Gå til innhold

Hva er passende straff?

Anbefalte innlegg

Skrevet

For en 16-åring som tatoverer seg uten samtykke fra foreldrene? Hun har fått grei beskjed om at hun ikke får lov, men har gått bak ryggen på moren og gjort det likevel.

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Er jo ikke så mye å gjøre med det.. Staffen kommer om 20år når hun er lei, den er stygg, falmet, og kanskje "dratt" og hun vil fjerne den med laser..

Anonymkode: 0be6d...65c

• Liker 20
Skrevet

Det er hennes kropp og hun bestemmer. Du får ikke gjort noe annet enn å holde fred. Det kommer nok flere tatoveringer etter hvert 😊

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Man straffer da ikke noen for slikt. En 16-åring er gammel nok til å bestemme over egen kropp.

Anonymkode: 550b5...a39

• Liker 10
Skrevet

Hvorfor skulle hun straffes? Er jo hennes kropp:) en 16 åring kan å tenke selv;) 

Samtidig, så lurer jeg på hvilken useriøs plass hun har hvert på? Trodde dei fleste plasser hadde 18 års grense!:)  

Straffen  blir vel senere når hun angrer på tatooveringen!:) 

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

HVIS hun kommer til å angre.....

Anonymkode: 89573...a1e

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hvor fikk hun gjort dette? De fleste jeg kjenner til har hatt problemer med å få tatoveringer i den alderen, selv med foreldrenes samtykke. 

Anonymkode: ffe8f...c1f

• Liker 6
Skrevet

Jeg aner ikke, er ikke lovpålagt med 18-års aldersgrense, men at det er opp til hver enkelt sted. Hun kan ha brukt fake legg. Problemet her er at hun har overhode ingen respekt for sin mor og driter langt i hva hun sier. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Blir mer enn nok straff om noen år når hun er eldre og angrer. Slike permanente ting kan man jo ikke ta tilbake...

Anonymkode: e175d...11f

• Liker 7
Skrevet

Gjort er gjort, ikke noe å gjøre med det...

Ville tatt en prat med henne om konsekvenser etc, og ikke minst kontaktet studioet som gjorde dette, de kan vel egentlig anmeldes? Det er ikke lov å tatovere personer under 18 år. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hun har misbrukt tilliten deres og det burde hun få kjenne på. Eventuelt strengere inne-regler i helger og generelt få gjort det klart for seg at det er dere som bestemmer og har ansvar over henne inntil hun er myndig. 

Er selv 18 om noen skulle lure, men slike ting er det lurt å ta tak i før det skjer noe mer alvorlig

Anonymkode: 4e430...02d

• Liker 15
AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, Daiquiry skrev:

Jeg aner ikke, er ikke lovpålagt med 18-års aldersgrense, men at det er opp til hver enkelt sted. Hun kan ha brukt fake legg. Problemet her er at hun har overhode ingen respekt for sin mor og driter langt i hva hun sier. 

Problemet er vel heller at du ikke respekterer at det er hennes kropp, og ikke din. 

Anonymkode: b6489...b9d

• Liker 6
Skrevet

Du burde ikke bare gitt henne forbud. Du burde ha forklart henne hvorfor du ikke ønsket at hun tatoverte seg.

Du kan jo starte med å si at seriøse tatoveringssjapper IKKE tatoverer på mennesker under 18 år fordi huden ikke er ferdig utvokst. Nå risikerer hun å sitte der med en dratt, misfarget, og ikke minst misformet tatovering fordi hun ikke ventet til kroppen var ferdigutvokst.

Fortell henne det, og at du er skuffet over at hun valgte å ikke høre på deg, en voksen som vet hva du snakker om, og at hun fint kan betale for laserfjerning (som forresten er kjempevondt) når den dagen kommer.

Hun vil trolig angre etter det, og det er straff nok.

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Som de andre her, ville nok ikke jeg heller ha gjennomført noen egentlig straff. Synes det blir litt meningsløst når hun er såpass gammel som 16.

