Gå til innhold

Han er 42 jeg er 26


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så mange bitre, dømmende folk som svarer her, utrolig sort hvit tankegang!

Jeg er selv dame, både ser og føler meg mye yngre enn jeg er, og må innrømme at jeg føler ikke at jeg er alderen min. Tror mange kan føle det slik, men spesielt vi som ser mye yngre ut, samt mener at alder ikke definerer oss som personer. Alder på folk er svært individuelt, bare se dere rundt! Mye handler om hvordan samfunnet "oppfatter" alder, og mange er dessverre alt for opptatte av dette. De tenker mer alder enn personen de faktisk møter. F.eks hvis du skal møte en på date, og du får høre at vedkommende er den eller den alderen, har personen som skal møte vedkommene allerede laget seg et bilde av vedkommende i hodet sitt pga av oppgitt alder. "Problemet" er at det finnes endel som ikke identifiserer seg med alderen sin, og det synes jeg faktisk ikke er noe rart, jeg synes det er helt greit! Jeg synes det er endel av det å være menneske, men også at de som tenker slik kanskje er mer spirituelle, om du vil, tenker menneske som noe "mer" enn hvor mange år det har vært her. Derfor flagger jeg ikke med alderen min når jeg f.eks skal treffe en ny person i livet mitt. Det betyr ikke at jeg er flau over alderen min, men at jeg føler den ikke er "meg" på en måte, sånn som endel av samfunnet fremstiller alder. Hvis jeg f.eks skal møte en ny mann, er det fint hvis vi møtes en stund uten å vite alderen til hverandre. Jeg vil oppfatte han selv, uten disse "rammene" som jeg ofte synes alder kan være og håper han tenker det samme. For alder kan, i mange tilfeller, begrense. Derfor løy jo han mannen til ts.

Jeg ønsker selv også å bli kjent med folk uten å vite alderen, vil oppleve hele mennesket. Det gjør selvsagt ikke noe om folk sier alderen sin til meg, for jeg har uansett en individuell måte å oppfatte folk på, men merker at mange faktisk ikke har det. De vil gjerne vite alder og andre "definerende" opplysninger...jeg liker å finne ut av det etterhvert, liker å bli kjent gradvis uten disse stereotype fakta. Dere som mener dere hadde følt dere sååå sveket pga denne løgnen, gå litt inn i dere selv. Hva er så farlig med at han ville fremstille seg som yngre, når han tydeligvis ser og føler seg som den alderen han oppga?

Det finnes flere typer alder idag: kronologisk, biologisk og psykologisk alder. Det finnes også tester på dette, og f.eks da jeg tok tester var jeg langt under min opprinnelige alder. Det handler om innstilling til livet, om holdninger, om levemåte, livsstil etc. Noen mennesker blir fort satte, begrenset i hva de kan gjøre, ikke gjøre lenger osv. Mens noen fortsetter å utvikle seg hele livet. Jeg tilhører siste kategori.

 

Husker i en av bøkene til Hamsun at en mann ikke klarte å gjette alderen til ei dame for hun var så mye forskjellig...

 

Jeg kjenner ei dame i begynnelsen av 40 årene. Hun er sånn som mange menn faller for, hun er veldig vakker, spennende, interessant, har alltid egne prosjekter, reiser endel, ser mye flottere ut enn mange av hennes langt yngre venninner. Hun har samme figur som da hun var 19 ( har ikke barn ). Hun har selv sagt til meg at hun får endel kjipe kommentarer av, merke dere dette : spesielt kvinner som baksnakker henne pga alderen, de mener hun tror hun er så mye bedre enn andre ( misunnelse...), kvinner som gjerne har familie og lite tid til seg selv, kommer med kjipe kommentarer på at hun er så selvopptatt som reiser så mye, bare bruker tiden sin på å "dyrke seg selv", som de sier, der de ofte selv ser utslitt og gråe ut i trynet etter null timers søvn pga nattevåk med unger osv. Og de er en god del yngre enn henne! Det er liksom helt legitimt...å rakke ned på ei som ikke lever etter det man kanskje forventer at ei  på hennes alder gjør. Hun er endel ute på kveldene, treffer nye mennesker, lager nye prosjekter osv. Jeg blir irritert på hennes vegne, at noen holder på slik. Kvinner er kvinner verst, er det noe som heter, og føler faktisk dette er tilfellet her, men menn kan også være nokså aldersdikriminerende, f.eks avskrive ei dame med en gang fordi hun er i den eller den alderen, uten å oppleve henne først. Derfor synes jeg det er helt ok og ikke si alderen sin i begynnelsen. Man burde ikke lyve, men hvis noen spør, kan det for noen være vanskelig å være ærlig, da de blir plassert i en bås de ikke føler de hører hjemme f.eks.

 

Mannen ts møtte, ville bli oppfattet mer enn alderen sin. Det er jo flere her som sier dere hadde droppet han hvis dere visste at han var 7 år eldre. Og det synes jeg forteller mye om hvor innsnevret mange her tenker om alder, derfor skjønner jeg godt mannen til ts. 

