Gå til innhold

Hvorfor er det ok å mobbe vegetarianere/veganere?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Selv opplever jeg ikke noe som kan klassifiserer som direkte mobbing, men ubehagelige situasjoner skjer selvsagt. Enten om det er på grunn av uvitenhet eller om å være ekkel vet jeg ikke. 

Dersom jeg spiser mat offentlig blir det ofte kommentert. Kommentarer a la "det ser godt ut!" er selvsagt greit, men "æsj kål då ekkelt, det der er det ikke nok proteiner i altså, vil du ha litt av baconet mitt?" kan folk spare seg for. Også dersom f.eks. VG har en artikkel om at for mye rødt kjøtt kan være usunt i lengden blir jeg straks konfrontert og beskyldt for å spre propaganda? Nei, folk flest kan oppføre seg, men noen er bare altfor interessert i hva man putter i munnen (dette gjelder både dem som lever plantebasert og altetende). 

Livsstilen min blir ofte tullet med til daglig, f.eks. "er kaninen sulten?". Små stikk er det jo, men går helt fint dersom ma har en dose selvironi. Har ikke turt å stikke tilbake enda, tror jeg ville ha blitt møtt av et hav med sinte blikk :) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kan ikke alle bare holde kjeft og spise maten sin?

Anonymkode: 21cb5...ad6

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wanda Maximoff
21 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er vegetarianer og jeg prøver å være snill og grei med alle. Jeg prøver ikke å folk til å bli som meg, og jeg respekterer alle. En gang sovnet jeg på en fest og våknet opp med en rå kotelett i ansiktet mitt. Jeg har ikke angst for kjøtt eller noe, men synes det er fryktelig irriterende at folk ler og tuller med det hele tiden. Får også flere spørsmål fra venner om hvorfor jeg "gidder" å være vegetarianer og jeg er så lei av å svare! Har en venninne som HELE TIDEN tilbyr meg kjøtt selv om hun vet at jeg ikke vil ha. Det verste er jo når folk ler med henne. Hvorfor er det greit å mobbe oss?

Anonymkode: eee01...fd8

Mange setter seg litt på sin høye hest, mange syns det er morsomt å erte når det kommer til ulikheter, mange mener at dette med vegetarianere er noe som er inn og en motegreie. Helt ærlig, så sitter jeg og lurer litt på hvor gamle dere er. Er dere ung kan mange tenke at det er en fase du er i? Uansett, jeg ville begynt å tulle med det tilbake. Det er nemlig gå å tulle med de som reagerer negativt, men de som tuller med tilbake er bare kult og ofte vil det begrense seg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 9.6.2016 at 13.11, Steve Rogers skrev:

Mange setter seg litt på sin høye hest, mange syns det er morsomt å erte når det kommer til ulikheter, mange mener at dette med vegetarianere er noe som er inn og en motegreie. Helt ærlig, så sitter jeg og lurer litt på hvor gamle dere er. Er dere ung kan mange tenke at det er en fase du er i? Uansett, jeg ville begynt å tulle med det tilbake. Det er nemlig gå å tulle med de som reagerer negativt, men de som tuller med tilbake er bare kult og ofte vil det begrense seg. 

Jeg er 21 år og vennene mine er også i den alderen og eldre. Har vært vegetarianer fra jeg var liten pga moren min var det. Jeg har bare et par ganger smakt på kjøtt i hele mitt liv, men er ikke fan av det. Synes det blir dumt av de å "tvinge" meg til å bli vandt til kjøtt.  

TS

Anonymkode: eee01...fd8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Holdt på å klikke i vinkel når jeg hadde koteletten i ansiktet, men det kunne jeg selvfølgelig ikke for da er jeg automatisk "hysterisk vegetarianer". Sa bare pent og rolig at det ikke er greit, men de fortsatte å lo.

