Gå til innhold

Tror du noen får jobben pga utseende?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Ja, det tror jeg absolutt forekommer. Spesielt i et yrke som flyvertinne fks. De er alltid så pene, velstelte og flotte. Har aldri sett en stygg, lav og feit flyvertinne. 

Anonymkode: 1be22...bce

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det tror jeg. Vi mennesker har nemlig en tendens til å tilegne pene mennesker gode egenskaper. Man tenker bedre om mennesker som er pene, noe som kan gi fordeler i jobbsøking.

Anonymkode: 13cf4...fd0

Jepp, sånn er det jo. Man ser det jo feks også i talentkonkurranser. Hvor mange videoklipp har det ikke vært der dommere og publikum er fra seg av overraskelse over at en mindre pen tjukkas viser seg å ha bra sangstemme. Som om det skulle vært noen sammenheng mellom utseende og talent. Ei pen dokke kommer i studio og synger surt, dommerne sier "jeg ville så gjerne at du skulle være bra". Mens tjukkasen synger som en helt og får høre "DET DER hadde jeg ikke forventet I DET HELE TATT!" Og hvorfor ikke, om jeg tør spørre? Faktisk er heller sjansen større for at tjukkasen er bedre, siden han mest sannsynlig må manne seg opp mye mer for å trosse folks fordommer og stille i konkurransen.

Anonymkode: 55f4a...3ba

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, det tror jeg absolutt forekommer. Spesielt i et yrke som flyvertinne fks. De er alltid så pene, velstelte og flotte. Har aldri sett en stygg, lav og feit flyvertinne. 

Anonymkode: 1be22...bce

Flyvertinner kan jo av naturlige årsaker ikke være feite, men du har rett i at de også sjelden er stygge.

Anonymkode: 55f4a...3ba

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det tror jeg absolutt, men mest i yrker hvor det ikke er formelle krav til utdanning. 

På cafeen i nærheten av der jeg bor er sjefen em mann på 45 og ALLE de 15 ansatte er blonde, slanke jenter over 170 cm og mellom 18 - 23 år. 

Jeg tenker det må være litt pinlig å helt åpenbart være ansatt pga utseende sitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Flyvertinner kan jo av naturlige årsaker ikke være feite, men du har rett i at de også sjelden er stygge.

Anonymkode: 55f4a...3ba

Kan de ikke? Hvorfor ikke? Ja, man ser jo at de bare ansetter pene flyvertinner.

Anonymkode: 1be22...bce

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Try2 skrev:

ja

Tviler på det, det er faktisk ikke lov. Personligheten avgjør det meste - også i arbeidslivet og om noen mener at man ikke har det hadde man ikke kommet noe lengre med et bedre utseende heller. Det hørtes veldig bittert ut slik hovedpersonen presenterer ting. Det som avgjr det er referanser og attester - er ikke det åpenbart? 

 

Det har sikkert skjedd - i strippebransjen, men sånn generelt sett her i livet så, eh...nei... 

Anonymkode: f0594...256

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Som servitør spiller utseende en rolle. Det har både jeg og samboer erfart iallfall. De som var mindre fine, sto alltid bak på kjøkkenet.. 

Anonymkode: 7da61...22e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Som servitør spiller utseende en rolle. Det har både jeg og samboer erfart iallfall. De som var mindre fine, sto alltid bak på kjøkkenet.. 

Anonymkode: 7da61...22e

Det stemmer ikke, men mulig det stemmer  ditt miljø. Det kommer jo helt an på miljø til miljø, også kommer det helt an på restauranten. Dette er jo ren logikk. 

Anonymkode: f0594...256

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Tviler på det, det er faktisk ikke lov. Personligheten avgjør det meste - også i arbeidslivet og om noen mener at man ikke har det hadde man ikke kommet noe lengre med et bedre utseende heller. Det hørtes veldig bittert ut slik hovedpersonen presenterer ting. Det som avgjr det er referanser og attester - er ikke det åpenbart? 

 

Det har sikkert skjedd - i strippebransjen, men sånn generelt sett her i livet så, eh...nei... 

Anonymkode: f0594...256

arbeidsgiver har lov og ansatte hvem han vil. Dersom han ønsker og ansette pamela andersen kan han det.

men det er regler for antrekk.

Anonymkode: ec80f...213

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er faktisk gjort en undersøkelse i USA hvor de skulle se om det lønnet seg å ha med bilder ved søknaden. Der viste det seg at vakre menn hadde mest å tjene på dette, og at vakre kvinner faktisk tjente minst på det. De som stod bak undersøkelsen tolket det slik at menn som ansetter ikke vil virke som upartiske og at kvinner gjerne blir sjalu på andre vakre kvinner. Mens det ikke var like mye fordommer knyttet til vakre menn, og at dermed ble utseende kun en positiv faktor... Aner ikke om det stemmer i Norge, eller om undersøkelsen er tilregnelig, men det var det de fant iallefall :-)

Anonymkode: 0eb6c...562

Lenke til kommentar
Del på andre sider

36 minutter siden, AnonymBruker skrev:

arbeidsgiver har lov og ansatte hvem han vil. Dersom han ønsker og ansette pamela andersen kan han det.

men det er regler for antrekk.

Anonymkode: ec80f...213

Nei, ikke hvis hun ikke vil bli ansatt.

Anonymkode: 8f604...60e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Utseendet betyr mye.

Vet om flere episoder hvor noen har søkt på hudpleie jobber, men får avslag fordi de ikke har ren nok hud. Eller personlig trener; Men har litt for høy BMI.
Tviler du ville gått til en tannlege med dårlige/gule, misfargede tenner...?
Det med tenner er viktig det også..
Har du misfarge på tennene så kan du bli stående bakerst i køen og omtrent få avslag på hver jobb du søker på. -Men, uten jobb har man ikke råd til å gjøre noe med det.

Men så er det også andre ting som spiller inn også.
I enkelte jobber vil man ansette noen som ikke har noe erfaring-fordi det er billigere, ekstra pluss om personen er vakker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er faktisk gjort en undersøkelse i USA hvor de skulle se om det lønnet seg å ha med bilder ved søknaden. Der viste det seg at vakre menn hadde mest å tjene på dette, og at vakre kvinner faktisk tjente minst på det. De som stod bak undersøkelsen tolket det slik at menn som ansetter ikke vil virke som upartiske og at kvinner gjerne blir sjalu på andre vakre kvinner. Mens det ikke var like mye fordommer knyttet til vakre menn, og at dermed ble utseende kun en positiv faktor... Aner ikke om det stemmer i Norge, eller om undersøkelsen er tilregnelig, men det var det de fant iallefall :-)

Anonymkode: 0eb6c...562

Det du skriver her er korrekt. Jeg hadde også dette i pensum på skolen, og da lærte vi at det er en fordel å se fin og velstelt ut men IKKE for pen. Men det gjaldt kun kvinner. For menn er det alltid en fordel å være kjekk. 

Anonymkode: e88b5...55a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kun hvis det er kvinner

Anonymkode: ec80f...213

Det tror jeg nok ikke bare gjelder kvinner nei. For å svare på HI, ja tror nok det kan være tilfelle. 

Anonymkode: ab02f...c31

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Kvinners primærkapital er utseende. Jo, det er det. Lik det eller ei. Nei, det er ikke menn sin "feil" at det er sånn. 

Det er, fritt etter Lars Monsen, naturen som er innrettet sånn. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...