Gå til innhold

Kan noen gi meg noen rasjonelle grunner til at jeg ikke skal bekymre meg?


Ungoliant

Anbefalte innlegg

Jeg er veldig deperimert for tiden. Jeg blir deperimert av verden.

Hver dag ser vi mer nød, konflikter og kriger. Syria-krigen har ødelagt et fantastisk flott land, og jeg klarer ikke å se for meg hvordan det noen gang kan bli bygget opp igjen slik som før. Kulturelle minner og verdensarv har også gått tapt i krigene som pågår i Irak og Syria. Det er ingen grunn til å tro at vi ikke vil se enda verre kriger i Afrika i løpet av vår levetid på grunn av at befolkningsveksten er større enn den økonomiske veksten. Dagens flyktningekrise er bare smuler i forhold til hva vi vil se i fremtiden. I-landene og særlig Europa med sin liberale flyktningepolitikk kommer ikke til å overleve det. Vi overlever knapt dagens migrasjonsbølge. Jeg er redd for at konflikter, misnøye, kulturkrasj og kriger skal flytte seg hit sammen med folkemassene, eller bryte ut når velstanden synker. 

Vi mister kontroll over våre egne land og våre samfunn her i vesten. Vesten har lave fødselstall mens fattige land eksploderer demografisk. Den opplyste og rasjonelle verden er svært liten i forhold til folketallet i religiøse og uopplyste deler av verden. Hatet mennesker imellom innad i land og det kollektive hatet mot vesten ser ut til å være på fremmarsj. Det virker som om det er flere som ønsker hvite mennesker utryddet fra verdens overflate enn som liker hvite mennesker her i verden. Med tanke på at vi er i skrikende mindretall og verden globaliseres raskt så ligger vi, og særlig våre etterkommere, tynt ann. Vår historie kommer til å bli skrevet om og barn over hele verden blir og vil bli indoktrinert til å hate oss og å skylde på oss for alt som er ille i verden. Ultrareligiøse land som Saudi-Arabia og til dels USA og Israel sitter på enorme ressurser og bruker dem på å sette folk opp mot hverandre og å undertrykke andre. Uskyldige fanges i kryssilden mellom dem. 

Media og politiske og ideelle organisasjoner dekker nyheter på en skjevt og forutinntatt måte og setter folk opp mot hverandre for å tjene sin egen agenda. Dumme mennesker tror på det de ser og stemmer på raske og ugjennomtenkte politiske løsninger som kun gjør ting verre, særlig når det kommer til følelsesladde tema som krig, flyktninger og fattigdom. Jo hardere mannen i gata og ideelle organisasjoner prøver å hjelpe, jo verre blir situasjonen. Vi må ha kalde, rasjonelle og langsiktige løsninger nå! Men det er desverre ingen som har solidaritet med dem som skal leve på jorda om 50, 100 og 1000 år. Det får meg til å gråte!

Forskjellene i verden øker, og en mindre og mindre andel sitter med mer og mer makt. De fattigste får mer og mer barn som de ikke kan ta vare på. Religiøse ledere får mer inflytelse, og setter en stopper for kvinnefrigjøring og prevensjon. Diktatorer tar et fastere og fastere grep om makten i land som Tyrkia og Russland. Befolkningsveksten er ute av kontroll, og det er ingen global politisk vilje til å gjøre noe med det. Mange statsledere i Afrika og midt-Østen oppfordrer faktisk til å formere seg som maur. Det blir både menneskene og livets undergang! Vi er som gresshopper som eter opp alt. Hele jorda er Påskeøya #2 om vi ikke gjør noe snart. 

Befolkningsøkning fører til nye konflikter, fattigdom osv. Befolkningsveksten fører også til avskoging og økende forbruk. Arter utryddes og klimaendringene blir større og større. Opplysning og fremskritt stagnerer. Økonomien går nedover, arbeidsledigheten i Europa øker. Konfliktene øker, og jeg kjenner meg ikke trygg når jeg ferdes alene i det offentlige lenger på grunn av trakkasering fra innvandrergjenger. Jeg ønsker ikke å reise noe sted fordi jeg ikke har råd som ung voksen, og fordi jeg er redd for terror i de større Europeiske byene. 

