AnonymBruker Skrevet 7. juni 2016 #21 Skrevet 7. juni 2016 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Mener du at å ønske god jul ikke er haram? en god muslim oppfordrer ikke til falskhet og det er nettopp det det er å ønske nordmenn god jul. Så hvorfor skal vi bry oss om en steinalderkultur som oppfordrer gjennom deres gud til farlige situasjoner. I muslimske land øker antall ulykker på grunn av denne fasten som ikke er annet enn groveting om natta. Jeg har 2 muslimske kolleger som ikke gjør jobben sin en hel måned i året, de burde ha tatt ut ferie sin. Dere må tilpasse religionen etter rytmen i Europa, og ikke forlange at vi skal gjøre jobben for dere. Og jeg er dritlei av å jobbe for to i denne perioden. Blir jeg syk må sjefen lukke bedriften under ramadan, da det kun er 5 ansatte. Blir det som i fjor sykemelder jeg meg, gidder ikke å gjøre jobben for Muhammed, mens han får lønna for mitt arbeid. Anonymkode: faf41...9df Kristendommen har også mange merkelig regler som mange lar vær å følge. Sånn er det med muslimer også. Om det er haram å ønske andre god jul i følge opprinnelig tro aner jeg ikke noe om. Det jeg vet er at mange muslimer ønsker nordmenn god jul, og til og med feirer jul selv. Religion utvikler seg etterhvert med tiden og samfunnet det også, selv om noen henger litt mer etter enn andre. Anonymkode: 0c618...bf1 1
Drizzt Skrevet 7. juni 2016 #22 Skrevet 7. juni 2016 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Selvfølgelig har det med Norge å gjøre. Når det bor flere hundretusen muslimer i dette landet, og betaler skatt og bidrar til å skape verdier, så er det en viktig måned i Norge akkurat som alle andre land i verden. Anonymkode: 58c3d...1ce Nei, det gjør ikke det. Å kalle det for ''norsk ramadan'' er mildt sagt rart, for dette er ikke et norsk fenomen og noe som historisk knyttes til Norge. Like rart som å si norsk æresdrap, norsk kapping av hender og norsk steining av kvinner. At noe praktiseres i Norge betyr ikke at dette er en norsk ting. 4
Gjest 12flo Skrevet 7. juni 2016 #23 Skrevet 7. juni 2016 Jeg skjønner meg ikke på slike som må dytte religiøs overbevisning og feiring i trynet på andre. Det gjelder ALLE religiøse. Personlig hadde jeg glatt stemt ja til en lov sim forbyr forherliggjørelse av alle religioner og pålegger folk å kun dyrke sin tro innad og privat. Er så jævla lei av å få trykt religion i trynet mitt uansett hvor jeg snur meg. Skulle likt å se at desse ble med på feiring som omhandler ateistisk overbevisning. Jeg tror ikke det finnes engang.
Example Skrevet 7. juni 2016 #24 Skrevet 7. juni 2016 Hva og når voksne mennesker spiser og ikke spiser får være en privatsak, men barn under 18 bør ikke nektes mat. Det kalles barnemishandling. 4
Gjest Juami Skrevet 7. juni 2016 #25 Skrevet 7. juni 2016 5 minutter siden, Tris skrev: Jeg skjønner meg ikke på slike som må dytte religiøs overbevisning og feiring i trynet på andre. Det gjelder ALLE religiøse. Personlig hadde jeg glatt stemt ja til en lov sim forbyr forherliggjørelse av alle religioner og pålegger folk å kun dyrke sin tro innad og privat. Er så jævla lei av å få trykt religion i trynet mitt uansett hvor jeg snur meg. Skulle likt å se at desse ble med på feiring som omhandler ateistisk overbevisning. Jeg tror ikke det finnes engang. Personlig er jeg veldig glad for både påske og jul, og andre slike feriedager på grunn av kristendommen. Og jeg føler sjeldent at andre dytter sin religiøse overbevisning og feiring på meg. Jeg feirer jo selvsagt disse høytidsdagene som jeg vil selv, om jeg så velger rølpefest på Hafjell igjennom hele påska. Og om noen ønsker å prate om sin religion til meg, for å prøve å omvende meg (noe jeg enda har til gode å oppleve), så er jeg jo såpas trygg på meg selv at jeg vet hva jeg selv står på. Jeg frykter ikke å bli omvendt av noen som helst. Gode diskusjoner om religion syns jeg derimot er interessant og lærerikt, jeg syns ikke vi skal bli så ignorant at vi lukker øynene at andre mener, tenker og tror noe annet enn oss selv. Enten man er kristen, muslim, humanist, jøde ect. Og heldigvis bor jeg sånn til at jeg ikke får trykt religion i trynet mitt uansett hvor jeg snur meg. Hvor bor egentlig du..?
