Gå til innhold

Hva synes du er overpriset i Norge?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Folk er så opptatt av om megler jobber på visning eller ikke, det er faktisk bare en bitteliten del av meglerens jobb, som jeg regner med du ikke betalte for når visningen ble avlyst?

Anonymkode: cd07b...679

Det ble ingen fratrekk eller rabatter selv om fellesvisningen ble avlyst, nei. Vi måtte fremdeles ut med 92.000,-

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg skjønner ikke, overpriset i forhold til hva?

Jeg syntes personlig jeg og mine tjenester er overpriset. Syntes det er helt horribelt at jeg skal tjene 500.000kr for en jobb med fire års ansiennitet og tre års utdanning. (Som ikke er helt relevant i forhold til yrket en gang).

Jeg syntes nav og trygdesystemet er overpriset. Jeg syntes det er helt sinnssvakt at jeg dager der jeg ikke har mulighet til å produsere for bedriften jeg jobber for pga syndom, likevel skal kunne heve samme lønn som jeg gjør ellers. Og dere trenger ikke forklare meg bakgrunnen for det, jeg skjønner den, "Alenemor med tre barn og minstelønn som blir syk noen dager hvordan skal hun forsørge dem, da??!!". Men, jeg syntes det er overpriset.

Jeg syntes minstelønnen i Norge er overpriset. Jeg syntes det er horribelt at du som barnehageansatt skal kunne tjene ti ganger mer en folk med fem+ års utdanning gjør i f.eks. østeuropeiske land. Lærere i Romania f.eks. maks 3.000kr i måneden. Det er da dere jævla brødhuer kan begynne regne litt. Er prisen på malere i Norge ti ganger høyere enn i Romania? Er bensin ti ganger dyrere? Koster å spise ute ti ganger mer? Kjenner jeg får lyst til å spy når jeg hører folk "åååh det er såååå billig i sør-europa altså koster bare 200kr for en middag for to :D:D". NEI DET ER FAKTISK DRIT DYRT!!

Anonymkode: 62fa3...de0

Uten tvil det mest vettige innlegget i tråden så langt.

Kunne ikke vært mer enig. Skremmende å se på resten av hylekoret som syns alt er dyrt og vil bare ha mer for seg selv til idiotforbruk.

Vi har det så bra her i landet at det er en skam. Bare å ha det vi har av goder, frihet, lønn og fritt land slik vi sitter eller står as we speak, gjør at vi har det bedre enn 95% av verdens befolkning akkurat nå.

Verdt en tanke, det!

Anonymkode: 8f2e1...da7

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, Million skrev:

Det ble ingen fratrekk eller rabatter selv om fellesvisningen ble avlyst, nei. Vi måtte fremdeles ut med 92.000,-

oki, det var litt rart. Ofte så legges visningshonoraret på toppen av totalsummen, sånn i tilfelle deres tilfelle (der det ikke ble noen visning) sikker på at ikke det ville kommet ekstra?

Anonymkode: cd07b...679

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg skjønner ikke, overpriset i forhold til hva?

(...)

Anonymkode: 62fa3...de0

Jeg er helt enig med deg.

Drivstoff i Norge koster omtrent det samme som i utlandet (Hvertfall de få gangene vi har vært i utlandet). Men lønningene er jo ikke like. Innbyggerne i utlandet (høres ut som et eget land :D ) har jo lavere netto månedslønn enn oss, så deres drivstoff blir jo mer kostbart.

Jeg syns faktisk ikke det er så kostbart med snekkere etc. De må jo betale skatt/moms av timelønnen, dekke utgifter til kontoret, firmabil, verktøy etc, før selve snekkeren får utbetalt sin reelle timelønn.

Jeg har gått 8mnd på kurs etter VGS, og tjener ca 440000. Det er latterlig høyt syns jeg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes absolutt alt er overpriset i Norge, og blir like sjokkert hver gang jeg kommer på ferie, og ser prisene som møter meg. Men én ting som har overrasket meg litt er at drivstoff er billigere i Norge for lokalbefolkningen enn det er helt sør i Europa, og sikkert andre steder også.

Endret av Miklo Velka
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Miklo Velka skrev:

Jeg synes absolutt alt er overpriset i Norge, og blir like sjokkert hver gang jeg kommer på ferie, og ser prisene som møter meg. Men én ting som har overrasket meg litt er at drivstoff er billigere i Norge for lokalbefolkningen enn det er helt sør i Europa, og sikkert andre steder også.

Du blir sjokkert pga at lønningene er lavere og da, eller?

Anonymkode: 8f2e1...da7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

12 minutter siden, Miklo Velka skrev:

Jeg synes absolutt alt er overpriset i Norge, og blir like sjokkert hver gang jeg kommer på ferie, og ser prisene som møter meg. Men én ting som har overrasket meg litt er at drivstoff er billigere i Norge for lokalbefolkningen enn det er helt sør i Europa, og sikkert andre steder også.

Du får begynne heve trygdeytelser fra f.eks. Bulgaria eller Hellas i stedet da. Så får du se om prisene fortsatt oppfattes som sjokkerende billig.

Anonymkode: 62fa3...de0

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du blir sjokkert pga at lønningene er lavere og da, eller?

Anonymkode: 8f2e1...da7

Nei?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alt av mensen utstyr burde man få gratis. Synes også vegansk produkter/matvarer er overpriset. Sunn mat generelt er også overpriset som faen!

