Gå til innhold

Hva er passende straff?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, Daiquiry skrev:

For en 16-åring som tatoverer seg uten samtykke fra foreldrene? Hun har fått grei beskjed om at hun ikke får lov, men har gått bak ryggen på moren og gjort det likevel.

Her er det da vel ikke hun på 16 år som skal straffes? Hva med å forhøre deg med politiet, kommunelegen eller barnevernet mht 18 årsgrense for å tatovere noen? 

Ungdommen har vel gjort dette på trass, for å vise at mamma og pappa bestemmer ikke over meg og min kropp? Hadde dette vært min 16. Åring så hadde jeg tatt henne med for å få fjernet hele tatoveringen. (Men det kommer litt an på hvor tatoveringen sitter og hvor stor den er.) 

En ting til, det nytter som regel ikke å begynne å være foreldre når barnet blir tenåring. Forledreskapet starter når barnet er skapt. Da unngår man ofte denne typen "trasshandlinger". 

Anonymkode: 2729b...8c1

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Her er det da vel ikke hun på 16 år som skal straffes? Hva med å forhøre deg med politiet, kommunelegen eller barnevernet mht 18 årsgrense for å tatovere noen?

Det kommer man ingen vei med. Det er lovlig å tatovere 16-åringer.

Anonymkode: 1ecfd...575

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Så hva har hun egentlig tatovert da?

Hvor stor er den, og hvor på skrotten sitter tatoveringen ?

Anonymkode: 55a2e...41e

AnonymBruker
Skrevet
18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg hadde kontaktet tatoveringsstudioet og skjelt de ut.

Så ville jeg har fortalt henne om konsekvensene av å tatovere på en kropp som ikke er ferdig utvokst og bedt henne startet sparing til å få fjernet den.

Så ville jeg gitt henne husarrest og holdt tilbake lommepenger noen helger for å understreke poeng med at hun ikke skal gå bak ryggen min. Jeg hadde også gitt lommepengene hennes ut i porsjoner etter dette, slik at hun måtte komme å spørre hver gang hun trengte litt og gitt henne mer eller mindre nøyaktig sum slik at hun ikke skulle kommet hjem med en full sleeve helt plutselig en kveld. Jeg hadde også i en periode forlangt kvitteringer på alle kjøp over en viss sum som hun foretok for virkelig å vise at jeg ikke stoler på henne med større summer penger lenger. 

Hun er faktisk ikke myndig og 16 åringer trenger å lære seg å konsekvenstenke.

Anonymkode: 4d37f...960

Hjelpes!

Anonymkode: 956b0...067

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

Det er helt lov for en 16 åring å ta tatoveringer på studioer med 16 årsaldersgrense. Noen har 16 års aldersgrense, andre 18. 

Ellers er hun jo myndig om bare et par år. Snart kan hun ta alle valg selv uansett, og en tatovering er ikke det verste en tenåring kan finne på. Hun straffer seg selv tidsnok den dagen hun angrer.

Hva med å "straffe" henne med å gi henne mer ansvar? Utfra filosofi om at er du voksen nok til å ta tatovering kan du også ta ansvar for andre "voksen" ting som å male grunnmuren i år eller lignende...:fnise:

Anonymkode: 22012...10c

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, EvaLena skrev:

Det er hennes kropp og hun bestemmer. Du får ikke gjort noe annet enn å holde fred. Det kommer nok flere tatoveringer etter hvert 😊

Når hun er 16 år er det faktisk foreldrene som bestemmer.

Anonymkode: 5ab3c...8de

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, ikke over hennes kropp. De kan selvsagt holde tilbake lommepenger eller noe slikt, som hun ikke har rett på, men å f.eks. kreve fjerning er faktisk mishandling, på linje med å tvangstatovere henne.

