Gå til innhold

Når frisøren tar betaling og ikke slår inn behandlingen i kassa..


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

TS igjen.

Glemte å nevne at jeg har bestemt meg for å gå tilbake og spørre om kvitteringen. Jeg fikk jo beskjed om at dette kom til å vare fra ett halvt år til nesten ett år, men kom til å tenke på at hva hvis det går ut av håret etter en mnd og hva hvis jeg da ikke har kvittering? Da blir det jo svært vanskelig å bare komme tilbake og si at jeg utførte behandlingen i den salongen og at jeg ikke er fornøyd med varigheten. De kan i såfall si at så lenge jeg ikke har kvittering på behandlingen, så hare jeg ingen bevis for å i det hele tatt ha vært der.

Anonymkode: ea326...0ed

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

TS igjen.

Glemte å nevne at jeg har bestemt meg for å gå tilbake og spørre om kvitteringen. Jeg fikk jo beskjed om at dette kom til å vare fra ett halvt år til nesten ett år, men kom til å tenke på at hva hvis det går ut av håret etter en mnd og hva hvis jeg da ikke har kvittering? Da blir det jo svært vanskelig å bare komme tilbake og si at jeg utførte behandlingen i den salongen og at jeg ikke er fornøyd med varigheten. De kan i såfall si at så lenge jeg ikke har kvittering på behandlingen, så hare jeg ingen bevis for å i det hele tatt ha vært der.

Anonymkode: ea326...0ed

Smart! 😊 men 4000kr?? Har du gullbelagt håret ditt ell? Det var dyrt!

Anonymkode: 30d97...2e4

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Smart! 😊 men 4000kr?? Har du gullbelagt håret ditt ell? Det var dyrt!

Anonymkode: 30d97...2e4

TS her.

Som jeg skrev litt lengre opp, så tok jeg en keratinbehanling på håret :) .

Anonymkode: ea326...0ed

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest 2Bhonest

Den som kjøpte gavekortet, har kvitteringen. Du fikk behandlingen....
Nå er det gjerne slikt at totalsummen av alle de enkeltkomponentene som utføres som en totalpakke, gjerne er høyerer enn pålydende gavekort. Kall det gjerne en kvantumsrabatt.

Gavekortet er allerede markert som solgt og inne i regnskapet, da det ble kjøpt første gangen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, 2Bhonest skrev:

Den som kjøpte gavekortet, har kvitteringen. Du fikk behandlingen....
Nå er det gjerne slikt at totalsummen av alle de enkeltkomponentene som utføres som en totalpakke, gjerne er høyerer enn pålydende gavekort. Kall det gjerne en kvantumsrabatt.

Gavekortet er allerede markert som solgt og inne i regnskapet, da det ble kjøpt første gangen.

TS her.

Jeg må si meg litt uenig i det du skriver. Jeg mener at man uansett skal få kvittering selvom man betaler med gavekort. Jeg har nå feks ingenting å vise til hvis behandlingen ikke skulle vare like lenge som lovet. Og om salongen vil være vanskelige hvis det skulle være noe, så sier de bare at så lenge jeg ikke har kvittering, så kan de dessverre ikke gjøre noe med det.. 

Da jeg ringte og bestilte time, så spurte jeg samtidig om klipp var inkludert sammen med behandlingen, og det var det ikke. Så om jeg skulle ha fått en pakkepris eller rabatt, så regner jeg med at det hadde blitt opplyst på forhånd eller i etterkant av behandlingen. 

Anonymkode: ea326...0ed

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

34 minutter siden, 2Bhonest skrev:

Den som kjøpte gavekortet, har kvitteringen. Du fikk behandlingen....
Nå er det gjerne slikt at totalsummen av alle de enkeltkomponentene som utføres som en totalpakke, gjerne er høyerer enn pålydende gavekort. Kall det gjerne en kvantumsrabatt.

Gavekortet er allerede markert som solgt og inne i regnskapet, da det ble kjøpt første gangen.