Mye går også rett vei også så klart. Sykdommer og analfabetisme bekjempes. Atheisme og videre utdannelse er på vei fremover, og det er likestillingen også. Problemet er at utviklingen er ikke rask nok! Befolkningsveksten, konfliktene og de religiøses maktspill kommer utviklingen i forkjøpet. Med mindre alle kollektivt bestemmer seg for å kjempe mot det så er fremtiden helt fordømt. 

Jeg ønsker meg familie og barn, men har ikke samvittighet til å sette barn inn i denne kaotiske verden som vi har stelt i stand. Jeg ønsker heller ikke å utsette et annet menneske for alle mine bekymringer og dommedagsprofetier. Jeg har begynt å trekke meg unna venner og familie fordi jeg ikke klarer noe annet enn å bekymre meg. Jeg kjeder meg i selskap med andre. De virker så dumme og bekymringsløse. Som barn. Alt jeg klarer å bruke energien min på er å lese og å prøve å finne gode tiltak mot verdens utfordringer. Men det virker som om ingen andre bryr seg. De trekker på skuldrene og tenker at noen andre kommer til å løse det for dem. Jeg må bare stå forferdet og se på at vi skaper en umulig situasjon. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Et øyeblikk siden, Ungoliant skrev:

Befolkningsøkning fører til nye konflikter, fattigdom osv. Befolkningsveksten fører også til avskoging og økende forbruk. Arter utryddes og klimaendringene blir større og større. Opplysning og fremskritt stagnerer. Økonomien går nedover, arbeidsledigheten i Europa øker. Konfliktene øker, og jeg kjenner meg ikke trygg når jeg ferdes alene i det offentlige lenger på grunn av trakkasering fra innvandrergjenger. Jeg ønsker ikke å reise noe sted fordi jeg ikke har råd som ung voksen, og fordi jeg er redd for terror i de større Europeiske byene. 

Jeg gadd ikke lese alt, så jeg valgte et avsnitt. Alt du skriver her er feil. Det er ikke et fnugg av sannhet i dette avsnittet. Problemet ditt er at du er smertelig kunnskapsløs. Vi kaster halvparten av maten, verden klarer fint å ha 15 milliarder mennesker. Dessuten er det syk arrogant å tro vi som bare har levd her et sekund av evigheten har noen som helst meningsfull påvirkning på jordkloden.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan gi deg flere grunner:

1. Vi skal alle dø uansett

2. Verden har "alltid" vært jævlig og er ikke verre nå enn før

3. Ingen kjenner fremtiden

Jeg skjønner alle de tankene, og har lignende tanker selv, men det hjelper så fint lite å TENKE på det. Plukk ut noe du kan gjøre, og slutt å kverne på de tankene dag og natt. Det eneste som skjer er at man blir deprimert av det, det hjelper ingen.

8 minutter siden, Ungoliant skrev:

Syria-krigen har ødelagt et fantastisk flott land, og jeg klarer ikke å se for meg hvordan det noen gang kan bli bygget opp igjen slik som før. Kulturelle minner og verdensarv har også gått tapt i krigene som pågår i Irak og Syria.

Dette har skjedd gjennom hele menneskehetens historie. Du har MYE å være deprimert over om du skal tenke på alle kulturene som har gått under i tidens løp. Det går ikke an å gå og tenke på dette hele tiden, det blir man jo gal av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest PetterPanne

lol ikke tenk så mye

Jeg pleide å bekymre meg om sånt. Så gikk det opp for meg at verden ikke bryr seg om jeg lever eller er død.

Gjør ditt, stå på for dine drømmer, og fullfør det du har lyst å gjøre. Om 80 år er du død uansett. Ingenting du brydde deg om, ingenting du gjorde, ingenting du eide eller har opplevd vil bety noe mer da. 

YOLO

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Balian de Ibelin

Tja det faktum at det er langt bedre og leve for de aller fleste mennesker på jord i dag en noen ganger tidligere i historien.

I motsetning til hva media skal ha oss til å tro så blir verden faktisk bedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, PetterPanne skrev:

lol ikke tenk så mye

Jeg pleide å bekymre meg om sånt. Så gikk det opp for meg at verden ikke bryr seg om jeg lever eller er død.

Gjør ditt, stå på for dine drømmer, og fullfør det du har lyst å gjøre. Om 80 år er du død uansett. Ingenting du brydde deg om, ingenting du gjorde, ingenting du eide eller har opplevd vil bety noe mer da. 

