Gå til innhold

Hvorfor soler nordmenn seg halvnakne i fellesarealet?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei,

et lite barn på 4 år stilte meg det spørsmålet i går da vi så ut av balkongen. Jeg er ikke etnisk norsk, men er født og oppvokst i Norge. Barnet syntes at det var merkelig at nordmenn ligger halvnakne og viser seg til andre folk uten å føle seg forskammet. Jeg skulle svare ham om at fordi de ønsker seg D-vitaminer, men så tenkte jeg på de helsemessige konsekvenser som hudkreft av soling. Jeg hadde ingen fornuftig svar å gi til det barnet, og sa at sånn er deres kultur og vi må bare respektere det.

Jeg ble betenkt over hvorfor et barn tenker slik, og begynte selv å fundere over hvorfor nordmenn (spesielt damer) liker å sole seg i fellesarealet slik at andre kan se på deres halvnakne kropp? Føler de seg ikke flaue? Hva slags fordeler har de av å sole? De blir jo aldri ordentlig brune, men heller solbrente.

 

Dette vil være en gåte for meg, og håper noen andre kan komme med bedre svar.

 

 

Anonymkode: 9ba58...1df

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

 

Dette vil være en gåte for meg, og håper noen andre kan komme med bedre svar.

 

 

Anonymkode: 9ba58...1df

Fordi:

Sitat

de ønsker seg D-vitaminer

få brunfarge etter en lang vinter

Du sier at:

Sitat

De blir jo aldri ordentlig brune, men heller solbrente.

Stemmer ikke, de aller fleste av oss blir brune hvis vi soler oss lenge nok.

Sitat

Føler de seg ikke flaue? 

Nei hva skal man føle seg flau over? Det er helt normalt å sole seg i Norge, og det får man ikke gjort hvis kroppen er dekket av klær.

  • Liker 36
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et barn på 4 år tenker ikke på slike ting som du skriver i HI, nice try.

Her i Norge trenger vi sol på huden. Om noen av oss blir rosa, det spiller ingen rolle. At mange innvandrere også trenger sola for å ikke bli syke, det faktum ignorerer du glatt. For jeg vet at svært mange av dere må ta ekstra vitaminer pga at det er så lite sol her.

Problemet ditt (og flere med deg) er at dere er opplært til at å vise hud offentlig er en skam. Så flott hudfarge mange av dere har, og så velger dere å gjemme det bort pga stupide overbevisninger.

Anonymkode: d529a...0a1

  • Liker 30
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns svaret er innlysende: Hvorfor ikke? Eller: Fordi det er fint vær! Hvorfor skulle de ikke sole seg? De vil bli brune(re), de liker det, det er avslappende. Vinteren er så lang og så mørk, at det er deilig å kunne være lettkledd og nyte sola. Det må du da ha opplevd hvis du er født og oppvokst i Norge. Hvorfor sitter utlendinger i skyggen eller fullt påkledd på stranda? Kan det være at de liker å sitte ute? Den fireåringen burde ikke kunne reflektere over "halvnakenhet" i det hele tatt, hvorfor lærer dere så små barn opp i at det å være lettkledd er noe å skamme seg over?

Anonymkode: 0b265...29f

  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Et barn på 4 år tenker ikke på slike ting som du skriver i HI, nice try.

Her i Norge trenger vi sol på huden. Om noen av oss blir rosa, det spiller ingen rolle. At mange innvandrere også trenger sola for å ikke bli syke, det faktum ignorerer du glatt. For jeg vet at svært mange av dere må ta ekstra vitaminer pga at det er så lite sol her.

Problemet ditt (og flere med deg) er at dere er opplært til at å vise hud offentlig er en skam. Så flott hudfarge mange av dere har, og så velger dere å gjemme det bort pga stupide overbevisninger.

Anonymkode: d529a...0a1

HAHAHAHAHA....hvorfor skulle jeg dikte opp dette. Alle barn er ikke så dumme som da du var 4 år gammel. Tro meg, småunger er ordentlige luringer.

