Gå til innhold

Barnefamilie, pendler og el-bil - hva skal man velge?


Gjest Sunhands

Anbefalte innlegg

Selv om du kjøper brukt el så mener jeg at du er mer miljøvennlig ved å ikke bytte bil. 

Anonymkode: 78b25...a1a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Selv om du kjøper brukt el så mener jeg at du er mer miljøvennlig ved å ikke bytte bil. 

Anonymkode: 78b25...a1a

Forklar!

Anonymkode: c0c30...044

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva? Koster en Leaf nesten 300k? :O Det er jo vanvittig dyet for en bil i den størrelsen... Trodde det var billig å kjøre og kjøpe elektrisk

Anonymkode: ecce6...0ff

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hva? Koster en Leaf nesten 300k? :O Det er jo vanvittig dyet for en bil i den størrelsen... Trodde det var billig å kjøre og kjøpe elektrisk

Anonymkode: ecce6...0ff

Nei langt i fra, og dette er selv om de er fritatt for diverse avgifter, bommer osv. Bare vent til alle godene er borte, da er EL-bilen også borte :) 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 23.5.2016 at 6.08, aerox skrev:

Kommet selvsagt ann på hvordan folk benytter seg av bil på lange turer.

Jeg personlig er på veldig få lange turer. (over 30mil) Skal man på 1 - 2 lange turer i året er det ikke noe problem å benytte seg feks nabobil.no👍

Det er heller ikke kaldt å hurtiglade en elbil,varmeapparatet virker😉

Tydelig at du ikke har mye erfaring med elbiler.  Jeg kjører det til daglig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, AnonymBruker skrev:

Forklar!

Anonymkode: c0c30...044

http://forskning.no/meninger/kronikk/2009/07/bor-du-kjope-ny-bil

Den du kjøper fra vil jo sannsynligvis også behøve ny bil, og du vil indirekte bidra til kjøp av ny bil. Enten han du kjøper av eller ledd lenger ned i løypa.

Miljømessig så bør bilene deres brukes noen år til og de dekker jo behovene deres godt. En liten bensin som pendlerne og en større familiebil for ferier og bruk av henger osv. Din man pendler jo med MC store deler av året som også fører til at den større bilen kjøres mindre. 

Om dere venter med å bytte så vil utviklingen for el og ladbare hybrider ha kommet enda lenger, samt at man har bedre oversikt over levetid på batteripakkene. 

Anonymkode: 78b25...a1a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

11 timer siden, Sheltay Retrac skrev:

Tydelig at du ikke har mye erfaring med elbiler.  Jeg kjører det til daglig.

Hvordan kan du konkludere med at jeg ikke har erfaring med elbil? Jeg pendler 10mil daglig med elbil... Og bruker den på helgeturer 10-30mil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Den 24.5.2016 at 9.35, AnonymBruker skrev:

http://forskning.no/meninger/kronikk/2009/07/bor-du-kjope-ny-bil

Den du kjøper fra vil jo sannsynligvis også behøve ny bil, og du vil indirekte bidra til kjøp av ny bil. Enten han du kjøper av eller ledd lenger ned i løypa.

Miljømessig så bør bilene deres brukes noen år til og de dekker jo behovene deres godt. En liten bensin som pendlerne og en større familiebil for ferier og bruk av henger osv. Din man pendler jo med MC store deler av året som også fører til at den større bilen kjøres mindre. 

Om dere venter med å bytte så vil utviklingen for el og ladbare hybrider ha kommet enda lenger, samt at man har bedre oversikt over levetid på batteripakkene. 

Anonymkode: 78b25...a1a

Imellomtiden går man glipp av elbil fordelene. Bompenger blir innført, engangsavgift blir innført, og årsavgiften vil sannsynligvis øke. Levetiden på batteripakkene har man allerede en formening om. De varer ut bilens levetid. Det eneste store som skjer i nærmeste fremtid er at produsentene kommer til å putte litt større batteripakker i massemarked-bilene (Tesla 3 og Opel Ampera), det er stort sett forskjellen fra nå og til 3-4 år frem i tid.

Anonymkode: ffc2d...bee

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som mange andre kjører jeg en 10+ år gammel bil som - alt inklusive - koster meg 2,50kr/km. Det er omtrent så billig som det kan bli. Har man ikke hundretusenvis av kroner liggende uten å vite hvordan man skal investere de, vil kapitalkostnadene ved en ny bil sprenge et slikt budsjett uansett fordelene med el-bil. Derfor skjønner jeg ikke den utelukkende økonomiske forklaringen med el-bil.

Anonymkode: ecce6...0ff

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 24. mai 2016 at 19.30, aerox skrev:

Hvordan kan du konkludere med at jeg ikke har erfaring med elbil? Jeg pendler 10mil daglig med elbil... Og bruker den på helgeturer 10-30mil.

Hvilken elbil har du? 

Anonymkode: fbd67...d74

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Den 30.6.2016 at 17.17, AnonymBruker skrev:

Hvilken elbil har du? 

Anonymkode: fbd67...d74

Nissan leaf. 2016.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sunhands
Den 24. mai 2016 at 19.30, aerox skrev:

Hvordan kan du konkludere med at jeg ikke har erfaring med elbil? Jeg pendler 10mil daglig med elbil... Og bruker den på helgeturer 10-30mil.

Pendler du ti mil hver vei, eller til sammen? For jeg trenger en bil som går ti mil hver vei..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Sunhands skrev:

Pendler du ti mil hver vei, eller til sammen? For jeg trenger en bil som går ti mil hver vei..

Da er vel Tesla foreløpig det eneste valget.

Får du ladet på jobb går det uten problem med leaf👍 evnt mee hurtiglading på vei hjem hver dag..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...