YOLO

Jeg har ingen drømmer og ingen ting jeg ønsker å gjøre. Jeg skulle ønske at jeg kunne bli gammel raskt. Jeg er ung, men føler meg som en livstrøtt gammel dame. Vurderer å få meg jobb på aldershjem så jeg kan få snakke med likesinnede. 

Endret av Ungoliant
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

59 minutter siden, amativeReflection skrev:

Jeg gadd ikke lese alt, så jeg valgte et avsnitt. Alt du skriver her er feil. Det er ikke et fnugg av sannhet i dette avsnittet. Problemet ditt er at du er smertelig kunnskapsløs. Vi kaster halvparten av maten, verden klarer fint å ha 15 milliarder mennesker. Dessuten er det syk arrogant å tro vi som bare har levd her et sekund av evigheten har noen som helst meningsfull påvirkning på jordkloden.

Verden klarer ikke fint å brødfø 7.3 milliarder mennesker en gang. At vi skal klare 15 millioner forutsetter at all dyrkbar mark dyrkes opp og mye naturlandskap hugges ned. Folk må slutte å spise kjøtt, reise, og generelt forbruke mye, mye mindre som verden skal klarer 15 milliarder. En slik verden blir som en industriell maurtue, fullt av trengsel, forurensning og knapphet. Det kommer ikke til å gå. Selv i dag vil mye ha mer. Alle verdens 7.3 milliarder ønsker seg store hus, overflod, opplevelser og reiser, biler, iphones, statussymboler, you name it. Verden er ikke stor nok for 15 milliarder fordi folk finner seg ikke i å leve på et eksistensielt minimum. Forbruket til dagens befolkning knekker miljøet allerede. Global oppvarming, fossilt brensel og avskoging er en veldig skremmende utvikling. Om verden blir for varm så vil vannet forsvinne ut i atmosfæren og jorda blir til en eneste stor ørken. 

Dessuten. Befolkningsoverskudd i fattige deler av verden fører til et enormt migrasjonspress på vesten og særlig Europa. Europa er allerede sterkt overbefolket om man regner i forhold til ressurser. Hvordan skal det gå?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enten så går det bra, eller så går det over.

Anonymkode: 2b42c...15b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest 12flo

Jeg tenkte slik når jeg var 15. Det er endel år siden og situasjonen var annerledes, men vi hadde den kalde krigen og fortsatt krigsminner fra andre verdenskrig.

Det gikk over. Det viktigste du kan gjøre er å leve etter dine overbevisninger. Om ting endrer seg etterhvert, så er det ok. Det finnes mennesker som lever under stygge forhold men som fortsatt har tro på livet og mennesker. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi er nok inni en liten topp med div problemer akkurat nå. Men ser vi historisk på det og sammenligner med hvordan det var før, så har vi det mye bedre. Både afrikansk og asiatisk økonomi øker raskt. Flere i u-land får skole og høyere utdannelse. Forskjellene i samfunnet blir mindre. Vi lever lengre pga god medisin og god ernæring. Færre sevile dør i krig. Ungdommer oppfører seg bedre enn noen gang.

Er nok heller det at vi er flinkere til å klage enn før. Og pga media har verden blitt mindre. Vi får høre om mer og lar oss påvirke mer.

Les mer historie, ikke bare det du lærer på skolen, så vil du se verden er blitt bedre. Les for eks om hvordan kvinner i India hadde det for 30 år siden. Voldtektene og drapene vi hører om nå, var den gang så vanlig at ingen ville brydd seg. Ingen ropte om rettferdighet. Ingen media rapporterte. Vesten "visste ikke". At vi nå får høre er et tegn på at Indere endrer seg. Det er ikke greit lengre. Og dét er et godt tegn.

Anonymkode: 3a4c3...b16

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 2.6.2016 at 22.05, amativeReflection skrev:

Jeg gadd ikke lese alt, så jeg valgte et avsnitt. Alt du skriver her er feil. Det er ikke et fnugg av sannhet i dette avsnittet. Problemet ditt er at du er smertelig kunnskapsløs. 

Kom med reell argumentasjon om du skal svare TS. Dette her er bare pjatt. 

Anonymkode: 51107...f0c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...