Det jeg derimot ville ha gjort, var å snakke med henne i dn rolig tone om at jeg  ar skuffet over det hun hadde gjort, og at jeg var lei meg på hennes vegne fordi hun hadde tatt et valg hun strengt tatt var for ung til å ta på en ordentlig måte. Da jeg var i samme alder var det også en god del av mine venninner som tok tatoveringer. Nå, 20 år etterpå, angrer faktisk samtlige av dem.

Jeg ville muligens også ha vist datteren min bilder av hvor stygge tatoveringer blir etter hvert som årene går (google)- og ikke minst hvor fæle arr man kan få etter fjerning. Mitt inntrykk er at de som angrer på tatoveringen veldig ofte ikke nødvendigvis angrer på motivet i seg selv, men det at tatoveringen ikke "gjør seg" noe særlig lenger så fort man bikker 30...! Når man er i 30-40-årene og har tatovering, ser man fort ofte enda eldre ut enn hva man i virkeligheten er også, fordi tatoveringen avslører så godt hvor rynkete/slapp huden er blitt.

Anonymkode: 743e3...c14

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, lingua franca skrev:

Gjort er gjort, ikke noe å gjøre med det...

Ville tatt en prat med henne om konsekvenser etc, og ikke minst kontaktet studioet som gjorde dette, de kan vel egentlig anmeldes? Det er ikke lov å tatovere personer under 18 år. 

Det er fullt lovlig å tatovere personer under atten. Jeg synes det burde vært lovpålag aldersgrense, men det er det (dessverre) ikke. Det er liten vits i å anmelde dette.

Anonymkode: 1ecfd...575

• Liker 1
Skrevet
Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Det er fullt lovlig å tatovere personer under atten. Jeg synes det burde vært lovpålag aldersgrense, men det er det (dessverre) ikke. Det er liten vits i å anmelde dette.

Anonymkode: 1ecfd...575

OK, trodde det var ulovlig, jeg. 

Skrevet

Jeg synes ikke det fortjener straff. Hun har protestert med å ødelegge noe på seg selv, hun har ikke gjort noe mot andre. I den alderen er vel mange i opprør og tester ut grenser og prøver å bli selvstendig. Noen med hell andre med mindre hell.

Dette straffer seg selv egentlig. Er vel få som digger det samme som voksen som da de var 16, og de jeg kjenner som gjør det anses vel som mindre smarte av andre voksne.

Forklar henne at du synes det var skuffende og du skulle ønske hun ville ta bedre vare på kroppen sin.

• Liker 1
Skrevet

Er ikke min datter, men en venninne sin. Hun er helt fortvilet og spurte meg hva hun bør gjøre. Takk for svar, selv om jeg er litt overrasket over hvor liberale dere er 😊

• Liker 2
Skrevet

Jeg er ikke spesielt liberal, faktisk ganske så konservativ på en del områder.

Jeg er godt voksen, og har sett mye barneoppdragelse. Jeg har til gode å se at foreldre som straffer 16-åringer for slike ting kommer noen vei. Jeg har heller sett det motsatte flere ganger.

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde kontaktet tatoveringsstudioet og skjelt de ut.

Så ville jeg har fortalt henne om konsekvensene av å tatovere på en kropp som ikke er ferdig utvokst og bedt henne startet sparing til å få fjernet den.

Så ville jeg gitt henne husarrest og holdt tilbake lommepenger noen helger for å understreke poeng med at hun ikke skal gå bak ryggen min. Jeg hadde også gitt lommepengene hennes ut i porsjoner etter dette, slik at hun måtte komme å spørre hver gang hun trengte litt og gitt henne mer eller mindre nøyaktig sum slik at hun ikke skulle kommet hjem med en full sleeve helt plutselig en kveld. Jeg hadde også i en periode forlangt kvitteringer på alle kjøp over en viss sum som hun foretok for virkelig å vise at jeg ikke stoler på henne med større summer penger lenger. 

Hun er faktisk ikke myndig og 16 åringer trenger å lære seg å konsekvenstenke.

Anonymkode: 4d37f...960

• Liker 5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...