TS

Anonymkode: eee01...fd8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Spiderman
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Holdt på å klikke i vinkel når jeg hadde koteletten i ansiktet, men det kunne jeg selvfølgelig ikke for da er jeg automatisk "hysterisk vegetarianer". Sa bare pent og rolig at det ikke er greit, men de fortsatte å lo.

TS

Anonymkode: eee01...fd8

Det er respektløst som faen og det er ikke greit.

Så lenge du ikke dømmer folk for å spise kjøtt og kaller andre for "dyremordere" så skjønner jeg ikke hvorfor noen gidder å bry seg med hva du spiser/ikke spiser. Har de et behov for å gjøre noe sånt kan du trøste deg med at de åpenbart ikke har det altfor bra med seg selv.

Endret av Plaskebrus
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Synes mobbing generelt, uansett hva det gjelder, er dårlig. 

Jeg skulle ønske flere mennesker i alle fall kunne prøvd å tenke litt utenfor boksen og se ting fra andre perspektiv. Men enkelte (egentlig ganske mange) er så utrolig trangsynte, og mangler empati i tillegg. Det er synd.

Jeg personlig bryr meg ikke om hva folk spiser - skjønner ikke greia. La folk ete det de vil...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, Plaskebrus skrev:

Det er respektløst som faen og det er ikke greit.

Så lenge du ikke dømmer folk for å spise kjøtt og kaller andre for "dyremordere" så skjønner jeg ikke hvorfor noen gidder å bry seg med hva du spiser/ikke spiser. Har de et behov for å gjøre noe sånt kan du trøste deg med at de åpenbart ikke har det altfor bra med seg selv.

Tviler på at hun kaller andre "dyremordere", men ser ikke helt behovet for anførselstegn - det stemmer jo? Dyr må dø for å bli mat, og vi som spiser kjøtt støtter dette - vi betaler for at dyr skal bli drept og er derfor dyremordere.

Anonymkode: 11ccb...a66

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veganere som Durian Rider og Freelee the Banana girl (og Vegan Gains forresten), tror jeg har mye skyld i hvorfor vegan/vegetar får mye tyn. De har stilt seg selv som frontfigurer innenfor bevegelsen, med lite motstand, og ja... Bare se på hvordan de oppfører seg..

Heldigvis er ikke alle veggis/veganere sånn, og heldigvis er ikke alle kjøttetere typer til å legge rå koteletter på ansiktet til sovende mennesker (som forøvrig er sløsing av mat!). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror man må skille mellom mobbing av en enkeltperson og av vegetarianere generelt. Å tøyse litt med venner synes jeg ikke er noe særlig problem, og at man gjør litt narr av hverandre er en vanlig del av omgangen i mange vennegjenger. 

Når det gjelder "mobbingen" av vegetarianere som gruppe synes jeg det er helt greit, på samme måte som man kan gjøre narr av andre grupper. Det handler nok mye om at mange vegetarianere både er irriterende og komiske, og dermed blir det mye humor på denne gruppens bekostning. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja for vegetarianere driver jo aldri med mobbing av kjøttetere. 

Anonymkode: 10d47...2d7

har opplevd den veien mer enn andre veien, faktisk ikke opplevd at veganer har blitt mobba,men kjøttetere,

av ei jente som spø ut det en og andre om kjøttetere, hvor lite respekt hun hadde for oss og at hun hata oss osv.

Hun hadde en kjøttetende kjæreste...:sprettoy:

Anonymkode: 05927...0eb

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 12.6.2016 at 16.21, herzeleid skrev:

Tror man må skille mellom mobbing av en enkeltperson og av vegetarianere generelt. Å tøyse litt med venner synes jeg ikke er noe særlig problem, og at man gjør litt narr av hverandre er en vanlig del av omgangen i mange vennegjenger. 

Når det gjelder "mobbingen" av vegetarianere som gruppe synes jeg det er helt greit, på samme måte som man kan gjøre narr av andre grupper. Det handler nok mye om at mange vegetarianere både er irriterende og komiske, og dermed blir det mye humor på denne gruppens bekostning. 

