Gå til innhold

Hvordan er det å bo i drammen?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg vil jo på en måte at mine barn skal være vant til alle slags mennesker,kulturer og tradisjoner. Men om det er så ghetto som jeg har lest, så holder jeg meg langt unna :P

Anonymkode: b5e0b...c41

Født og oppvokst i drammen, åssiden. Ganske fint området generelt med gode turmuligheter, og kort avstand til det meste.

Ikke hør på de over her, selv om det er en del utenlandske som er bosatt på fjell/austad er det langt ifra min oppfatning en "dårligere" side av byen!

 

Anonymkode: 9b6ce...2a9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har bodd på Åskollen, veldig god barneskole (har vert innom 3 barneskoler og denne er en absolutt vinner) og veldig rolig område å bo pluss at husprisene ikke er helt gale heller. Det er en fin blanding av eldre mennesker og barnefamilier der. Vi hadde aldri problemer med støy fra naboer etc. Har flere familiemedlemmer som bor der og de sier det samme. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

SATS på Bragernes har også yoga :)

Drammen er helt kurant, gode tilbud og byen har kommet seg betraktelig. Kunne knapt vurdert det da hovedveien krysset sentrum mer eller mindre...

Ville gått for Bragernesåsen, Åssiden eller Konnerud - Gulskogen er ok, men ligger midt i suppa. Jeg foretrekker skogen litt nærmere.

Både Lier og Solbergelva er veldig gode alternativer om man ikke ønsker å bo midt i byen eller vil etablere hakket mer stilleliggende og landlig til. Vi bor ganske sentralt ved byen nå, men skal nok kjøpe hus 10-15 unna, for å ha muligheten til å trekke seg tilbake. Og Konnerud og Åssiden er flott det, men litt for tett for min del, der ser naboen virkelig hva du gjør mens du sitter på dass. Jeg trenger litt mer space. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, duplexx skrev:

SATS på Bragernes har også yoga :)

Drammen er helt kurant, gode tilbud og byen har kommet seg betraktelig. Kunne knapt vurdert det da hovedveien krysset sentrum mer eller mindre...

Ville gått for Bragernesåsen, Åssiden eller Konnerud - Gulskogen er ok, men ligger midt i suppa. Jeg foretrekker skogen litt nærmere.

Både Lier og Solbergelva er veldig gode alternativer om man ikke ønsker å bo midt i byen eller vil etablere hakket mer stilleliggende og landlig til. Vi bor ganske sentralt ved byen nå, men skal nok kjøpe hus 10-15 unna, for å ha muligheten til å trekke seg tilbake. Og Konnerud og Åssiden er flott det, men litt for tett for min del, der ser naboen virkelig hva du gjør mens du sitter på dass. Jeg trenger litt mer space. 

Jeg har sats medlemskap her jeg bor , så da er jeg glad for den informasjonen. Flere har nevnt Solbergelva. Er det ikke et stykke unna alt ? Så for meg at det var i en helt annen by 

Anonymkode: b5e0b...c41

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gundagrynte

Flyttet hit for 14 år siden og har ikke angret en dag! Bor på Åssiden og stortrives :) Kort vei til alt, inkl buss osv, naturen rett utenfor døren og fantastisk utsikt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har sats medlemskap her jeg bor , så da er jeg glad for den informasjonen. Flere har nevnt Solbergelva. Er det ikke et stykke unna alt ? Så for meg at det var i en helt annen by 

Anonymkode: b5e0b...c41

Rett utenfor Åssiden. Brer seg til Krokstadelva, men det blir for langt bort igjen for min del. Det er såpass nære til byen at jeg kunne vurdert å bo der, er to min. ekstra med bil. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 timer siden, duplexx skrev:

Rett utenfor Åssiden. Brer seg til Krokstadelva, men det blir for langt bort igjen for min del. Det er såpass nære til byen at jeg kunne vurdert å bo der, er to min. ekstra med bil. 

På Google map er det ca 20 minutter å kjøre inn til min jobb fra Krokstadelva. Litt bortskjemt på avstand merker jeg da jeg mener at det blir langt. Elsker å gå eller sykle til jobb 😊 

Anonymkode: b5e0b...c41

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

På Google map er det ca 20 minutter å kjøre inn til min jobb fra Krokstadelva. Litt bortskjemt på avstand merker jeg da jeg mener at det blir langt. Elsker å gå eller sykle til jobb 😊 

Anonymkode: b5e0b...c41

Da er Konnerud uaktuelt for dere, ville sett på Åssiden, Ørene og Gulskogen da. Og evt Nybyen og områdene rundt der Konnerudgata kommer ned.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

På Google map er det ca 20 minutter å kjøre inn til min jobb fra Krokstadelva. Litt bortskjemt på avstand merker jeg da jeg mener at det blir langt. Elsker å gå eller sykle til jobb 😊 

