Gå til innhold

Hvorfor er Kattoppdretter opptatt av livet til folk?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Gjest FarDareisMai
13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

det er det som er problemet...
uansett hvor mye jeg sier vi kommer til å gi katten mye kjærlighet så er det bare ikke nok, klorestativ? ikke nok, stort plass? ikke nok, en katt allerede i huset? ikke nok. jeg vet faktisk ikke derfor trenger jeg hjelp med å komme med innsikt hva jeg gjør feil...

Anonymkode: 9ab6f...89a

Som sagt, noen blir aldri fornøyde, uansett hvor mye man kan tilby. Finn en annen oppdretter, og hvis dere får nei fra dem også, så er det kanskje noe i det. Dessverre er det trynefaktor som er ute og går blant enkelte oppdrettere. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Et øyeblikk siden, FarDareisMai skrev:

Som sagt, noen blir aldri fornøyde, uansett hvor mye man kan tilby. Finn en annen oppdretter, og hvis dere får nei fra dem også, så er det kanskje noe i det. Dessverre er det trynefaktor som er ute og går blant enkelte oppdrettere. 

Hei... det sårer meg faktisk, jeg er ikke noe fin skal jeg si deg men jeg er heller ikke slem heller...
Vi vil bare ha en katt vi kan kose, leke og ha selskap. Jeg fasinere maine coon så jeg har så veldig lyst på de : /

Anonymkode: 9ab6f...89a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hei... det sårer meg faktisk, jeg er ikke noe fin skal jeg si deg men jeg er heller ikke slem heller...
Vi vil bare ha en katt vi kan kose, leke og ha selskap. Jeg fasinere maine coon så jeg har så veldig lyst på de : /

Anonymkode: 9ab6f...89a

Trynefaktor har ikke nødvendigvis med utseendet å gjøre, men med hvordan man oppfatter folk, eller liker den personen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, Tvist skrev:

Trynefaktor har ikke nødvendigvis med utseendet å gjøre, men med hvordan man oppfatter folk, eller liker den personen.

vel det forklarer kanskje hvorfor jeg ikke har mye venner haha...

Anonymkode: 9ab6f...89a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner at oppdretteren vil vite litt om livene til eventuelle kattungekjøper, så de vet hva katten går til. Oppdretteren vil bare det beste for katten. Synd at du har vært uheldig med møte av oppdretter. Jeg vet jo ikke hva som er grunnen til at du ikke har fått kjøpt heller..

jeg har en maine coon, og var 18 år da jeg kjøpte han. Skal si jeg var rå nervøs for å bli avvist på grunn av alderen min, men det gikk heldigvis fint. Var til og med flere som hadde meldt sin interesse for akkurat den kattungen. 

Anonymkode: 82ae3...ac4

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest FarDareisMai
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hei... det sårer meg faktisk, jeg er ikke noe fin skal jeg si deg men jeg er heller ikke slem heller...
Vi vil bare ha en katt vi kan kose, leke og ha selskap. Jeg fasinere maine coon så jeg har så veldig lyst på de : /

Anonymkode: 9ab6f...89a

Er derfor jeg sier dere må prøve hos forskjellige oppdrettere. Hvis det samme går igjen hos flere oppdrettere, at dere får nei, så kan man begynne å gå inn i seg selv og tenke over hva som kan være årsaken. Og vær åpen om hva dere kan tilby pusen av tid, plass, aktivisering, feriepass, evt andre katter i huset osv. Det viktigste for mange oppdrettere er at pusen får det godt, ikke dine følelser. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

En seriøs oppdretter vil alltid ta i betraktning livsstilen til potensiell eier. De holder gjerne kontakten gjennom hele livet til katten og mange forbeholder seg retten til å hente tilbake en katt som ikke trives. De velger ikke kjøper men familie til sin katt! Får de dårlige vibber i møte med kjøper så er det nok til å si nei.

Dessuten tjener de ikke penger, det er så mye det faktisk koster å drive avl!