Anonymkode: 2ac9e...97f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Alt av mensen utstyr burde man få gratis.

Anonymkode: 2ac9e...97f

Gratis? Du foretrekker altså å betale inn pengene i form av ekstra skatt først, og deretter få de utdelt av staten? Alt som er "gratis", finansieres på denne måten. Pluss at vi som ikke har mensen også blir tvunget til å betale?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Alt av mensen utstyr burde man få gratis. Synes også vegansk produkter/matvarer er overpriset. Sunn mat generelt er også overpriset som faen!

Anonymkode: 2ac9e...97f

Hva legger du i sunn mat? Gratis mensenutstyr synes jeg det er greit at vi ikke har faktisk. En stor andel av befolkningen har ikke mensen, og kommer heller aldri til å få det. Veganske produkter er nok ganske dyrt i Norge foreløpig, men jo flere som blir veganere og kjøper disse produktene, jo billigere blir det. Alle veganere jeg kjenner misjonerer ganske mye, så man skal ikke se bort ifra at prisene går ned snart.

Anonymkode: abacb...5e1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Raptuza

Taxi

Telefonabbonnement og breiband i høve til Israel

Bussen er og dyr i Norge

Tog er dyrt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

18 timer siden, Chibi skrev:

Må nesten ha lappen i Distrikts- Norge og ellers utpå landet.. :) 
Klart..
Bor man i en by, med ett godt kollektivt tilbud, så trenger man ikke lappen.
Men bor man utfor byen...Så må man nesten ha det :) 
 

Men det jevner seg ut med at det er billigere å bo utenfor de store byene.

 

De eneste tingene jeg kommer på at jeg syns er for dyrt er tannlege og kollektivtransport.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

41 minutter siden, Miklo Velka skrev:

Nei?

Neivel. Da skjønner jeg fint lite. Du blir sjokkert over at prisene er lave, men altså ikke lønningene. Go figure.

Anonymkode: 8f2e1...da7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Frisør.

Har langt og tykt hår, og dersom jeg skal gå til frisør her i Oslo koster det en formue. Det verste er at de ikke er dyktigere heller. Jeg har klippet meg i en del ulike land med årene, og har fått like god eller bedre klipp for en fjerdedel av prisen i utlandet. Summene her er så høye at de ikke engang kan rettferdiggjøres med norsk lønnsnivå. Det er rett og slett et etablert prisnivå alle har lagt seg på fordi de kan. I protest klipper jeg meg ikke i Oslo. Ser med glede at det begynner å komme nye alternativer for å utfordre de etablerte.

Det andre åpenbare er alkohol. Prisene på polet er ille nok, men prisene på byen er helt hinsides. Selv om man legger inn avgiftene, er det åpenbart at utesteder og restauranter har en langt bredere profittmargin enn det som er vanlig i andre land. 

 

 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Neivel. Da skjønner jeg fint lite. Du blir sjokkert over at prisene er lave, men altså ikke lønningene. Go figure.

Anonymkode: 8f2e1...da7

Det er forskjell på å bli sjokkert over noe, og å ikke forstå hvorfor det er som det er. For de som er vant til høye priser kan det være et "sjokk" å se lave priser, det betyr ikke at man ikke forstår hvorfor andre land har lavere priser enn det vi har i Norge.

Anonymkode: abacb...5e1

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Det er forskjell på å bli sjokkert over noe, og å ikke forstå hvorfor det er som det er. For de som er vant til høye priser kan det være et "sjokk" å se lave priser, det betyr ikke at man ikke forstår hvorfor andre land har lavere priser enn det vi har i Norge.

Anonymkode: abacb...5e1

Ja, ok. Kjempesjokk da, altså:fnise:.

Anonymkode: 8f2e1...da7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Neivel. Da skjønner jeg fint lite. Du blir sjokkert over at prisene er lave, men altså ikke lønningene. Go figure.

Anonymkode: 8f2e1...da7

Jeg blir ikke sjokkert over at prisene er lave lenger sør i Europa, det har jeg visst i årevis. Det jeg ble overrasket over var at bensinen noen steder var såpass dyrere sør i Europa enn i Norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, takk skrev:

De eneste tingene jeg kommer på at jeg syns er for dyrt er tannlege og kollektivtransport.

 

Jeg syns ikke kollektivtransport er så veldig dyrt (her er det store forskjeller, men generelt).

Jeg har gjort et regnestykke på nettopp det, på en mye brukt pendlervei.

Fra jernbanestasjon 1 til jernbanestasjon 2 er det 54 km. Bruker du statens regulativ, får du 4 kr pr kilometer (bruk av egen bil i arbeidssammenheng). Det skal gå til bensin, slitasje på bil etc. Det er ikke spesielt mye. Så tar utgangspunkt i det.

I tillegg er det 3 bomringer underveis: 27kr, 21kr og 15kr.

1 vei koster dermed: 279 for å kjøre med bil.

Nsb skal ha 134 kr for samme strekning.

Busselskapet skal ha 109 kr.

Her er det mulig og få til en månedsbillett på strekningen.

Det er dyrt og lukrativt og ha 2 biler pr husstand. Noen MÅ ha 2 biler, det forstår jeg også. Vi sparer mange tusen verdt år på å ikke ha 2 biler (bilforsikring, årsavgift, reparasjoner, verdireduksjon, i tillegg til drivstoff og evt. utgifter til renhold.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...