Anonymkode: b5e0b...c41

Da hadde jeg utelukka Konnerud. Verdens verste oppoverbakke på vei hjem da evt ;-) Og jeg brukte vel en time å sykle (og da sykla jeg hele bakken i ok tempo) fra sentrum til jobben min ved Kiwi på konnerud. Ned bruker man kanskje 20-30 min, spørs hvor fort du tør sykle ned der. Jeg kjører i rundt 40-50 ned der på sykkel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, Ann Christin skrev:

Da hadde jeg utelukka Konnerud. Verdens verste oppoverbakke på vei hjem da evt ;-) Og jeg brukte vel en time å sykle (og da sykla jeg hele bakken i ok tempo) fra sentrum til jobben min ved Kiwi på konnerud. Ned bruker man kanskje 20-30 min, spørs hvor fort du tør sykle ned der. Jeg kjører i rundt 40-50 ned der på sykkel.

Ops da :dry: Og jeg har et barn som mest sannsynlig kommer til å ta tog . Da må det kjøres og hentes til togstasjonen. Jeg innbilte meg en liten sykkeltur i fantasien 😜 

Anonymkode: b5e0b...c41

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 4.6.2016 at 17.57, AnonymBruker skrev:

Da skal jeg google meg fram . Tusen takk for tips 😁

Anonymkode: b5e0b...c41

Jeg bor ikke der. :P Hvorfor skal du vite hvor alle bor, spiser, shopper, jobber og sånt hele tiden? Du spør jo en haug med folk du ikke kjenner en gang. 

Anonymkode: ed9de...627

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg bor ikke der. :P Hvorfor skal du vite hvor alle bor, spiser, shopper, jobber og sånt hele tiden? Du spør jo en haug med folk du ikke kjenner en gang. 

Anonymkode: ed9de...627

Å herrefred, lite å bry seg om 😉 Takk for innspill 

Anonymkode: b5e0b...c41

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker 10 minutter i vanlig morgentrafikk fra Solbergelva til Drammen by (sykehuset), veldig glad for å bo her og ikke midt i bykjernen 😊

Anonymkode: 5c79b...e41

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tja jeg har bodd mange år i Drammen her er mine innspill:

 

-konnerud: langt å kjøre mye kø i rushen lite kollektiv traffikk, ligger opp i høyden alltid kaldere mye snø. Langt utenfor sentrum og ingen togtrafikk. 

- åssiden : nærme sentrum kan være områder med veldig mye trafikk/støy, ingen umiddelbar togstasjon men gode buss forbindelser

- fjell / Auestad: må ikke blande fjell og austad. Fjell har høy anndel utlendinger og mange blokk leiligheter. Deler av Austad ligger midt i snobbestrøket med nydelige eneboliger og ufattelig fin utsikt hu der koster fra 4.5 mill og oppover. Kort gangavstand til sentrum. Dårlig med kollektivt men nærme med blant annet svømmehall og idrett. 

- Gulskogen: Er blitt veldig sentralt med togstasjon, ny veldig bra skole, Gulskogen senteret der har de alt bortsett fra vinmonopol. Veldig fine tur stier både langs elven og skog. Blanding av nye og eldre hus. Kan gå til sentrum / avhengig av hvor du bor. Bra bussforbindelser med to ganger i timen. Generelt ett veldig satset område men prisene har økt drastisk uten at det er snobbe område. 

- Strømsø /Nybyen: veldig sentralt og nærme byen både det positive og negative med det. Ofte høye priser på eneboliger med litt plass. Har vinmonopol men må vel kjøre bil for stor handling. Drammen stasjon i gangavstand godt med bussforbindelser. 

- Bragernes: På "siden" supert for ute liv resturant besøk osv. Er deler med veldig snobbete områder med priser lik Bærum. Kan ha togstasjon Brakerøya om det er i den delen ellers over brua til Drammen stasjon. Kan være nær marka. Vinmonopol. Veldig flott sted men de flotte husene har sin pris. 

-Åskollen: nydelig utsikt, veldig langt unna alt egentlig middels kollektivtransport ingen tog. Ofte bratte hager relativt billige hus ikke dårlig miljø. 

- Rundtom : litt østkant preg en del utlendinger ganske billige hus. Kollektivtrafikk er buss eller Drammen stasjonen men det kan være langt. 

- Skoger: ut på landet laaangt unna, veldig fint om en liker det landlig for mye hus for pengene veldig trygt miljø for barn. 

