Gå til innhold

Hvorfor "avlyses" altid torden?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Det er det været jeg elsker mest. Kan ofte stå på værmeldingen at det blir torden, men det skjer da ikke?! Ser jeg på værmeldingen igjen kan den ha blitt borte innen det skulle starte. Og ofte når jeg ser på meldingen, ser jeg ganske sjeldent at det skal lyne/tordne. :( drt er liksom enten klar blå himmel og plutselig skal det bli kaldt /regne igjen :( kjedelig vær.. 

Anonymkode: 77b38...294

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Godt spørsmål. Send det inn til yr.no. Der kan du få svar av en statsmeteorolog.

Anonymkode: 20969...995

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi meteorologene ikke kan spå, de kan bare gjøre educated guesses, noe som dessverre ofte fører til at vi som elsker torden må vente lenge før det skjer noe. :sukk:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Enkelt forklart. Torden oppstår idet varme og kalde fronter treffer hverandre i atmosfæren (altså høytrykk og lavtrykk). Når meteologene spår torden, er det altså et "værskifte" som treffer hverandre og fører til at vi får torden. Når tordenværet blir avblåst, så er det fordi frontene ikke støter sammen, men går klar av hverandre, for eksempel ved at vindretning snur. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På værmeldingen kan de kun melde om fare for torden. At forholdene ligger til rette for at det kan bli torden, betyr ikke at det er nødt til å oppstå. Det er som med all annen spåing: man kan melde om fare for steinras, men det betyr ikke annet enn nettopp at det er fare for det. Forholdene er slik at det er en viss sannsynlighet for at det kan oppstå, men det er ikke slik at det garantert kommer til å skje. 

Anonymkode: 795d1...f6d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke hvor i landet du bor, men langs kysten i ytre strøk er det sjeldnere torden om våren og sommeren, og oftere torden om høsten og vinteren, mens i innlandet er det omvendt. Så må det ustabil luft til. De som melder været kan aldri vite sikkert når det skal tordne. Det bestemmer været og lufta selv.

Endret av Aye
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...