Ville du godtatt den forklaringen om du hadde et gavekort på Elkjøp og de ikke ønsket å gi deg kvittering når du betalte for en ny komfyr? Gavekortet er nok en del av regnskapen, men alle seriøse bedrifter vil også registrere hva gavekortet faktisk brukes på, og ikke minst gi alle kunder tilbud om kvittering.

Anonymkode: 094f8...fdd

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest 2Bhonest
22 minutter siden, AnonymBruker skrev:

TS her.

Jeg må si meg litt uenig i det du skriver. Jeg mener at man uansett skal få kvittering selvom man betaler med gavekort. Jeg har nå feks ingenting å vise til hvis behandlingen ikke skulle vare like lenge som lovet. Og om salongen vil være vanskelige hvis det skulle være noe, så sier de bare at så lenge jeg ikke har kvittering, så kan de dessverre ikke gjøre noe med det.. 

Da jeg ringte og bestilte time, så spurte jeg samtidig om klipp var inkludert sammen med behandlingen, og det var det ikke. Så om jeg skulle ha fått en pakkepris eller rabatt, så regner jeg med at det hadde blitt opplyst på forhånd eller i etterkant av behandlingen. 

Anonymkode: ea326...0ed

Som sagt. Den som kjøpte gavekortet, har nok kvitteringen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, 2Bhonest skrev:

Som sagt. Den som kjøpte gavekortet, har nok kvitteringen...

Har du brukt gavekort før, eller? Ja, du får en kvittering når du kjøper gavekortet, men det er en annen kvittering enn den du får når du bruker gavekortet. Får du et gavekort til jul fra H&M så fikk gavegiveren en kvittering da hun kjøpte gavekortet til deg, men du skal få en ny kvittering for kjøpet av klærne når du så bruker gavekortet.

Anonymkode: dde46...fee

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

TS igjen.

Glemte å nevne at jeg har bestemt meg for å gå tilbake og spørre om kvitteringen. Jeg fikk jo beskjed om at dette kom til å vare fra ett halvt år til nesten ett år, men kom til å tenke på at hva hvis det går ut av håret etter en mnd og hva hvis jeg da ikke har kvittering? Da blir det jo svært vanskelig å bare komme tilbake og si at jeg utførte behandlingen i den salongen og at jeg ikke er fornøyd med varigheten. De kan i såfall si at så lenge jeg ikke har kvittering på behandlingen, så hare jeg ingen bevis for å i det hele tatt ha vært der.

Anonymkode: ea326...0ed

Så bra, TS! Oppdater her i tråden når du har gjort det. :) Vi heier på deg! 

Anonymkode: 4fdc6...65c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, 2Bhonest skrev:

Som sagt. Den som kjøpte gavekortet, har nok kvitteringen...

TS her.

Er nok riktig at den som kjøpte gavekortet har kvitteringen på kjøpet av selve gavekortet, men den som kjøpte gavekortet har ikke kvitteringen på behandlingen som ble gjort. Men takker for innspill :) 

Anonymkode: ea326...0ed

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest 2Bhonest
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

TS her.

Er nok riktig at den som kjøpte gavekortet har kvitteringen på kjøpet av selve gavekortet, men den som kjøpte gavekortet har ikke kvitteringen på behandlingen som ble gjort. Men takker for innspill :) 

Anonymkode: ea326...0ed

Det er nok svaret på ditt spørsmål om hvorfor hun ikke slo det inn på kassen. Det er allerede slått inn på kassen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, 2Bhonest skrev:

Den som kjøpte gavekortet, har kvitteringen. Du fikk behandlingen....
Nå er det gjerne slikt at totalsummen av alle de enkeltkomponentene som utføres som en totalpakke, gjerne er høyerer enn pålydende gavekort. Kall det gjerne en kvantumsrabatt.

Gavekortet er allerede markert som solgt og inne i regnskapet, da det ble kjøpt første gangen.