 

 

Anonymkode: f16db...fc3

1. Hvor gammel eller ung du føler deg er irrelevant, det er antall år man har levd som menes med alder. 

2. Hva er så farlig med å fremstille seg som yngre enn det man er? Nei, hva er farlig med å fremstille seg som noe man ikke er? For det første er det uærlig, det i seg selv vil være en deal breaker for mange. For det andre så kaster man muligens bort tiden til andre med å lure seg forbi preferansene de har. Jeg vil ta valget mitt selv, ikke at andre skal ta det for meg. 

3. Ja, noen ville droppet denne mannen hvis han fortalte hvor gammel han faktisk var, men vet du hva, slik er det, akkurat som at det er tusen andre ting man dropper folk for i datingfasen. Hvis noen ikke vil ha meg fordi jeg er høy og kraftig, så er det noe jeg må respektere. Ganske sikker på at hvis jeg hadde fremstilt meg som lav og slank, for så å plutselig avslørt at jeg bare skrev det slik at personen ikke skulle droppe meg, så hadde det ikke vært greit. Det er en langt større deal breaker at man starter datingen med løgn, enn at man er litt eldre osv. Poenget er at det er opp til meg å velge om det er aktuelt for meg eller ikke, det valget skal ikke andre ta for meg ved å lure meg og fremstille seg som en annen enn den de er.   

Anonymkode: f6b3c...7c6

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

1. Hvor gammel eller ung du føler deg er irrelevant, det er antall år man har levd som menes med alder. 

2. Hva er så farlig med å fremstille seg som yngre enn det man er? Nei, hva er farlig med å fremstille seg som noe man ikke er? For det første er det uærlig, det i seg selv vil være en deal breaker for mange. For det andre så kaster man muligens bort tiden til andre med å lure seg forbi preferansene de har. Jeg vil ta valget mitt selv, ikke at andre skal ta det for meg. 

3. Ja, noen ville droppet denne mannen hvis han fortalte hvor gammel han faktisk var, men vet du hva, slik er det, akkurat som at det er tusen andre ting man dropper folk for i datingfasen. Hvis noen ikke vil ha meg fordi jeg er høy og kraftig, så er det noe jeg må respektere. Ganske sikker på at hvis jeg hadde fremstilt meg som lav og slank, for så å plutselig avslørt at jeg bare skrev det slik at personen ikke skulle droppe meg, så hadde det ikke vært greit. Det er en langt større deal breaker at man starter datingen med løgn, enn at man er litt eldre osv. Poenget er at det er opp til meg å velge om det er aktuelt for meg eller ikke, det valget skal ikke andre ta for meg ved å lure meg og fremstille seg som en annen enn den de er.   

Anonymkode: f6b3c...7c6

Jeg synes svarene og spørsmålene dine forteller at vi lever på forskjellige kloder. Å sammenligne alder med rein fysikk : du nevnte hvis en skrev at de var lav og slank  ( ikke høy pg kraftig som h*n egentlig var ), kan ikke sammenlignes med å si at man er noen år yngre, da alder er noe helt annet. Det er ikke noe definitivt, målbart.., sånn som du her hentyder. Og dere som synes alder er så definitivt, har ikke en spirituell tanke om alder, men en målbar tanke, som alder ikke er. Alder er og blir svært individuelt. Man vet f.eks ikke hvor lenge man skal leve. Noen blir knapt 50, noen blir godt over 100...Og veldig mange, er ikke alderen sin. De som er alderen sin, er sånne som deg, som har låst seg inn i hvordan man er når man er 19, 29, 39, 49 osv...Jeg har alltid vært fri uavhengig av alderen min, og tenker at mannen som ts møtte, også kanskje egentlig er det.

Anonymkode: f16db...fc3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg synes svarene og spørsmålene dine forteller at vi lever på forskjellige kloder. Å sammenligne alder med rein fysikk : du nevnte hvis en skrev at de var lav og slank  ( ikke høy pg kraftig som h*n egentlig var ), kan ikke sammenlignes med å si at man er noen år yngre, da alder er noe helt annet. Det er ikke noe definitivt, målbart.., sånn som du her hentyder. Og dere som synes alder er så definitivt, har ikke en spirituell tanke om alder, men en målbar tanke, som alder ikke er. Alder er og blir svært individuelt. Man vet f.eks ikke hvor lenge man skal leve. Noen blir knapt 50, noen blir godt over 100...Og veldig mange, er ikke alderen sin. De som er alderen sin, er sånne som deg, som har låst seg inn i hvordan man er når man er 19, 29, 39, 49 osv...Jeg har alltid vært fri uavhengig av alderen min, og tenker at mannen som ts møtte, også kanskje egentlig er det.

Anonymkode: f16db...fc3

Du ER alderen din,  beklager antall årene i livet får du ikke fjernet!

Å komme med "jeg er sånn en fri sjel jeg så jeg lyver så det renner for å skjule * den åpenbart skamfulle alderen min* er det fåtallet som ikke hadde ledd rått av. 

