Nita Skrevet 19. mai 2016 #21 Skrevet 19. mai 2016 Nå er jeg så gammel at jeg fikk ris på rumpa, vi snakker ikke bare en klaps utenpå buksa, men ned med buksa og bruk av bjørkeris. Nå skal det sies at foreldrene mine også ble voksen og sluttet med dette, jeg var en snill unge, så det skjedde nok bare en håndfull ganger under barndommen. Det jeg sitter igjen med, er problemer med selvbildet. Jeg var veldig bluferdig og sjenert, så for meg var avkledningen mye verre enn slagene på rumpa, jeg tror aldri jeg kommer til å bli helt fortrolig med min egen nakenhet pga dette. Konklusjonen for min del er NEI til fysisk avstraffelse, men ja til konsekvenser av adferd. 1
tussi680 Skrevet 19. mai 2016 #22 Skrevet 19. mai 2016 Jeg og fikk klaps på stumpen hvis jeg gjorde noe galt, eller ble geleidet inn på soverommet. Har ikke tatt skade av det, bare lært som unge at: Sånt gjør man ikke, det er ikke godtatt.
jabx Skrevet 19. mai 2016 #23 Skrevet 19. mai 2016 13 minutter siden, tussi680 skrev: Jeg og fikk klaps på stumpen hvis jeg gjorde noe galt, eller ble geleidet inn på soverommet. Har ikke tatt skade av det, bare lært som unge at: Sånt gjør man ikke, det er ikke godtatt. Du lærte også at vold er en grei måte å løse ting på. Det viser seg jo tydelig at vold avler vold: Vold gir aksept for vold. Selv om det ikke er snakk om grov vold, er det fortsatt snakk om at foreldrene bevisst utsetter et barn for en fornedrende handling som også er bevisst utført som straff og for å påføre smerte. 3
tussi680 Skrevet 19. mai 2016 #24 Skrevet 19. mai 2016 Aldri i verden! Jeg avstår helt fra vold du, nå må du tenke deg om to ganger før du skriver. Det var vondt, så jeg bestemte meg for at aldri skal mine barn bli slått nei. En har to valg, enten å fortsette å slå eller ta totalt avstand fra den slags. Automatisk tror du at alle som blir slått kommer til å slå, men det er ikke tilfelle.
EvaLena Skrevet 19. mai 2016 #25 Skrevet 19. mai 2016 4 minutter siden, tussi680 skrev: Aldri i verden! Jeg avstår helt fra vold du, nå må du tenke deg om to ganger før du skriver. Det var vondt, så jeg bestemte meg for at aldri skal mine barn bli slått nei. En har to valg, enten å fortsette å slå eller ta totalt avstand fra den slags. Automatisk tror du at alle som blir slått kommer til å slå, men det er ikke tilfelle. Hvis det var vondt, så var det ikke en klaps. Da var det nok noe annet.
jabx Skrevet 19. mai 2016 #26 Skrevet 19. mai 2016 19 minutter siden, tussi680 skrev: Aldri i verden! Jeg avstår helt fra vold du, nå må du tenke deg om to ganger før du skriver. Det var vondt, så jeg bestemte meg for at aldri skal mine barn bli slått nei. En har to valg, enten å fortsette å slå eller ta totalt avstand fra den slags. Automatisk tror du at alle som blir slått kommer til å slå, men det er ikke tilfelle. Så det var vondt, men likevel påstår du det ikke var vold? Kan du bli mer selvmotsigende?