Så kotelett i trynet til en sovende person er greit i dine øyne så lenge han/hun er veggis?

Anonymkode: eee01...fd8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke greit å mobbe bare fordi at en blir det, så da trenger man ikke spørre hvorfor det er greit å mobbe.

Jeg ble mobbet fordi jeg hadde rødt hår. Jeg spør ikke hvorfor det er greit å mobbe folk med rødt hår, fordi jeg vet at det er ikke greit å mobbe uansett, og at mobberne er noen store idioter.

Nei, det er ikke greit å mobbe hverken veganer eller sneglespisere.

Anonymkode: 254d0...47c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Juami
Den 9. juni 2016 at 10.35, AnonymBruker skrev:

Liker at du antar at jeg er veggis.. det sier mer om deg enn meg. Du synes jeg er blærete, og derfor passer jeg bedre inn i "vegetarrollen".

Jeg kan fortelle deg med det samme at jeg spiser kjøtt, og det kommer jeg til å fortsette å gjøre.

Har aldri fått noen preken fra en eneste veggis, tvert imot har jeg hørt MANGE kjøttetere fortelle hvordan veggiser er "såååå pågående".

Anonymkode: 000a7...765

Ikke en eneste plass har jeg skrevet at du er en veggis. Så det er jo du som går ut i fra at jeg tenker at du er veggis. Jeg skrev at du er generaliserende, som skriver at alle kjøttetere er surpomper (deg selv inkludert, da). Og at du mangler selvinnsikt, men kan hende jeg tok litt feil der. Kan hende du vet godt at du er en surpomp, i og med at du tror alle kjøttetere er dette fordi du er det. Likevel litt usikker på om du skjønner at du er generaliserende. 
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så kotelett i trynet til en sovende person er greit i dine øyne så lenge han/hun er veggis?

Anonymkode: eee01...fd8

At noen kan finne på rampestreker når du sovner på fest er ikke noe nytt eller noe som kun rammer vegetarianere. Det er ergerlig å våkne opp med snurrebart etter å ha sovnet på fest, men jeg synes ærlig talt ikke det er noe stort problem. En kotelett i fjeset skjønner jeg ikke at noen kan bli så voldsomt opprørt over. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner ingen vegetarianere som har blitt mobbet. Det er bare gjensidig toleranse for hva folk velger å gjøre/spise. No big deal. Ingen bryr seg. :) 

Men jeg kjenner flere veganere som skviser propaganda om dyrevelferd i trynet på alle andre - også under måltider. Normale veganere kan takke disse fanatikerne om de blir plaget. :rolleyes: 

Anonymkode: eb12c...a64

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

20 minutter siden, herzeleid skrev:

At noen kan finne på rampestreker når du sovner på fest er ikke noe nytt eller noe som kun rammer vegetarianere. Det er ergerlig å våkne opp med snurrebart etter å ha sovnet på fest, men jeg synes ærlig talt ikke det er noe stort problem. En kotelett i fjeset skjønner jeg ikke at noen kan bli så voldsomt opprørt over. 

Hva med mensblod i fjeset? Eller er dette støtende?

Anonymkode: e763e...1d9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hva med mensblod i fjeset? Eller er dette støtende?

Anonymkode: e763e...1d9

Så var det dette med barberingen og hele hodet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yellowrose

Det er aldri OK å mobbe noen, uansett. Har ikke opplevd å bli mobbet for hva jeg velger å spise/å ikke spise. Tror vi alle kan være enige om at problemet ligger i den som mobber selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 9. juni 2016 at 10.01, makkapakka skrev:

dere har alltid blitt mobbet, så du får jobbe for en egen grønnsak dag, ala homodagen. 

Øh.. Det er vel heller dere som skulle blitt mobbet for å ennå leve tusener av år tilbake i tid. Argumentene deres er tilogmed gått ut på dato.

Anonymkode: 5ba19...97a

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...