Anonymkode: c5964...75d

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg synes svarene og spørsmålene dine forteller at vi lever på forskjellige kloder. Å sammenligne alder med rein fysikk : du nevnte hvis en skrev at de var lav og slank  ( ikke høy pg kraftig som h*n egentlig var ), kan ikke sammenlignes med å si at man er noen år yngre, da alder er noe helt annet. Det er ikke noe definitivt, målbart.., sånn som du her hentyder. Og dere som synes alder er så definitivt, har ikke en spirituell tanke om alder, men en målbar tanke, som alder ikke er. Alder er og blir svært individuelt. Man vet f.eks ikke hvor lenge man skal leve. Noen blir knapt 50, noen blir godt over 100...Og veldig mange, er ikke alderen sin. De som er alderen sin, er sånne som deg, som har låst seg inn i hvordan man er når man er 19, 29, 39, 49 osv...Jeg har alltid vært fri uavhengig av alderen min, og tenker at mannen som ts møtte, også kanskje egentlig er det.

Anonymkode: f16db...fc3

Vet ikke hvilken klode du lever på men, jo, alder er definitivt en målbar variabel, og nei, jeg har ikke en spirituell tanke om alder. Ser du ikke at det er forskjell på å si "jeg føler meg yngre enn det alderen min er", og det å fritt legge på eller trekker fra flere år alt etter hva som passer den enkelte?   

Anonymkode: f6b3c...7c6

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

43 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg synes svarene og spørsmålene dine forteller at vi lever på forskjellige kloder. Å sammenligne alder med rein fysikk : du nevnte hvis en skrev at de var lav og slank  ( ikke høy pg kraftig som h*n egentlig var ), kan ikke sammenlignes med å si at man er noen år yngre, da alder er noe helt annet. Det er ikke noe definitivt, målbart.., sånn som du her hentyder. Og dere som synes alder er så definitivt, har ikke en spirituell tanke om alder, men en målbar tanke, som alder ikke er. Alder er og blir svært individuelt. Man vet f.eks ikke hvor lenge man skal leve. Noen blir knapt 50, noen blir godt over 100...Og veldig mange, er ikke alderen sin. De som er alderen sin, er sånne som deg, som har låst seg inn i hvordan man er når man er 19, 29, 39, 49 osv...Jeg har alltid vært fri uavhengig av alderen min, og tenker at mannen som ts møtte, også kanskje egentlig er det.

Anonymkode: f16db...fc3

Synes sammenligningen med fysikk er ganske grei. Om man ikke ser så bra ut så sliter man på ting som nettdating og kunne tenkt seg å lyve om utseende slik at de får en sjans til å vise hvem de er. Det er jo mange som er villige til å se forbi utseende om de kjenner personen, som oppfatter personens utseende annerledes over tid, osv. 

Det virker som om du egentlig mener det er forståelig å lyve om alderen fordi du selv ønsker å bli bedømt for mer enn det tallet, men samtidig mener at det ikke er greit å lyve om høyde siden du selv ikke trenger å lyve om din høyde og heller ikke ønsker å møte en som har løyet om sin alder. 

Endret av Summers
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

1. Hvor gammel eller ung du føler deg er irrelevant, det er antall år man har levd som menes med alder. 

2. Hva er så farlig med å fremstille seg som yngre enn det man er? Nei, hva er farlig med å fremstille seg som noe man ikke er? For det første er det uærlig, det i seg selv vil være en deal breaker for mange. For det andre så kaster man muligens bort tiden til andre med å lure seg forbi preferansene de har. Jeg vil ta valget mitt selv, ikke at andre skal ta det for meg. 

3. Ja, noen ville droppet denne mannen hvis han fortalte hvor gammel han faktisk var, men vet du hva, slik er det, akkurat som at det er tusen andre ting man dropper folk for i datingfasen. Hvis noen ikke vil ha meg fordi jeg er høy og kraftig, så er det noe jeg må respektere. Ganske sikker på at hvis jeg hadde fremstilt meg som lav og slank, for så å plutselig avslørt at jeg bare skrev det slik at personen ikke skulle droppe meg, så hadde det ikke vært greit. Det er en langt større deal breaker at man starter datingen med løgn, enn at man er litt eldre osv. Poenget er at det er opp til meg å velge om det er aktuelt for meg eller ikke, det valget skal ikke andre ta for meg ved å lure meg og fremstille seg som en annen enn den de er.   

Anonymkode: f6b3c...7c6

1 . Selvsagt er det relevant hvordan man føler seg, det fysiske og psykiske henger sammen. Når du nevner det er antall år man har levd som menes med alder : har du tenkt på at noen kan ha "levd" mye mer på kort tid enn en på lang tid? Dette er også med på å gjøre at alder er og blir så individuelt. Man bruker tiden forskjellig, ergo blir den forskjellig fra person til person.

 

2. Hvis man fremstiller seg yngre enn man er, er det fordi man føler seg yngre enn man er, og følelsene er like relevante, så derfor er det ikke noe man ikke er, som du påstår...Og du nevner preferanser: krysser du av på ei liste når du møter noen?  Må du først ha diverse faktaopplysninger så du kan plassere det? Hva forteller det om deg? Evner du ikke å oppleve et menneske uten å vite standard opplysninger først?

 

3. Man kan, som jeg tidligere nevnte, ikke sammenligne målbar fysikk med alder. Alder er tid, som er flytende, forandelig og svært individuell.

Anonymkode: f16db...fc3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dere som rakker ned på folk på 40+, sikkert ikke så gøy for de i den alderen å lese slike innlegg. 

Endret av Summers
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Han har i hvert fall oppnådd det han ønsket. Å få ei ung ei som han aldri ville fått ved å oppgi reell alder. At han er ærlig nå er vel så kvalmt. Han løy i begynnelsen for å oppnå noe for så å innrømme. Hva blir det neste for deretter å innrømme sannheten? 

Anonymkode: b2c0a...562

Oppnådd det han ønsket? Hva vet du om hans ønsker? Innrømme "sannheten"? Hva vet du om sannheten?

Ingen av dere sitter på sannheten! 

Anonymkode: f16db...fc3

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

1 . Selvsagt er det relevant hvordan man føler seg, det fysiske og psykiske henger sammen. Når du nevner det er antall år man har levd som menes med alder : har du tenkt på at noen kan ha "levd" mye mer på kort tid enn en på lang tid? Dette er også med på å gjøre at alder er og blir så individuelt. Man bruker tiden forskjellig, ergo blir den forskjellig fra person til person.

 

2. Hvis man fremstiller seg yngre enn man er, er det fordi man føler seg yngre enn man er, og følelsene er like relevante, så derfor er det ikke noe man ikke er, som du påstår...Og du nevner preferanser: krysser du av på ei liste når du møter noen?  Må du først ha diverse faktaopplysninger så du kan plassere det? Hva forteller det om deg? Evner du ikke å oppleve et menneske uten å vite standard opplysninger først?

 

3. Man kan, som jeg tidligere nevnte, ikke sammenligne målbar fysikk med alder. Alder er tid, som er flytende, forandelig og svært individuell.

Anonymkode: f16db...fc3

1. Så hvis du spør meg "kan du si ifra når det har gått en time?", så kan jeg fritt definere den timen selv? Timen kan være 10 min eller 3 timer alt etter hvordan jeg bruker tiden min? Er du født i 1974, så er 2016 året du blir 42, uavhengig av hva du har opplevd og din livserfaring.

2. Hvorfor sier man ikke sannheten i stedet? "dette er min alder, men jeg føler meg yngre enn det jeg er"?  

3. Alderen sier ikke noe om din fysikk, men vi har alle likevel en alder som er den tiden vi har levd. Om noen spør om alderen, så er det den faktiske tiden du har levd de spør om, ikke hvor gammel man føler seg. 

Anonymkode: f6b3c...7c6

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

1. Så hvis du spør meg "kan du si ifra når det har gått en time?", så kan jeg fritt definere den timen selv? Timen kan være 10 min eller 3 timer alt etter hvordan jeg bruker tiden min? Er du født i 1974, så er 2016 året du blir 42, uavhengig av hva du har opplevd og din livserfaring.

2. Hvorfor sier man ikke sannheten i stedet? "dette er min alder, men jeg føler meg yngre enn det jeg er"?  

3. Alderen sier ikke noe om din fysikk, men vi har alle likevel en alder som er den tiden vi har levd. Om noen spør om alderen, så er det den faktiske tiden du har levd de spør om, ikke hvor gammel man føler seg. 

Anonymkode: f6b3c...7c6

Tid er ikke alltid definitivt. Det henger et psykisk aspekt ved alder, derfor er det ikke så målbart som mange vil ha det til. Alder er og blir svært individuelt. Jeg ser f.eks veldig mye yngre ut enn jeg er, mens ei anna jeg kjenner ser eldre ut. Når vi er ute sammen, blir jeg oppfattet og snakket til som jeg skulle vært tja la oss si 23ish, mens hun venninna mi ca 40ish, men vi er like gamle. En spurte en gang om hun var moren min. Hvis vi begge hadde skrevet en nettprofil av oss selv, hadde jeg kanskje mistet mange muligheter pga at endel ville lest alderen min på nettprofilen foran den jeg er i utseende og spirit, samme venninna mi. 

Jeg verken skrev eller sa at det var greit av mannen til ts å lyve, jeg bare skrev at jeg skjønte han utifra hvordan man kan føle seg veldig annerledes enn sin alder.

Anonymkode: f16db...fc3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Klopp
Den 19. mai 2016 at 10.53, AnonymBruker skrev:

Ønsker du barn?

Anonymkode: 25317...b3d

Menn kan lage barn til de er trollgamle de ;) 

Ts du må spørre deg selv om hva er viktigst. Alderen eller kjærligheten og følelsene. Jeg hadde valgt det siste. Gir faen i alder så lenge jeg er forelsket. 

Feigt av han å lyve ja, men det er det så mange som gjør for tiden. Mange er for feige og må lyve om alderen. Både unge og eldre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Klopp
46 minutter siden, Summers skrev:

Dere som rakker ned på folk på 40+ sikkert ikke så gøy for de i den alderen å lese slike innlegg. 

Lurer på hva de selv sier når de er 40+ og blir hakket på. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han oppgir bevisst i en  profil på nettet at han er 7 år yngre. Stor grad av uærlighet.  OK at han ikke var forberedt på at det skulle bli noe seriøst, men det er respektløst likevel.  Selvom relasjoner ikke utvikler seg til å bli veldig langvariget og dype har alle mennesker krav på respekt.

Husk at selvom han har mange gode sider utelukker ikke det at han har dårlige også.  Jeg hadde ikke fortsatt med ham pga risiko for fremtidige løgner om ting det er bekvemt for ham å lyve om.