tussi680 Skrevet 19. mai 2016 #27 Skrevet 19. mai 2016 (endret) Vet dere, dette her var på 60 tallet, litt andre formeninger den gang blant voksne og oppdragelse. Like vondt for et barn uansett når en vokser opp. Endret 19. mai 2016 av tussi680
ecinnaj Skrevet 19. mai 2016 #28 Skrevet 19. mai 2016 Jeg synes ikke det er greit. Uansett hvor svakt det var osv, så er det også en ydmykelse ovenfor barnet. Tror man kommer lengre med å prate og forklare hvorfor og hvordan ting skal og ikke skal gjøres
Batteri Skrevet 19. mai 2016 #29 Skrevet 19. mai 2016 "Klaps på stumpen"? Tror du det er greit så lenge du pakker det inn i søte ord? "Klaps", "fik", "ris", hvilket ord du velger å bruke spiller ingen rolle. Fysisk avstraffing er og blir fullstendig feil. Om du må ty til vold for å oppdra dine barn, er du ikke skikket til å være forelder. 4
jabx Skrevet 19. mai 2016 #30 Skrevet 19. mai 2016 Det er jo det enkelte her prøver på: Bagatellisere vold ved å kverulere på at det ikke er vold til tross for at det nettopp er det det er. Det er kanskje ikke grov vold, men det er fortsatt vold, og det er fornedrende for barnet. 4
tussi680 Skrevet 19. mai 2016 #31 Skrevet 19. mai 2016 Uffameg, hvor skal dette ende hen? Dagens foreldre får igjen når de blir gamle. Da er det ikke sikkert at de voksne ungene engang bryr seg om sine foreldre. "Vi fikk jo lov til alt, og nå er vi voksne og gidder ikke bry oss når de er på hjemmet, det er da ikke så farlig? Der får de mat og stell likevel". Så da sitter en der, ensom, med et bittelite ønske om at noen av ungene kunne bry seg? Bare littegrann?
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2016 #32 Skrevet 19. mai 2016 Ts her. Her var det mye aktivitet og engasjement. Som sagt så synes jeg ikke noe om fysisk straff. Uansett om det er hardt slag eller svak klaps. Grunnen til at jeg startet tråden var pga artikkelen jeg leste om dette tema og da det er veldig interessant å diskutere. Jeg er som sagt tidligere en tenkeperson så da jeg leste artikkelen begynte jeg æ dvele og plage meg med tanker jeg aldri før har plaget meg selv med. Jeg har hatt en veldig god og trygg oppvekst. Så da jeg begynte å tenke tilbake på et lite minne om et lite klaps som jeg ikke kan huske var noe traumatisk men heller tenker var noe man som forelder på den tiden trodde kunne hjelpe med oppdragelsen. Jeg er glad jeg kun har det ene minnet og ellers i oppveksten har fine minner og hatt det trygt. Det er som noen skrev her tidligere. Det var andre tider før. En kunne f eks røyke på tog og fly. I dag er jo det forbudt. Det jeg vil frem til er at artikkelen som jeg leste om dette fikk meg til å overtenke over min barndom og bare plage meg selv. For i følge mange er man mishandler hvis man gir en klaps på stumpen. Dette syntes jeg var ubehagelig å lese da jeg har en pappa jeg er veldig gla i. Anonymkode: bac95...c14 1
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2016 #33 Skrevet 19. mai 2016 Det var ikke helt vanlig med fysisk avstraffelsr på nittitallet. Eller seksti-syttitallet, da jeg var barn. Vet ikke om noen av de jeg vokste opp med som fikk fysisk avstraffelse på noen som helst måte, i så fall skjulte de det, for det var IKKE normalt. Det var noe vi leste om i bøker fra gamle dager, at barn fikk ris eller klaps. Heller ikke mine foreldre, som vokste opp på 1930-tallet, med foreldre født rundt forrige århundreskifte, ble utsatt for noe sånt av sine foreldre. Så å påstå at " de visste ikke bedre på 1990-tallet" blir helt komisk historieløst.... Anonymkode: 0ea80...a64
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2016 #34 Skrevet 20. mai 2016 Min mor som er i 50-årene har sagt at hennes far hadde riset hengende i kjelleren. Han viste det til ungene så de skulle vite det var der. Han brukte det aldri. Likevel blir jeg satt ut over hvor ufyselig det er. At han ville de skulle vite han kunne slå de med den når han ville. Anonymkode: 07b59...1fa