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2016 #26 Skrevet 7. juni 2016 14 minutter siden, Tris skrev: Jeg skjønner meg ikke på slike som må dytte religiøs overbevisning og feiring i trynet på andre. Det gjelder ALLE religiøse. Personlig hadde jeg glatt stemt ja til en lov sim forbyr forherliggjørelse av alle religioner og pålegger folk å kun dyrke sin tro innad og privat. Er så jævla lei av å få trykt religion i trynet mitt uansett hvor jeg snur meg. Skulle likt å se at desse ble med på feiring som omhandler ateistisk overbevisning. Jeg tror ikke det finnes engang. Jeg er mye skeptisk til innvandring fra MENA landene, men akkurat dette med Ramadan er ikke veldig dramatisk. Klarer du ikke gjøre jobben din fordi du ikke spiser er det en sak for arbeidsgiver, utover det er det en privatsak hvor mye eller lite du vil spise. Dette er det aller minste problemet med islamsk innvandring. Anonymkode: b297f...1cc
Gjest 12flo Skrevet 7. juni 2016 #27 Skrevet 7. juni 2016 6 minutter siden, Juami skrev: Personlig er jeg veldig glad for både påske og jul, og andre slike feriedager på grunn av kristendommen. Og jeg føler sjeldent at andre dytter sin religiøse overbevisning og feiring på meg. Jeg feirer jo selvsagt disse høytidsdagene som jeg vil selv, om jeg så velger rølpefest på Hafjell igjennom hele påska. Og om noen ønsker å prate om sin religion til meg, for å prøve å omvende meg (noe jeg enda har til gode å oppleve), så er jeg jo såpas trygg på meg selv at jeg vet hva jeg selv står på. Jeg frykter ikke å bli omvendt av noen som helst. Gode diskusjoner om religion syns jeg derimot er interessant og lærerikt, jeg syns ikke vi skal bli så ignorant at vi lukker øynene at andre mener, tenker og tror noe annet enn oss selv. Enten man er kristen, muslim, humanist, jøde ect. Og heldigvis bor jeg sånn til at jeg ikke får trykt religion i trynet mitt uansett hvor jeg snur meg. Hvor bor egentlig du..? Kall meg hva du vil. Og hvor jeg bor vedkommer ikke saken.
Gjest 12flo Skrevet 7. juni 2016 #28 Skrevet 7. juni 2016 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg er mye skeptisk til innvandring fra MENA landene, men akkurat dette med Ramadan er ikke veldig dramatisk. Klarer du ikke gjøre jobben din fordi du ikke spiser er det en sak for arbeidsgiver, utover det er det en privatsak hvor mye eller lite du vil spise. Dette er det aller minste problemet med islamsk innvandring. Anonymkode: b297f...1cc Jeg syns som sagt at alle religioner skal kun utøves privat. Offentlig opphausing av alle religiøse trosretninger og forherliggjørelse av det, det syns jeg er bare helt feil.
Gjest Juami Skrevet 7. juni 2016 #29 Skrevet 7. juni 2016 1 minutt siden, Tris skrev: Kall meg hva du vil. Og hvor jeg bor vedkommer ikke saken. Jeg har ikke kalt deg noe som helst, og om du ble fornærmet over hva jeg skrev var jo selvsagt ikke det meningen. Jeg er jo bare uenig med hva du mener, og det må jo være greit. Og grunnen til at jeg spurte om hvor du bodde var jo mer fordi du skrev at du opplevde å få trykt religion opp i trynet uansett hvor du snudde deg. Jeg bryr meg selvsagt ikke noe som helst om hvor du bor, og regnet ikke med på å få svar på det.
