Gå til innhold

Kjæreste med muslim??


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg drikker ikke og ikke hun. Hun  feirer id osv og vi nådde aldri sex delen. Det var mye press for henne. familien hadde ikke godtatt henne om hvis de hadde funnet ut osv. så hun Ga det opp og satset familien så hun brøt kontakten. Sårt enda... 😢

Hun var en veldig søt og herlig jente og var absolutt ingenting med henne. Jeg merket selvfølgelig at hun var fra en annen kultur. Hun spiste ikke gris.

Anonymkode: 930e7...bca

Auda. Sånt er kjedelig. Greit at hun ikke spiser gris, for det plager jo ikke andre, men synd at det skal være sånn at dere ikke kan velge selv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

3 timer siden, 123hei123 skrev:

Jeg ble venninne med søstera før vi ble sammen, så har vært der flere ganger :P Det virker som om de liker meg, selv om de er dårlige i engelsk :P 

Hvordan kan det ha seg at han snakker flytende engelsk, mens familien/søstera er dårlige i engelsk? For all del, folk har forskjellige evner og det er normalt at noen er flinkere enn andre. Men i noen kulturer er det dessverre sånn at kvinner/jenter ikke får lov til å ta utdannelse, mens gutter får lov. 

Anonymkode: f78f4...2ac

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Mari Y skrev:

Auda. Sånt er kjedelig. Greit at hun ikke spiser gris, for det plager jo ikke andre, men synd at det skal være sånn at dere ikke kan velge selv. 

Det at hun var muslim plagde meg aldri. om hun hadde likt å be, feire id eller om hun til og med ville gå i hijab så hadde jeg ikke brydd meg. det må være hennes valg bare. en muslim skal bare gifte seg med en muslim for å være muslim sier dem, men se på muslimske menn som gifter seg med norske eller blir kjæreste med dem...  liker at folk har en tro jeg, så lenge det ikke går utover andre. ja det er synd at hun ikke får velge selv på grunn av kulturelle forskjeller..

Anonymkode: 930e7...bca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan kan det ha seg at han snakker flytende engelsk, mens familien/søstera er dårlige i engelsk?

Mulig TS tenkte familien=foreldrene?

Jeg kjenner en familie fra utlandet hvor moren og faren ikke snakker bra engelsk, ikke de eldste søsknene heller. Men de yngste som har lært det på skolen, snakker bra. Der var andre språk som ble prioritert over engensk for lenge siden, og så ble det krig og ikke mye skole på de eldste søsknene.

Min mor og far snakker ikke særlig bra engelsk de heller. Så det har da ingenting med muslim/streng kultur å gjøre :P

Anonymkode: fdcf3...771

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror egentlig ikke jeg ville vært sammen med en muslim, men av mer eller mindre samme grunner ville jeg nok heller ikke vært sammen med en kristen. På den annen side kunne jeg vel fint vært sammen med en 'kulturell muslim' fra for eksempel Syria, Tyrkia eller Afghanistan. Er jo ikke alle derfra som er troende og praktiserende heller.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 timer siden, mann_86 skrev:

Tror det kan funke hvis det er mannen som er muslim, ikke hvis det er dama. Kommer også selvsagt an på hvor religiøs man er osv..

Joda det kan funke. Jeg har selv et par i min vennekrets der ho er muslim og han er ikke. Har fungert i åtte år og det ser ut til å fungere enda.

 

Anonymkode: 7be32...893

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

37 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Joda det kan funke. Jeg har selv et par i min vennekrets der ho er muslim og han er ikke. Har fungert i åtte år og det ser ut til å fungere enda.

Jeg kjenner også til et par. I starten ville ikke familien ha noe med henne å gjøre. Men når de skjønte at hun ikke ville ha andre enn denne norske ateisten, fikk barn med han, giftet seg osv. så skjønte de vel at de bare måtte godta. Nå har de et greit forhold til hennes familie.

Men generelt er det mye mer problematisk for muslimsk dame enn mann, å finne en ikkemuslim å dele livet med. De som er veldig troende mener at barna automatisk blir muslimske siden pappan er det, dama er lite verdt "uansett", men hun bør helst være fra samme land og religion. Sånn er det for mange, ikke alle.

Anonymkode: fdcf3...771

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om de faktisk er moderate og evt. ikke veldig praktiserende vil jeg tro det kan gå greit for en periode hvertfall, om dere ellers har god kommunikasjon på norsk og/eller engelsk som du skriver. Den yngste generasjonen har vel et ok engelsknivå, og har ofte fått flere vestlige inntrykk enn deres foreldre hadde i sin oppvekst. 