Jeg respekterer at nordmenn soler seg, har ikke noe imot dette. Hvorfor de gjør dette, når resultatet er dårlig, det forstår jg ikke.... 

Anonymkode: 9ba58...1df

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

HAHAHAHAHA....hvorfor skulle jeg dikte opp dette. Alle barn er ikke så dumme som da du var 4 år gammel. Tro meg, småunger er ordentlige luringer.

 

Anonymkode: 9ba58...1df

Småunger blir påvirket av voksne, så hvis en på 4 år mener det du sier er det sannsynligvis fordi hxn har fått det innprentet fra foreldrene.

  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg syns svaret er innlysende: Hvorfor ikke? Eller: Fordi det er fint vær! Hvorfor skulle de ikke sole seg? De vil bli brune(re), de liker det, det er avslappende. Vinteren er så lang og så mørk, at det er deilig å kunne være lettkledd og nyte sola. Det må du da ha opplevd hvis du er født og oppvokst i Norge. Hvorfor sitter utlendinger i skyggen eller fullt påkledd på stranda? Kan det være at de liker å sitte ute? Den fireåringen burde ikke kunne reflektere over "halvnakenhet" i det hele tatt, hvorfor lærer dere så små barn opp i at det å være lettkledd er noe å skamme seg over?

Anonymkode: 0b265...29f

Han pekte på en dame som lå halvnaken i fellesarealet og syntes at det var flaut at en jente viser kroppen sin. Jeg vet ikke, det er naturlig for barn å stille slike spørsmål. Som voksen har man ofte ikke svar på alle spørsmål, men ofte blir man selv betenkt over hvorfor det er slikt.

Anonymkode: 9ba58...1df

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi det FØLES godt. 

Ikke akkurat rakettforskning... 

Anonymkode: b3199...cdf

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Halvnaken er ikke naken. Ser virkelig ikke problemet. Har du vært på diverse strender i utlandet? Du fremstiller hele greia som noe typisk norsk.

Endret av toothfairy
  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest CårderBålli
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Han pekte på en dame som lå halvnaken i fellesarealet og syntes at det var flaut at en jente viser kroppen sin. Jeg vet ikke, det er naturlig for barn å stille slike spørsmål. Som voksen har man ofte ikke svar på alle spørsmål, men ofte blir man selv betenkt over hvorfor det er slikt.

Anonymkode: 9ba58...1df

Etter en lang og hard vinter og mørketid er det deilig å kaste klærne i sola. 

Jeg blir mer betenkt over at en 4-åring blir flau av å se damer i bikini. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

 

Jeg respekterer at nordmenn soler seg, har ikke noe imot dette. Hvorfor de gjør dette, når resultatet er dårlig, det forstår jg ikke.... 

Anonymkode: 9ba58...1df

Hvilket resultat er det som blir dårlig?

Jeg får tilført D-vitamin - det er ikke er dårlig resultat av soling.
Jeg får farge på kroppen - rød, rødbrun, brun eller svart, alt er farge, og for min del er resultatet er bedre enn utgangspunktet uansett hvilken farge du mener jeg får.
Jeg føler velvære av varmen - ikke et dårlig restultat det heller.

Men dette har ingenting å gjøre med spørsmålet du presenterte i startinnlegget, som var hvorfor nordmenn soler seg halvnakne på fellesarealet uten å skamme seg.

Jeg soler meg enten på stranden, eller i min private hage, og bryr meg ikke så mye om hvem som ser meg i bikini.
Hvorfor jeg gjør det er av alle overnevnte grunner.
Og hvorfor skal jeg skamme meg for at noen ser huden min?  De ser ingenting av private og intime deler av kroppen min, for de er godt tildekket.

 

Anonymkode: 55a14...9b3

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi det er digg og kropp er topp! 

Anonymkode: 55305...64e

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi vi nordmenn er dannet og  soler oss derfor ikke nakne i fellesarealet, vel.

