Er fosikrings- og pensjonsordningene like gode eller er det bedre i den ene?

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jobb vil jeg nok alltids få og barna har det fint. I følge banken har vi en sunn økonomi. Ingen kredittkortgjeld eller forbrukslån. Huslån på ca. 2,8 og lignende hus går for rundt 5 mill. Har ikke et veldig høyt forbruk. Vi ville alltids ha klart oss, men måtte ha kuttet i forbruk og goder om vi kun hadde en inntekt i en periode, noe som selvfølgelig ville vært kjipt, men gjennomførbart. 

Jeg har ettertraktet kompetanse, mangeårig erfaring og bransjen er fremtidsrettet. I verste fall, om jeg går på en smell med den nye jobben, kan jeg risikere å måtte ta til takke med lavere lønn og mindre spennende utfordringer. En annen ulempe er selvfølgelig at jeg går fra å være en av de som har vært ansatt i firmaet lengst til å bli "en av de nye". 

Anonymkode: 5abc6...989

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer helt an på differansen mellom risiko og lønn du har nå og kan få. Ikke minst må man ikke glemme hva man har i dag. Hvordan har du det på jobben i dag? Er det en jobb du trives i, eller en jobb du bare har for å få penger? Jeg personlig ville nok vurdert å bytte innen samme bransje dersom jeg fikk et lønnshopp på 200k, men 100k er ikke nok for meg til å reise fra den arbeidsgiveren og kollegaene jeg har i dag. Nå skal det sies at jeg jobber i en av markedslederne på verdensbasis innenfor vårt område, så det er veldig ofte å "gå nedover" hvis man bytter fra selskapet jeg jobber i. Men dersom jeg kun hadde jobben for å få penger uten at jeg trivdes noe særlig i den, så hadde jeg hoppet på 100k umiddelbart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det handler mest om dårlig ledelse/firmapolitikk, lavere lønnsnivå enn generelt i bransjen og å ikke føle seg ordentlig verdsatt. Gjentatte samtaler med mellomleder har ikke ført til større forbedringer, de har lite påvirkningskraft når den øverste ledelsen og deres styring av firmaet og prioriteringer er hovedproblemet. Uansett om firmaet går med svimlende overskudd og fyrverkeri, bes de ansatte om å ta til takke med lønnsfrys eller så små lønnshopp at det knapt kompenserer for indeksreguleringen. Det er mye frustrasjon hos de ansatte og en del har sluttet. Vi mister knalldyktige folk og sitter igjen med nyutdannede og manglende spisskompetanse. Har slitt med motivasjonen en lengre periode av den grunn og kjenner jeg er frustrert. 

Ellers er det greit og jeg trives forsåvidt godt. Liker kollegene mine og har interessante prosjekter på gang og kunder jeg trives med. Jeg fikk presentert nye utfordringer som virker veldig spennende og kjente på ny motivasjon nå, men tidligere erfaring tilsier at bedriften fint kan trekke dette tilbake og omprioritere hvis de finner det for godt senere. Sliter derfor med å stole på at det ordnes opp i, selv om en del er presentert skriftlig. Min kjære er irritert på mine vegne og har sett at jeg blir påvirket av dette i negativ retning (sliten, orker ikke særlig utenom jobb), så det var hovedmotivasjonen for jobbskifte til ny bedrift. Høy lønn er en bonus som frister veldig, men jeg vil jo miste min sikre stilling og posisjon i firmaet jeg jobber for nå. Jeg vet jo hva jeg har (delvis), men ikke hva jeg får..

Anonymkode: 5abc6...989

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med ett års permisjon?

Det er vanlig hos oss at noen ønsker å jobbe i en annen bransje et års tid. Da brenner man ikke alle broer og får virkelig kjent etter om man ønsker å skifte beite eller ikke. En kollega kom tilbake og sa til oss at vi ikke visste hvor godt vi har det etter ett års permisjon, andre i permisjon fikk beskjed om at det ikke var jobb til de i ny bedrift og kom tilbake til oss, mens noen har sluttet og begynte i ny jobb.

Endret av liljene
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Margit Spat

Vanligvis ville jeg sagt at lav risiko og helt grei lønn ville vært å foretrekke, men i ditt tilfelle er jeg faktisk litt i tvil. Det høres ut som du opplever mer slitasje enn nødvendig i din nåværende jobb, og at det er enkelte forhold på arbeidsplassen som ikke akkurat er ideelle, men  som man tydeligvis ikke får gjort så mye med. 

Jeg har vært i liknende situasjoner, og har hatt nytte av å sette opp en matrise der jeg lister opp fordeler og ulemper for nåværende jobb, og tilsvarende for den andre jobben. Dette kan bidra til å gi et slags perspektiv slik at man ser hva som bør vektlegges. 

Gjør godt forarbeid og undersøk så mye du kan om den andre arbeidsplassen før du treffer et valg. Sjekk utviklingsmuligheter, arbeidsmiljø, hvor stabil arbeidsplassen virker (stor gjennomtrekk er f.eks sjelden et godt tegn) osv. Hvis mulighet for permisjon, så kan det være lurt, men dette er ikke vanlig i alle bransjer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Menn ville tatt risiko, kvinner ville tatt den trygge jobben og klaget på at de fikk dårligere betalt etterpå.

Anonymkode: 7135d...355

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde valgt høyere lønn hvis jeg var i dine sko, 200.000 er mye penger. Dette fordi du ikke virker overbegeistret for eksisterende jobb/firma, familien din kan klare seg på kun 1 inntekt i en periode, og hvis du ikke trives, høres det ut som at det vil være "ikke så altfor vanskelig" å få ny jobb.  Mvh kvinne.

Anonymkode: 7f0e2...a5c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Permisjon er nok utelukket da bedriftene er konkurrenter. Jeg har satt opp en liste med pluss og minus, men det koker ned til lønn og miljøskifte (nye) vs sikkerhet og "ansiennitet" i firmaet (gamle). Det nye firmaet er fremdeles i en slags etableringsfase/vekstfase (men har gode resultater og ekspanderer), mens det gamle er solid og etablert. Derav risikoen.

Anonymkode: 5abc6...989

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...