Gå til innhold

Å den forbaska nesespray otrivin


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

3 minutter siden, Teardrop skrev:

Hør med legen din! Ihvertfall ring legekontoret å snakk med de som tar tlf. Regner med dette er et relativt vanlgi som som de kan svare på siden "alle" bruker nesespray!

De vet ikke en dritt, det er det som er problemet! Legen min visste ikke det, han måtte sjekke det i felleskatalogen. Så jeg har ikke fått noe svar fra noen. 

Anonymkode: e7b98...826

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så det vil si at det er ikke selv blodgjennomstrømningen som betyr noe, men det med oksygen tilførsel. Da kan jo barnet få alvorlige hjerneskader. I værste fall. Går det an å sjekke om oksygen tilførsel hos fosteret er tilstrekkelig? 

Anonymkode: e7b98...826

Problemstillingen er egentlig teoretisk. 

Oksygentilførselen er avhengig av at blodgjennomstrømningen er tilstrekkelig. Kroppen regulerer i hovedsak dette selv. Jeg ser at Otrivin ikke bare er karkontraherende, men at den også har en antikolinerg komponent (dette påvirker det autonome nervesystemet). Da er bildet litt mer komplisert, men neppe annerledes i forhold til risiko. Allikevel er det du skal forholde deg til at en normal dosering ikke vil gi konsentrasjoner som er tilstrekkelige til at fosteret påvirkes, da det neppe vil være målbare konsentrasjoner i blodet i det hele tatt.

Otrivin er ikke anbefalt til gravide, men det er heller ikke noen absolutt kontraindikasjon. Unngå det hvis du kan. Det er egentlig ingen grunn til å tro at du har skadet barnet ditt.

Jeg anbefaler deg å ta opp bekymringen med legen din, så kan dere snakke gjennom dine bekymringer, og du får kvalitetssikrede svar.

Anonymkode: 8b042...d39

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

De vet ikke en dritt, det er det som er problemet! Legen min visste ikke det, han måtte sjekke det i felleskatalogen. Så jeg har ikke fått noe svar fra noen. 

Anonymkode: e7b98...826

Det er ikke alt man kan ha i hodet, selv som lege. Derimot skal man kunne de underliggende fysiologiske og patofysiologiske prinsippene som man vurderer informasjonen ut fra. At man må slå opp informasjon er ikke skummelt. Det er mye skumlere om man ikke klarer å forstå den informasjonen man slår opp.

Anonymkode: 8b042...d39

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Problemstillingen er egentlig teoretisk. 

Oksygentilførselen er avhengig av at blodgjennomstrømningen er tilstrekkelig. Kroppen regulerer i hovedsak dette selv. Jeg ser at Otrivin ikke bare er karkontraherende, men at den også har en antikolinerg komponent (dette påvirker det autonome nervesystemet). Da er bildet litt mer komplisert, men neppe annerledes i forhold til risiko. Allikevel er det du skal forholde deg til at en normal dosering ikke vil gi konsentrasjoner som er tilstrekkelige til at fosteret påvirkes, da det neppe vil være målbare konsentrasjoner i blodet i det hele tatt.

Otrivin er ikke anbefalt til gravide, men det er heller ikke noen absolutt kontraindikasjon. Unngå det hvis du kan. Det er egentlig ingen grunn til å tro at du har skadet barnet ditt.

Jeg anbefaler deg å ta opp bekymringen med legen din, så kan dere snakke gjennom dine bekymringer, og du får kvalitetssikrede svar.

Anonymkode: 8b042...d39

Jeg har allerede tatt det opp med legen og jordmor. De "tror" ikke det er noe problem og de "tror" heller ikke at jeg har skadet barnet mitt. Det er ikke et svar som tilfredsstiller noe særlig. Jeg får ikke svar på spørsmålene mine. Og det er tydeligvis ingen "prøver" man kan ta for å finne ut om skaden er skjedd.

Anonymkode: e7b98...826

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har allerede tatt det opp med legen og jordmor. De "tror" ikke det er noe problem og de "tror" heller ikke at jeg har skadet barnet mitt. Det er ikke et svar som tilfredsstiller noe særlig. Jeg får ikke svar på spørsmålene mine. Og det er tydeligvis ingen "prøver" man kan ta for å finne ut om skaden er skjedd.

Anonymkode: e7b98...826

Det er nok helt riktig. Når det ikke finnes kliniske data å bygge dette på, kan man ikke gjøre annet enn en samnsynlighetsvurdering basert på sin kunnskap om fysiologisk respons på ulike stimuli. Du har neppe noen ting å frykte.

Der det kan knytte seg usikkerhet til en vurdering - uansett hvor liten den usikkerheten er - er det uetisk, og et overtramp mot pasienten å komme med forsikringer og lovnader om at alt er i orden selv om sannsynligheten for det er ekstremt stor.