Han har satt deg i en følelsesmessig knipe, dårlig start på et forhold.  Han vet tydeligvis ikke hvordan man bygger tillit.  (jeg er 40 år selv forresten, kunne ikke drømt om å holde det skjult for noen).

 

 

Endret av Zouk
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest NotNaomi
Den Thursday, May 19, 2016 at 10.40, AnonymBruker skrev:

Her om dagen fikk jeg vite at han jeg dater er 42 og ikke 35 som jeg har trodd hele veien. Jeg er 26. Han sa han måtte fortelle meg noe som han syntes var litt flaut og han ringte meg å fortalte at når han oppretten profilen sin på en datingside oppga han at han var yngre en det han egentlig var og at han derfor er 7 år eldre enn det han har utgitt seg for å være. (Han ser ikke eldre ut enn 35) Jeg ble selvsagt veldig sjokkert over dette, og skuffet over at han har løyet for meg i over en måned nå! Han fortalte at han hadde tenkt til å si det tidligere, men at han ikke trodde vi kom til å bli så godt kjent og treffes så mange ganger som vi har gjort, og at han derfor ikke syntes det var så viktig der og da. Han har også beklaget seg og sagt at det er det eneste han har løyet om. Spørsmålet mitt er; hva gjør jeg nå? Jeg synes personlig at en aldersforkjell på 15 år er mye. Men samtidig så liker jeg at han er voksen, tar ansvar, er sporty, bryr seg og han er veldig omsorgsfull. Vi har også veldig mye tilfelles og deler mye av de samme interessene og drømmer om hvordan vi ønsker å ha det og tanker om familie osv. Og jeg har begynt å få følelser for ham. Samtidig er jeg også skuffet over at han har unnlatt å fortelle om dette frem til nå og jeg føler meg også utrolig dum og sinna, og aner ikke hva jeg skal gjøre videre. Jeg trenger råd.

Anonymkode: 1c4ca...390

Hvis du ikke allerede har,men kun BEGYNT å få følelser for ham,bør du dumpe ham. De egenskapene du nevner har også andre. Hvorfor jugde han om alderen? For å lure yngre jenter? Er det ok? Du skriver at han er voksen,men nei,han er jo ikke det. Voksne fok er nok tryggere på seg selv. De trives også med andre voksne,og vil vel ikke lure yngre?

At menn på hans alder liker yngre er ok,men de får jammen behandle de med respekt,ikke lure og juge etterpå for dem. Ikke trodde han dere ville møtes så mange ganger heller? Så søtt.

Niks. Ikke tro at han er den eneste bra fyren du kan få!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Så mange bitre, dømmende folk som svarer her, utrolig sort hvit tankegang!

Jeg er selv dame, både ser og føler meg mye yngre enn jeg er, og må innrømme at jeg føler ikke at jeg er alderen min. Tror mange kan føle det slik, men spesielt vi som ser mye yngre ut, samt mener at alder ikke definerer oss som personer. Alder på folk er svært individuelt, bare se dere rundt! Mye handler om hvordan samfunnet "oppfatter" alder, og mange er dessverre alt for opptatte av dette. De tenker mer alder enn personen de faktisk møter. F.eks hvis du skal møte en på date, og du får høre at vedkommende er den eller den alderen, har personen som skal møte vedkommene allerede laget seg et bilde av vedkommende i hodet sitt pga av oppgitt alder. "Problemet" er at det finnes endel som ikke identifiserer seg med alderen sin, og det synes jeg faktisk ikke er noe rart, jeg synes det er helt greit! Jeg synes det er endel av det å være menneske, men også at de som tenker slik kanskje er mer spirituelle, om du vil, tenker menneske som noe "mer" enn hvor mange år det har vært her. Derfor flagger jeg ikke med alderen min når jeg f.eks skal treffe en ny person i livet mitt. Det betyr ikke at jeg er flau over alderen min, men at jeg føler den ikke er "meg" på en måte, sånn som endel av samfunnet fremstiller alder. Hvis jeg f.eks skal møte en ny mann, er det fint hvis vi møtes en stund uten å vite alderen til hverandre. Jeg vil oppfatte han selv, uten disse "rammene" som jeg ofte synes alder kan være og håper han tenker det samme. For alder kan, i mange tilfeller, begrense. Derfor løy jo han mannen til ts.

Jeg ønsker selv også å bli kjent med folk uten å vite alderen, vil oppleve hele mennesket. Det gjør selvsagt ikke noe om folk sier alderen sin til meg, for jeg har uansett en individuell måte å oppfatte folk på, men merker at mange faktisk ikke har det. De vil gjerne vite alder og andre "definerende" opplysninger...jeg liker å finne ut av det etterhvert, liker å bli kjent gradvis uten disse stereotype fakta. Dere som mener dere hadde følt dere sååå sveket pga denne løgnen, gå litt inn i dere selv. Hva er så farlig med at han ville fremstille seg som yngre, når han tydeligvis ser og føler seg som den alderen han oppga?

Det finnes flere typer alder idag: kronologisk, biologisk og psykologisk alder. Det finnes også tester på dette, og f.eks da jeg tok tester var jeg langt under min opprinnelige alder. Det handler om innstilling til livet, om holdninger, om levemåte, livsstil etc. Noen mennesker blir fort satte, begrenset i hva de kan gjøre, ikke gjøre lenger osv. Mens noen fortsetter å utvikle seg hele livet. Jeg tilhører siste kategori.