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2016 #30 Skrevet 7. juni 2016 6 minutter siden, Tris skrev: Jeg syns som sagt at alle religioner skal kun utøves privat. Offentlig opphausing av alle religiøse trosretninger og forherliggjørelse av det, det syns jeg er bare helt feil. Man utøver ikke spesielt mye dersom man velger å ikke spise mens sola er oppe, ikke akkurat noen konsekvens av at noen velger å faste. Anonymkode: b297f...1cc
Nordvesta Skrevet 7. juni 2016 #31 Skrevet 7. juni 2016 Tråden ryddet for hatefullt utsagn og brukerdebatt, samt samtlige svar til dette Nordvesta, mod.
Trimsi Skrevet 7. juni 2016 #32 Skrevet 7. juni 2016 9 timer siden, AnonymBruker skrev: Du er ganske så generaliserende som tror alle muslimer vil det samme. Finnes selvsagt ekstreme muslimer, på samme måte som det finnes ekstreme kristne eller ekstreme humanister. Anonymkode: 0c618...bf1 Oi!! Ekstreme humanister? Nå ble jeg plutselig veldig nervøs for at enkelte humanister, eller "menneskevenner" vil bruke sterke virkemidler for å prøve å overtale oss alle til å bry oss ekstra mye om menneskeverd og fornuftig tenkning... Jeg ser for meg en humanist med et bombebelte som roper -lenge leve sekularismen!! eller kanskje -vi vil at menneskerettighetene skal gjelde!! før de sprenger seg selv og et menneskehav i lufta 1
Gjest Bella88 Skrevet 7. juni 2016 #33 Skrevet 7. juni 2016 (endret) At det går an å bli så sint på en som ønsker NORSKE muslimer god ramadan. Ingen av mine muslimske venner eller familie blir sinte fordi jeg ønsker nordmenn og andre god påske, jul etc. Ta det med ro folkens. Det er mange mange mange gode muslimer i Norge som lever fredelig og godt her. Skulle bare ønske at vi fikk mer plass i media slik at bilde tegnet av av oss blir nyansert. Stor takk til mine kjære gode elskede medborgere som ønsker meg god ramadan. Endret 7. juni 2016 av Bella88
Drizzt Skrevet 8. juni 2016 #34 Skrevet 8. juni 2016 5 timer siden, Bella88 skrev: At det går an å bli så sint på en som ønsker NORSKE muslimer god ramadan. Ingen av mine muslimske venner eller familie blir sinte fordi jeg ønsker nordmenn og andre god påske, jul etc. Ta det med ro folkens. Det er mange mange mange gode muslimer i Norge som lever fredelig og godt her. Skulle bare ønske at vi fikk mer plass i media slik at bilde tegnet av av oss blir nyansert. Stor takk til mine kjære gode elskede medborgere som ønsker meg god ramadan. Hvor fant du disse sinte personer? 3
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2016 #35 Skrevet 8. juni 2016 7 timer siden, Drizzt skrev: Hvor fant du disse sinte personer? Antagelig på KG. Her er det full av nett troller som sitter i kjellerstuen sin og sutrer over Ramadan feiring. Faktisk er Ramadan i Norge veldig spesiell, fordi det er et av de landene i verden der fasten er lengst, altså tid mellom soloppgang og solnedgang. Ergo blir Norsk Ramadan annerledes enn andre ramadaner rundt omkring i verden. Think about it! Happy Ramadan Norway! Anonymkode: 58c3d...1ce 1
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2016 #36 Skrevet 8. juni 2016 15 timer siden, Trimsi skrev: Oi!! Ekstreme humanister? Nå ble jeg plutselig veldig nervøs for at enkelte humanister, eller "menneskevenner" vil bruke sterke virkemidler for å prøve å overtale oss alle til å bry oss ekstra mye om menneskeverd og fornuftig tenkning... Jeg ser for meg en humanist med et bombebelte som roper -lenge leve sekularismen!! eller kanskje -vi vil at menneskerettighetene skal gjelde!! før de sprenger seg selv og et menneskehav i