Gå til innhold

Hva er passende straff?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Barn er per definisjon ikke voksne og ikke myndige. Det betyr at de ikke er i stand til å selv se konsekvensene av det de gjør, spesielt ikke langsiktige konsekvenser. Enn så lenge er det de voksne som avgjør hva som er fornuftig bruk av penger. Jeg synes det er underlig å dra inn kino, hårfarging og popcorn i en diskusjon om tatoveringer. Hvis du ikke selv klarer å se forskjell på disse er det ingen vits i å diskutere med deg.

Anonymkode: 495a3...0ba

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Men alkohol, røyk, fastfood og godteri er bedre? Eller extensions, falske negler eller hårfarging? 

Hva har barna lov til å bruke penger på da? Treningssenter? Kino? På kino spiser de godteri og popcorn som ødelegger kroppen. Hva er "godkjente" utgifter egentlig? 

Anonymkode: a8d6d...5eb

Alkohol og røyk er jo selvfølgelig no-go til man er 18. Så de som ønsker å gjøre dette etter fylte 18 får sponse dette selv. Ellers så synes jeg litt godteri og fastfood innimellom skader ikke(så lenge man har et rimelig stabilt kosthold ellers), og extensions(koster flesk så hadde aldri sponsa noe sånt uansett) må tas ut etter x antall måneder, falske negler faller av, hårfarge gror ut. Tatovering gror dessverre verken bort eller faller av. Tror ikke det finnes noe fasit på hva som er godkjente utgifter siden alle har et forskjellig behov. Noen bruker mer penger på sminke enn godteri, og omvendt.  Hadde barnet slitt med forbruket ovenfor sminke, så hadde jeg satt krav til det. Hadde barnet brukt alle pengene på usunn mat, så hadde jeg satt krav til det. 

Anonymkode: 40892...fa2

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Straffen kommer vel av seg selv, når hun blir eldre og lei av tattoveringen. 

Selv var jeg 23 da jeg tattoverte meg, og ville nok ikke gjort det samme dersom jeg skulle velge igjen nå... Jeg har flere venninner som tattoverte seg i ung alder og som har måttet betale en formue for å få tattoveringen fjernet, men de forsvinner aldri helt. 

Som "straff" ville jeg nok kuttet pengestrømmen dersom min 16-åring tattoverte seg. Dersom jeg ikke kan være sikker på at pengene går til noe jeg ønsker å støtte får ikke tenåringen mer penger av meg! Da blir det enten å drasse med seg sin gamle mor på kjøpesenteret hver gang hun behøver noe, eller så får hun skaffe seg en jobb selv! ;)

Anonymkode: 75d82...7cd

• Liker 1
Gjest kaninen
Skrevet
Den 8.6.2016 at 11.23, Tris skrev:

Hvorfor var mor imot tatovering? Pga alder eller var det noe annet? 

Hvis jeg var sterkt imot at mitt barn tatoverte seg som 16 åring..? Jeg er litt usikker på hva jeg hadde gjort. Men jeg hadde sikkert også tenkt at siden 16 åringen syntes det var greit å ta tatovering ville h#n sikkert vært klar til å flytte for seg selv og ta fullt ansvar for eget liv. Tror nesten at jeg hadde krevd at barnet flyttet ut. Dvs hvis jeg hadde vært veldig imot tatovering. Ville vel sagt: "Siden du vurderer deg voksen nok til å tatovere deg, er du voksen nok til å flytte hjemmefra også og klare deg selv." Tipper det ville svidd godt. Men som sagt, nå vet jeg ikke hvordan forholdet er mellom mor og barn, så det her er vanskelig å si noe på.

Jeg tror ikke at jeg ville lagt meg opp i tatoveringen. Med mindre det var nazist symboler og lignende da. Da hadde jeg virkelig blitt sur.

Jeg synes du var drøy i tråden hvor du ikke ville være venn med folk som sa fitte, men det her toppa det glatt. Glad jeg ikke har noen så dømmende personer i mitt liv, fytti grisen. 

Gjest 12flo
Skrevet
Et øyeblikk siden, kaninen skrev:

Jeg synes du var drøy i tråden hvor du ikke ville være venn med folk som sa fitte, men det her toppa det glatt. Glad jeg ikke har noen så dømmende personer i mitt liv, fytti grisen. 

Haha :) Svaret mitt her er hypotetisk og tenkt tilfelle, om jeg hadde vært ts sin venninne. Altså mor til barnet.