 

Husker i en av bøkene til Hamsun at en mann ikke klarte å gjette alderen til ei dame for hun var så mye forskjellig...

 

Jeg kjenner ei dame i begynnelsen av 40 årene. Hun er sånn som mange menn faller for, hun er veldig vakker, spennende, interessant, har alltid egne prosjekter, reiser endel, ser mye flottere ut enn mange av hennes langt yngre venninner. Hun har samme figur som da hun var 19 ( har ikke barn ). Hun har selv sagt til meg at hun får endel kjipe kommentarer av, merke dere dette : spesielt kvinner som baksnakker henne pga alderen, de mener hun tror hun er så mye bedre enn andre ( misunnelse...), kvinner som gjerne har familie og lite tid til seg selv, kommer med kjipe kommentarer på at hun er så selvopptatt som reiser så mye, bare bruker tiden sin på å "dyrke seg selv", som de sier, der de ofte selv ser utslitt og gråe ut i trynet etter null timers søvn pga nattevåk med unger osv. Og de er en god del yngre enn henne! Det er liksom helt legitimt...å rakke ned på ei som ikke lever etter det man kanskje forventer at ei  på hennes alder gjør. Hun er endel ute på kveldene, treffer nye mennesker, lager nye prosjekter osv. Jeg blir irritert på hennes vegne, at noen holder på slik. Kvinner er kvinner verst, er det noe som heter, og føler faktisk dette er tilfellet her, men menn kan også være nokså aldersdikriminerende, f.eks avskrive ei dame med en gang fordi hun er i den eller den alderen, uten å oppleve henne først. Derfor synes jeg det er helt ok og ikke si alderen sin i begynnelsen. Man burde ikke lyve, men hvis noen spør, kan det for noen være vanskelig å være ærlig, da de blir plassert i en bås de ikke føler de hører hjemme f.eks.

 

Mannen ts møtte, ville bli oppfattet mer enn alderen sin. Det er jo flere her som sier dere hadde droppet han hvis dere visste at han var 7 år eldre. Og det synes jeg forteller mye om hvor innsnevret mange her tenker om alder, derfor skjønner jeg godt mannen til ts. 

 

 

Anonymkode: f16db...fc3

Takk i lige måde. Hva med hva andre vil? Du kaller oss innsnevret, jeg kaller deg og mannen til TS egoistisk. "Jeg vil" "Jeg føler". Regner med det du synes det er greit at folk utelater andre ting til deg og? Feks at de har 5 unger med 5 forskjellige kvinner, kjønnsykdommer, egentlig er gift - men de føler seg singel, ser ikke noe til barna og ikke ønsker å bli dømt utifra virkeligheten. De kan jo som du så fint sier det, "for noen være vanskelig å være ærlig, da de blir plassert i en bås de ikke føler de hører hjemme f.eks."

Føl hva du vil. Fødelsesåret ditt står i passet ditt og det er det du er.

Anonymkode: 3d048...571

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest NotNaomi
Den Thursday, May 19, 2016 at 14.55, AnonymBruker skrev:

Damene lyver om vekt og høyde. Menn om alder. Helt klart at menn er mest kriminelle.

Anonymkode: 73664...6e4

Idiot. En SER vel på første date hvor liten/stor en jente er?? Nytter ikke å juge om det en måned Einstein.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

5 timer siden, Klopp skrev:

Lurer på hva de selv sier når de er 40+ og blir hakket på. 

Jeg er selv 35 og gift med en på 40. Vi har droppet  å få barn nr tre fordi han føler seg for gammel. Han vil ikke bli pensjonist og fremdeles ha barn som bor hjemme, og jeg skjønner jo det. Så for en ung dame å inngå et forhold med en 16 år eldre mann når hun ønsker barn, nei da må hun være desperat. Det er det eneste sannsynlige for meg. I tillegg har denne mannen vist seg å være en løgner. Kan hun virkelig ikke få bedre?

Anonymkode: 44b9a...4c6

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest NotNaomi
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Så mange bitre, dømmende folk som svarer her, utrolig sort hvit tankegang!

Jeg er selv dame, både ser og føler meg mye yngre enn jeg er, og må innrømme at jeg føler ikke at jeg er alderen min. Tror mange kan føle det slik, men spesielt vi som ser mye yngre ut, samt mener at alder ikke definerer oss som personer. Alder på folk er svært individuelt, bare se dere rundt! Mye handler om hvordan samfunnet "oppfatter" alder, og mange er dessverre alt for opptatte av dette. De tenker mer alder enn personen de faktisk møter. F.eks hvis du skal møte en på date, og du får høre at vedkommende er den eller den alderen, har personen som skal møte vedkommene allerede laget seg et bilde av vedkommende i hodet sitt pga av oppgitt alder. "Problemet" er at det finnes endel som ikke identifiserer seg med alderen sin, og det synes jeg faktisk ikke er noe rart, jeg synes det er helt greit! Jeg synes det er endel av det å være menneske, men også at de som tenker slik kanskje er mer spirituelle, om du vil, tenker menneske som noe "mer" enn hvor mange år det har vært her. Derfor flagger jeg ikke med alderen min når jeg f.eks skal treffe en ny person i livet mitt. Det betyr ikke at jeg er flau over alderen min, men at jeg føler den ikke er "meg" på en måte, sånn som endel av samfunnet fremstiller alder. Hvis jeg f.eks skal møte en ny mann, er det fint hvis vi møtes en stund uten å vite alderen til hverandre. Jeg vil oppfatte han selv, uten disse "rammene" som jeg ofte synes alder kan være og håper han tenker det samme. For alder kan, i mange tilfeller, begrense. Derfor løy jo han mannen til ts.