Puny Skrevet 20. mai 2016 #35 Skrevet 20. mai 2016 litt O.T kanskje men begrepsbruken "klaps på baken" provoserer meg. Det maskerer det som skjer; Dette er vold! "klaps på baken" "dask på pompelompen." Det å bruke sånne "koseutrykk" er med på å undergrave hva som faktisk har skjedd. Hvordan vet man hav noen andre mener er e"t dask," "en klaps" "litt ris." For de som har blitt utsatt for dette syntes jeg det er dårlig gjort å forherlige vold på den måten. Fordi denne volden uttøves av folk man er glad i så er det liksom tungt å si "mamma slo meg da jeg var liten," det skjønner jeg, men det er i realiteten det som har skjedd. SÅ kan man snakke om at det jo var andre tider/regler/normer/ på dette da og at foreldre gjorde dette i beste mening, men det forandrer ikke på det faktum at dette er vold. 1
Avalon Skrevet 20. mai 2016 #36 Skrevet 20. mai 2016 Ryddet for personangrep, persondebatt og forherligelse av vold, samt flere svar til dette. - Avalon, mod
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2016 #37 Skrevet 20. mai 2016 14 timer siden, AnonymBruker skrev: Det var ikke helt vanlig med fysisk avstraffelsr på nittitallet. Eller seksti-syttitallet, da jeg var barn. Vet ikke om noen av de jeg vokste opp med som fikk fysisk avstraffelse på noen som helst måte, i så fall skjulte de det, for det var IKKE normalt. Det var noe vi leste om i bøker fra gamle dager, at barn fikk ris eller klaps. Heller ikke mine foreldre, som vokste opp på 1930-tallet, med foreldre født rundt forrige århundreskifte, ble utsatt for noe sånt av sine foreldre. Så å påstå at " de visste ikke bedre på 1990-tallet" blir helt komisk historieløst.... Anonymkode: 0ea80...a64 Da begynte de altså plutselig med fysisk avstraffelse i 1980? For i 1980 var det 51 prosent av norske familier som drev med fysisk avstraffelse av barn. Når jeg ble knepet eller lugget hjemme så sa jeg det ikke til vennene mine, ikke fordi det var skamfullt men rett og slett fordi det skjedde så mye gøy i løpet av en dag ( lek og venner) at det ble helt glemt. Jeg tok med andre ord ingen skade av det . Anonymkode: 0208d...769
Far til 2 Skrevet 21. mai 2016 #38 Skrevet 21. mai 2016 18 timer siden, AnonymBruker skrev: Da begynte de altså plutselig med fysisk avstraffelse i 1980? For i 1980 var det 51 prosent av norske familier som drev med fysisk avstraffelse av barn. Når jeg ble knepet eller lugget hjemme så sa jeg det ikke til vennene mine, ikke fordi det var skamfullt men rett og slett fordi det skjedde så mye gøy i løpet av en dag ( lek og venner) at det ble helt glemt. Jeg tok med andre ord ingen skade av det . Anonymkode: 0208d...769 Indirekte sier du at du ikke lærte av det heller.
Far til 2 Skrevet 21. mai 2016 #39 Skrevet 21. mai 2016 Jeg forstår rett og slett ikke de som mener at det er OK med "et klapps på baken". Lærer en noe som helst av de slagene ?? Hvis det er så effektivt vil jeg anta at det også fungerer i voksen alder. Hvordan hadde det vært om du gjorde en feil på jobben eller skolen og ble tatt med inn på et annet rom for "å få klapps på baken". Tror du at du hadde gjort det bedre på neste prøve da. Eller tror du at du hadde glemt en ting i forbindelse med en sak på jobben ??? Bruk av klapps, klyping, lugging eller annen form for vold mot barn (eller voksne) er ikke annet enn misbruk av makt for å markere hvem som er sjefen i flokken på lik linje med dyrenes adferd. Vold er en handling som viser mangelfulle evner til å kommunisere og vise omtanke for andre. Vi mennesker bør ha kommet lenger i vår kommunikasjon mht å beskrive hva som er feil og hvem som bestemmer hva som er feil. Til slutt vil jeg nevne at både jeg selv og begge "barna" (tenåringer) har drevet det forholdsvis langt mht kampsport, og da er nivået på landslagsnivå for dem. Men kun en av oss har brukt vår evne til å forsvare oss fysisk en eneste gang. Heller ikke andre på tilsvarende nivå benytter sine muligheter til vold fordi det er nedverdigende for den som bruker vold også. Det viser at en voldsutøver mangler andre viktige egenskaper for å kommunisere og markere sine meninger samt akseptere andres meninger. Klapps og andre ting mot barn er helt unødvendig for å lære friske barn hva som er rett og galt. Jeg håper derfor at vi isteden blir inteligente nok til å benytte andre "læremetoder" i framtiden. 2
Basil Skrevet 21. mai 2016 #40 Skrevet 21. mai 2016 Var det vanlig med klaps på rompa på 90 tallet? Jeg vokste opp da, men aldri opplevd verken klaps på rompa eller noe annet Men får si meg enig med andre, at det var en annen tid, og de visste nok ikke bedre. Når det er sagt så bør jo de som sliter med tankene etter dette snakke med noen.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå