Gå til innhold

Bør det innføres krav om å ha jobb/eiendom for å stemme?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Valget går ut på å bestemme hvordan skattebetalernes penger skal brukes. De som betaler skatt er de som har arbeid og/eller eieidom. Er det ikke da bare rett og rimelig at det innføres krav om at man har arbeid og/eller eiendom over en visst verdi for at man skal få lov til å stemme? Hvilken rett har man til å bestemme over penger når man ikke har bidratt selv? 

Anonymkode: 65ab8...b3f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vi skal vel avvikle velferdsordningene også, da? De som ikke har bidratt har jo ikke krav på noe?

Eller som man sa i sovjet: "Den som ikke arbeider, skal heller ikke spise."

Jeg har jobb og dyr enebolig, hytte med stor tomt, over en million på konto, bil og en stor båt, og får nok lov å stemme. Hva eier du? Hvilken risiko løper du for å miste stemmeretten? Jeg har aldri vært borte fra jobb. Ikke én dag. Trenger du sykepenger noen gang? Er ikke det snylting som ikke er forenlig med stemmerett? Har man penger, så har man jo råd til å være syk. Bort med sykelønn! Vil du virkelig tilbake til 1850?

Anonymkode: dcd5d...67c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

At man skal betale inntektsskatt for å kunne stemme er jeg enig i. Det er rett og rimelig at kun de som faktisk legger noe i potten er med på å bestemme hvordan potten fordeles. 

At man skal eie eiendom for å kunne stemme gir derimot ingen mening. Hvorvidt noen eier eller leier er et eget valg, og vi trenger ikke øke prispresset ved å insistere på at alle skal eie kun for å ha stemmerett. Selv eier jeg bolig, men jeg betaler ikke eiendomsskatt og det at jeg eier er jo på ingen måte et 'bidrag'. Det er kun slik jeg har valgt å investere pengene mine. 

Anonymkode: 1ee47...8e9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

39 minutter siden, AnonymBruker skrev:

 Hvilken rett har man til å bestemme over penger når man ikke har bidratt selv? 

Anonymkode: 65ab8...b3f

Man trenger jo kun rett til å gjøre noe som helst, hvis naturgitte rettigheter faktisk eksisterer! Kan du begrunne at de finnes? Om de ikke finnes er jo ikke rettigheter og hvem som har rett til hva et rasjonelt utgangspunkt for politikk eller ideologi. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

At man skal betale inntektsskatt for å kunne stemme er jeg enig i. Det er rett og rimelig at kun de som faktisk legger noe i potten er med på å bestemme hvordan potten fordeles. 

Anonymkode: 1ee47...8e9

Ja, da får de fattige gå tilbake til å benytte opptøyer, sabotasje og andre former for "aktivisme" for å gjøre sin stemme hørt... En annen sak er jo at de fattige i liten grad stemmer ved valg uansett. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

At man skal betale inntektsskatt for å kunne stemme er jeg enig i. Det er rett og rimelig at kun de som faktisk legger noe i potten er med på å bestemme hvordan potten fordeles. 

At man skal eie eiendom for å kunne stemme gir derimot ingen mening. Hvorvidt noen eier eller leier er et eget valg, og vi trenger ikke øke prispresset ved å insistere på at alle skal eie kun for å ha stemmerett. Selv eier jeg bolig, men jeg betaler ikke eiendomsskatt og det at jeg eier er jo på ingen måte et 'bidrag'. Det er kun slik jeg har valgt å investere pengene mine. 

Anonymkode: 1ee47...8e9

Mener du at de som ikke eier eiendom skal kunne pålegge folk med eiendom å betale eiendomsskatt?

Anonymkode: 65ab8...b3f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Mener du at de som ikke eier eiendom skal kunne pålegge folk med eiendom å betale eiendomsskatt?

Anonymkode: 65ab8...b3f

Hva er egentlig problemet med det? På den annen side, hvorfor skal de som eier eiendom pålegge andre å respektere eiendomsretten? Opprinnelig sett var det ingen som eide ting som lett oppdyrkbar jord, ferskvannskilder og lignende. Det er da ikke nødvendigvis riktig at noen skal ha rett til å eie slike ting. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Mener du at de som ikke eier eiendom skal kunne pålegge folk med eiendom å betale eiendomsskatt?

Anonymkode: 65ab8...b3f

Jeg tror ikke du egentlig trenger å bekymre deg noe spesielt om det. De fleste som sitter på tinget er ganske godt bemidlede mennesker.

Anonymkode: 4f72b...e13

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har jobbet i mange år, eier min egen bolig. Men er nå syk, og vet ikke om, eller når jeg kommer tilbake til arbeidslivet. Skal ikke jeg få stemme da?

 

Anonymkode: 4400d...dd2

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

At man skal betale inntektsskatt for å kunne stemme er jeg enig i. Det er rett og rimelig at kun de som faktisk legger noe i potten er med på å bestemme hvordan potten fordeles.

Du skal være rimelig vridd i skallen for å tro at alt handler om "fordeling av potten". Politikk handler faktisk om mer enn det.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var sånn før i tiden i mange land. Det første til mye korrupsjon.

Anonymkode: 828b5...045

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner deg godt, TS. Det er brysomt med dette demokratiet. Var det du som ville frata kvinner stemmeretten også? Hvis man kombinerer de forslagene, begynner det virkelig å ligne på noe.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal feks ikke studenter få lov til å stemme da? 

Men siden så og si alle betaler mva, så burde jo alle også få stemme da. Siden det er en form for skatt man betaler. 

Anonymkode: 038a7...44a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Alle som har penger i Panama bør miste stemmeretten. Landsvikere hele gjengen. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...