Maine Coon er også en katt som ikke er avlet fram til å være inne. Den er ganske aktiv og trenger mye stimuli ;)

Anonymkode: 983b9...a7e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

33 minutter siden, AnonymBruker skrev:

det er det som er problemet...
uansett hvor mye jeg sier vi kommer til å gi katten mye kjærlighet så er det bare ikke nok, klorestativ? ikke nok, stort plass? ikke nok, en katt allerede i huset? ikke nok. jeg vet faktisk ikke derfor trenger jeg hjelp med å komme med innsikt hva jeg gjør feil...

Anonymkode: 9ab6f...89a

Jeg vet ikke, men det kan være at de synes at du har for liten plass til 2 katter.

Hvor stor er leilligheten din?

Anonymkode: 091e7...636

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

En seriøs oppdretter vil alltid ta i betraktning livsstilen til potensiell eier. De holder gjerne kontakten gjennom hele livet til katten og mange forbeholder seg retten til å hente tilbake en katt som ikke trives. De velger ikke kjøper men familie til sin katt! Får de dårlige vibber i møte med kjøper så er det nok til å si nei.

Dessuten tjener de ikke penger, det er så mye det faktisk koster å drive avl!

Maine Coon er også en katt som ikke er avlet fram til å være inne. Den er ganske aktiv og trenger mye stimuli ;)

Anonymkode: 983b9...a7e

Kan det være dette som er grunnen til at TS får negativ respons da? Ettersom TS vil ha katten som innekatt?

Til TS: De kattene du har sett på, var de inne- eller utekatter? Hvis de allerede var utekatter, ser svært mange på det som skadelig for katten å bli innekatt.

Anonymkode: 091e7...636

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kan det være dette som er grunnen til at TS får negativ respons da? Ettersom TS vil ha katten som innekatt?

Til TS: De kattene du har sett på, var de inne- eller utekatter? Hvis de allerede var utekatter, ser svært mange på det som skadelig for katten å bli innekatt.

Anonymkode: 091e7...636

vel, bildene er at de er inne så jeg vet ikke, huset er 250 kvadrat totalt. Vi er familie på 3 plus en alene katt i familiemedlemmet vår

Anonymkode: 9ab6f...89a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen katteutstillinger i nærmeste fremtid i området ditt? Kjempefin mulighet for å møte oppdrettere og i tillegg gi et flott inntrykk av deg selv :) Det dukker også opp Maine Coon til omplassering nå og da på finn, er det også ved interesse eller helst kattunge?

Anonymkode: 963ee...b12

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

vel, bildene er at de er inne så jeg vet ikke, huset er 250 kvadrat totalt. Vi er familie på 3 plus en alene katt i familiemedlemmet vår

Anonymkode: 9ab6f...89a

Dette bør du spørre oppdretterne om; altså om kattene de har er inne- eller utekatter, eller om de er både ute og inne (og får gå fritt mellom inne og uteområdet). Spør også om de helst vil selge kattene til noen som kan ha kattene både ute og inne, og at kattene får ha det mest mulig som de er vant med (angående ute og inne). Det er svært viktig.

Anonymkode: 091e7...636

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette bør du spørre oppdretterne om; altså om kattene de har er inne- eller utekatter, eller om de er både ute og inne (og får gå fritt mellom inne og uteområdet). Spør også om de helst vil selge kattene til noen som kan ha kattene både ute og inne, og at kattene får ha det mest mulig som de er vant med (angående ute og inne). Det er svært viktig.

Anonymkode: 091e7...636

takk for det gode tipset! Skal prøve neste gang jeg ringer en oppdretter.
Men angående første inntrykk, hva burde jeg egentlig si? Jeg kan ikke bare si, Hei jeg vil kjøpe katt av deg, møtes i kveld? 
Problemet med denne setningen jeg skrev nå så gikk jeg rett på sak og da får de ikke vite noe om meg og sånne ting, så hva er den beste måten å snakke med en oppdretter når jeg ringer dem?

Anonymkode: 9ab6f...89a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

takk for det gode tipset! Skal prøve neste gang jeg ringer en oppdretter.
Men angående første inntrykk, hva burde jeg egentlig si? Jeg kan ikke bare si, Hei jeg vil kjøpe katt av deg, møtes i kveld? 
Problemet med denne setningen jeg skrev nå så gikk jeg rett på sak og da får de ikke vite noe om meg og sånne ting, så hva er den beste måten å snakke med en oppdretter når jeg ringer dem?

Anonymkode: 9ab6f...89a

Jeg har ikke erfaring med akkurat dette, men jeg håper du får gode råd fra andre. Har du mulighet til å ha kattene både ute og inne?

Når du ringer, kan du f.eks:

Si hei. Presenter deg og si at du har sett deres annonse om at de har katter til salgs, og fortell at du er interessert i å kjøpe en av de.

Spør deretter om kattene er vant til å være ute i tillegg til å være inne. Fortell deretter at du har en katt og at du ønsker en katt til grunnet at det er best for katter å være mer enn en, da de er selskapelige av seg. + fortell om deg selv og familien og huset og området der du bor. (Er det trygt for katter å være ute i nærområdet der du bor? Lite trafikk etc)

 

 

Anonymkode: 091e7...636

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville først introdusert meg og si at jeg kom over de nydelige kattungene på finn (feks) og bare måtte ringe og forhøre meg litt. Du skjønner vi er litt på leting etter en kompis til katten vår som er innekatt og jeg har lenge facinert meg over rasen Maine Coon! Her åpner det opp for oppdretter å fortelle mye om rasen, og spør gjerne om det er noe du lurer på. Si hun må bare spørre om det er noe hun lurer på også. Fortell alt du kan tilby - stort hus og masse kjærlighet etc. I og med den skal være innekatt åpner det seg muligheten for at du kan være forvert også, om det er av interesse for begge parter (og om kompisen blir sjekket for fip etc). Har dere vurdert å bygge en liten kattegård? La katten få turer i bånd? Er interessert i å prøve katteutstilling? Si i så fall det :) Det er ikke alle oppdrettere som har kattunger hele tiden så sett deg gjerne på venteliste om det er spesielt en oppdretter du kommer godt overens med/liker katten som skal få kull! Masse lykke til :) 

Anonymkode: 963ee...b12

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk skal dere ha alle sammen! mange gode tips her :D

Anonymkode: 9ab6f...89a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Bare husk å vær ærlig med dem. 

Og er katten din kastrert? Hvis ikke er det vel fort de sier nei. det ville jeg gjort.

 

Endret av Tvist
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

katten skal være kastrert egentlig, men jeg snakker med en oppdretter og så har vi hyggelig samtale via chat.
og så spurte jeg om det er en tidspunkt vi kan komme hvis det passer dem.
Plutselig så svarte de:
For å hente han tenker du?

er dette lure spørsmål eller noe? er på en måte satt ut nå o.o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mange som ikke ønsker at kattene deres skal være innekatter, kanskje spesielt blant de store rasene som MC, norsk skogkatt etc. Dette er katter som er ganske krevende som innekatter, de er naturlig glad i uteliv, nysgjerrige og søker gjerne veldig ut, vil ha bevegelse, stimuli etc. Luftegård er som regel et minimumskrav. Husk også at dette er katter med god muskelmasse som trenger bevegelse, samt at pelskvaliteten blir betydelig bedre om de har utemuligheter. At de er sosiale og glad i selskap er faktisk ikke i seg selv et tegn på at de er gode innekatter... Jeg har norsk skogkatt og selv om de er rolige inne, er de tigre ute! Men de er også sosiale og blir med på alt av aktiviteter i hagen med stor glede. Alle oppdretterene jeg var i kontakt med var klare på at de helst ikke ønsket at kattene skulle være innekatter.

Anonymkode: de628...f83

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, anonymbruker25 skrev:

Det skal være innekatt ja.

Kanskje det er dette som er problemet? Jeg hadde ikke solgt/gitt bort mine kattunger til noen som kun ville ha katten inne ihvertfall.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...