Anonymkode: b6489...b9d

• Liker 3
Skrevet

Jeg tok tatovering da jeg var 16, og hadde vel fått både min tredje og fjerde før foreldrene mine fant det ut.
Stemningen var alt annet enn blid, men hva fikk de gjort sånn i utgangspunktet? Blekket satt jo.
Skal sies at jeg nå 12 år senere kun har 1 tatovering fra den tiden igjen,
de andre har enten blitt dekket over med cover-up eller blitt behandlet med laser.
Den største straffen hun kan få er at hun angrer, noe jeg tror hun vil gjøre.
Når man er 16 er man i en utviklingsfase, og det hun syns er kult nå, er ikke like kult om fem år.
Håper for hennes del at det er en liten tatovering..

• Liker 1
Gjest Margit Spat
Skrevet (endret)

Jeg er også overrasket over hvor liberale svarene her inne er. Jeg er helt enig i at hun må få forklart hvor lite lurt det er å tatovere seg når man er så ung, og hvor useriøst studioet antakeligvis er. Alle seriøse tatoverere opererer med en selvpålagt attenårsgrense. Et studio som er useriøse med tanke på alder bør man ikke stole på på andre måter, heller. Herunder både faglig dyktighet og smitterisiko. 

Det sentrale her er at hun jo har  misbrukt foreldrenes tillit. Dette bør få konsekvenser. En logisk konsekvens av tillitsbrudd er innskrenkede rettigheter. Med  rettigheter følger plikter, og med frihet følger ansvar, noe hun tydeligvis ikke er moden nok til å ta inn over seg. Hvilke rettigheter som bør innskrenkes kommer an på hvilke friheter/rettigheter hun har. 

Endret av Margit Spat
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, Daiquiry skrev:

For en 16-åring som tatoverer seg uten samtykke fra foreldrene? Hun har fått grei beskjed om at hun ikke får lov, men har gått bak ryggen på moren og gjort det likevel.

Ærlig talt, du burde ta en prat med venninna di om at barnet hennes bestemmer over sin egen kropp. Å straffe datteren sin for dette, kommer ikke til å skape mer åpenhet og ærlighet mellom dem hvertfall. Kommer bare til å lære datteren at hun ikke er åpen overfor sine foreldre neste gang. Det er for pokker hennes kropp, ikke venninna di sin. Noen foreldre er faen meg altfor maktsyke ass. Bare fordi de har født en person til verden, betyr ikke det at de skal ha noe å si i alle valg som blir tatt og særlig ikke slike personlige valg. Du synes kanskje det hadde vært innafor av venninna di å straffe datteren sin for å miste jomfrudommen før venninna di hadde sagt det var greit og? 

Jeg tok min første tatovering da jeg var 16. Den har ikke blitt strukket og stygg som følge av at huden ikke var ferdig utviklet (lol). Jeg har tatt flere i ettertid, og angrer ikke på noen av dem. Så mitt svar; ingen straff er passende.

Anonymkode: 7d209...725

• Liker 6
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hun bestemmer over sin kropp jo. Hva er det vi lærer barna helt fra de er små? Jo, at det er barnet som bestemmer over kroppen sin og ingen andre. Gjelder det plutselig ikke lenger når det er snakk om tatovering?

Jo mer foreldre setter seg på bakbeina, jo fler tatoveringer blir det også. Kjenner selv ei jente som trosset sine foreldre og nå idag ser hun ut som er rableblokk på hele kroppen.

Til TS, la datteren din bestemme selv, vi lever i 2016 😊

• Liker 3
Gjest 12flo
Skrevet

Hvorfor var mor imot tatovering? Pga alder eller var det noe annet? 

Hvis jeg var sterkt imot at mitt barn tatoverte seg som 16 åring..? Jeg er litt usikker på hva jeg hadde gjort. Men jeg hadde sikkert også tenkt at siden 16 åringen syntes det var greit å ta tatovering ville h#n sikkert vært klar til å flytte for seg selv og ta fullt ansvar for eget liv. Tror nesten at jeg hadde krevd at barnet flyttet ut. Dvs hvis jeg hadde vært veldig imot tatovering. Ville vel sagt: "Siden du vurderer deg voksen nok til å tatovere deg, er du voksen nok til å flytte hjemmefra også og klare deg selv." Tipper det ville svidd godt. Men som sagt, nå vet jeg ikke hvordan forholdet er mellom mor og barn, så det her er vanskelig å si noe på.

Jeg tror ikke at jeg ville lagt meg opp i tatoveringen. Med mindre det var nazist symboler og lignende da. Da hadde jeg virkelig blitt sur.

Gjest noe tilfeldig
Skrevet (endret)
8 minutter siden, EvaLena skrev:

Hun bestemmer over sin kropp jo. Hva er det vi lærer barna helt fra de er små? Jo, at det er barnet som bestemmer over kroppen sin og ingen andre. Gjelder det plutselig ikke lenger når det er snakk om tatovering?

Jo mer foreldre setter seg på bakbeina, jo fler tatoveringer blir det også. Kjenner selv ei jente som trosset sine foreldre og nå idag ser hun ut som er rableblokk på hele kroppen.

Til TS, la datteren din bestemme selv, vi lever i 2016 😊

Jeg bruker å være så enig med deg, men her er jeg faktisk ikke det. Å bestemme over egen kropp, hva innebærer det da? Røyking også? Er jo ens egen kropp det går utover det også. Og nei, jeg sammenligner ikke røyking med tatovering (jeg synes tattis er dritfint og sexy jeg) - men sammenligner argumentet med at dette er greit fordi hun skal ha rett til å bestemme over egen kropp, noe jeg mener er er dårlig argument.hadde det da også vært greit å "bestemme over egen kropp" med å tatovere den når hun er 14..? Eller 12..? Såklart ikke. Jeg kan ikke garantere at mine barn ikke tar en tatovering når de er 16, men jeg skal absolutt lage et helvette uten øile for dem (og tattoo shoppa som gjorde jobben) - om det var tilfellet. Det er mitt privilegium og oppgave som mor. 

Endret av noe tilfeldig
Skrevet
20 minutter siden, Raven.WritingDesk skrev:

Jeg bruker å være så enig med deg, men her er jeg faktisk ikke det. Å bestemme over egen kropp, hva innebærer det da? Røyking også? Er jo ens egen kropp det går utover det også. Og nei, jeg sammenligner ikke røyking med tatovering (jeg synes tattis er dritfint og sexy jeg) - men sammenligner argumentet med at dette er greit fordi hun skal ha rett til å bestemme over egen kropp, noe jeg mener er er dårlig argument.hadde det da også vært greit å "bestemme over egen kropp" med å tatovere den når hun er 14..? Eller 12..? Såklart ikke. Jeg kan ikke garantere at mine barn ikke tar en tatovering når de er 16, men jeg skal absolutt lage et helvette uten øile for dem (og tattoo shoppa som gjorde jobben) - om det var tilfellet. Det er mitt privilegium og oppgave som mor. 

Hvis det er 16 års-grense for å tatovere seg på det studioet, så bestemmer hun selv. Hva angår røyk så er det 18 års-grense og det kan foreldre få lov å nekte de.

Jeg har selv en datter som tatovere seg før hun var 18 og du skal vite jeg prøvde å frasi henne det, men nå har hun 2 tattiser og ønsker seg fler. Jeg bare priser meg lykkelig over at det ikke er MIN kropp de er på, selv om hennes er fine.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Dere som skriver at hun bestemmer over sin egen kropp når hun er 16 år, hvilken lov står dette i? 

• Liker 2
Gjest Juami
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Ungdommen har vel gjort dette på trass, for å vise at mamma og pappa bestemmer ikke over meg og min kropp? Hadde dette vært min 16. Åring så hadde jeg tatt henne med for å få fjernet hele tatoveringen. (Men det kommer litt an på hvor tatoveringen sitter og hvor stor den er.) 

