Gå til innhold

hva tilsetter dere salaten?? :) salat jomfru!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvor får du tak i vegetarisk cottage cheese? :) Jeg finner bare Tine sin, og den er ikke vegetarisk :( (inneholder løpe)

Anonymkode: 8b9cc...d82

CC innholder løpe(tror ikke de som ikke er vegatrianere tenker at man ikke kan spise det). Så jeg bruker skjørost.Enten fra trysil eller røros ;)

Anonymkode: 2ea1b...e61

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg synes det er veldig godt å ha salat (hjertesalat, agurk osv) med fetaost (gjerne den med soltørkede tomater), granateplefrø og kylling :spise: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3SS olivenolje, 1SS hvitvinseddik, bittelitt sukker, salt, pepper og hakket persille blandes sammen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange gode forslag her. Jeg tenkte jeg skulle foreslå tunfisk, hvitløk, soltørket tomat og kapers, men så leste jeg HI om igjen og så at du er vegetarianer, så tunfisk er utelukket. Men hvitløk, soltørket tomat og kapers smaker jo bra uten tunfisk også.

En god dressing til råkostsalat er sitronsaft, flytende honning og presset ingefær.

Honning er også utmerket i vinaigrette (en del eddik og tre deler olje, litt salt og pepper). Prøv deg fram med urter og andre smaker du liker – oregano, basilikum, hvitløk, chili, appelsinjus osv.

Hvis du spiser ost, er caprese en veldig god sommersalat: frisk tomat, mozzarella, salt, olivenolje og frisk basilikum. Jeg bruker hakket hvitløk også, selv om det sikkert er noen som mener det er helligbrøde. Apropos brød, så kan man jo servere hvitløksbrød til istedenfor å ha hvitløken i salaten.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er noen salater jeg liker. Sjelden jeg lager med salatblad.

 - Salat som kun består av vannmelon, smuldret fetaost i små biter og pinjekjerner er helt fantastisk om sommeren. Jeg liker å kjøpe balsamico og eddiker på Oliviers el.l og på denne salaten bruker jeg granatepleeddik i

 - Salat som består av kokte amadinepoteter i terninger, cherrytomater, pinjekjerner, basilikumblader (ferske) og fetaost. Bruker en litt søt balsamico til

 - Gul og rød paprika i biter, løk i biter, cherrytomater i biter, pinjekjerner, fetaost, fersk timian + litt balsamico

-ferske fiken (3-4), frøene av et granateple og 1/3 pk med flate sukkererter. Vend i en blanding av balsamico og granatepleeddik.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvor får du tak i vegetarisk cottage cheese? :) Jeg finner bare Tine sin, og den er ikke vegetarisk :( (inneholder løpe)

Anonymkode: 8b9cc...d82

Oi, jeg tenkte ikke vegetarisk 🙈 jeg vet desverre ikke hvor man får tak i det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

16 timer siden, AnonymBruker skrev:

CC innholder løpe(tror ikke de som ikke er vegatrianere tenker at man ikke kan spise det). Så jeg bruker skjørost.Enten fra trysil eller røros ;)

Anonymkode: 2ea1b...e61

Ganske mange vegetarianere spiser ost, så det varierer jo. 

Anonymkode: 9f3bc...800

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine salater består gjerne av følgende:

Salatblader

Mais

Avokado

Sjampinjong

Pasta

Ost

Oliven

Og naturligvis dugelig med Thousand Island dressing. ;)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oi mye gode forslag her! Takk så mye! :) ja angrer i ny og ned på å bli vegitarianer når jeg får taken på smaken av kylling! Men er sjeldent og tunfisk har jeg aldri lik heldigvis. Ikke noe savn @Pawn Hearts :laugh:

Anonymkode: 7bb40...fb0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ganske mange vegetarianere spiser ost, så det varierer jo. 

Anonymkode: 9f3bc...800

Det er ikke osten som er utfordringen, det er løpen (som er animalsk).

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Bokdamen skrev:

Det er ikke osten som er utfordringen, det er løpen (som er animalsk).

Mange spiser jo ost, å være vegetarianer betyr ikke at man holder seg bort fra alle animalske produkter, noen holder seg f.eks unna kun kjøtt.

Anonymkode: ddbab...dc8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Mange spiser jo ost, å være vegetarianer betyr ikke at man holder seg bort fra alle animalske produkter, noen holder seg f.eks unna kun kjøtt.

Anonymkode: ddbab...dc8

Jeg kan ikke så mye om det (så vet faktisk ikke hvorfor jeg kommenterte), men har flere venner som kun spiser egg og ost (ikke fisk og kjøtt), men som ikke spiser løpe. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

34 minutter siden, Bokdamen skrev:

Det er ikke osten som er utfordringen, det er løpen (som er animalsk).

Løpen er en del av osten. Du kan ikke bare fjerne den og spise resten. Men det lages også ost med vegetabilsk løpe, så vegetarianere kan spise caprese de også bare de velger osten med omhu.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Mange spiser jo ost, å være vegetarianer betyr ikke at man holder seg bort fra alle animalske produkter, noen holder seg f.eks unna kun kjøtt.

Anonymkode: ddbab...dc8

Vegetarianere holder seg generelt unna matprodukter som er avhengige av at dyr må dø for at disse skal produseres.
For eksempel får man får ikke tak i kjøtt eller fisk uten at et dyr blir drept. Gelatin er beinrester og for å få bein kreves det at dyret dør, men også løpe som er en form for magesyre fra gris/ku som kun kan utvinnes dersom dyret er dødt. Flere type oster inneholder løpe, og dette er noe vegetarianere prinsipielt burde holde seg unna. Oster som ikke er tilsatt løpe er selvsagt fritt fram. 

Får ikke forklart det på en bedre måte. 

Endret av Fredsmegleren
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Mange spiser jo ost, å være vegetarianer betyr ikke at man holder seg bort fra alle animalske produkter, noen holder seg f.eks unna kun kjøtt.

Anonymkode: ddbab...dc8

Men da kan man ikke si at man er vegetarianer.

Anonymkode: 2ea1b...e61

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fått dilla på salat med kikerter, revet gulrot, crispisalat og paprika, og bittelitt fransk dressing-mix. Jeg blir til vanlig ekstremt fort matlei, med dette spiser jeg lett flere dager på rad. Praktisk også, lager en stor porsjon, deler i matbokser og har lunsjen for flere dager klar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg pleier å ha bulgur, linser eller bønner sammen med salaten. Blir litt mer mettende.

Anonymkode: 563e8...eaf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...