lufta Med det mente jeg jo at enkelte humanister er ekstremt negative til religioner, snakker bare dritt om dem og viser overhodet ikke noe respekt ovenfor mennesker som tror på noe annet enn dem selv. Noe som faktisk er helt motsatt enn hva humanister faktisk skal gjøre. Er ikke mye menneskeverd i det, og man lurer seg selv til å tro at man er så mye bedre enn mennesker som tror på en Gud når man holder på sånn. Jeg kjenner en del humanister, og de aller fleste er ekstremt negative mot mennesker som har en religion. Kan forresten opplyse deg om at man overhodet ikke trenger å sprenge noe for å være ekstrem! Anonymkode: 0c618...bf1
SunnivaOslo Skrevet 8. juni 2016 #37 Skrevet 8. juni 2016 Ser mange surmagra folk her ja og som plutselig er eksperter på hva som står i koranen og hva islam er... Herregud, slapp nå litt av.Dere har det ikke godt med dere selv men ikke bli så ekstremt bitre.
Gjest 12flo Skrevet 8. juni 2016 #38 Skrevet 8. juni 2016 20 timer siden, Juami skrev: Får ikke fjernet boksen, så ignorer den. 20 timer siden, AnonymBruker skrev: Man utøver ikke spesielt mye dersom man velger å ikke spise mens sola er oppe, ikke akkurat noen konsekvens av at noen velger å faste. Anonymkode: b297f...1cc Det er hva man liker å tro, men sannheten er jo en helt annen. Enhver feiring eller handling utgjlr en symbolsk mening og støtter opp under feks religioner. Om jeg kjøper juletre og pynter, så støtter jeg opp under alle tidligere betydninger ved denne handlingen og sender ut signaler til andre om at jeg er kristen, religiøs, tror på dette, er mainstream osv. Faktisk sender vi ut signaler om absolutt alt vi gjør. Derfor har ikke jeg noe som helst som kan sende ut signaler om religion lenger, fordi jeg ikke ønsker å være tilknyttet til det på noe vis. Religion er utdøende. Ingen av oss har behov for å støtte oss til tekster skrevet av mennesker. Å si at faste under ramadan ikke er en religiøs handling og ikke er et sterkt signal på trosutøvelse, er det samme som å påsta at det å gå i kirken første juledag bare er for kos og tradisjon. Sannheten er at begge deler sender ut kraftige signaler om religiøs tilknytning. Alt du gjør, sender ut signaler. Absolutt alt. Tilogmed ramadan. Å påstå noe annet vil være full forvrenging av fakta.
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2016 #39 Skrevet 8. juni 2016 51 minutter siden, Tris skrev: Får ikke fjernet boksen, så ignorer den. Det er hva man liker å tro, men sannheten er jo en helt annen. Enhver feiring eller handling utgjlr en symbolsk mening og støtter opp under feks religioner. Om jeg kjøper juletre og pynter, så støtter jeg opp under alle tidligere betydninger ved denne handlingen og sender ut signaler til andre om at jeg er kristen, religiøs, tror på dette, er mainstream osv. Faktisk sender vi ut signaler om absolutt alt vi gjør. Derfor har ikke jeg noe som helst som kan sende ut signaler om religion lenger, fordi jeg ikke ønsker å være tilknyttet til det på noe vis. Religion er utdøende. Ingen av oss har behov for å støtte oss til tekster skrevet av mennesker. Å si at faste under ramadan ikke er en religiøs handling og ikke er et sterkt signal på trosutøvelse, er det samme som å påsta at det å gå i kirken første juledag bare er for kos og tradisjon. Sannheten er at begge deler sender ut kraftige signaler om religiøs tilknytning. Alt du gjør, sender ut signaler. Absolutt alt. Tilogmed ramadan. Å påstå noe annet vil være full forvrenging av fakta. Amen! Anonymkode: faf41...9df
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå