AnonymBruker Skrevet 8. juni 2016 #42 Skrevet 8. juni 2016 Vel. Man kan bli straffeforforfulgt allerede som 15-åring, og seksuell lavalder er 16 år. Myndighetsalder er like rundt hjørnet, og strengt talt er det ikke så mye å krangle om. Når det kommer til stykket, er det hennes kropp, ergo noe hun bør ha størst innflytelse over. Det moren kan gjøre er å eventuelt informere om diverse konsekvenser på sikt, fortelle sin personlige mening og gjøre sitt beste for å få datteren til å ta veloverveide valg. Jeg har liten tro på at straff hjelper i slike tilfeller, og det er litt i grenseland rent prinsipielt. Anonymkode: 9d59f...ebf 1
lingua franca Skrevet 8. juni 2016 #43 Skrevet 8. juni 2016 16 minutter siden, AnonymBruker skrev: Feks. ved at det er seksuell lavalder. Etter fylte 16 har barn lov til å ha sex om de vil. Og feks. i helsesektoren, der regnes man som myndig når man er 16. Begge disse handler om kropp, og implisitt skjønner man da at de selvfølgelig bestemmer over egen kropp som de selv vil ved den alderen (noe de egentlig uansett gjør, men 16 er en fin grense for tatovering/piercing og kroppslige ting) Anonymkode: a8d6d...5eb Man har lov til å ha sex før man er 16. Det finnes ingen nedre grense for når man har lov til å ha sex. Den seksuelle lavalder gjelder bare dersom den ene personen er over 16 og den andre under 16. Man bestemmer over sin egen kropp uansett hvor gammel man er. Men det er ikke dermed sagt at foreldrene ikke har noe å si, selv om det ikke er pr. def. ulovlig. Jeg hadde ikke likt det om barna mine feks hadde hatt sex som 12åringer, selv om det ikke er noe ulovlig i det.
Gjest Mythic Skrevet 8. juni 2016 #44 Skrevet 8. juni 2016 Med to - nå voksne - barn, vil jeg si at man bør velge sine kamper. Jeg er sikkert liberal, for jeg hadde ikke laget noen sak ut av en tatovering. Tro meg, man kan få mye større utfordringer med tenåringene sine enn at de tatoverer seg uten at foreldrene synes det er greit. Jeg har ingen tro på straff, da det sannsynligvis skyver tenåring lenger vekk fra sine foreldre. Jeg synes tatoveringer er mindre pent, men det er ikke min sak at mine barn har tatoveringer. Det er deres kropp.
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2016 #45 Skrevet 8. juni 2016 Jeg tok tatovering som 16 åring. Spurte ikke om lov siden jeg visste at mine foreldre kom til å si nei. De ble ikke sure, de bare påpekte at akkurat det var ikke det lureste jeg hadde gjort. Rett fikk de også! Angret ikke så veldig lenge etterpå da han som tok den ikke var særlig flink (ingen som er flink/seriøs tatoverer en 16 åring i Norge). To år etter at jeg tok den måtte jeg fikse på den hos noen andre, uten at det hjalp så veldig mye. Nå vurderer jeg å ta en ny over den gamle siden den er så skeiv og arbeidet generelt er dårlig. Har forøvrig tatt andre tatoveringer som jeg er veldig fornøyd med og har store planer om flere. Det positive er jo at jeg nå er veldig nøye med å sjekke bakgrunnen til de jeg tar tatovering hos. Anonymkode: ca0d3...46d 2
Rosalie Skrevet 8. juni 2016 #46 Skrevet 8. juni 2016 Jeg ble tatt i å røyke i den alderen. Da fikk jeg beskjed om at siden jeg hadde råd til røyk, trengte jeg ikke å få lommepenger. Så da gikk jeg rundt blakk i et par måneder før lommepengestraffen var over. Det var kjipere enn noen husarrest elns kunne vært, da jeg ikke hadde penger til noen ting. Ingen fester, ingen kino, ingen noe som helst, faktisk. Så jeg anbefaler inndraging av lommepenger. Det er en konsekvens som virkelig vil merkes. 2
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2016 #47 Skrevet 8. juni 2016 9 timer siden, AnonymBruker skrev: Er jo ikke så mye å gjøre med det.. Staffen kommer om 20år når hun er lei, den er stygg, falmet, og kanskje "dratt" og hun vil fjerne den med laser.. Anonymkode: 0be6d...65c Det er ikke sikkert hun vil angre. Tok en selv for 20 år siden da jeg var 16 år. Liker den fremdeles like godt Anonymkode: 2c859...8b2
Pinkee Skrevet 8. juni 2016 #48 Skrevet 8. juni 2016 Skjønner jeg må ha vært verdens mest liberale mor, ever. Jeg ga faktisk sønnen min tillatelse til å ta tattis da han var 16 jeg Selvsagt hadde vi snakket mye om det på forhånd, faktisk i flere år. Og, jeg liker rett og slett ikke tattiser, sånn uansett. Ikke synes jeg det er lurt å gjøre slikt når man er ung heller. Men, det er noe med å velge sine kamper. Ville en tattis gjøre meg noe? Nei. Ville den gjøre noen andre noe vondt? Nei. Ville den skade gutten på noen måte? Nei. Så hvorfor skulle jeg da nekte? Hans kropp, hans inntekt, og han var veldig fornuftig ved valg av studio å gjøre det. Fikk meget gode instrukser om videre behandling. Han er nå voksen, tar utdannelse, og skikker seg vel. Skulle han angre, ja, så får han ta ansvar for det også. Så jeg anbefaler ingen straff, men kanskje mor og datter bør prøve å skape seg en bedre relasjon, slik at slike ting ikke kommer så brått på sener. 4