Men for all del, når du klarer å mistolke meg så til de grader er det like greit :)

Tvi tvi :)

Gjest kaninen
Skrevet

1 minutt siden, Tris skrev:

Haha :) Svaret mitt her er hypotetisk og tenkt tilfelle, om jeg hadde vært ts sin venninne. Altså mor til barnet.

Men for all del, når du klarer å mistolke meg så til de grader er det like greit :)

Tvi tvi :)

Du skriver "nesten hadde krevd at barnet flytter ut." Det er ikke akkurat veldig vanskelig å tolke. Takk gud for at samfunnet utvikler seg og aksepten for ulike livsstiler bare blir større og større. 

Gjest 12flo
Skrevet
Et øyeblikk siden, kaninen skrev:

Du skriver "nesten hadde krevd at barnet flytter ut." Det er ikke akkurat veldig vanskelig å tolke. Takk gud for at samfunnet utvikler seg og aksepten for ulike livsstiler bare blir større og større. 

Ja. Jeg svarte med bakgrunn i hva ts beskrev barnemor. Om du leste grundigere etter, så vilke du og ha sett at jeg personlig ikke ville reagert om mitt barn kom hjem som 16 åring med tatovering. Ikke med mindre det var nazi symboler. 

Men du velger jo å overse det, og da kan jeg ikke si så mye mer kan jeg? Du danner deg en mening om meg på 2 (to??) innlegg? :) Godt gjort må jwg si. De aller fleste oppegående mennesker setter seg mer inn i ting før de dømmer nord opp og ned. :)

Men for all del. Jeg taper tydeligvis ingenting på det.

Gjest kaninen
Skrevet
1 minutt siden, Tris skrev:

Ja. Jeg svarte med bakgrunn i hva ts beskrev barnemor. Om du leste grundigere etter, så vilke du og ha sett at jeg personlig ikke ville reagert om mitt barn kom hjem som 16 åring med tatovering. Ikke med mindre det var nazi symboler. 

Men du velger jo å overse det, og da kan jeg ikke si så mye mer kan jeg? Du danner deg en mening om meg på 2 (to??) innlegg? :) Godt gjort må jwg si. De aller fleste oppegående mennesker setter seg mer inn i ting før de dømmer nord opp og ned. :)

Men for all del. Jeg taper tydeligvis ingenting på det.

Jeg tolket det som at tatoveringen var ubetydelig i seg selv, med mindre det hadde vært nazi symboler og lignende. Synes du motsier deg selv litt. Men uansett, det er det samme jeg er igrunn bare glad for at du ikke ville kasta barnet ditt på dør.  :essen2:

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Barn er per definisjon ikke voksne og ikke myndige. Det betyr at de ikke er i stand til å selv se konsekvensene av det de gjør, spesielt ikke langsiktige konsekvenser. Enn så lenge er det de voksne som avgjør hva som er fornuftig bruk av penger. Jeg synes det er underlig å dra inn kino, hårfarging og popcorn i en diskusjon om tatoveringer. Hvis du ikke selv klarer å se forskjell på disse er det ingen vits i å diskutere med deg.

Anonymkode: 495a3...0ba

Selvfølgelig er det forskjell på disse. Men argumentet ditt var at dine hardt opptjente penger ikke skulle brukes på å ødelegge kroppen sin. Så da spør jeg hva en ungdom får lov å bruke dine hardt opptjente penger på? For det meste som inntas via lommepenger ødelegger kroppen. Du må gjerne komme med andre argumenter mot tatovering, jeg svarte bare på det du selv skrev. Du dro inn lommepenger i debatten.

Anonymkode: a8d6d...5eb

AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde fått meg matchende tatovering og sørget for at alle vennene hennes hadde sett det :duskedame:

Anonymkode: 14848...142

• Liker 1
Gjest 12flo
Skrevet
2 timer siden, kaninen skrev:

Jeg tolket det som at tatoveringen var ubetydelig i seg selv, med mindre det hadde vært nazi symboler og lignende. Synes du motsier deg selv litt. Men uansett, det er det samme jeg er igrunn bare glad for at du ikke ville kasta barnet ditt på dør.  :essen2:

Mest sannsynligvis hadde jeg tømt ungens konto og dratt h#n med til tatovøren og krevd en ny tatovering med mitt navn og hjerte for å dekke nazisymbolene. Skikkelig sjømannsulk tatovering. Deretter inndratt tlf, internett, lommepenger og forlangt familieterapi, psykolog osv. 

Så sint hadde jeg blitt. Men tak over hodet ville h#n hatt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...