Så var det det med Solbergelva , Mjøndalen Steinberg

de to sist nevnte har togstasjon hvor det tar 15 min med toget fra Steinberg og 12 min med toget fra Mjøndalen. Veldig trygge steder for barn og vokse opp. Lite miljø og veldig mye billigere en Drammen flotte turområder og godt med steder og handle. Men ja det er ikke Drammen men kan være bra for det man kan veie opp hva man vill. Med bil 20 min til drammensentrum. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ops da :dry: Og jeg har et barn som mest sannsynlig kommer til å ta tog . Da må det kjøres og hentes til togstasjonen. Jeg innbilte meg en liten sykkeltur i fantasien 😜 

Anonymkode: b5e0b...c41

Ikke helt. Fra Strømsø torg til toppen av konnerudbakken er det vel en stigning på 250 høydemeter :D


Ellers har jeg selv vokst opp på Øren i Drammen. Helt grei avstand til det mest, gikk på barneskole på Øren og ungdsomsskole på Børresene (som ligger fem minutter unna sentrum). Godt kollektiv tilbud, og hvis man vil ha mer kan man alltids gå rett ned til Rosen og ta så og si alt av busser som går langs hovedveien.

Marka er så og si rett bak huset. Tok med 5 minutter fra utgangsdøra mi til skogen, og ca 30 min gange til Landfalltjern om jeg ville bade :)

Spørs også hvor man plasserer seg på Øren, men er kort vei enten til Gulskogen togstasjon eller Drammen togstasjon fra hele området. Plasserer man seg lavt får man enkel sykkelvei alle veier :)

Endret av Gjest
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 3.6.2016 at 22.15, AnonymBruker skrev:

Nå har jeg fått jobbtilbud i drammen, men før jeg takker ja må jeg vurdere en god del ting. 

Hvordan er ungdomskolen? Barnehagene? Hvilken bydel er best å bo i ? Er det mye kriminalitet? Vi har familie i Oslo.  Drammen er derfor litt trygt. Her vil bor nå er det få jobber og mange søkere. 

Med meg har jeg en i barnehage alder og ungdomskole alder. Det blir nok verst for den eldste, men penger må vi ha for å overleve 

Anonymkode: b5e0b...c41

Mange flotte steder i Drammen men hvordan du selv er betyr selvsagt noe når bydel skal velges. Konnerud er flott det, men lang vei til sentrum, dyre boliger og veldig A4 liv.

Toppenhaug er et flott sted og bo, sentralt men allikevel litt vekk fra byen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ops da :dry: Og jeg har et barn som mest sannsynlig kommer til å ta tog . Da må det kjøres og hentes til togstasjonen. Jeg innbilte meg en liten sykkeltur i fantasien 😜 

Anonymkode: b5e0b...c41

Var akkurat å handla på kiwi Konnerud for å sjekke den bakken. Var visst like ved et hus vi skulle se på. Nei, den bakken gidder jeg ikke å sykle på 

Anonymkode: b5e0b...c41

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Var akkurat å handla på kiwi Konnerud for å sjekke den bakken. Var visst like ved et hus vi skulle se på. Nei, den bakken gidder jeg ikke å sykle på 

Anonymkode: b5e0b...c41

Den er no drit ja ;) På andre siden er det god kollektiv tilbud der oppe, men liker du sykle er den utelukket. Ville gått for Gulskogen, Åssiden og alt frem til Bragernes kirkeog Nybyen. Alt annet blir en god sykkeltur unna, eller oppoverbakker. Du bruker ca like lang tid å sykle til sentrum fra Åskollen som fra Solbergelva. Jeg bruker ca en halvtime å sykle strekningen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drammenser her også :)

Stort sett enig med majoriteten over, Nybyen, Gulskogen eller Bragernesåsen (Toppenhaug, Sommerfryd...) er det enkleste og nærmeste ift sentrum. Skoler og nærmiljø er veldig bra for alle områdene - bor selv på Sommerfryd (Bragernesåsen) og det er nesten midt i byen og midt i marka samtidig - det påvirker selvsagt husprisene - men det finnes fortsatt hus til OK priser i området (eksempelvis i området rundt Bragernes skole). 

Konnerud er også kjempefint (delvis vokst opp der), men klart Konnerudbakken er bratt! Skal imidlertid sier at det er fullt mulig å sykle opp på el-sykkel på en 15 minutter uten å bli svett på ryggen. Har dog ikke prøvd det i januar - det skal jeg innrømme... ;)

Underlia er også et innmari fint område - veldig nærme marka, men litt lengre unna sentrum og ganske bratt opp dit også... Øren er nevnt av flere - det er litt "nedenfor" Underlia og er også et innmari fint område. 

Anbefaler dere å ta en tur til Drammen og kikke litt rundt - så blir dere litt kjent i byen. Hvis dere nå bor i Oslo (?) så er det jo ikke lange turen inn. 

Apropos yoga; Attic er allerede nevnt og det samme med Sats/Elixia (de har vel minst en yogatime der nå per dag). Det har også dukket opp flere yoga-steder de siste årene, jeg har kun prøvd Yogatid, men det var absolutt bra :)

Lykke til med husjakten!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...