Anonymkode: 848e0...c27

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er det ikke bare å si at de soler seg for å prøve å få farge, det føles godt og er komfortable med kroppen sin? Må man blande inn raser, hudfarger, kroppsfassong osv? Det er en kropp, alle har en kropp, lær ungen din til å ikke vemmes av andres kropper så han ikke blir kropsfiksert. Dessuten... veldig begavet og observang 4 åring må jeg si...

Anonymkode: 7dcfc...87c

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er enkelt og greit fordi det er tillatt her i landet og vi som nordboere har en hard og kald vinter. Når sommeren kommer, er det så deilig  å få sol på kroppen. Det er mange forskjellige oppfatninger fra andre land, men nå bor nå jeg her og gjør som andre, soler meg. Og disse D - vitaminene trenger vi spesielt da det er prbl. å kle av seg slik gitt, på  vinterstid.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

16 minutter siden, tussi680 skrev:

Det er enkelt og greit fordi det er tillatt her i landet og vi som nordboere har en hard og kald vinter. Når sommeren kommer, er det så deilig  å få sol på kroppen. Det er mange forskjellige oppfatninger fra andre land, men nå bor nå jeg her og gjør som andre, soler meg. Og disse D - vitaminene trenger vi spesielt da det er prbl. å kle av seg slik gitt, på  vinterstid.

Veldig godt argument !

Anonymkode: 9ba58...1df

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Coolaid
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hei,

et lite barn på 4 år stilte meg det spørsmålet i går da vi så ut av balkongen. Jeg er ikke etnisk norsk, men er født og oppvokst i Norge. Barnet syntes at det var merkelig at nordmenn ligger halvnakne og viser seg til andre folk uten å føle seg forskammet. Jeg skulle svare ham om at fordi de ønsker seg D-vitaminer, men så tenkte jeg på de helsemessige konsekvenser som hudkreft av soling. Jeg hadde ingen fornuftig svar å gi til det barnet, og sa at sånn er deres kultur og vi må bare respektere det.

Jeg ble betenkt over hvorfor et barn tenker slik, og begynte selv å fundere over hvorfor nordmenn (spesielt damer) liker å sole seg i fellesarealet slik at andre kan se på deres halvnakne kropp? Føler de seg ikke flaue? Hva slags fordeler har de av å sole? De blir jo aldri ordentlig brune, men heller solbrente.

 

Dette vil være en gåte for meg, og håper noen andre kan komme med bedre svar.

 

 

Anonymkode: 9ba58...1df

Det er ulikt hvordan vi i Norge er komfortabel med å kle av oss. Noen kaster mer klær enn andre på varme solfylte dager. 

Fortell barnet ditt at nakenhet er naturlig og veldig mange liker å få sol på kroppen. 

Dette er ikke noe big deal. Du velger selv om du vil oppdra barnet ditt til å være kroppspositiv eller å skamme seg over kroppen sin. 

Endret av Coolaid
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Coolaid skrev:

Det er ulikt hvordan vi i Norge er komfortabel med å kle av oss. Noen kaster mer klær enn andre på varme solfylte dager. 

Fortell barnet ditt at nakenhet er naturlig og veldig mange liker å få sol på kroppen. 

Dette er ikke noe big deal. Du velger selv om du vil oppdra barnet ditt til å være kroppspositiv eller å skamme seg over kroppen sin. 

Barnet skammer seg ikke over kroppen sin, men lurer på om hvorfor folk ikke finner et privat sted og soler seg heller der enn foran 1000 vis av andre naboer og forbipasserende mennesker. Spesielt er det med kvinnfolk som viser sine boobs til fremmede menn, noe som er skammelig i et barns øyner.

Anonymkode: 9ba58...1df

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Coolaid
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Barnet skammer seg ikke over kroppen sin, men lurer på om hvorfor folk ikke finner et privat sted og soler seg heller der enn foran 1000 vis av andre naboer og forbipasserende mennesker. Spesielt er det med kvinnfolk som viser sine boobs til fremmede menn, noe som er skammelig i et barns øyner.

Anonymkode: 9ba58...1df

Jeg har ikke skrevet at barnet skammer seg over kroppen sin. Det er en fire åring du beskriver her. En fire åring kan ikke komme med den tankerekken som du presenterer her. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...