Gå til innhold

Hva betyr ordtaket "selvgjort er velgjort"?


Smultring

Anbefalte innlegg

Jeg har lest det som står i vanlige ordbøker, men det er likevel uklart hva ordtaket betyr.

Hvorfor er folk fornøyd med eget arbeid? Er ordtaket ment som kritikk av folks høye tanker om eget arbeid, eller som en konstatering av at det en har gjort selv, har en kontroll over og vet det er godt utført?

 

Skjermbilde.PNG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nei det betyr vel at om man vil ha noe gjort ordentlig/med en gang må man gjøre det selv. Ser på det som at man selv skal ta ansvar hvis man ønsker noe gjort, istedenfor å forvente at andre skal gjøre det for deg. 

Anonymkode: 0a72d...979

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I boken "Bevingede ord" står dette:

Selvgjort er velgjort – ordspråk, Matras – Peder Syv 1,155 (1682): "Selv-gjordt er vel-gjordt. Selv er beste mand. Selv gjør det best."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Arabella skrev:

I boken "Bevingede ord" står dette:

Selvgjort er velgjort – ordspråk, Matras – Peder Syv 1,155 (1682): "Selv-gjordt er vel-gjordt. Selv er beste mand. Selv gjør det best."

Takk for faktaopplysning, men jeg vet ikke om jeg ble klokere av den. Jeg begynner å helle mot den oppfatningen som den anonyme brukeren ga uttrykk for. Men når jeg leser forklaringen i Norsk ordbok, er det vanskelig å ikke tenke at dette kan ha noe med kritikk av selvtilfredshet å gjøre. Det er ordet "alltid" som gjør at jeg tenker slik. Hvis en alltid er fornøyd med det en selv har utført, er det noe galt med selvoppfatningen. 

Også den forklaringen du viser til, kan leses som ironi og kritikk, tror jeg. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg oppfatter to betydninger. 

Den første går på at det en gjør selv ikke nødvendigvis blir like profft som det fagfolk kan gjøre. Men det holder og det duger. 

Den andre betydningen er at skal man få det slik en ønsker må man gjøre det selv. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker mer på den følelsen man får av å ha gjort noe selv. Godfølelsen liksom. Men det stemmer sikkert ikke med forklaringen til de andre her...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Notatboka

I visse situasjoner foretrekker jeg min måte å gjøre ting på. Som for eksempel å plassere ting i oppvaskmaskinen har jeg en egen måte jeg liker å ha det gjort på. Da er det bedre å gjøre det selv enn at andre skal gjøre det. Selvgjort er velgjort :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Je tror det betyr at man blir mest fornøyd med resultatet når man får gjøre det på sin måte. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Avhengig av situasjonen men bruker det mest ironisk. Det ser ille ut men det virker, og det er godt nok.

redneck-repairs-5-e1416595114238.jpg?qua

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...