Men husk at dere er ganske unge, og selv om familien hans tilsynelatende ikke har så store forventninger til deg og han nå, så er det (hvis dere holder sammen lenge) en mulighet for at dere vil møte flere forventninger om større grad av livsførsel i tråd med deres kultur og tro etterhvert som dere blir eldre. Foreldre har som regel helt andre forventninger til en 17 åring kontra f. eks. en 20 eller 22-åring og kontrasten fra det du opplever nå kan bli stor dersom deres verdier skulle vise seg å være veldig konservative. Skulle det gå så langt som at det etterhvert er snakk om å flytte sammen så kommer kravene om å ha et tradisjonelt ekteskap raskere enn man tror. 

Videre har de jo tross alt bare vært her et år, det er ikke 2. generasjons innvandrere som har blitt integrert gjennom hele oppveksten vi snakker om. Selv om han og familien tilsynelatende er godt integrert her så bør du ha i mente at han bare har et år her og resten av sin sekstenårige oppvekst i Syria og det vil jo være begrenset hvor "norsk" man greier å bli på et år. Sannsynligvis er det mye du ikke har sett av han og hans familie ennå. Det behøver ikke å være negativt men det kan oppleves ubehagelig forskjellig når du får vite om det.

Husk også at de er her på asylgrunnlag, man har ingen garanti for at de ikke må dra når forholdene i Syria bedrer seg. 

 

Anonymkode: 8dc75...1db

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, AnonymBruker skrev:

Joda det kan funke. Jeg har selv et par i min vennekrets der ho er muslim og han er ikke. Har fungert i åtte år og det ser ut til å fungere enda.

 

Anonymkode: 7be32...893

Jeg tror det handler mer om dersom det er snakk om ekteskap. At muslimske menn kan gifte seg med Ikke-muslimske kvinner, men det er ikke tilfelle motsatt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 1.6.2016 at 11.43, AnonymBruker skrev:

Hvordan kan det ha seg at han snakker flytende engelsk, mens familien/søstera er dårlige i engelsk? For all del, folk har forskjellige evner og det er normalt at noen er flinkere enn andre. Men i noen kulturer er det dessverre sånn at kvinner/jenter ikke får lov til å ta utdannelse, mens gutter får lov. 

Anonymkode: f78f4...2ac

 

Det er foreldrene, som er ca. 50 år som snakker veldig dårlig engelsk :P Kjæresten min er den yngste, og han snakker best engelsk, bedre enn de 2 eldre søstrene og de 2 eldre brødrene, selv om de også snakker godt da.. 

Anonymkode: 0980b...14c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 1.6.2016 at 15.50, Okapi skrev:

Jeg tror egentlig ikke jeg ville vært sammen med en muslim, men av mer eller mindre samme grunner ville jeg nok heller ikke vært sammen med en kristen. På den annen side kunne jeg vel fint vært sammen med en 'kulturell muslim' fra for eksempel Syria, Tyrkia eller Afghanistan. Er jo ikke alle derfra som er troende og praktiserende heller.

 

Ja, jeg heller ville ikke vært sammen med en veldig konservativ muslim :P Kjæresten min er "kulturell muslim" som du sier.. 

Anonymkode: 0980b...14c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tråden er ryddet for personangrep og hatefullt innhold. -Saraby, mod.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg syns du skal spørre han og familien om dette: Er jentene og kvinnene frie til å få barn uten å gifte seg, og å leve med hvem de vil uten at familien vil nekte, blande seg inn eller slå av hendene på jentene/kvinnene? Hvis de kan svare ja, at alle er frie til å velge, og står for det, da og først da ville jeg akseptert et forhold selv. For du skal være klar over at selv om de virker moderne, så har ikke de samme syn på frihet for jenter og kvinner etter menneskerettighetene.

Du er ung, men jeg ber deg, tenk over dette. Kan du akseptere at familien nekter feks din evt datter den samme friheten du selv vil ha? Skal friheten kun gjelde for gutter/menn? Dette er en av de alker viktigste tingene å ta standpunkt ved idag. Både for kristne, muslimer, jøder, ja alle som er religiøse og har en annen kultur. Norge er et av de landene hvor denne frihetstanken er kommet lengst.

Aldri ta det for gitt.

Aldri gi det ifra deg.

 

 

Hilsen ei som var gift med en muslim.

Anonymkode: 90c63...684

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette kommer veldig an på. Har en venninne som var sammen med en muslim. Han er oppvokst i Norge, veldig troende, men han er også veldig formet av den norske kultur. Han følger ikke alle regler, og er en "mild" muslim, om jeg kan si det sånn. Likevel ble det etter hvert tydelig at det var store kulturelle forskjeller mellom dem, og det endte ikke så veldig bra. 

Helt super fyr, men verdiene og holdningene hans var alt for forskjellige fra venninnen min sine, til tross for at han ikke var like ekstrem som mange andre, og var oppvokst i Norge med norske venner og vårt samfunn. 

Om dere har det fint sammen, kjør på! Men vær forberedt på at det er en stor sjanse for at det ikke vil vare i lengden :) Hilsen en som ikke er rasist, men ser at kulturelle/religiøse forskjeller kan være ødeleggende i forhold.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...