Gå til innhold

-Noen spørsmål om valp og hundehold-


Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Har en del spørsmål ang. valp og hunde hold. Håper jeg får svar på noen av dem! :wink:

1. Når begynner valper å miste tennene?

2. Hva slags kjøtt er det trygt å gi en valp? Tenker på bein i halsen osv..

3. Hva skal jeg gjøre for å unngå at den evt biter i ledninger? (eller pleier ikke dette å være ett problem?)

4. Når pleier små hunder å fa sin første løpetid? Ca et halvt år? Blør de små rasene mye?

5. Har du noen morsomme hundeleker å anbefale?

6. Hvor lenge etter at jeg henter valpen kan jeg begynne å sosialisere den ordentlig? Ta den med til venner osv?

7. Når er første valpekurs, alder?

Har masse spm, men det var disse jeg kom på nå. Kommer mef flere senere! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1: Litt individuelt, små raser er tidligere utviklet enn andre. Fra tre mnd og oppover.

3: Fjern ledningene! Enklest. Ha den i lekegrind eller et avgrenset område når du ikke er tilstede for å passe på. Noen bruker eddik.

5: Ikea har glimrende tøyleker i ovcerraskende god kvalitet til en rimelig penge - min hund elsker alle Ikea-lekene sine. Ting som piper og lager lyd er artig. Også sånne gummiballer med hull i som man kan putte godbiter inne - så må hunden prøve å få dem ut. En valp bør også få sånne små tyggeben fordi den klør i munnen. Kjøp litt av hvert, stoff, gummi og harde ting.

6: Avhenger av valpen og hvor trygg den virker. Ta det gradvis, men småsosialisering kan jo starte med en gang.

7: Jeg tok med min da han var 3 mnd, men da til en liten klasse med bare fire hunder. 2-4 mnd regnes som "the golden age" hvor de lærer ekstremt fort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Genevieve

Svar på spm. 2:

Hunder skal ikke ha bein, for valper er det direkte farlig. Kyllingkjøtt er finfin godbit for valper, lett å fordøye og sunt som bare det. Andre typer kjøtt som svin og okse bør man vente med til senere da dette kan gi diarè.

Gni kjøttet mellom fingrene for å være sikker på at det ikke finnes ben i det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Varierer. Tror at vår var ca et halvt år.

2. Ikke gi hunden bein, men ellers kan den få kjøtt som ikke er krydret eller saltet. Pølsebiter er ganske salt, men fungerer fint som godbiter under trening fordi de lukter ganske mye.

3. Ja, det er et problem og kan i verste fall ende ille. Når valpen er alene bør det ikke være strøm i ledningene. Smør eddik på løse ledninger, så holder den seg unna. Men vær oppmerksom på at eddiklukten forsvinner gradvis (ganske raskt).

4. Når løpetiden kommer og hvor mye hunden blør varierer. Vår var ca 9 mnd gammel. Det blir noen dråper på gulvet, men det meste tar hun seg av selv.

5. Favoritten her i huset er tøyknuter. Kjempemorsomt å leke med (drakamp), slenge rundt og tygge på. Ikke koster de mye heller. Pipeleker er slitsomme og har lett for å bli tygget i fillebiter etter kort tid.

Ringer av hard gummi er også populært.

6. begynn tidlig, men ta det forsiktig. I første omgang er det kanskje best å invitere folk hjem til deg, slik at valpen føler seg trygg. Korte besøk hos andre er helt supert. bare pass på at det iokke blir for mye styr (unger, andre hunder osv). La den hilse på andre dyr/hunder av og til også.

7. Vi startet på første valpekurs når hunden var nesten 1/2 år. Spør de som arrangerer kursene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hunder skal ikke ha bein' date=' for valper er det direkte farlig.[/quote']

Dette er feil, bein er veldig bra for hunder, så lenge det ikke er kokt eller stekt. Hunder skal helst ha rått kjøtt, men kan få middagsrester, dersom det er lite krydret og ikke inneholder bein. Å gi hunden rått kjøtt på bein er en god investering for hundens helse, og særlig for å rense tennene.

Tenk på hva hunden ville spist dersom den fortsatt var hos moren sin. Når de begynner med fast føde får de mat som moren har tygd for dem, og halvvveis fordøyd, etterhvert går de mer og mer over til å spise på egen hånd. Når de kommer i tannfellinga er det veldig bra for dem å få rå bein å gnage på, i tillegg til at det begrenser tygging på andre, forbudte ting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3. Hva skal jeg gjøre for å unngå at den evt biter i ledninger? (eller pleier ikke dette å være ett problem?)

-Dette har aldri vært ett problem for meg, siden vi alltid har sørget for at valpen har andre, mere fristende ting å tygge på. Fra tannfellinga begynner og til hunden er rundt året klør det som regel i tenna, så da trenger den ett godt utvalg av tyggebein, vedkubber osv. Når du er hjemme med valpen bør det være nok å holde ett lite øye med den, er den alene bør den være i ett rom hvor den ikke har tilgang på noen forbudte ting. Dersom valpen viser seg å være veldig interessert i ledninger kan du smøre dem inn med ting som eddik.

4. Når pleier små hunder å fa sin første løpetid? Ca et halvt år? Blør de små rasene mye?

-Alt fra 6 til 12 måneder er normalt for de fleste raser. Hvor mye hunden blør er nokså individuelt, og det varierer også veldig hvor flinke hundene er til å slikke opp blodet etter seg.

5. Har du noen morsomme hundeleker å anbefale?

-Det kommer litt an på hva slags hund det er, og hvilke instinkter den har spesielt. Men sånn generelt er alt som kan demonteres på noe vis stas, alt fra kosedyr til sko. Ting som lukter mat/spennende er også populært, enten det er grisehaler eller tomme melkekartonger. Ball er også en vinner, men den passer best ute, siden det kan bli litt voldsom lek. Tau til trekkeleker er det også mange som liker, bare vær forsiktig med å trekke for hardt, da det kan skade valpens tenner.

6. Hvor lenge etter at jeg henter valpen kan jeg begynne å sosialisere den ordentlig? Ta den med til venner osv?

-I begynnelsen ville jeg latt vennene komme til meg, så valpen kan bli kjent med ulike mennesker på det stedet den forhåpentligvis er mest trygg. Du kan også ta den med til andre på korte turer, men det er viktig at du ikke sliter den helt ut, siden en valp trenger mye søvn og hvile.

7. Når er første valpekurs, alder?

-3 til 6 måneder er vanlig alder på nybegynnerkurset. Så finnes det også egne nybegynnerkurs for eldre hunder, for de som tar over hunder på omplassering osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har lest at hunder ikke skal ha bein fra Fugl, Fisk, Får, Flesk (gris) - De 4 F'ene.

MIn erfaring fra løpetiden er at det ble søl på gulvet, gulvteppene, møblene. Så tepper måtte tas bort, og møbler dekkes til. Koste hunden i fanget fikk vi blod på klærne, og det luktet guffent "mens blod" den tiden det stod på. Følte nesten jeg luktet det sammen selv, buksene var hyppig til vask. Men det sies det blir midre de senere gangene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Ikke gi valpen sko å leke med, den vil ikke klare å skille skoen du har gitt den med de som står i gangen, og plutselig har du bare opptygde sko.

Gå til anskaffelse av en kong. Dette er en usymmetrisk spretteleke som er hul i midten - til å putte godtbiter i. Genial leke som hunden har MASSE glede av. Stimulerende for hjernen er det også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lilleulv
Har lest at hunder ikke skal ha bein fra Fugl, Fisk, Får, Flesk (gris) - De 4 F'ene.

MIn erfaring fra løpetiden er at det ble søl på gulvet, gulvteppene, møblene. Så tepper måtte tas bort, og møbler dekkes til. Koste hunden i fanget fikk vi blod på klærne, og det luktet guffent "mens blod" den tiden det stod på. Følte nesten jeg luktet det sammen selv, buksene var hyppig til vask. Men det sies det blir midre de senere gangene.

Hallo. Hørt om tispe-truse? :) det skal nemi ha. Ikke blod utover dette huset nei...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har lest at hunder ikke skal ha bein fra Fugl' date= Fisk, Får, Flesk (gris) - De 4 F'ene.

Spørsmålet er om det er rått eller ikke. Bein fra storfe kan også splintres dersom det er kokt eller stekt, mens alt du nevner kan gis dersom det er rått.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

vi kjøpte tispe-truse til gullet vårt, men den var IKKE god å ha på, altfor hard strikk (ikke for stram, men hard) så den gnagde på beina. jeg kjøpte heller barnetruse på lindex, klippet hull til hale og klippet til truseinnlegg. den var helt grei å gå i, også var hun så SØT! :kyss:

dette er en liten rase, hun begynte å blø da hun var ni mnd, og blødde MYE den første tiden. og det lukta skikkelig mens av henne ja...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

IKKE gi hunden din bein! det eneste beinet hundne kan spise, er okseknoke. Hundne min holdt faktisk på å dø av at tarmene ble revet opp da en "snill" onkel hadde gitt henne elgbein. Bikkja mi får IKKE flere bein med andre ord.........

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...