Gå til innhold

Vekten står stille selv om trener ekstremt mye


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Ok jeg hadde akkurat samme problem som deg, jeg lagde faktisk en tråd om det her også for et par måneder tilbake. I motsetning til deg fikk jeg bare beskjed om å kutte ut styrketrening (men disse rådene hørte jeg ikke på selvfølgelig). 

Uansett jeg sto fast på ca 70-71  kilo siden jeg begynte med trening i begynnelsen av januar. Trente variasjon av mest sykkeltimer og styrketrening, på ca. 5 dager i uka (opp til 2 timer trening pr dag). Merket ingen forskjell på vekta og gikk lite ned. Så ble litt demotivert men fortsatte selvfølgelig med trening og spise sunt , men skeiet litt ut i helger og drakk alltid 1-2 glass vin for eksempel 2 dager i uka. Hadde ferie i begynnelsen av mai der jeg skeiet ut med masse kaker, sjokolade , osv , men gikk mye. Etter den uka kom jeg tilbake med ny frisk og bestemte meg for å kutte alkohol i helgene og skjerpe inn på helger, i tillegg til å legge til litt gruppetimer og noe løping men fremdeles fokus på styrketrening. Hva skjedde? Jo jeg startet plutselig å se at vekta gikk ned. Så nå ligger jeg på ca 67-68. Og vekten går stadig nedover og i tillegg ser jeg at kroppen er mye mer definert enn før og responderer bedre på treningen. 

Nå vet jeg ingenting om hva du spiser eller om du drikker alkohol i helgene, men det kan være verdt å forsøke noen uker å være litt mer restriktiv med kaloriene i helgene og om du drikker alkohol, prøv å ikke drikke noe i det hele tatt på en stund. 

Jeg er i alle fall overbevist at for min del er det i hovedsak alkohol som har hindret meg i fremgang både med styrketrening og vektnedgang. 

Anonymkode: 5984d...4f0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Den 28.5.2016 at 0.31, AnonymBruker skrev:

TS her. Spiser eks. i løpet av en dag juice eller smoothie til frokost maks 240 kcal. Lunch gjerne havregrøt eller suppe eller knekkebrød maks 400 kcal. Middag alltid liten porsjon, prøver å ligge mellom 200-300 kcal. Ingen kvelds. Av og til kaffe latte og mørk sjokolade maks 300 kcal men ikke hver dag. Spiser ikke chips og smågodt. Jeg ligger på det jevne alltid under 1500 kcal. 

Denne helgen tok jeg treningsfri pga tipset om stress. Gjett hva: 1 kilo ned siden torsdag. Jeg fatter det ikke. Folk er ulikt disponert for fedme, kan det være kroppen min ikke "tåler" stress? Det har vært veldig stressende etter jul.

 

Anonymkode: 3111f...017

Lær om ernæring - ta noen kurs, kjøp noen lærebøker. Ingenting av det som har blitt nevnt i denne tråden peker på det som faktisk er viktig å fokusere på mtp vektnedgang i fettvev. 

Telling av kalorier er bortkastet tid - du kan bruke det som et referansepunkt men det er bare såvidt det. 
Folk som ikke har noen kunnskaper om det snakker om kalorier inn\ut fordi de forstår ikke de mer kompliserte mekanismene bygget inn i metabolismen. 

Du må slutte å fokusere på kalorier. Du kan sette to måltids varianter ved siden av hverandre med samme antall kalorimengde. De vil kunne variere veldig hva sunt eller usunt angår.  Det du må se på er karbohydrat mengden i det du spiser og når på døgnet du spiser dem som raskest blir brutt ned som glukose i blodet. 

Desto raskere omdannelsen til glukose i blodbanen desto større frigjøring av insulin. Grunnen til trening er positivt iforhold til nedgang i fettmasse er ikke antall kalorier du nødvendigvis forbrenner under selve økta. Det er den forbedre insulin sensiviteten\følsomheten du får ovenfor insulin hormonet. Slik at mindre av dette trengs å frigjøres for å regulere ned blodsukkeret når du spiser et måltid. 

Må kroppen din skille ut mye insulin for å regulere ned et raskt stigende blodsukker så betyr det at tilsvarende mengde insulin.
Ca 1IU pr 10g karbohydrat. 

Det er insulinet som muliggjør opptak av energi til cellene. Uten det hormonet så blir ingenting at det du spiser tatt opp som næring. Når mye av hormonet frigjøres så igangsetter hormonet en rekke prosesser - bla fettsyresyntesen, den åpner cellene i kroppen slik at dem kan ta til seg næringen (også fettcellene)

økt fettsyresyntese – insulin gjør at fettceller tar opp glukose som omdannes til fettsyrer  

https://no.wikipedia.org/wiki/Insulin

Husk å spise mat som har en lav blodsukker profil - spesielt mot kvelden. Studer typisk godteri som du pleier å spise - velg vekk de favoritt sjokoladene dine som har en aggresiv blodsukker profil. Velg heller dem med en lav profil.
Det finnes mange gode varianter. Disse stopper søtsuget også effektivt. 

Prøv å forstå det jeg skriver til deg her nå. Du får det ikke bedre servert på et sølvfat enn som så :)

Anonymkode: 8216a...8ce

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 27. mai 2016 at 7.15, AnonymBruker skrev:

I julen gikk jeg dessverre opp nesten fire kilo. Tenkte det skulle være greit å bli kvitt de igjen. Men nei. Vekten min står bom stille på 65 kilo. Trener seks dager i uken og er 1.70. Føler jeg burde veie 59/60 og er så lei meg. Hva skal jeg gjøre?

Anonymkode: 3111f...017

Har du hørt om BMI eller KMI? Og hvorfor i alle dager skriver du et hovedinnlegg og klager, og så: Litt trist at ingen mener 65 er en bra vekt...

Det er en bra vekt! 65 kilo er akkurat midt i normalomådet. http://nhi.no/forside/skjema-og-kalkulatorer/kalkulatorer/kmi-kroppsmasseindeks-3263.html Selv med 70 kilo henger du akkurat inne i normalområdet.

Slutt å føle så mye. Du løper og har muskler. 170 er ikke lavt, med en 65 kilo fast kropp fordelt på høyden ser du nok bra ut. Bedre enn gjennomsnitt, vil jeg tro.

Her på KG Kropp og Helse er det mange med et skrudd forhold til hva som er normalvekt. De godtar bare nedre del av normalvekt som bra nok. Å spørre om råd her er skjelden lurt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...