En ting til, det nytter som regel ikke å begynne å være foreldre når barnet blir tenåring. Forledreskapet starter når barnet er skapt. Da unngår man ofte denne typen "trasshandlinger". 

Det er ikke 18års grense på tatoveringer, men de aller fleste studioer har en selvpålagt 18års grense. Men det er ganske naivt å tro at foreldre som har ungdommer som gjør et eller annet trass mot dem ikke har vært gode nok foreldre igjennom oppveksten til barna. Det er overhodet ikke unormalt at ungdommer gjør ting på trass, uavhengig av oppvekst.

Jeg syns ikke man skal tvinge en 16åring til å fjerne tatovering. Dette er hennes kropp, og det blir helt feil å tvinge noen å gjøre noe med kroppen sin de ikke ønsker. Så kan det hende hun bestemmer seg for å fjerne den eller endre på den når hun blir eldre selv, men da blir det hennes valg. 

Man kan selvsagt straffe ungdommer når de ikke har gjort som vi foreldre mener er riktig. Men noen ganger må man bare innse at det ikke er så mye å gjøre. Av og til er de vi som foreldre som også må tenke over om de regler vi har satt egentlig er så viktige i det store bildet. Jeg mener at med tatoveringer, gjort i et skikkelig studio i Norge, ikke utgjør noe fare for helsen til barnet eller noen andre. Hun kan selvsagt bli irritert på seg selv at hun har denne tatoveringen når hun blir eldre, men da får hun ta konsekvensene av det da.

AnonymBruker
Skrevet

Tok selv tatovering som 16 åring (fikk ikke lov før jeg var 18) og fikk husarrest i 2 uker. Den ene lørdagen skulle en gutt i klassen feire bursdagen sin og det var alltid den kuleste festen hvor det aldri var noen foreldre hjemme. Jeg satt hjemme med mamma og pappa i stuen..

Kan si at jeg aldri gjorde noe sånt igjen 😄 Og angrer fryktelig for den tatoveringen i dag da.. Dobbel straff. På det tidspunktet ønsket jeg meg flere tatoveringen, men mine strenge foreldre stoppet meg fra det, veldig glad for det i dag :) 

Anonymkode: 57af2...f22

• Liker 2
Skrevet

Skifte passord på wifi-en hjemme for en periode.

Og la hun betale sitt eget mobil-abb samt ny telefon/nettbrett neste gang det er aktuelt. Har hun råd til å tatovere seg så har hun også råd til å betale dette.

• Liker 5
Skrevet

Det første som slo meg, er at 16-åringen må få en real prat om hvordan man tar vare på tatoveringen i ettertid. Et studio som tatoverer 16-åringer er ikke et studio jeg ville stolt på til å gi gode instrukser for ivaretakelse og hygiene, og en infeksjon i en tatovering kan i verste fall være farlig - det at tatoveringen blir stygg er et sekundærproblem. Jeg hadde også vurdert å få legen til å teste for seksuelt overførbare sykdommer, som også kan komme om man deler tatoveringsutstyr uten ordentlig sterilisering - seriøse tatovører arbeider ikke på 16-åringer.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dere som skriver at hun bestemmer over sin egen kropp når hun er 16 år, hvilken lov står dette i? 

Feks. ved at det er seksuell lavalder. Etter fylte 16 har barn lov til å ha sex om de vil. Og feks. i helsesektoren, der regnes man som myndig når man er 16. Begge disse handler om kropp, og implisitt skjønner man da at de selvfølgelig bestemmer over egen kropp som de selv vil ved den alderen (noe de egentlig uansett gjør, men 16 er en fin grense for tatovering/piercing og kroppslige ting)

Anonymkode: a8d6d...5eb

• Liker 6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...