 

4 minutter siden, 2Bhonest skrev:

Det er nok svaret på ditt spørsmål om hvorfor hun ikke slo det inn på kassen. Det er allerede slått inn på kassen.

Hvis det blir gjort på denne måten, håper jeg de ikke blir utsatt for revisjon, for dette er ikke lov.

Et utstedt gavekort er en kortsiktig gjeld for bedriften, og skal være registrert som det.
Når produktet/tjenesten er levert skal den kortsiktige gjelden slettes, og føres opp i mot salg, og blir det ikke gjort på denne måten blir det regnet som underslag.  (solgt samme produkt to ganger)

 

Anonymkode: 6add0...864

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest 2Bhonest
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

 

Hvis det blir gjort på denne måten, håper jeg de ikke blir utsatt for revisjon, for dette er ikke lov.

Et utstedt gavekort er en kortsiktig gjeld for bedriften, og skal være registrert som det.
Når produktet/tjenesten er levert skal den kortsiktige gjelden slettes, og føres opp i mot salg, og blir det ikke gjort på denne måten blir det regnet som underslag.  (solgt samme produkt to ganger)

 

Anonymkode: 6add0...864

Kan ikke finne noen lovregulering på gavekort...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Herregud for noen dummeste svar du har fått i dag! 

Å gå tilbake for å besøke om kvittering (garantien for behandling) er genialt! Lykke til :):) 

Til potene: De som kjøper gavekort får kvittering for gavekortet. Når man bruker gavekortet, får man kvittering for behandling som er gjort.

Anonymkode: f68a7...09d

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, 2Bhonest skrev:

Kan ikke finne noen lovregulering på gavekort...

Men du finner kanskje noe om forskuddsbetaling på en tjeneste/et produkt?
Det er hva et gavekort i realiteten er!

Her står det litt om avgiftsplikt og bokføring ved salg og bruk av gavekort.

https://kontohjelp.no/S%C3%B8k/OpenTopicInNewWindow?temaUrl=gavekort-og-tilgodelapper&undertemaUrl=salg-formidling-av-gavekort&topicId={C69FEC47-9FF8-4BD2-95C4-E07E0885FB90}&bm=426312319

Anonymkode: 6add0...864

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest 2Bhonest
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Men du finner kanskje noe om forskuddsbetaling på en tjeneste/et produkt?
Det er hva et gavekort i realiteten er!

Her står det litt om avgiftsplikt og bokføring ved salg og bruk av gavekort.

https://kontohjelp.no/S%C3%B8k/OpenTopicInNewWindow?temaUrl=gavekort-og-tilgodelapper&undertemaUrl=salg-formidling-av-gavekort&topicId={C69FEC47-9FF8-4BD2-95C4-E07E0885FB90}&bm=426312319

Anonymkode: 6add0...864

Fremdeles ingen lovregulering du viser til...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

25 minutter siden, 2Bhonest skrev:

Fremdeles ingen lovregulering du viser til...

Tja, det ser da ut til at merverdiavgiftsloven legger en del føringer for forhåndssalg, jf den lenken over. Forskrift om bokføring og kjøpsloven gir vel også noen føringer.

Anonymkode: f015b...9a2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men herremin kjøper man noe elektronikk feks med ett gavekort og det går i stykker hva skal man vise til da?
Jo den personen som ga meg gavekortet har denne kvitteringen for gavekortet er det ok...? :rolleyes:

Det ville jo vært tidenes svindel. Man kunne kjøpt noe billigere ett sted også gått til ett annet å returnert produktet for mer penger hvis de aksepterte kvittering for gavekort som gyldig bevis på at man har kjøpt det der.

Rareste jeg har hørt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fått kvittering når jeg har brukt gavekort før. Det burde jo være en selvfølge? Men det forundrer meg ikke at plasser som tar 4000 kr for en behandling også er de samme typene som faktisk ikke bryr seg om kundenes forbrukerrett. 

Anonymkode: 49acd...4e5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...