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2016 #49 Skrevet 8. juni 2016 Jeg har vært i en lignende situasjon. Jeg sa nei og forklarte hvorfor. At jeg ikke ville få den noen år senere om at hvorfor fikk jeg lov. Jeg ville rett og slett ikke være en del av den avgjørelsen og at barnet fikk vente til det fylte 18 år. Da hadde jeg nemlig ikke et ansvar i valget. Jeg dro inn lommepenger fordi det var disse som betalte for dette. Barnet jobbet ikke. Anonymkode: 8f25d...84f 1
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2016 #50 Skrevet 8. juni 2016 Har tidligere hørt om noen som straffet sine ved å inndra lommepenger, byttet wi-fi passordet i huset, avsluttet abonnementet på ungens mobil og satte passord på alle tv kanalene utenom nrk(visste ikke at man kunne gjøre det engang i disse dager). Men om det hjalp, er uvisst.. I dette tilfellet er jo skaden allerede skjedd, og som alle andre sier så er det hun så må leve med den på kroppen. Sjansen for at hun liker den om noen år er jo liten.. fordi man endrer jo fort syn på hva man synes er "kult" fra man er 16 til man er i midten av tyveårene. Anonymkode: 40892...fa2 1
Avalon Skrevet 8. juni 2016 #51 Skrevet 8. juni 2016 Ryddet for avsporinger, samt svar til dette. - Avalon, mod
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2016 #52 Skrevet 8. juni 2016 Jeg er liberal mot hovedsaklig alt som ikke akkurat skader. Ja, man kan angre på en tatovering. Derfor ville jeg også sagt nei til en under 18, men hadde aldri straffet eller gitt noen konsekvenser. Da får de gjøre verre ting. At foreldre skal straffe en nesten myndig person hører ikke hjemme noe sted. Og man skal heller ikke gi ungen negative tanker om tatoveringen, det ødelegger langt mer enn det hjelper. Vil du virkelig at hun skal se på denne tatoveringen når hun er 30 og tenke "denne fikk jeg 2 års husarrest for, 1 år uten lommepenger og jeg fikk ikke gå i bursagaden til min besteste bestevenn som døde i ei ulykke ei uke senere".Anonymkode: 550b5...a39 2
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2016 #53 Skrevet 8. juni 2016 11 timer siden, Tris skrev: Hvorfor var mor imot tatovering? Pga alder eller var det noe annet? Hvis jeg var sterkt imot at mitt barn tatoverte seg som 16 åring..? Jeg er litt usikker på hva jeg hadde gjort. Men jeg hadde sikkert også tenkt at siden 16 åringen syntes det var greit å ta tatovering ville h#n sikkert vært klar til å flytte for seg selv og ta fullt ansvar for eget liv. Tror nesten at jeg hadde krevd at barnet flyttet ut. Dvs hvis jeg hadde vært veldig imot tatovering. Ville vel sagt: "Siden du vurderer deg voksen nok til å tatovere deg, er du voksen nok til å flytte hjemmefra også og klare deg selv." Tipper det ville svidd godt. Men som sagt, nå vet jeg ikke hvordan forholdet er mellom mor og barn, så det her er vanskelig å si noe på. Det hadde vært litt dumt, siden man har forsørgerplikt til de er myndige. Så da kunne 16-åringen krevd bidrag fra deg ut videregående, og det hadde blitt dyrt. Anonymkode: ffe8f...c1f 3
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2016 #54 Skrevet 8. juni 2016 Et øyeblikk siden, Bjørkeris skrev: Jeg er ikke spesielt liberal, faktisk ganske så konservativ på en del områder. Jeg er godt voksen, og har sett mye barneoppdragelse. Jeg har til gode å se at foreldre som straffer 16-åringer for slike ting kommer noen vei. Jeg har heller sett det motsatte flere ganger. Enig, husker godt når jeg tok piercing i nesa, var vel 14 år, Pappa nektet meg så på tv til jeg tok den ut. 1 mnd senere var det han som ga opp. Anonymkode: 67301...a95
Gjest 12flo Skrevet 8. juni 2016 #55 Skrevet 8. juni 2016 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det hadde vært litt dumt, siden man har forsørgerplikt til de er myndige. Så da kunne 16-åringen krevd bidrag fra deg ut videregående, og det hadde blitt dyrt. Anonymkode: ffe8f...c1f Ja, det er sant. Skulle ønske ts hadde svart mer i tråden.