Jeg ønsker selv også å bli kjent med folk uten å vite alderen, vil oppleve hele mennesket. Det gjør selvsagt ikke noe om folk sier alderen sin til meg, for jeg har uansett en individuell måte å oppfatte folk på, men merker at mange faktisk ikke har det. De vil gjerne vite alder og andre "definerende" opplysninger...jeg liker å finne ut av det etterhvert, liker å bli kjent gradvis uten disse stereotype fakta. Dere som mener dere hadde følt dere sååå sveket pga denne løgnen, gå litt inn i dere selv. Hva er så farlig med at han ville fremstille seg som yngre, når han tydeligvis ser og føler seg som den alderen han oppga?

Det finnes flere typer alder idag: kronologisk, biologisk og psykologisk alder. Det finnes også tester på dette, og f.eks da jeg tok tester var jeg langt under min opprinnelige alder. Det handler om innstilling til livet, om holdninger, om levemåte, livsstil etc. Noen mennesker blir fort satte, begrenset i hva de kan gjøre, ikke gjøre lenger osv. Mens noen fortsetter å utvikle seg hele livet. Jeg tilhører siste kategori.

 

Husker i en av bøkene til Hamsun at en mann ikke klarte å gjette alderen til ei dame for hun var så mye forskjellig...

 

Jeg kjenner ei dame i begynnelsen av 40 årene. Hun er sånn som mange menn faller for, hun er veldig vakker, spennende, interessant, har alltid egne prosjekter, reiser endel, ser mye flottere ut enn mange av hennes langt yngre venninner. Hun har samme figur som da hun var 19 ( har ikke barn ). Hun har selv sagt til meg at hun får endel kjipe kommentarer av, merke dere dette : spesielt kvinner som baksnakker henne pga alderen, de mener hun tror hun er så mye bedre enn andre ( misunnelse...), kvinner som gjerne har familie og lite tid til seg selv, kommer med kjipe kommentarer på at hun er så selvopptatt som reiser så mye, bare bruker tiden sin på å "dyrke seg selv", som de sier, der de ofte selv ser utslitt og gråe ut i trynet etter null timers søvn pga nattevåk med unger osv. Og de er en god del yngre enn henne! Det er liksom helt legitimt...å rakke ned på ei som ikke lever etter det man kanskje forventer at ei  på hennes alder gjør. Hun er endel ute på kveldene, treffer nye mennesker, lager nye prosjekter osv. Jeg blir irritert på hennes vegne, at noen holder på slik. Kvinner er kvinner verst, er det noe som heter, og føler faktisk dette er tilfellet her, men menn kan også være nokså aldersdikriminerende, f.eks avskrive ei dame med en gang fordi hun er i den eller den alderen, uten å oppleve henne først. Derfor synes jeg det er helt ok og ikke si alderen sin i begynnelsen. Man burde ikke lyve, men hvis noen spør, kan det for noen være vanskelig å være ærlig, da de blir plassert i en bås de ikke føler de hører hjemme f.eks.

 

Mannen ts møtte, ville bli oppfattet mer enn alderen sin. Det er jo flere her som sier dere hadde droppet han hvis dere visste at han var 7 år eldre. Og det synes jeg forteller mye om hvor innsnevret mange her tenker om alder, derfor skjønner jeg godt mannen til ts. 

 

 

Anonymkode: f16db...fc3

Du skriver mye bra her. Nå lurer jo ikke du noen,som fyren i HI. Du juger ikke heller,som han. Det er en stor forskjell! 

At du velger å ikke snakke om alder er ok,men samtidig så er det synd du opplever at alderen din definerer deg. Jeg forstår hva du mener, men det fins mange som gir f i alder sånn mht dating. Det er når de tenker framover i et fast forhold en bør tenke realistisk mht barn osv. For uansett hvor ung og sprek en føler seg,så vil en dag visse fysiske forandringer skje(tenker ikke ytre). Ellers er jeg enig med deg i mye. 

Litt dumt å skrive om "slitne" mødre da,for tror de aller fleste mødre elsker livet som mor altså: -) Men de har stort ansvar for andre,og da kan det virke irriterende og provoserende at andre kun tillater seg å tenke på seg selv. Tror ikke det er så veldig misunnelse,men deres "verdisyn".