 

Når det er sagt - med tanke på at preparatet er laget for lokal virkning hos et voksent menneske er det så godt som ingen muligheter for at de to virkestoffene i preparatet har kunnet nå fosteret ditt i noen form. I denne sammenhengen er det ikke hvor lenge du har brukt middelet som er viktig, men hvor ofte. Er du innenfor normalen her har du ingen ting å være redd for.

Anonymkode: 8b042...d39

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke funnet selve studien, men det er altså mange referanser til en studie der man ikke fant fosterskadelige effekter ved å injisere otrivin i mus og rotter. Det skal nok svært mye til.

Anonymkode: 8b042...d39

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er nok helt riktig. Når det ikke finnes kliniske data å bygge dette på, kan man ikke gjøre annet enn en samnsynlighetsvurdering basert på sin kunnskap om fysiologisk respons på ulike stimuli. Du har neppe noen ting å frykte.

Der det kan knytte seg usikkerhet til en vurdering - uansett hvor liten den usikkerheten er - er det uetisk, og et overtramp mot pasienten å komme med forsikringer og lovnader om at alt er i orden selv om sannsynligheten for det er ekstremt stor.

 

Når det er sagt - med tanke på at preparatet er laget for lokal virkning hos et voksent menneske er det så godt som ingen muligheter for at de to virkestoffene i preparatet har kunnet nå fosteret ditt i noen form. I denne sammenhengen er det ikke hvor lenge du har brukt middelet som er viktig, men hvor ofte. Er du innenfor normalen her har du ingen ting å være redd for.

Anonymkode: 8b042...d39

Sånn som dere sier det så virker ikke det farlig med nesespray, for hvem som bruker det i store doser, går ikke an å ruse seg på otrivin akkurat 🙈 Så jeg tror ikke noen misbruker det. Er jo ikke noe hensikt med det. 

Jeg får krysse fingrene på det beste og spørre legen som tar ultralyden på meg om dette her. Men vet ikke om jeg tør å fortsette med det nå fremover. 

Anonymkode: e7b98...826

Lenke til kommentar
Del på andre sider

51 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Sånn som dere sier det så virker ikke det farlig med nesespray, for hvem som bruker det i store doser, går ikke an å ruse seg på otrivin akkurat 🙈 Så jeg tror ikke noen misbruker det. Er jo ikke noe hensikt med det. 

Jeg får krysse fingrene på det beste og spørre legen som tar ultralyden på meg om dette her. Men vet ikke om jeg tør å fortsette med det nå fremover. 

Anonymkode: e7b98...826

Du bør ikke fortsette med det, fordi det er en POTENSIELL risiko. Sjansen er svært liten, men det kan være lurt å se seg om etter andre alternativer.

Otrivin kan absolutt misbrukes, men ikke som rusmiddel. Hvis du misbruker det kan du ødelegge neseslimhinnene dine, og får de samme plagene som medikamentet akulle virke mot. Dette kalles rhinitis medicamentosa, og det er virkelig ikke noe du ønsker deg. Bruk over 7-10 dager gir en reell risiko for dette.

Anonymkode: 8b042...d39

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Men vet ikke om jeg tør å fortsette med det nå fremover. 

Anonymkode: e7b98...826

Kan du ikke gjøre deg selv en tjeneste og la være? Så stresset som du har vært ser jeg ingen grunn til at du skal fortsette. 

Anonymkode: 2f3e1...bb7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men altså, hvis du er usikker får du bare droppe den da? Hvis jeg hadde brukt noe jeg ikke fikk noe tydelig svar på om var trygt eller ikke under graviditeten, hadde jeg selvsagt kuttet det ut!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet dere om det er blitt påvist noen skader hos foster ved bruk av nesespray? 

Vet at røyking og alkohol kan gjøre skade, det er jo bevist, men nesespray? Andre legemidler som har vist skade på foster? 

Anonymkode: e7b98...826

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vet dere om det er blitt påvist noen skader hos foster ved bruk av nesespray? 

Vet at røyking og alkohol kan gjøre skade, det er jo bevist, men nesespray? Andre legemidler som har vist skade på foster? 

Anonymkode: e7b98...826

Mange legemidler er skadelige for foster. Det er derfor man har strenge kriterier for dokumentasjon på legemidler. I felleskatalogen har alle legemidler en seksjon som heter "graviditet/amming." Her er det listet kjente risikofaktorer. 

Anonymkode: 8b042...d39

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 28.5.2016 at 23.12, AnonymBruker skrev:

Går otrivin stoffene inn i morkake eller ikke? Jeg blir søren meg ikke klok på det. Har lest på relis i en time!

Anonymkode: e7b98...826

Hvis du er i tvil, kan du ikke bare la være å ta det? :) Jeg er også tett i nesen, men holder meg unna fordi jeg ikke er 100% sikker på risikoen.

Anonymkode: 0c16e...d0e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Slutt å bruke det da! Er det virkelig verdt all stress? Bruk saltvannsspray for Guds skyld.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...