Daiquiry Skrevet 9. juni 2016 Forfatter #56 Skrevet 9. juni 2016 11 timer siden, Tris skrev: Ja, det er sant. Skulle ønske ts hadde svart mer i tråden. Er ikke så mye mer å si her syns jeg. Jeg mener at moren bør ha en reaksjon på det hun har gjort og samt det at datteren overhode ikke respekterer henne. Men hva, er jeg usikker på, derfor jeg spurte dere.
Gjest 12flo Skrevet 9. juni 2016 #57 Skrevet 9. juni 2016 12 minutter siden, Daiquiry skrev: Er ikke så mye mer å si her syns jeg. Jeg mener at moren bør ha en reaksjon på det hun har gjort og samt det at datteren overhode ikke respekterer henne. Men hva, er jeg usikker på, derfor jeg spurte dere. En mulighet er jo at begge går til samtaleterapi. Sammen.
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2016 #58 Skrevet 9. juni 2016 17 minutter siden, Daiquiry skrev: Er ikke så mye mer å si her syns jeg. Jeg mener at moren bør ha en reaksjon på det hun har gjort og samt det at datteren overhode ikke respekterer henne. Men hva, er jeg usikker på, derfor jeg spurte dere. Man kan vel også spørre seg om hvorfor ikke moren respekterer datteren. Datteren ønsket å gjøre noe med sin kropp, som ikke skader noen andre. Hvorfor mener mor seg berettiget til å bestemme om det er greit eller ikke? Hva er grunnen til at moren nektet tatovering? Jeg som mor ville først og fremst gitt tillatelse, eller, egentlig ville jeg informert om at det ikke er mitt valg, slik at barnet ikke skulle komme noen år senere og mene at h*n angret fordi jeg hadde sagt ja. Noen ting i livet må bare læres rett og slett, og en tatovering er virkelig ikke ille, sett opp mot alt annet ungdommen kan komme borti. Nå når skaden allerede er skjedd så har mor to valg: Straffe eller vise at hun føler tilliten er brutt = ødelagt tillit i mange år fremover, fra begges side. Ødelagt forhold, ting vil bli holdt hemmelig etc. Eller: Be om unnskyldning for at hun ikke respekterte datteren ønske om å ta tatovering på egen kropp, og åpne for at datteren kan be om unnskyldning for at hun trosset moren. Så kan de sammen ha en samtale om at slike ting er jentas eget valg, for det går faktisk ikke utover noen andre, og det er ikke skadelig. Så skal ikke moren bli sur over lignende ting, så lenge jenta er ærlig. = forholdet og tilliten repareres og bevares, og de kan få et fint, åpent forhold hvor datteren forteller om ting også i fremtiden uten å frykte straff. Jeg vet veldig godt hva jeg ville valgt. Velg dine kamper med omhu, og ikke stå steil pga prinsipp. Det skader bare forholdet. Anonymkode: a8d6d...5eb 3
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2016 #59 Skrevet 9. juni 2016 Jeg hadde definitivt eksplodert inni meg i allefall. Jeg hadde tatt en alvorlig prat med henne om dette og dernest hadde det blitt slutt på alt av penger fra oss foreldre med årsak i at jeg ikke er interessert i å sponse tatoveringer. Skal hun bruke penger på å ødelegge kroppen sin skal det ikke være mine hardt opptjente penger i allefall. Anonymkode: 495a3...0ba 2
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2016 #60 Skrevet 9. juni 2016 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg hadde definitivt eksplodert inni meg i allefall. Jeg hadde tatt en alvorlig prat med henne om dette og dernest hadde det blitt slutt på alt av penger fra oss foreldre med årsak i at jeg ikke er interessert i å sponse tatoveringer. Skal hun bruke penger på å ødelegge kroppen sin skal det ikke være mine hardt opptjente penger i allefall. Anonymkode: 495a3...0ba Men alkohol, røyk, fastfood og godteri er bedre? Eller extensions, falske negler eller hårfarging? Hva har barna lov til å bruke penger på da? Treningssenter? Kino? På kino spiser de godteri og popcorn som ødelegger kroppen. Hva er "godkjente" utgifter egentlig? Anonymkode: a8d6d...5eb 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå