Gå til innhold

Ferie ble avlyst


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Joda, det kan jeg både si og mene ;) Tre uker sammenhengende i hovedferien, det kan man som arbeidstaker kreve. Og det var det jeg egentlig skrev, det var tastaturet som "oversatte" det til fellesferien :sjokk:. I gamle da'r anså man fellesferien for å "starte" ved St.Hans/skoleslutt. Men husker godt at vi aldri dro noen steder før i juli, det var først da foreldrene mine fikk ferie. Mange bedrifter stenger også helt i juli, slik at folk må ta ferien da. 

Anonymkode: c15c2...926

Fellesferien har alltid vært i juli/(august). Morfar fikk alltid ferie de tre ukene for det var da bedriften var steng. Du snakker om skoleferien du. Det mange av oss kaller ferieperidoen. Men fellesferie er og blir de tre ukene i juli

Anonymkode: 616f0...3bd

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

12 minutter siden, Blondie65 skrev:

Jeg aner ikke hvilke gamle dager du sikter til, men jeg er 51 år og har aldri hørt om noe annet enn at fellesferien er i juli. Fellesferie er når produksjonsbedrifter stenger dørene og legger ned driften for å avvikle ferie. Noen gjør dette i hele juli og andre gjør det tre uker i juli - vanligvis uke Nr 2 i juli og 3 uker fremover.

Hovedferien er ikke et begrep jeg kjenner til, men skoleferien pleier å være ca 15. Juni til 15. August. Ferieloven har utvidet dette til å være 1. juni til 1. September og i denne perioden kan man kreve å få tre uker sammenhengende ferie. 

Hovedferien er ett begrep i ferieloven, og brukes blant annet av arbeidstilsynet og de som jobber med lønn og HR. 

Hvis arbeidstaker og arbeidsgiver ikke blir enige, har arbeidsgiver siste ord i saken. 
Arbeidstaker kan likevel kreve å få avvikle tre uker sammenhengende ferie i løpet av hovedferieperioden 1. juni - 30. september.

Ferieloven bruker ikke skoleferien som ett begrep. 

Anonymkode: c15c2...926

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det virker jo rart at de ikke har lagt feriekabalen før nå, en måned før "alle" vil ha fri. Det er jo å be om bråk. Hos oss blir sommerferiekabalen fastsatt i april, og min arbeidsgiver har alltid sagt til oss at vi skal alltid få vite ferien innen 1.05 senest.

Anonymkode: b6a1a...207

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS her:

Ferien noe søkt om en gang i slutten av februar i år. 

Sent i april fikk vi vite at ferieønskene skulle behandles snart. "Snart" ble altså til en hel måned, 6 uker før vi alle sammen tydeligvis hadde tatt ferie på likt. 

Av det jeg har skjønt, så søkte vi alle på nogenlunde samme tidspunkt. 

Vi er alle barnefamilier og har vel de samme behovene for ferie i det tidsrommet som alle andre barnefamilier har. Resultatet ble at samtlige av oss må bytte på fra slutten av juni til midten av juli. 

Jeg vet jo det at arbeidsgiver har sitt på det tørre her. Men jeg må allikevel få lov til å mene at det å gi noen nådestøtet 6 uker før man reiser... Ikke er noen god ide. Hvorfor de ikke ønsker å gjøre det slik man har gjort det tidligere, dvs nevnte vaktordning, er for oss som ble berørt av dette veldig merkelig. 

Jeg har ikke fått noen beskjed om at jeg ikke kan ta 3 uker sammenhengede senere, men det hjelper jo lite når mannen ikke får dekt en evt senere ferie av sin arbeidsgiver. 

Men, som jeg sa tidligere:

Jeg har lært og vil nok løse dette bedre neste år og pushe enda mer på sjefen slik at han ikke utsetter slike ting lenger enn det som er nødvendig. 

Ps:

bedrift på ca 100 ansatte, internasjonal, uten HR avdeling eller HR ansvarlig. Belive it or not... 

Det får bli en annen diskusjon!

 

Anonymkode: f5a22...1ac

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65

Mei, arbeidsgiver har ikke sitt på det tørre når de ikke har overholdt to måneders fristen.

Dere har levert inn ferieønske i god tid. Bedriften har ikke gitt tilstrekkelig signal om at dette ikke går å oppfylle i tide. Her ville jeg tatt kampen. Det er inidlertid viktig å holde deg til det som er saken og ikke "stakkars deg som får ferie uten mannen".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var i ganske nøyaktig lik situasjon som deg i fjor! 

Jeg vant frem i mitt tilfelle fordi arbeidsgiver ikke hadde sagt noe før. 15 april var fristen for arbeidsgiver hos oss, og de kom med ferielistene ca 25 mai. 

Tydeligvis er reglene "den som tier samtykker", da det er arbeidsgivers ansvar og fordele og avklare dette før 15 april! 

 

Jeg vet ikke om jeg hadde loven på min side, eller om arbeidsgiver bare ga seg fordi de ikke gadd å ta kampen. Men mine 3 uker (to siste i juni og første uka i juli) fikk jeg tilbake, og ferien til Sør Amerika gikk som planlagt.. 

 

LM

Anonymkode: ab727...f25

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, dersom de ikke har gitt beskjed i henhold til lovverket så syns jeg du skal forsøke i alle fall. Her er utdrag fra ferieloven, dersom dette passer med din situasjon (TS); så bør du ta den fighten. Det er derimot vanlig at foreldre ikke får alle 3 ukene sammen, for å få det til å klaffe med barnas ferietid.

§ 6.Feriefastsetting, endring og erstatning

(1) (Hvem som bestemmer tiden for ferie)

Arbeidsgiver skal i god tid før ferien drøfte fastsetting av feriefritid og oppsetting av ferielister med den enkelte arbeidstaker eller vedkommendes tillitsvalgte. Oppnås ikke enighet, fastsetter arbeidsgiver tiden for ferien innenfor de grenser som følger av §§ 7-9.

Arbeidstaker over 60 år bestemmer selv tiden for avvikling av ekstraferien, med mindre annet er avtalt. Ekstraferien kan tas samlet eller med en eller flere dager om gangen.

(2) (Underretning)

Arbeidstaker kan kreve å få underretning om feriefastsettingen tidligst mulig og senest 2 måneder før ferien tar til, såfremt ikke særlige grunner er til hinder for dette.

Arbeidstaker over 60 år skal gi arbeidsgiver minst 2 ukers varsel før avvikling av ekstraferie.

(3) (Endring av fastsatt feriefritid, erstatning mv)

Tiden for ferieperiode som arbeidstaker har mottatt underretning om, kan endres av arbeidsgiver hvis det er nødvendig på grunn av uforutsette hendinger. Slik endring kan bare foretas når avvikling av den fastsatte ferien på grunn av uforutsette hendinger vil skape vesentlige driftsproblemer, og det ikke kan skaffes stedfortreder.

Arbeidsgiver skal på forhånd drøfte spørsmål om endring med arbeidstaker. Arbeidstaker har rett til å la seg bistå av en tillitsvalgt under drøftingen. Under drøftingen plikter arbeidstaker å gi opplysninger om merutgifter som vil bli krevet erstattet.

Arbeidstaker kan kreve erstatning for dokumenterte merutgifter som følger av en omlegging av ferien. Merutgifter som arbeidstaker ikke har gitt opplysninger om under drøfting, kan bare kreves erstattet i den utstrekning de fremstår som nærliggende følger av omleggingen.

Bestemmelsene ovenfor gjelder ikke i tilfeller hvor tiden for ferien endres etter §§ 8 og 9.

(4) (Fravikelighet)

Reglene i denne paragraf kan fravikes ved tariffavtale eller annen avtale.

Anonymkode: c15c2...926

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...