Vi skal alle alltid bry oss unødig om noe iblant :-)  

Bra innlegg,det er intet formål å alltid være enige i alt. Hadde ikke blitt mye til utvikling :-D 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sisti
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg synes svarene og spørsmålene dine forteller at vi lever på forskjellige kloder. Å sammenligne alder med rein fysikk : du nevnte hvis en skrev at de var lav og slank  ( ikke høy pg kraftig som h*n egentlig var ), kan ikke sammenlignes med å si at man er noen år yngre, da alder er noe helt annet. Det er ikke noe definitivt, målbart.., sånn som du her hentyder. Og dere som synes alder er så definitivt, har ikke en spirituell tanke om alder, men en målbar tanke, som alder ikke er. Alder er og blir svært individuelt. Man vet f.eks ikke hvor lenge man skal leve. Noen blir knapt 50, noen blir godt over 100...Og veldig mange, er ikke alderen sin. De som er alderen sin, er sånne som deg, som har låst seg inn i hvordan man er når man er 19, 29, 39, 49 osv...Jeg har alltid vært fri uavhengig av alderen min, og tenker at mannen som ts møtte, også kanskje egentlig er det.

Anonymkode: f16db...fc3

Unnskyld, men dette er jo bare tull. 

Alder ER målbart. Nei, det definerer ikke hvem du er, men det sier mye om hva man kan forvente av en del fysiske aspekter - barn og død er en av de viktige. Du kan ikke komme bort fra at alder ER en veldig god indikator på hvor lang tid du har igjen å leve. Det er IKKE opp til deg å frata andre muligheten til å vurdere dette ved å lyve om alderen din! 

For meg er det for eksempel dette med barn som er viktigst når det kommer til alder. Jeg var 20 da jeg traff min mann som da var 35. Da var aldersforskjellen ok, fordi jeg visste vi hadde noen år på å kunne være kjærester før vi trengte å tenke på barn. 

Nå er jeg 30. Hadde jeg vært singel nå hadde jeg ALDRI involvert meg med en 15 år eldre mann, fordi jeg ønsker barn, og skulle vi fått barn sammen hadde vi fått det travelt, og det er ikke jeg interessert i. 

Hadde jeg vært 40 hadde alderen igjen hatt mindre å bety, for da hadde muligheten for barn uansett vært borte. 

Poenget er - om vedkommende da hadde løyet om alderen sin så hadde han fratatt meg muligheten til å vurdere de kalde, harde fakta. DET ER IKKE GREIT! Det er ikke DIN oppgave å bestemme at alder ikke er viktig - på en del områder er det faktisk veldig viktig! Alder sier MYE om muligheten for å få barn sammen, og muligheten for å bli pensjonister sammen. Jeg og min mann får heldigvis barn sammen, men pensjonisttilværelsen blir ikke som for "normale" par. Det er sårt, men det er greit. Men det er KUN greit fordi jeg fra dag 1 har visst hva jeg gikk til, fordi jeg har kunnet vurdere disse tingene fra før følelsene ble for sterke. De tingene er det ikke greit å bare spytte på og lyve om fordi man har en fjern idé om at alder ikke er definerbart. Fysisk alder er høyst definerbart. Alt det andre du snakker om har ingenting med alder å gjøre. Det handler ikke om at man ønsker å "være" alderen sin, men at alder sier MYE om hvor i livet du er rent biologisk utifra fruktbarhet og forventer gjenværende levetid. At det er uviktig for deg gjør det ikke uviktig for andre - noen ønsker faktisk barn, og noen ønsker faktisk å i det minste kunne drømme om en pensjonisttilværelse sammen (noe jeg forstår GODT - det er ikke kjekt for meg å tenke at "når jeg blir pensjonist vil jeg gjøre det og det og det - men jeg må gjøre det uten min mann). 

Å lyve om alder viser bare at man har null respekt for den andre parten, og at man er helt blind for utfordringene aldersforskjell kan bringe med seg. Den andre parten skal selv få avgjøre hvor viktig de potensielle utfordringene er - og da må man være ærlig! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sisti
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Takk i lige måde. Hva med hva andre vil? Du kaller oss innsnevret, jeg kaller deg og mannen til TS egoistisk. "Jeg vil" "Jeg føler". Regner med det du synes det er greit at folk utelater andre ting til deg og? Feks at de har 5 unger med 5 forskjellige kvinner, kjønnsykdommer, egentlig er gift - men de føler seg singel, ser ikke noe til barna og ikke ønsker å bli dømt utifra virkeligheten. De kan jo som du så fint sier det, "for noen være vanskelig å være ærlig, da de blir plassert i en bås de ikke føler de hører hjemme f.eks."

Føl hva du vil. Fødelsesåret ditt står i passet ditt og det er det du er.

Anonymkode: 3d048...571

Hehe, godt poeng - jeg har truffet nok av menn som ikke vil være ærlige om at de er gifte, for da plasseres de i "feil bås". Altså... Patetisk og respektløst. Vil man ikke involvere seg med gifte menn så er faktisk båsen "gift" utrolig viktig, og da kan ikke den gifte bare sutre om at det føles som feil bås... Det samme gjelder alder. Man kan ikke selv bestemme hvilke faktum andre skal føle er viktige eller ei. 

Syns man alder er en "spirituell ting" som har null med blant annet fruktbarhet og gjenværende levetid å gjøre får man finne en annen med samme oppfatning, i stedetfor å lyve og forsøke å påtvinge de andre de samme oppfatningene. Akkurat som at gifte menn får finne seg noen som synes utroskap er ok, i stedetfor å påtvinge sin manglende moral på de som er uenige ved å lyve. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...